„La 1 septembrie era un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național și a fost acoperit pentru că urmează etapa de acordare a plății cu ora pentru titulari, mai vin și pensionarii și necalificații, adică studenții”, a declarat Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației la DC News.
Florian Lixandru a adăugat că „studenții nu mai merg către Facultatea de Fizică și profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile la această disciplină”.
Acesta precizat, însă, că „legea învățământului preuniversitar, încurajează cumva, atrage tineretul către zona de către cariera didactică prin acel master didactic care le permite studenților să și studieze, să obțină și o bursă pe perioada pe care desfășoară masterul didactic, iar ulterior, în momentul în care vor merge în unitățile de învățământ ca și debutant, să beneficieze de o perioadă de mentorat, de o reducere a catedrei, astfel încât să poată pregăti și să susțină examenul de licențiere, care nu se va mai numi definitivat se va numi examen de licențiere”.
Declarațiile secretarului de stat Florian Lixandru despre deficitul de profesori de fizică
„Din păcate, la acest moment, ne confruntăm cu un deficit de cadre didactice pe o zonă care cu ceva vreme în urmă era foarte căutată și anume zona disciplinelor realiste. Mă refer aici la fizică, chimie.
La data de 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi, pe fizică, de exemplu, la nivel național, acel deficit a fost acoperit pentru că urmează etapa de acordare a plății cu ora în cadrul unității de învățământ pentru titulari, mai vin și pensionarii, mai vin și necalificații, adică studenții. Sunt situații în care se apelează la studenți, astfel încât luni am putut să deschidem școlile cu necesarul de resurse umană asigurat în toate unitățile de învățământ, dar din păcate, pe anumite discipline vom asista la un deficit de resursă umană.
Studenții nu mai merg către Facultatea de Fizică, va trebuie să facem ceva astfel încât să îi încurajăm să meargă către acest domeniu.
Se plâng foarte mult că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile la această disciplină. Nu știu dacă într-adevăr este așa, pentru că nu sunt profesor de fizică, nu sunt măsură să apreciez dificultatea unui subiect, dar trebuie făcut ceva astfel încât în viitorul apropiat să dispunem de resursă umană calificată.
Prevederile noi, legea învățământului preuniversitar, încurajează cumva, atrage tineretul către cariera didactică prin acel master didactic care le permite studenților să și studieze, să obțină și o bursă pe perioada pe care desfășoară masterul didactic, iar, ulterior, în momentul în care vor merge în unitățile de învățământ ca și debutant, să beneficieze de o perioadă de mentorat, de o reducere a catedrei, astfel încât să se poată pregăti și să susțină examenul de licențiere, care nu se va mai numi definitivat se va numi examen de licențiere, astfel încât să le asigurăm acestor tineri un viitor și un parcurs profesional așa cum cum ne dorim.”
Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
15 comments
Sunt absolvent de Facultate de Chimie (Univ Al I Cuza Iași) promoția 2008,cu activitate in domeniul produselor chimice până în 2023,când forțat de anumite probleme de sănătate am fost nevoit sa vin învățământ (am și un Master în Didactică).
Surpriză ce am găsit: manuale cu informații puține, elevi puțin și puțini interesați, drepturi multe, obligații puține. a zbat să fac fișe de lucru, planuri de lecție (cei titulari nu fac așa ceva, doar merg cu mâinile și telefoanele și nu au fișe,ci doar manuale).
Colegi așa și așa.
EXAMENUL DE Titularizare: nu se acordă punctaj intermediar. Am scris reacții întregi ,dar am uitat un singur coeficient stoechiometric și nu am primit nimic. Am picat cu 3.75,mulți au râs că am luat atât de puțin; colegi cu 20 ani experiență,au luat fie 5,15 fie 5,45 fie 7,40.
Erau peste 200 ore in județul de care aparțin ,cu 2 zile înainte de examenul de Suplinire și 3 candidați înscriși.
SURPRIZĂ: eu și o colegă am reușit să luăm 38 ore in 6 școli, restul la plata cu ora date fie celor de pe Fizică, fie celor de Matematică la plata cu ora.
Mențiune: anul trecut,elevii de clasa a VIII a nu știau măcar simbolurile chimice,pe motiv că “duamna” de dinainte le dădea sa scrie din carte,iar vara îi scotea pe teren.
Deci vreți să știți de ce nu sunt profesori tineri în sistem ?????????? Trageți va rog concluzia.
