Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că “este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că “se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadrele didactice”. Secretarul de stat a făcut această declarație în contextul în care Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat săptămâna trecută două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023. Florian Lixandru a făcut declarațiile într-un interviu la televiziune A7tv.ro.
Florian Lixandru, secretarul de stat în Ministerul Educației, a remarcat că este foarte important ca profesorii să poată lucra diferențiat cu elevii care nu au același nivel în clasă. El a spus că o soluție ar fi programe de formare pentru cadrele didactice, în această direcție, și că s-a consultat pe această temă și cu Casele Corpului Didactic.
“Avem colective de elevi în care avem elevi buni, foarte buni dar avem și elevi care prezintă anumite lacune și atunci trebuie să știm să lucrăm diferențiat cu aceștia și atunci se impun poate anumite programe de formare pentru care didactice, motiv pentru care la videoconferință au participat și directorii Caselor Corpului Didactic din fiecare județ în parte pentru a identifica nevoile de formare ale cadrelor didactice”, a spus Lixandru.
Declarațiile lui Florian Lixandru vin după ce Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.
Redăm întregul răspuns pe acest subiect
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Săptămâna trecută am organizat chiar o videoconferință cu inspectorii școlari generali prin care am prezentat concluziile acestui studiu. Faptul că aproximativ 30% dintre absolvenții de clasa a XII-a nu se înscriu la examenul de bacalaureat și o parte, un procent de 8% dintre absolvenții de clasa a VIII-a nu ajung la evaluare națională pentru că nu au promovat clasa a VIII-a. Care sunt cauzele? Sunt cauze multiple, sunt cauze atât la nivel individual, la nivel de elevi. Sunt cauze la nivel care pot fi analizate la nivel familial, la nivel de comunitate, dar sunt și cauze care țin de mediul educațional, de fiecare școală în parte. Toate aceste elemente constituie practic, atât pentru inspectoratele școlare județene, cât și pentru conducerea unităților de învățământ, o bază de pornire în gândirea unei strategii prin care, pe de o parte, să încurajăm participarea la examenele naționale a elevilor, absolvenților de clasa a VIII-a respectiv clasa a XII-a și a XIII-a, dar și o ameliorare a rezultatelor obținute de elevi la aceste examene naționale. Așa cum vă spuneam, cauzele sunt multiple. Dacă analizăm cauzele la nivel de individ, poate vorbim de o slabă motivare în ceea ce privește învățarea, poate vorbim de o teamă de eșec din partea elevilor care au avut un parcurs educațional mai greu, pentru că să știți că se repercutează practic ceea ce se întâmplă în gimnaziu, se repercutează asupra viitorului parcurs educațional al elevului în liceu.
Elevii care în gimnaziu fie nu au participat la Evaluarea Națională, pentru că, de exemplu, să analizez și acest aspect, nu participă la Evaluarea Națională pentru că vor să urmeze un parcurs educațional, o școală profesională care nu presupune susținerea evaluare națională. Și atunci practic, teama de eșec, le este teamă să meargă la bacalaureat.
Reporter: Vineri ați avut o videoconferință cu inspectorii din țară și cu ISMB și le-ați făcut câteva recomandări colegilor. Știu de altfel ce au de făcut, dar ați vrut să-i încurajați de la Minister ca să ia câteva măsuri. Concret, ce ar putea să facă profesorii, părinții, directorii de școală în acest moment tocmai pentru a preveni și pentru a optimiza aceste rezultate?
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Realizăm o cronologie a activităților pe care inspectoratele școlare, respectiv conducerea unităților de învățământ ar trebui să le deruleze. Practic, după fiecare examen național, atât examenul, de Bacalaureat, cât și examenul de Evaluare Națională, fiecare unitate de învățământ, fiecare inspectorat școlar județean, respectiv inspectorat școala Municipiului București elaborează niște rapoarte de activitate, rapoarte în care prezintă rezultatele și cauzele care au condus la acele rezultate. Aceste rapoarte stau la baza planurilor manageriale pe care aceste instituții le elaborează pentru anul școlar 2023-2024. Avem convingerea că fiecare inspectorat școlar, respectiv fiecare unitare de învățământ a prevăzut măsuri care să conducă atât la creșterea gradului de participare, cât și la ameliorarea rezultatelor obținute de elevi la acest examen național.
Am considerat utilă această întâlnire cu inspectorii școlar general pentru a puncta încă o dată, pentru a întări practic această nevoie de a organiza activități atât la nivel de clasă, la nivel de unitate de învățământ, la nivel de inspectorat școlar, activități în care să fie incluși atât elevii, pentru că vorbim de participarea elevilor, vorbim de creșterea motivației de a participa la examen pentru un elev de clasa a VIII-a, respectiv de clasa a XII-a dar și activități care privesc cadrele didactice, pentru că este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevi. Avem colective de elevi în care avem elevi buni, foarte buni dar avem și elevi care prezintă anumite lacune și atunci trebuie să știm să lucrăm diferențiat cu aceștia și atunci se impun poate anumite programe de formare pentru care didactice, motiv pentru care la videoconferință au participat și directorii Caselor Corpului Didactic din fiecare județ în parte pentru a identifica nevoile de formare ale cadrelor didactice”.
