Florian Lixandru, secretar de stat în Educație: Faptul că nu ai timp ca părinte nu este o scuză. În momentul în care ai un copil și îl duci la școală, datoria ta de părinte este aceea de a te interesa periodic de modul în care acest copil evoluează și se comportă

Foto: Captură video - TVR Info

„Colaborarea cu familia este esențială. Implicarea familiei în comunitatea școlară, în viața școlii, este cel mai bun și cel mai la îndemână mijloc de a preveni astfel de fenomene”, a declarat la TVR secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru. Într-o emisiune în care a fost problematizată situația fobiei școlare, oficialul a subliniat că părinții trebuie să fie implicați în educația copiilor lor, indiferent de programul încărcat.

„Cred că lipsa de încredere a părinților în instituțiile statului, în general, conduce și la această respingere a ceea ce școala propune față de relația cu copilul, fie că vorbim de fobia școlară, fie că vorbim de bullying.”, a mai precizat el.

Acesta a explicat că lipsa de implicare a părinților afectează relația cu școala și împiedică rezolvarea problemelor elevilor. Deși școala organizează întâlniri și oferă sprijin prin programe educaționale, participarea este adesea scăzută. „Important e ca părintele să vină și să participe. De regulă, la acestea [N.red: ședințe cu părinții] participă părinții ai căror copii nu au nicio problemă”, a precizat el. Lixandru a punctat că una dintre cauzele acestei situații este lipsa de încredere a părinților în sistemul de învățământ, ceea ce duce la o respingere a recomandărilor venite din partea profesorilor.

Redăm răspunsul integral al secretarului de stat în Educație, Florian Lixandru, pe tema acestui subiect:

Moderator: „Mai vor părinții să se ocupe de problemele elevilor, mai au timpul necesar sau și mai bine spus, acceptă faptul că ai lor copii au probleme în acest sens? De ce credeți că s-a ajuns la acest lucru?

Florian Lixandru: Am fost și eu director de școală și m-am confruntat cu situații similare, în care părintele era chemat la școală pentru o problemă a copilului și nu accepta faptul că acel copil era vinovat de problema respectivă. Atunci ducea muncă de lămurire pentru a-l convinge că este o problemă, iar într-un final ajungea la concluzia că avem dreptate. Cred că cuvântul de la care ar trebui să plece totul este încrederea.

Cred că lipsa de încredere a părinților în instituțiile statului, în general, conduce și la această respingere a ceea ce școala propune față de relația cu copilul, fie că vorbim de fobia școlară, fie că vorbim de bullying. Din punctul meu de vedere, colaborarea cu familia este esențială. Implicarea acesteia în comunitatea școlară este cel mai bun și cel mai la îndemână mijloc de a preveni astfel de fenomene.

La nivelul Ministerului Educației avem o strategie națională de sprijinire a părinților, dar important este să vrea. Sunt gândite programe de acțiune, dar important e ca părintele să fie de acord și să participe. Prin regulament, prin Legea Învățământului Preuniversitar părinții sunt implicați în viața școlii, care are obligația de a organiza acele electorate cu părinții [N.red: ședințe cu părinții], ele erau cel puțin o dată pe semestru, acum sunt cel puțin de două ori pe an. Important e ca părintele să vină și să participe. De regulă, la acestea participă părinții ai căror copii nu au nicio problemă.

Sunt două variante: nu au timp sau nu își doresc să participe. Faptul că nu avem timp, din punctul meu de vedere, ca părinte nu este o scuză. În momentul în care ai un copil și îl duci la școală, datoria ta de părinte este aceea de a te interesa periodic de modul în care acest copil evoluează și de modul în care se comportă. Faptul că nu au timp, din punctul meu de vedere nu este o scuză, cu toții avem și alte sarcini, dar nimeni nu ne exonerează de această obligație, de sarcina de a fi părinte și de a ne îngriji de copilul nostru.”

Declarațiile lui Lixandru au venit în cadrul unei dezbateri despre fobia școlară și relația dintre părinți și profesori. Discuția a pornit de la o întrebare ridicată în cadrul emisiunii despre cât de implicați sunt părinții în problemele școlare ale copiilor.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „Ion Luca Caragiale” din București, prezentă și ea în emisiune a subliniat faptul că unii părinți cer ajutorul școlii și recunosc dificultățile, în timp ce alții contestă orice decizie, fără a accepta realitatea situației. Ea a atras atenția asupra unei lipse de încredere în sistem, ceea ce complică relația dintre familie și școală.

„Unii părinți chiar cer ajutorul profesorilor, sunt și părinți care vin și cer ajutor, pentru că se simt depășiți. Aceasta este categoria fericită a părinților onești. Categoria nefericită este categoria celor care reclamă orice, nimic nu este bine, totul este rău. De la diriginte, de la materie, de la ținută, de la programul școlii, etc. Vor să audă adevărul lor, vor de la școală să le confirme că ideea cu care a venit de acasă este cea corectă și adevărată. Atunci când constată că nu este așa sau când au un răspuns de la Minister este o mare supărare. Profesorii au zero credit”, a declarat directoarea la TVR.

Exit mobile version