Concluzia e că și chimia e inutila in lumea de azi și nu sunt locuri de munca pe așa ceva. Pe matale fie te-au pensionat de boala de la chimicale și vrei sa mai faci niște bănuți fie e pe butuci manufactura unde lucrai. Nu se mai fac produse chimice nici măcar în UE. Se importa din afara UE. In Romania nu mai sunt combinate chimice sau laboratoare ca pe vremuri. Aici se aduc deșeuri și se îngroapă.
Să-ți spun că ai greșit facultatea, dar e prea târziu acum. Profita de orele astea vacante, iei niste bani, cred că e cel mai bine. Cum fac și eu. Stai liniștit că nu știu elevii de liceu simboluri chimice, nici nu le trebuie. Nu le știu mai nou nici licențiații actuali in chimie. Oricum cine n-a priceput chimia in gimnaziu nu va mai pricepe in liceu. Dar n-au pierdut nimic interesant sau util.
E un motiv clar și un avertisment sever pt toți tinerii să evite facultățile de fizica și chimie pt că nu vor avea job, nici măcar la catedra și vor plânge în hohote peste ani. Își ratează viitorul urmând asemenea studii. Facultățile de chimie sau fizica sunt zero barat pe piata muncii. Uitați va la anunțurile de angajare sa vă convingeți ce se cauta.
Eu din prostie și încăpățânare am ignorat asemenea avertismente în anii 2000 (inclusiv de la profesori) și acuma trag ponoasele. N-am nici vechime ok și nici job ok. Supliniri și intreruperi. Zeci de CIM și greșeli pe la salarii. Te-ai întrebat ce fac colegii mei de facultate? Nu preda nimeni deși toți avem modulul pedagogic, majoritatea sunt peste hotare și pe la diverse firme pe orice alt domeniul vânzări it șoferie multinaționale Horeca orice.
O spune unul care a fost pasionat de chimie, a mers și la olimpiade și nu s-a titularizat nici în 10 ani. Pt că la început nu erau posturi iar apoi din 2015 au început să dea subiecte de porc. Și da întradevăr, am suplinit ca boul zeci de ani pt că nu am găsit de lucru în domeniu, spre criticile și jignirile colegilor din diverse cancelarii de la alte materii titularizati in primii 2-3 ani. Criticile s-au întețit pe măsură ce am îmbătrânit suplinitor, cei de alte materii neinelegend situația pe stiinte. Să pici examenul de titularizare adica de angajare când alții fac proiecte erasmus sau sunt directori. E jignitor. Tot elanul ăla din primii ani s-a evaporat după ce am inceput sa pic examene de titularizare. Am mai lucrat uneori și eu ca și alții pe la hipermarketuri in paza și în construcții. Da, cu facultate de chimie, adică cu facultate am făcut și munca de 8 clase pt a trona la catedra pensionarii care nu au dat titularizare niciodată sau rubedenii necalificate care sa cumuleze bani fara a face orele. Diploma mea de licență în chime îmi scade valoarea la o angajare, ma face de ras. E buna doar in invatamant. Am mai mult succes in alte domenii doar cu diploma de bac.
Azi îmi blestem deciziile din tinerețe că nu am urmat niște studii căutate și am ignorat sfaturi ale multora care vedeau în ce sens merge dinamica economică. Și am urmat niște pasiuni copilărești azi fara sens. Încă îi mint pe elevi că le trebuie chimie, deși subtil le spun realități folositoare.
Le doresc celor care fac subiectele la titularizare la chimie sa aibă parte de dezamăgirile mele amplificate cu 1000. Să simtă de 1000 de ori mai intens decât mine ce am simțit eu când am picat examene. Bătaia de joc pt profesorii calificați. Nu-mi mai pasa acum, timpul nu se mai întoarce.
Domnule/doamnă nu am inhalat vreo substanță chimică,ci am dezlipire de retină pe fond de stres.
Și sunt fabrici producătoare de substanțe chimice in România,nu doar se importă; asta se vrea a crede. Ba chiar una e să știi ceva ce se predă in liceu, alta e să ai o facultate unde întâlnești chimiști, cercetători, biologi,unde poți aprofunda anumite idei, poți avea șansa să faci un doctorat chiar. În liceu știam substanțe, formule chimice, in facultate am înțeles DE CE este așa, am înțeles Cinetica unei reacții chimice.