Informații de context
Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat joi, 11 ianuarie, două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.
Rapoartele au fost solicitate de către ministrul Educației, Ligia Deca, imediat după Evaluarea Națională, după ce Edupedu.ro a semnalat public faptul că peste 15.000 de elevi care erau înscriși în clasa a VIII-a în septembrie 2022 nu au fost nici măcar înscriși la examenul de la finalul clasei a VIII-a, deși înscrierea se făcea automat, de către școală.
Oficialii din Ministerul Educației au încercat la vremea respectivă să arate că nu este nicio problemă cu numărul mare de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională. De exemplu, secretarul de stat Florian Lixandru spunea public că motivele pentru care aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au fost înscriși la Evaluarea Națională sunt două: „diferența de 10% o reprezintă elevii care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.
Rapoartele au apărut public abia pe 10 ianuarie 2024, după ce Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației acest lucru. Conform surselor Edupedu.ro, documentele ar fi fost finalizate și înaintate cabinetului ministrului încă din luna septembrie 2023, dar ar fi fost „ținute la sertar” până în prezent. Documentele fuseseră menționate inlusiv în raportul de bilanț de mandat al ministrului Ligia Deca, deși acestea nu apăreau nicăieri ca fiind publicate, așa că după solicitarea noastră acestea au fost puse pe site-ul institutului în aceeași zi.
Joi, 11 ianuarie 2024, Ligia Deca a semnat personal o scrisoare cu mai multe măsuri cerute școlilor, în marja acestor rapoarte – cel pentru neparticiparea elevilor la EN VIII și cel pentru neparticiparea la Bacalaureat 2023.
20 comments
Altceva? Cereți cam mult pentru cât oferiți financiar! Uitați va la cadrele didactice din Uniunea Europeană, domnule Lixandru…Că au salariile de 10 ori mai mari decât ale noastre…Să vă fie rușine! Profesorii din România, până și sporul de stres îl au plafonat de 7 ani! 👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Niște plopiști, paraleli cu realitatea din școli. Redați disciplina în școli prin legi corespunzătoare, redați autoritatea și demnitatea dascălului , fără disciplină nu se poate în nici un domeniu, cu atât mai mult în învățământ. Lăsați birourile calde din minister și haideți la catedră să vedeți realitatea dură din școli.
Domnul acesta nu știe ce spune, se vede ca nu cunoaște realitățile de pe teren.
Noi profesorii care ne facem treaba bine, predam bine ținând cont de toți cei din clasă. Îi ajutăm și pe cei slabi cât putem de mult. Realitatea este ca sunt destui copii care nu pot și nu vor sa învețe, dar mai ales nu pot. Orice le-ai face, este prea mult și prea greu pentru ei. De-abia reușim să-i ajutăm să învețe să scrie și sa citească!! Deci, despre ce vorbim?
Într-o clasă cu 30, chiar 35, de elevi?????? Câte ore de predare – la gimnaziu, spre exemplu – are acest domn?
baiatul asta a terminat stiinte economice , contabilitate mai exact , nu are o zi la catedra , ce tot “esplica” el acolo , in calitate de ce ?!? ce expertiza are el cu copiii ?
ce l califica pe pozitia de consilier ? ce consiliază omul asta și pe cine ?
cu cât este platit ptr consilierea asta ?
cine i scrie discursul , cgpt-ul ?!
ce față întinsă are , niciun rid , ce cremă folosiți domnu’ ?
Felicitări pentru comentariu!
in sfârșit a spus ceva bun! important este să se aplice! Unii profesori lucrează cu 2/3 elevi, restul se pierd..dar leafa o iau întreagă nu ciopârțită!și adevărul este că nu știu cum să o facă și nici nu își dau interesul! mai este și schimbul de profesori de la an la an..și se alege praful de copii!
De acord.Dar cu grupe de câte 10 elevi,doar asa putem lucra diferențiat!
Ce experiență profesională în domeniul educației are Florian Lixandru?
Bună ziua!
Am trimis o cerere pentru aprobarea unui loc la un liceu ,în luna noiembrie. Imediat după sărbători am retrimis cererea și am specificat că este din noiembrie la dânșii…
Nici până azi nu au binevoit să îmi răspundă.
Consider , dle Secretsr dr Stat ca , activitatea diferentiata trebuie inceputa inca din clasele primare .Inca de la cls I toti lucreaza pe caiete speciale..volumul de teme este ff mare depaseste 2 ore .Nu se lucreaza diferentiat., im clasa se foloseste doar tabla interactiva.
