Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, spune că “meditațiile sunt o modă”, dar recunoaște că sunt și o necesitate, atunci când în clasă sunt copii “capabili de performanță iar profesorul trebuie să lucreze cu fiecare copil care e diferit și poate să regleze decalaje”. Despre situațiile în care unii profesori lucrează cu copiii la clasă la afterschool, Florian Lixandru spune că “afterschool-urile nu intră sub umbrela meditațiilor în acest moment” dar consideră că nu este deontologic. Declarațiile secretarului de stat au fost făcute la DC News, în data de 11 martie.
- Pe 1 februarie a intrat în vigoare Ordinul nr. 3.051 din 2024 care stabileşte obligaţiile profesorilor de a completa declaraţiile de interese că nu meditează elevii de la clasă.
Secretarul de stat Florian Lixandru spune că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate “în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile în învățământul primar că “este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen”.
Secretarul de stat a mai precizat că este important ca profesorii să respecte legea și să nu lucreze cu elevii de la clasă, aa cum prevede legea. El a subliniat că există deși “afterschool-urile nu intră sub umbrela meditațiilor în acest moment”, se crează anumite discuții “pentru că o parte dintre elevii clasei merg la afterschool-ul unde predă poate doamna învățătoare, alții merg în altă parte, alții nu merg deloc pentru că nu-și permit și atunci se creează cumva niște diferențe între copii”.
Redăm integral răspunsul secretarului de stat
Florian Lixandru, secretar de stat: “Eu consider că meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații. Acolo unde vorbim de meditații în învățământul primar nu cred că este nevoie să participe la astfel de activități. Eu zic că aici este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen. Vorbim de pregătire prin meditație, acolo unde dorim performanță, acolo unde poate profesorul nu poate să acopere toate nevoile elevilor, pentru că într-o clasă de elevi de 25 de sau de 30 de elevi fiecare copil este diferit și trebuie să lucrezi diferențiat cu fiecare.
Și atunci poate în clasa respectivă sunt copii capabili de performanțe, de care tu, ca profesor, nu te poți ocupa suficient, pentru că trebuie să acorzi atenție și celorlalți copii care poate au acumulat anumite decalaje și trebuie să lucrezi cu ei astfel încât să remediezi ceea ce nu este rezolvat până la momentul respectiv. Poate acolo se impune o pregătire, dar venim în sprijinul acestor copii capabili de performanțe cu centrele de excelență care funcționează în fiecare județ.
Faptul că părintele alege să meargă la o pregătire suplimentară este decizia dumnealui. Important este ca acest proces să se desfășoare în condiții de legalitate. Persoanele care desfășoară astfel de activități să fie înregistrate la FISC, să-și plătească impozitele și taxele pentru veniturile pe care le obțin, să nu lucreze copiii de la clasă, așa cum prevede legea.
Nu mi se pare deontologic pentru un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri. Dacă eu sunt învățător la o clasă, mi se pare o lipsă de deontologie să merg cu o parte dintre copiii din clasă și să lucrez afterschool.
DC News: E foarte important ceea ce spuneți, pentru că într-adevăr au apărut întrebări din partea unor cadre didactice care activează și în cadrul acestor instituții…
Florian Lixandru, secretar de stat: Afterschool-urile nu intră sub umbrela meditațiilor în acest moment, dar apar discuții pentru că o parte dintre elevii clasei merg la afterschool-ul unde predă poate doamna învățătoare, alții merg în altă parte, alții nu merg deloc pentru că nu-și permit și atunci se creează cumva niște diferențe între copii”.
Ce spun oficialii despre meditații
Ministrul Educației, Ligia Deca, spunea în februarie într-o conferință de presă la PNL Bistrița, că părinții trebuie să fie siguri atunci când apelează la meditații, că ele sunt într-adevăr necesare, pentru că există și o presiune socială, dar dacă toată lumea spune că e nevoie de pregătire suplimentară, probabil că Ministerul trebuie să facă ceva și în zona curriculară la gimnaziu și liceu.
La rândul său, înainte de finalizarea legii educației, în vara lui 2022 secretarul de stat Sorin Ion spunea că a dat meditații și nu a plătit impozit la stat: “Dar eu n-am făcut din meditații vreodată o a doua meserie”.
Președintele Klaus Iohannis a fost întrebat în cadrul unei conferințe de presă în 2022 despre fiscalizarea meditațiilor: “Dacă profesorii sunt prima categorie care trebuie verificată, am oarece întrebări în această speță, însă nu se pot accepta excepții.” – detalii aici
În aprilie 2022, Fiscul a publicat un ghid al profesorului care dă meditații. Cei care încasează bani în numerar sau cu cardul au obligația de a avea casă de marcat
Prevederile din Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, referitoare la sancțiunile pentru profesorii care dau meditații pe bani elevilor de la clasă
Legea Educației nr. 198/2024 prevede că activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă constituie abatere disciplinară și se pot aplica mai multe sancțiuni, de la avertisment scris pâna la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă, conform legii învățământului preuniversitar. Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, potrivit metodologiei de mobilitate.
Pe 1 februarie a intrat în vigoare Ordinul nr. 3.051 din 2024 care stabileşte obligaţiile profesorilor de a completa declaraţiile de interese că nu meditează elevii de la clasă. Directorii de școli trebuie să informeze profesorii și să afișeze ordinul în format fizic și pe site-ul instituției.
În același timp, profesorii declară în scris, pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declarații, care se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau amendă, că nu fac meditații contracost cu elevii de clasă, potrivit ordinului nr. 3.051 din 11 ianuarie 2024.
Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, toți profesorii au obligația să completeze declarația că nu fac meditații cu elevii de la clasă, potrivit unui ordin publicat pe 19 ianuarie, în Monitorul Oficial.
- Vezi aici model de declarație de interese, atribuțiile responsabilului pentru declarațiile de interese și responsabilitățile directorului
- Edupedu.ro a scris despre cazul unui profesor de matematică din Carei care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații “en-gros” și a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației. I-ar fi pus să semneze cereri că “insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”. Au fost demarate anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei.
Activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă constituie abatere disciplinară, conform Art. 209, alin. (2), lit. d).
Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertisment scris;
b) reducerea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcții de conducere, de îndrumare și de control ori a unei funcții didactice superioare;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de a face parte din comisiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă, conform art. 209, alin. (1).
Conform alin (2), „pentru celelalte abateri se poate aplica sancțiunea prevăzută la alin. (1) lit. e) ori una sau mai multe cumulate dintre sancțiunile prevăzute la alin. (1)“, aici intra și acordarea meditațiilor contra cost pentru elevii de la clasa, unde sancțiunile pot fi „desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă ori una sau mai multe cumulate“ dintre sancțiunile de mai sus.
Cercetarea disciplinară a personalului didactic auxiliar se realizează conform prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, Capitolul II Răspunderea disciplinară, cu modificările și completările ulterioare, potrivit legii.
Foto: © Lordn7 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.