Într-adevăr sunt puțini care aleg să facă facultatea de chimie din pasiune, când alții aleg informatica și au în euro salariile in lei ale unui profesor.
Dar întâlnesc elevi cărora le răspund întrebărilor, le explic fenomene fizico-chimice din viața de zi cu zi și cu asta mă încarc.
Deși și eu as putea să mă angajez ca paznic tot pe vreo 3000 lei, prefer să îmi “bat capul”, chiar de asta m-am îmbolnăvit,dar dacă am făcut-o pentru unul și buzunarul lui, prefer să o fac pentru mintea unora .
Și este nevoie de chimie și nu o spun din curtoazie!!!
Când toate produsele alimentare conțin atâtea și atâtea substanțe chimice, când unii poate greșesc o utilizare, când alții abuzează de anumite substanțe, eu sper ca oamenii să își folosească mintea …
Las’că vine mintenaș Johannis acum că tot are catedra rezervată și e în căutarea unei funcții de rangul/ranga lui.Doar așa se poate rezolva deficitul de profesori de fizică.Apoi să vezi cum toți profesorii își vor lua câte șase case din meditații,minus una in cazul de față,cea pentru care s-a constatat că e dobânditor de rea credință.Ce ziceți nu cumva pleacă în Alemania sau rămâne say beneficieze de vilă moca,75 la sută indemnizație,slmasina cu șofer,etc.?
Daca asa stau lucrurile- lipsa cadrelor calificate pe aceste discipline – de ce nu reduceti numarul de ore de la 2 la 1 , cel putin in gimnaziu?
Intreb asa de prost, ca nu inteleg.Deci, majoritatea orelor se fac cu necalificati,scuzati studenti, pensionari de 70 de ani si peste 70 sau cadre ale scolii fara pregatire de specialitate, dar nu domnule, noi ne incapatanam sa fie cate 2 ore.
Laboratoarele nu au materiale pentru expérimenté, acestea fiind indragite de copii, materia este multa si foarte multa, greoi prezentata , copiilor li se pare nepaleza si atunci de ce facem asta????
Pentru ce platim oameni necalificati, nepregatiti? Cui serveste? Ce stiu copiii? Eu as face un experiment,la sfarsit de an scolar, cu ce au ramas acesti copii care au pierdut efectiv 4 ore pe saptamana.
Ati avut curaj ca si parinti sau persoane doar curioase sa deschideti un manual de fizica de clasa a 6 a sau a 7 a ?
Eu da, o jale cu J ,nu intelegi mare lucru si personal o felicit pe doamna de fizica care posteaza pe youtube lectii si experimente facute in bucatarie, cu ce are la indemana.
Aceasta doamna ne- a salvat si tin sa- i multumesc.
De la scoala, zero cunostinte!
Intr- o alta postale,cineva mi- a atras atentia ca aceste discipline sunt baza unei economii.
A uitat sa precizeze economia carei tari.
La noi duduie economia , dar mai ales prostia.
Apreciez că domnul Lixandru a pus punctul pe i, și nu se pronunță asupra subiectelor.
Am ajuns în punctul in care singurul remediu este desfintarea fizicii ca materie separata din școli și trecerea la programa pe model vestic de stiinte. In special ca să arătăm ce a însemnat managementul românesc al învățământului. Pt că nu e moral și corect să bagi an de an la catedra absolvenți de alte facultăți decât fizica și octogenari care n-au dat titularizare niciodata la fizica. Știu că unii vor protesta. Ii invit sa dea examen și apoi să preia cate 2 norme la gimnazii la zeci de km de orașele mari și la liceele tehnice. Și să se umple de bani. Că pe 2 norme iei un minim 9000 lei. Și apoi să protesteze. Altfel protestul lor ramane neîntemeiat
Bătaia de joc cu subiectele la titularizare a fost extrema in ultimii 23 de ani și nu cred că mai merita sa ștergem cu buretele consecintele doar pt a ascunde vinovatii. Și categoric că există vinovați, nu clima nu soarele nu salariul cum încearcă unii sa zica. Uite că la romana engleza sunt note mari și nu sunt posturi. Daca vrem sa remediem ceva și să rămână fizica materie separata ar trebui sa-i tragem la raspundere pe vinovații pt aceasta situatie.
