Problema Matematicii în școala românească este analizată de profesorul de Matematică Flavian Georgescu într-un articol publicat de educatieprivata.ro. Acesta pune în antiteza rezultatele de la olimpiadele internaționale de matematică, unde suntem printre cei mai buni din lume, și rezultatele de la testările PISA, unde România s-a clasat la cea mai recentă sesiune de testare pe penultimul loc din Uniunea Europeană.
Coordonator al lotutului de olimpici de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, fost olimpic la rândul său, Flavian Georgescu spune că „este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau de liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat!”. Acesta explică faptul că, în opinia sa, „profesorii sunt stresați de presiunea acestor examene, de rata de promovabilitate, elevii simt aceste examene ca pe niște corvoade și ne învârtim cu toții în jurul acestor testări”.
Problema fundamentală remarcată în analiză este aceea că Matematica nu mai este văzută ca o disciplină școlară prin care elevii sunt învățați să gândească, ci una prin care aceștia sunt învățați să aplice niște șabloane, niste algoritmi ceruți la testele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat.
„Dar mai trist este că aceste examene vin la pachet cu niște exerciții standard, cu niște algoritmi care se repetă an de an. Nu spun că sunt exerciții bune sau rele, însă pentru elevii noștri, scopul orelor de matematică, în cea mai mare măsură, este de a putea fi capabili să rezolve aceste tipuri de exerciții. Dar cum? Algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme. Fac orice compromis și sar orice proces de gândire doar pentru a bifa niște răspunsuri corecte. La orele de matematică, extrem de multe demonstrații sunt omise. Nu ne mai punem problema cum se mai demonstrează o anumită teoremă… de ce o învățăm? Cum a fost descoperită? De ce a fost nevoie de ea? S-a trezit așa, un cercetător peste noapte să îngreuneze viața elevilor cu o teoremă care trebuie învățată pentru că așa vrea el?
Nu, noi nu mai discutăm aceste lucruri. Copiii văd pe tablă o definiție, o teoremă și hai la exerciții! De ce facem așa ceva? Pentru că asta primim la examene. Este inadmisibil! Asta nu este matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina matematică pentru copii.
Matematica înseamnă să gândim, să deprindem un mod practic de a înțelege lucrurile, să înțelegem și să intuim fenomene, să ne deschidem mintea din ce în ce mai mult… Păi cum să mai fie elevii noștri în stare să dea răspunsuri corecte la întrebările testelor PISA? Până când și enunțurile acelor teste li se par ciudate. Normal! E altceva. Acolo ai nevoie să îți pui mintea la contribuție. Păi facem noi așa ceva? Sunt elevii noștri învățați să gândească? Aici fac o paranteză și vreau să apreciez faptul că sunt multe locuri în țară, multe școli și mulți dascăli care fac o treabă excepțională, jos pălăria și tot respectul pentru ei.
Și atunci… sunt elevii de vină? Nu! Sunt elevii noștri slabi? Sunt slab pregătiți, nu slabi intelectual. Mai departe… arătăm cu degetul către profesori? Dăm vina pe ei? Nici asta nu putem face pentru că la rândul lor, ăsta le e targetul. Sunt trași mai apoi la răspundere dacă nu au rezultate bune la examene, se fac tot felul de statistici. De vină este întregul sistemul care atrage după sine acest cerc vicios. Nu vreau să arăt cu degetul și să găsim vinovați. Nu cred că soluția este să ne învinovățim. Dar dacă găsim esența problemei și nu facem schimbări, atunci da… suntem vinovați și ne merităm soarta. Educația este la baza piramidei în tot ce înseamnă societate și trebuie să avem o grijă primordială pentru aceasta”, mai arată Flavian Georgescu.
Analiza integrală poate fi citită pe educatieprivata.ro