Într-o conferință privind educația profesională, organizată de Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă la Guvern, secretarul de stat în ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că una dintre problemele învățământului dual este legată de atractivitate, în special în rândul celor care termină gimnaziul: “Trebuie să ajungem la părinți, să îi determinăm să aleagă pentru copil ce este mai bun, nu să îl supunem unui parcurs educațional la sfârșitul căruia să constatăm că acel copil nu a fost capabil să promoveze bacalaureatul, dar el poate ar fi performat într-o anumită meserie, dacă părintele ar fi făcut această alegere”.
- Amintim că universitățile pot înființa societăți comerciale și consorții duale, după ce Guvernul a aprobat acum o lună, în termen record prin ordonanță de urgență modificări la legea actuală a Educației, copiate din proiectul de lege Cîmpeanu. – detalii aici
Secretar de stat în ministerul Educației, Florian Lixandru a spus în cadrul unei dezbateri despre învățământul dual că în acest an școlar numărul de locuri alocate pentru învățământul tehnologic în general a fost în creștere, la sistemul dual fiind o creștere de 36,9% față de anul școlar trecut școlar. Deși sunt mai multe locuri alocate, mulți elevi care termină gimnaziul nu aleg acest tip de învățământ din cauza mentalității, mai spune Florian Lixandru:
“O problemă pe care o avem, și suntem cu toții conștienți, este gradul de atractivitate a acestei forme de învățământ pentru absolvenții de gimnaziu. Ne confruntăm cu o problemă de mentalitate a părinților cu privire la această opțiune pentru învățământul profesional. Pentru mulți dintre părinți, învățământul profesional în general este o soluție de back-up, nu este opțiune principală. Noi trebuie să-i determinăm pe părinți astfel încât să aleagă această formă de învățământ pentru copii care sunt buni la meseriile respective, care au fost evaluați și au anumite înclinații pentru o meserie sau alta, nu să fie o soluție de rezervă pentru cazul în care nu va prinde un loc la liceu la repartizare computerizată“, a spus Florian Lixandru.
- Potrivit unei analize Edupedu.ro, anul acesta, ultima medie de admitere la 10 colegii tehnice a fost peste 8, după ce în 2021 s-a intrat cu medii de 3 și 4. Cei mai mulți elevi repartizați, peste 27.000, au avut media la admitere între 8 și 9. Dar au fost și elevi cu medii de 8 care nu au prins un loc la un liceu teoretic, ci la colegii tehnologice, unde anul trecut ultima medie de intrare era 3 sau 4. – detalii aici
Secretarul de stat Florian Lixandru a subliniat că părinții și elevii trebuie să vrea să aleagă învățământul dual, nu să fie doar o ultimă soluție.
“Prin proiectul legii învățământului preuniversitar care a fost deja lansat în dezbatere publică ne-am propus cumva să încercăm să schimbăm această percepție. Practic, să vorbim despre liceul profesional, nu despre școală profesională care dă posibilitatea absolvenților de gimnaziu să se formeze pentru trei ani (obținând un nivel de calificare trei, iar dacă doresc să continue studiile cu anul patru se poate obține certificat de calificare nivel patru), astfel încât să facem mai atractivă această formă de învățământ, să îi spunem liceu profesional, dar cred că numai împreună putem desfășura activități și campanii de informare. Vrem să încercăm să ajungem la părinții, să îi determinăm pe aceștia să aleagă pentru copil ce este mai bun, nu să îl supunem unui parcurs educațional la sfârșitul căruia să constatăm că acel copil nu a fost capabil să promoveze bacalaureatul, dar el poate ar fi performat într-o anumită meserie, dacă părintele ar fi făcut această alegere”, mai explică secretarul de stat în ministerul Educației.
În prezent, în legea Educației o școală profesională are un parcurs a trei ani, nu 4 ca în cazul unui liceu.
Recent, Guvernul a adoptat pe repede înainte ordonanța de urgență prin care se pot înființa consorții duale în universități
Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a emis la final de septembrie, ordonanța care conține articole preluate copy-paste din proiectul de lege Cîmpeanu, după cum a scris Edupedu.ro. Apoi, executivul a adoptat Ordonanța de Urgență de două ori într-o săptămână, pe motiv că “a fost necesară preluarea unor observații, conform circuitului de avizare.” – detalii aici
Florian Lixandru a vorbit în cadrul dezbaterii de luni și despre extinderea învățământului dual la universități, amintind și de ordonanța de urgență prin care se pot înființa consorții duale în universități.
“Învățământul în sistem dual presupune un parteneriat între școală, mediul de afaceri și autorități. Rolul nostru, al ministerului, este acela de a asigura suportul în sprijinul agenților economici, a unităților de învățământ, în ceea ce privește identificarea nevoilor de pe piața muncii, identificarea acelor calificări care se caută și care în acest moment nu sunt reglementate. Numai în acest an școlar ministerul a introdus trei noi calificări pentru nivelul trei de calificare, respectiv electrician auto, lutier, operator montator subansamble.
Ne dorim extinderea învățământului profesional dual la toate nivelurile. Acest obiectiv este și în PNRR componenta educație și anume asigurarea unei rute complete. Practic ne propunem să preluăm elevii de la clasa a IX-a și să îi formăm până la ieșirea de pe băncile facultății. Trebuie să asigurăm pregătirea în sistem dual până la nivel de licență, masterat, respectiv studii doctorale”, a mai spus Lixandru.
- În iulie, înainte de apariția ordonanței de urgență, a fost lansat în dezbatere Ghidul Solicitantului „Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor integrate pentru învățământ dual”. Proiectul este finanțat prin PNRR și face parte din reformele propuse de planul de redresare. Termenul pentru acest jalon era în trimestrul 4 al anului 2022, astfel, ghidul a fost lansat cu un trimestru mai devreme. – detalii aici
Revenind la Florian Lixandru, acesta a mai spus la dezbaterea organizată la ministerul dezvoltării: “Cu toții vrem să extindem această formă de învățământ pentru că suntem conștienți că este nevoie de această forță de muncă calificată pe piața muncii din România și ne dorim să lucrăm cu angajați din România și nu cu angajați din import, așa cum se întâmplă în foarte multe domenii de activitate în prezent”.