Nu se putea jignire mai mare sa fii absolvent de asemenea materii și să te tortureze cu subiecte imbecile, atât la fizica cat si la chimie. Unii s-au salvat cu reconversii pe alte materii sau specializarea a doua daca nu era și ea tot una din cele 2.
Ca absolvent de fizica ce am predat doar sporadic fizica odată la câțiva ani în completarea normei, sunt singurul din generația mea și unul din cei vreo 3-4 care inca predam astea si nu ne-am apucat de altceva. Da, mai facem niste meditații la alte materii ce-i drept, unii dintre noi, dar nu ne luam 7 case. Restul colegilor noștrii (câteva sute din mai multe promotii), sunt demult în alte domenii începând cu call center vânzător si terminând cu joburi in multinaționale. Adevărul e că nu folosesc in nici un moment nimic din ce au învățat în facultate la fizica. Lovitura maxima a fost in 2005-2006 când pe sestache cine a avut informații a aflat că crescuse nota la 7 pt un post de titular și a mers direct in alt domeniu satul de examene după absolvire și nu a mai pierdut timpul și oportunitățile cu o mizerie de post de profesor. Era chiar culmea după ce ai făcut ecuațiile Lagrange relativiste și tensorii spatiu timp sa cobori in rural la clasele de a 6-a cu elevi care nu pot face corect o adunare de numere și au gândul numai la manele, pe un post de suplinitor nici măcar de titular. Măcar în comunism și în anii 90 ii baga fara examen de titularizare că nu există acel examen. Se bucura omul că are un job și se apuca de dat gradele didactice nu de repetat an de an examenul de angajare ca ultimul milog al societății.
Și nu, fizica nu e căutată nicăieri, de aceea nu se duce nimeni la facultate de fizica. Hai sa recunoaștem și sa fim eficienti. Tot ce-ți oferă la absolvire e un job de profesor de fizică, unde examenul e inabordabil. Se caută complet alte competențe pe piata muncii decât ce oferă o facultate de fizica.
Și inca o precizare, Lixandru zice de necalificați spunând că sunt studenti. E fals, Arata-mi student de la fizica predând la tara fizica. Nu există așa ceva. Necalificații sunt de fapt cei cu studii de altceva decât fizica inclusiv titularii pe alte materii.
Și ca sa se descurce sistemul cu criza proprie și cu faimoșii pensionari heptagenari si octogenari și de ce nu si nonagenari în acest an (lafel ca în ultimii 5) și eu si mai multi colegi cu specialitate principala sau secundara fizica am refuzat plata cu ora (ore suplimentare) pt ore de fizica. Și se sta in scoala fara profesor la fizica câteva săptămâni sau intra șoferul sau proful de desen la ore temporar. Și ma doare-n basca, că nu-i vina mea. N-au decât să le facă cu cine or putea, sau sa nu le faca. Nu e treaba noastră să ducem în spate greul pt câteva sute de lei la salariu. Pot sa cheme și nepalezi cu 4 clase care să vorbească în clasa cu google translator așa ca idee.
Cei care au absolvit o facultate de fizica, pe care au ales-o plini de entuziasm înainte de 1989 si nu s-au alăturat nici unui partid ca să le fie bine au rămas dezamăgiți de ierarhia valorilor.
Facultatea de fizica nu ne-a oferit nimic celor din generația mea.
Am fost triati prin admitere liceu ,(5 pe loc,) admitere examen de treapta cu reducere clase la jumătate,admitere facultate (5 pe loc )..Am fost repartizați în zone cu predare în limba maghiara, obligați sa stam 3 ani. Cei care au absolvit după 90, au ocupat cele mai bune posturi în orașe mari.
în acest domeniu mereu au fost schimbări, inechitati.
Acum paradoxal,deși nu sunt profesori de fizica, ca titular și profesor de fizica , dacă dorești sa profesezi in alta
școala, ,nu ai loc, în schimb alții cu conversii ,sau ieșiți din sistem prin demisii au
Concluzia mea este ca nu contează ce fel de valori sunt transmise copiilor
Problema cu deficitul de profesori de fizică a fost rezolvată *magistral*! Cine are nevoie de specialiști calificați când poți umple clasele cu pensionari și studenți necalificați, nu? Asta e strategia perfectă: îți trimitem pe cine apucăm, important e că avem pe cineva la catedră! Cât despre subiectele de la titularizare, pff, să fim serioși! Profesorii se plâng de dificultate? Ce treabă are asta cu realitatea? Dacă vrei să predai fizica, trebuie să demonstrezi că poți calcula traiectoria unui meteorit cu ochii închiși, dar în același timp să-ți amintești cum să folosești un retroproiector din anii ’90. Și partea cu masterul didactic… wow, ce atracție! Cine nu și-ar dori o reducere la catedră și un mentor care probabil a învățat fizica pe vremea când plumbul era încă folosit în tot felul de chestii?