Nu e normal..sunt elevi de 7 ani care nu pot sa tina pasul cerintelor..nu dunt pusi sa citeasca cu voce tare..etc..intervine plictiseala..oboseala pt ca inv nu folosesc metode adecvate. F multi inv tineri nu stapsnesc metodele de predare..ceea ce este f grav..la ora sunt solicitati doar cei f buni..care din grupa pregatitoare au venit cu alfabetul inv din fam..nu e meritul inv pt rezultatele lor .Dupa ore nu se fac ore de rrmediere cu cei care intampina greutati..,,acessta e politica scolii,, asa ni se explica daca cerem ajutor..materiale did inexistente la clasa…Dupa ore 80% din inv pleaca in diferite locatii cu o parte din proprii elevi ,care sunt meditati contra cost..ceea ce e intezis..dar sub masca ,,after school ,,rugam trimiteti corpul de control la Brasov ,si veti descoperi aceste situstii inadmisibile .Dansele se , plang de nr mare de elevi 25.( incorect ).pe vremuri erau 40 si invatau..cerem sa fie interzise caietele speciale ,care au inlocuit munca inv..toata ziua completam…concursurile Comper…nu sunt pregatite in clasa..se cer sa le pregatim noi…de ce..pt ca de ani de zile nu se fac controale la sange..inspectorii sunt mana-n mana cu directorii pt a-si pastra posturile ceea ce nu e corect…daca nu reusesc sa tina o clasa sub control..sa predea corect..rugam sa plece de la catedra si sa lase locurile celor care chiar doresc sa faca treaba..tablelele interactive sunt cump de parinti la presiunea inv care se plang ca nu pot scrie cu creta..praful..nu e corect..va rugam nu trimiteti doar inspectorii in control ci si un reprezentant al Minsterului..sa verif activitatea la clasa..caietele elevilor..discutati cu elevii cu parintii chiar la o sedinta programata si veti constata adevarul..cerem interventia Ministerului pana nu e prea tarziu.
E un dezastru..meditatiile mascate au inflorit..nu -si fac treaba la clasa..doar in privst..cei cu rezultate f slabe sunt cei care nu se pot medita..nu sunt sjutati..psi pt ce au salarii mari.
Sa-si faca treaba la clasa..nu noi parintui sa inebunim langa copii..nici un cadru did nu ne face treaba la locul de munca..asa si ei sa fie responsabili…discutati cu elevii faceti filaje la iesirea din scoli si veti vedea adevarul.
.
Bre, da’ nu mai bine facem și noi niște programe școlare diferențiate? Și mai puțină, că la noi e materie pusă cu lopata, comparativ cu sistemele performante. Poate că din cauza asta sunt performante: mai puțină materie, mai mult timp de fixare. Aaa, scad alea 18 ore de catedră!!! Daaa!!! Ăsta o fi secretul, să ținem catedra întreagă cu saci de materie.
Elevii în loc să fie ajutați în timpul programului școlar de către “cadrele didactice” sunt abuzați fizic cât și emoțional, chiar agresați. A se vedea școlile din Dâmbovița în frunte cu IȘJ Db.
Vorbiți despre lucrul diferențiat cu elevii? Educați profesorii care își bat joc de bieții copilași.
Faceti ceva cu invatamantul asta ,până nu este prea târziu.Profesorii in majoritate sunt incompetenți.Ca sa si ascunda neputința sunt simplii exterminator.Am copil in clasă a 8 a care nu a avut nicio inspecție la clasa până acum.Profesorii nu sunt verificați de nimeni.Fac ore cum vor si cand vor.Tipa conduc orele despotic nu explica mai nimic ,nivelul de predare este foarte scăzut.Imi pare rau ca ceea ce scriu acum nu va fi citit de cine tebuie.Si asa ne miram de ce copiii nu vin cu plăcere la școală.Mergeti in scoli si vorbiti cu elevii.
Oamenii astia sunt atat de departe de catedra încat nu au nici-o idee despre procesul instructiv-educativ…trebuie sa coboare la catedra sa-l înteleaga
Să zicem că lucrăm separat cu astfel de elevi,dar întrebarea întrebătoare este:ei vor susține tot un bac separat, diferențiat???Sau un alt examen de competențe profesionale,tot diferențiat?Sau muncim degeaba?
Și pentu secretarii de stat și pentru miniștrii este nevoie de ceva programe de formare…cu pescuitul și contabilitatea nu facem mare brânză.
Tot la profesori trebuie umblat, ei sunt singura problemă, ei sunt problema învățământului din România! Știm să lucrăm deja, știm să lucrăm diferențiat, am dat deja o groază de examene pentru a ne dovedi calificarea și vine pinguinul ăsta, care nu are habar cu ce se mănâncă educația și spune că trebuie alte cursuri pentru profesori! Trebuie bani și timp, educația costă, educația adevărată se face pe bani grei, nu pe țepe de genul 3300 lei în loc de 4600! Învățământul de stat are o singură menire: să alfabetizeze cât mai mulți indivizi, cantitatea este singura performanță care se poate cere și aștepta de la învățământul de stat. Vreți calitate? Plătiți!
iar începeți cu programe de formare in care nu se învață nimic? mai bine reduceți numarul de elevi la clasa pentru a putea lucra diferențiat și eficient. Cum se poate lucra diferențiat la clase cu 30-35 de elevi?
Să lucrăm diferențiat? Cum? În aceeași oră?? Cum poți fi în două-trei locuri în același timp?