Finlanda extinde școala obligatorie până la finalul liceului. Mesajul principal în comunicarea reformei: avantajele pe care le au elevii, de la gratuități la acces pe piața muncii

1.422 de vizualizări
Foto: © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com
Finlanda extinde școala obligatorie până la finalul liceului, într-un proces de reformă realizat prin măsuri legislative care intră în vigoare de la 1 august. Conform acestora, nivelul de învățământ obligatoriu este atins atunci când tinerii au 18 ani și/sau au absolvit învățământul secundar superior. Autoritățile finlandeze pun accent pe avantajele programului, de la masă gratuită și manuale la excursii, așa cum reiese din prezentarea schimbărilor, făcută pe platforma Eurydice a Comisiei Europene. 

Modificarea înseamnă că nivelul de învățământ obligatoriu este atins atunci când tinerii au 18 ani sau au absolvit învățământul secundar superior: fie ciclul secundar general superior (sau examenul de înmatriculare), fie cursuri de formare profesională. Înainte de această reformă, învățământul obligatoriu avea o structură unică de nouă ani și majoritatea elevilor aveau 16 ani la finalizarea acestui nivel. 

Tinerii care și-au finalizat educația de bază (9 ani) în primăvara anului 2021, în principal cei născuți în 2005, au fost prima grupă de vârstă atinsă de reformă. 

  • Finlanda înregistrează o rată a celor care au părăsit școala înaintea finalizării studiilor liceale, în rândul populației de 18-24 de ani, de circa 8%, de aproximativ 2 ori mai puțin decât România, care se numără, alături de Spania și Malta, în top 3 țări cu abandon școlar foarte ridicat, de peste 15%, potrivit datelor Comisiei Europene aferente anului 2020 și publicate în iunie a.c..

În prezentarea făcută pe platforma Eurydice, accentul este pus nu pe obligațiile asociate măsurilor, ci pe efectele pozitive și avantajele oferite elevilor, de la gratuități la accesul pe piața muncii. 

Anume, liceenii de vârste mari primesc gratuit: 

  • instruire (învățământul era gratuit și până acum) 
  • masă zilnică la școală (gratuită și înainte) 
  • manuale și alte materiale de învățare necesare pentru instruire  
  • instrumente, îmbrăcăminte, ingrediente de bucătărie și alte materiale necesare în învățământul vocațional 
  • cele cinci teste necesare pentru finalizarea ciclului general al programului secundar superior 
  • călătorii școlare la distanțe de cel puțin șapte kilometri 
  • în unele cazuri speciale, costuri de cazare și călătorie. 

Toate serviciile / materialele menționate mai sus sunt gratuite până la sfârșitul anului calendaristic, când studentul împlinește vârsta de 20 de ani. Această perioadă poate fi prelungită și din motive justificate, de exemplu, în caz de boală. 

În ceea ce privește programele educaționale care necesită echipamente speciale, cum ar fi instrumente muzicale și haine sportive, odată ce tinerii le vor folosi și în afara orelor de instruire, aceste costuri sunt suportate de studenți.  

Scopurile reformei: 

Scopul reformei este ca toată lumea să finalizeze învățământul secundar superior – deoarece au existat prea mulți tineri care au absolvit doar învățământul de bază de nouă ani, iar apoi au abandonat școala. În viitor, va fi mai dificil să te descurci în lumea profesională fără o calificare secundară superioară (sau superioară), deoarece majoritatea locurilor de muncă care necesită educație de bază tind să dispară în Finlanda. În prezent, o calificare secundară superioară este cerința minimă pentru viața profesională, conform prezentării făcute pe platforma Eurydice. 

Foto: © Akeksandr Berdyugin | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comments
  1. Sunt județe unde 1/3 din elevii care au susținut Evaluarea Națională nu s-au mai înscris la liceu/școală profesională. Acești copii rămân neșcolarizați.

  2. Asa este ! Pe timpul lui ceașcă când mergeam la munci agricole ne mai supărăm noi ca la ora 10 ne dădeau cite o felie de pâine cu marmelada. Știi ce răspuns primeam? Cind România va exporta Mercedes o sa primim salam în loc de marmelada.Asa și acum vrem și autostrăzi vrem și spitale vrem salarii ca afara .Deci trebuie sa ne focusam pe ceva real și sa mai înghițim și în sec. Asta tot omul o înțelege cu condiția sa nu fie un jalnic postat de partid. Pe timpul lui dragnea parca nu erau asa sus cerințele acum brusc toți vor totul. Asta se numește postliceala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii cercetați pentru violență fizică sau verbală împotriva elevilor sau colegilor din cancelarie nu vor mai putea să intre la clasă în timpul anchetei disciplinare, dar vor primi salariu – proiectul legii Educației / Profesorii sancționați nu vor mai putea profesa timp de 10 ani în nici o altă școală

Profesorii care sunt cercetați pentru violență verbală sau fizică împotriva elevilor sau colegilor nu vor mai putea preda pe perioada desfășurării cercetării disciplinare, dar vor primi salariu, potrivit proiectului legii…
Vezi articolul

Salvați Copiii: Povești ale copiilor rămași singuri în țară, cu ambii părinți plecați în străinătate / Maria așteaptă vara pentru că atunci reușește să stea mai mult timp cu tatăl său, plecat la muncă

Organizația Salvați Copiii a făcut publice povești a cinci copii care au ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Datele Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, din septembrie…
Vezi articolul

VIDEO Elevii relocați din Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” din Iași vor învăța în alte școli în perioada consolidării seismice a clădirii, chiar dacă părinții au protestat în fața primăriei. Luciana Antoci, șefa ISJ: Trebuie să înțelegem că nu există soluții alternative în acest moment

Inspectorul general școlar din Iași, Luciana Antoci, le transmite părinților elevilor Colegiului Pedagogic “Vasile Lupu” Iași, care au protestat în fața primăriei, nemulțumiți că elevii au fost mutați din unitatea…
Vezi articolul