Dar hei, să nu ne îngrijorăm, tineretul va fi *foarte* atras de această oportunitate fantastică, mai ales când vor afla că nici măcar definitivatul nu mai e definitivat, ci licențiere. Sună serios, aproape la fel de serios ca planul de a rezolva deficitul național cu câteva ore plătite suplimentar pentru titulari. Da, cred că universul conspira să avem totul sub control… Sau poate doar aplicăm legea entropiei în sistemul educațional.
Vorbim vorbe la pereti, fiecare cu ce-l doare sau cu ce a auzit.
Care nu aveți facultatea de fizica la zi și nu ati studiat subiectele de titularizare nu aveți ce să comentați. Că românul se pricepe la toate și la fotbal și la mașini.
Apreciez că domnul Lixandru a pus punctul pe i, și nu se pronunță asupra subiectelor.
Am ajuns în punctul in care singurul remediu este desfintarea fizicii ca materie separata din școli și trecerea la programa pe model vestic de stiinte. In special ca să arătăm ce a însemnat managementul românesc al învățământului. Pt că nu e moral și corect să bagi an de an la catedra absolvenți de alte facultăți decât fizica și octogenari care n-au dat titularizare niciodata la fizica. Știu că unii vor protesta. Ii invit sa dea examen și apoi să preia cate 2 norme la gimnazii la zeci de km de orașele mari și la liceele tehnice. Și să se umple de bani. Că pe 2 norme iei un minim 9000 lei. Și apoi să protesteze. Altfel protestul lor ramane neîntemeiat
Bătaia de joc cu subiectele la titularizare a fost extrema in ultimii 23 de ani și nu cred că mai merita sa ștergem cu buretele consecintele doar pt a ascunde vinovatii. Și categoric că există vinovați, nu clima nu soarele nu salariul cum încearcă unii sa zica. Uite că la romana engleza sunt note mari și nu sunt posturi. Daca vrem sa remediem ceva și să rămână fizica materie separata ar trebui sa-i tragem la raspundere pe vinovații pt aceasta situatie.
Nu se putea jignire mai mare sa fii absolvent de asemenea materii și să te tortureze cu subiecte imbecile, atât la fizica cat si la chimie. Unii s-au salvat cu reconversii pe alte materii sau specializarea a doua daca nu era și ea tot una din cele 2.
Ca absolvent de fizica ce am predat doar sporadic fizica odată la câțiva ani în completarea normei, sunt singurul din generația mea și unul din cei vreo 3-4 care inca predam astea si nu ne-am apucat de altceva. Da, mai facem niste meditații la alte materii ce-i drept, unii dintre noi, dar nu ne luam 7 case. Restul colegilor noștrii (câteva sute din mai multe promotii), sunt demult în alte domenii începând cu call center vânzător si terminând cu joburi in multinaționale. Adevărul e că nu folosesc in nici un moment nimic din ce au învățat în facultate la fizica. Lovitura maxima a fost in 2005-2006 când pe sestache cine a avut informații a aflat că crescuse nota la 7 pt un post de titular și a mers direct in alt domeniu satul de examene după absolvire și nu a mai pierdut timpul și oportunitățile cu o mizerie de post de profesor. Era chiar culmea după ce ai făcut ecuațiile Lagrange relativiste și tensorii spatiu timp sa cobori in rural la clasele de a 6-a cu elevi care nu pot face corect o adunare de numere și au gândul numai la manele, pe un post de suplinitor nici măcar de titular. Măcar în comunism și în anii 90 ii baga fara examen de titularizare că nu există acel examen. Se bucura omul că are un job și se apuca de dat gradele didactice nu de repetat an de an examenul de angajare ca ultimul milog al societății.
Și nu, fizica nu e căutată nicăieri, de aceea nu se duce nimeni la facultate de fizica. Hai sa recunoaștem și sa fim eficienti. Tot ce-ți oferă la absolvire e un job de profesor de fizică, unde examenul e inabordabil. Se caută complet alte competențe pe piata muncii decât ce oferă o facultate de fizica.
Și inca o precizare, Lixandru zice de necalificați spunând că sunt studenti. E fals, Arata-mi student de la fizica predând la tara fizica. Nu există așa ceva. Necalificații sunt de fapt cei cu studii de altceva decât fizica inclusiv titularii pe alte materii.
Și ca sa se descurce sistemul cu criza proprie și cu faimoșii pensionari heptagenari si octogenari și de ce nu si nonagenari în acest an (lafel ca în ultimii 5) și eu si mai multi colegi cu specialitate principala sau secundara fizica am refuzat plata cu ora (ore suplimentare) pt ore de fizica. Și se sta in scoala fara profesor la fizica câteva săptămâni sau intra șoferul sau proful de desen la ore temporar. Și ma doare-n basca, că nu-i vina mea. N-au decât să le facă cu cine or putea, sau sa nu le faca. Nu e treaba noastră să ducem în spate greul pt câteva sute de lei la salariu. Pot sa cheme și nepalezi cu 4 clase care să vorbească în clasa cu google translator așa ca idee.
Da, subiectele sunt foarte grele și nu de ieri, alaltăieri, dintotdeauna. Și sunt exagerat de grele în comparație cu subiectele date la alte discipline (în special la cele tehnice și la uman.)
Nu spun că trebuie redus nivelul acestor subiecte, dar atunci să fie la fel de greu pentru toți. SAU, invers, dacă nivelul e relaxat pentru cam multe discipline, să fie relaxat și la științele reale.
Dacă vreți să vină Einstein sau o Curie la catedră pe la Cuca Măcăii (că în orașe posturile apar după ce s-au terminat toate etapele de mobilitate), plătiți ca pentru un Einstein sau o Curie și dotați laboratoarele cu minimul necesar.
P. S. Cei care fac subiecte pentru bacalaureat poate se uită puțin la ce subiecte fac pentru candidații care au ales fizică și chimie și-și mai temperează entuziasmul. Mate-info au aceleași subiecte cu cei de la tehnologic, iar cei din urmă au cele mai mici șanse să se atingă de acele subiecte (ei având o programă cu 2 ore pe săptămână întreruptă de practică comasată, iar cei de la mate-info având 3 ore pe săptămână tot anul. La chimie sunt și mai puține ore). Nu mai am curajul să le spun să aleagă fizica sau chimia la bacalaureat, când pot alege biologia și se descurcă învățând să rezolve fix două tipuri de probleme și în rest, tocind toată materia.
Cine va opreste sa dati pe ” tehnice ” ???…..
Ce comparatie e asta ?? Fiecare disciplină are programa , inveti si iei examenul sau nu……
Nu se compară gradul de dificultate al subiectelor. Cei care sunt profesori ”ingineri” au impresia că e greu dar e doar părerea lor. La discipline tehnice – de exemplu la mecanică – subiectele sunt o glumă proastă în comparație cu ce se cere la științele reale.
2024: punctul I (doar teorie, 3 puncte din 10)
Fizică: 1. MRU, MRUV, MCU (toate definițiile și legile, deducerea formulelor) – singurul subiect foarte ușor (dar extrem de lung. Astea se fac la liceu în interval de câteva ore bune de predare).
2. Dispersia și absorbția luminii (cu aspecte fenomenologice și teorie electronică – deci la nivel universitar, fără discuție, în special când se cere, între multe altele, ”scrierea ecuației diferențiale a mișcării oscilatorii forțate a electronilor la trecerea undei electromagnetice prin dielectric” pe care nimeni, niciodată, nu o predă la liceu. La gimnaziu nici nu se pune problema. Jumătate de capitol și aici).
Și apoi la punctul II probleme consumatoare de timp, plus metodică+pedagogie (astea-s cronofage, dar nu grele neapărat).
2024, Ingineri (mecanică)
I. Fix 10 definiții bine delimitate (sunt trecute fiecare acolo cu sub-punctul ei). Și atât.
Subiectul II (echivalentul cu problemele de la fizică) – Broșarea. Are și poză, să știi ce trebuie să marchezi ca elemente ale mașinii, că aia se cere și se punctează.
Și apoi ceva metodică.
Hai să ne uităm și la 2023.
Fizică, punctul I: 1. Rețeaua de difracție. Se cere de fapt să prezinți întregul fenomen de difracție cu absolut toate detaliile și ca bonus și interferența, cu calcule de relații, cu aplicații particularizate, cu dispozitive experimentale cu tot. Jumătate de capitol de optică ondulatorie.
2. Dinamica fluidelor, ecuația de continuitate, legea lui Bernoulli (nu se face dinamica fluidelor nicăieri în liceu, la nicio specializare, indiferent de numărul de ore. Deci prezinți tema la nivel de facultate, evident. Dacă vrei să scrii tot ce ți se cere, 4-5 pagini acolo de scris mărunt). Ai de definit, demonstrat, scris legi, descris în detaliu aplicații ale legii respective, cu aparate specializate etc.
Toate pentru 3 puncte. Apoi bineînțeles două probleme plus metodică.
Ingineri:
I: 10 sub-puncte foarte clar delimitate, cu două imagini ca să fie mai ușor candidaților să se lămurească ce li se cere.
II: 4 puncte la Trasare, 4 puncte la Debitare. Scurt și la obiect.
Plus metodică.
Continuăm? Încă un an, la întâmplare. 2020.
Fizică: I. Fenomene superficiale în lichide. Se cer toate definițiile posibile, deducerea unor mărimi și relații între ele, descrierea a cel puțin două experimente diferite.
Reacții nucleare, legi de conservare, fisiunea nucleară. Astea-s câteva ore de predare la liceu. Se cer definiții, deduceri de relații între mărimi, scrierea legilor ce descriu fenomenele, descrierea reactorului nuclear, etc.
Împreună, minim 10 pagini, dacă vrei să fie completă tratarea temelor – toate doar pentru 3 puncte. Plus două probleme (niciodată identice cu cele din alți ani, cum se practică pe la alții), plus metodica.
Ingineri: I: 9 sub-puncte clar delimitate. Scrii definiția/enumeri proprietățile, ai terminat. Ai luat 3 puncte.
II. Găurirea. 7 întrebări, plus un desen să nu te încurci în prea multe cunoștințe. Ai mai luat 3 puncte.
Plus metodica.
Spre comparație (tot 2020) la chimie: sub. I – 5 (cinci) probleme. Nu scurte. Sub. II: 6 (șase) probleme. Nici ele scurte. Fără teorie – 11 probleme dintr-un foc. Plus metodică (două sub-puncte, o secvență din planul de lecție și o fișă experimentală, pe loc. Nici astea nu-s scurte).
Chiar ți se pare că se compară ca nivel de dificultate? Și mai ales, ca TIMP necesar pentru a scrie tot ce e de scris? Tot 4 ore au fiecare la dispoziție. De plătit sunt toți plătiți la fel (la vechime și grade egale), dacă iau o notă suficient de mare pentru a obține un post.
Dar sigur, ”de ce nu mai vin oamenii la concurs pentru o catedră de științe” iar dacă vin, ”de ce nu iau notă mare, ce, nu știu să se pregătească?”
Felicitări pentru răspunsul dumneavoastră.
Pentru cei care nu înțeleg măcar titlurile subiectelor,putem lua variantele:
1. Ca să iei titularizarea Fizică, Chimie, Matematică și să predai la clasele V-VIII primești subiecte din materia de liceu sau chiar facultate. Ca și cum faci școala de șoferi pe Tico, apoi dai examenul pe TIR sau Camion 8*4.
1a) Azotul și Fosforul deși sunt in aceeași grupă,nu se comportă la fel în reacții chimice. Hidroxidul de Sodiu și Hidroxidul de Potasiu nu se comportă la fel,desi cele două elemente sunt in aceeași grupă. În programă, ai doar regula generală, trebuie să îl iei pe Nenițescu (materie de facultate) ca să faci scenarii care poate îți vor pica la examenul de titularizare.
2. Toată lumea fuge de științe, dar să caute cineva sa vadă ce subiecte se dau la Istorie ( memorare și retranscriere a datelor) , Engleză și ce subiecte se dau la științe. Se certau profesorii între ei din cauza subiecte lor de la olimpiadă ,unde elevii primiseră la engleză teste grilă,rebus , iar la științe calcule de pagini întregi.
Nu sunt subiectele dificile, sunt ei foarte slabi. Dacă le dai ușor, iau mulți 10 și se plâng pe la tv, ca sunt genii fără post…
a zis dom’ contabil .
carele știe el pe toate.