Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008, când a început prăbușirea / Creșterea s-a suprapus unei scăderi abrupte a numărului de studenți și profesori – analiză europeană

3.577 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Fondurile publice pentru universitățile românești au atins, anul trecut, nivelul din 2008, când finanțarea s-a prăbușit în urma crizei economice, arată cel mai recent raport pe această temă al Asociației Europene a Universităților, publicat în aprilie a.c.. Analiza arată că pragul din 2008 a fost atins anul trecut după ce investițiile publice în universități se apropiaseră la doar câteva procente diferență în 2019. Ce înseamnă această evoluție, în funcție de nevoile sistemului universitar local și în comparație cu ceea ce se întâmplă în alte țări europene?

Analiza citată – Public Funding Observatory Report 2020/2021 – part 2 – arată că, în timp ce finanțarea publică în universitățile românești, ca valoare, a revenit în 2019 foarte aproape de nivelul din 2008, numărul studenților a scăzut accelerat, cu aproape 30%. O scădere așa de abruptă a numărului de studenți, însoțită de o scădere sau stagnare a finanțării în 2019/2008, se mai întâlnește în doar două alte țări europene – Lituania (scădere de peste 40% a populației de studenți) și Slovacia. O scădere comparabilă a populației studențești se mai înregistrează în Estonia, pentru care ultimele date disponibile în analiza citată sunt din 2017, precum și în Cehia.

Finantare 2019/2008 vs. evolutia numarului de studenti / Sursa: EUA Public Funding Observatory

Dintre toate aceste țări, doar Slovacia se mai apropie, ca România, de nivelul de finanțare înregistrat în 2008, celelalte confruntându-se în continuare cu o finanțare mult redusă față de cea de acum 13 ani.

  • Raportul arată că țările cu cea mai consistență creștere a finanțării publice pentru învățământul superior înregistrează și o creștere considerabilă a numărului de studenți – așa cum se întâmplă, de exemplu, în cazurile Turciei, Germaniei, Austriei, Belgiei, Olandei. În alte țări est-europene se face simțită o evoluție aparte: în Polonia, Ungaria sau Slovenia, finanțarea publică a crescut față de nivelul din 2008 (cu circa 30% în cazul Poloniei) în pofida unei scăderi considerabile a numărului de studenți.

România face parte, totodată, din rândul relativ restrâns al țărilor care înregistrează, pe lângă o scădere a numărului de studenți, și o scădere a personalului universitar, anume a personalului academic. Este o situație care se mai întâmplă – cu un echilibru în privința personalului academic/non-academic sau cu o balanță înclinată spre personalul non-academic – în doar trei alte țări: Cehia, Irlanda, Italia, Slovacia.

Evolutia numarului de cadre universitare / Sursa: EUA Public Funding Observatory
Progresul din ultimii ani, amenințat de criza produsă de pandemie. Care e situația României, din punct de vedere al finanțării universităților?

Potrivit Asociației europene, datele din 2019, colectate din peste 30 de țări, confirmă tendința generală de îmbunătățire a finanțării publice pentru universități, tendință ce se simte din 2015, dar acest “progres lent, totuși constant spre refacere este acum grav amenințat de criza economică produsă de pandemie”.

În cazul României, datele din raport arată că țara se numără printre ultimele din Europa din punct de vedere al creșterii medii anuale a finanțării publice pentru învățământul superior, în rândul celor 20 de țări care au înregistrat creștere (cu o medie anuală de sub 2%). Alte 12 sisteme nu au reușit să înregistreze medii pozitive în evoluția finanțării 2008/2019.

Raportul analizează și evoluția investițiilor publice în universități raportată la evoluția PIB. Din acest punct de vedere, România se încadrează, alături de patru alte țări (Franța, Ungaria, Polonia și Slovenia, în grupul țărilor care au avut investiții în creștere, dar sub rata de creștere a PIB. Aceasta, în timp ce majoritatea țărilor vest-europene au avut o rată a investițiilor superioară ratei de creștere a PIB, iar restul țărilor europene, plus țări precum Spania sau Italia, au avut scăderi pentru ambii parametri.

Evolutia finantarii vs. evolutia ratei de crestere a PIB / Sursa: EUA Public Funding Observatory

România, alături de Slovacia și Irlanda, conduce clasamentul european al creșterilor finanțării publice pentru universități în 2020 comparativ cu 2019 (15% în cazul României, circa 17% în cazul Slovaciei și Irlandei). Potrivit raportărilor luate în considerare în analiza Asociației europene, această creștere a finanțării pentru universitățile românești s-a simțit pozitiv în cercetare, predare, personal, având un impact negativ în privința infrastructurii.

În România, potrivit datelor din raport, finanțarea publică (de bază, competitivă și din fonduri europene) reprezintă 80% din totalul finanțării.

Raportul detaliat poate fi consultat aici


3 comments
  1. Asta pentru că tot se temea poporul că învăţământul e suprafinanţat, iar profesorii sunt plătiţi degeaba din belşug.
    Acesta e locul României, pe care îl merită cu prisosinţă.

  2. Unde anume se observa finantarea asta? In salile de laborator dotate cu zero echipamente/aparatura, sali in care nu s-a mai investit nici un leu din 1989 si pana in prezent?

  3. Depăşirea acestei triste realități ar fi TRECEREA RAPIDĂ LA FINANȚAREA FUNCŢIE DE PERFORMANȚE atât pe universități cât şi ín interiorul acestora.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Testele fals pozitive din școli: presa britanică avertiza din vară că unii elevi folosesc rețete de pe Tiktok și apelează la sucuri acidulate pentru a “trișa” la testele rapide, ca să stea acasă / Profesor: Asemenea tentative pot fi identificate rapid

Problema testelor fals pozitive Covid-19 din școli, despre care miercuri a vorbit inclusiv ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a fost semnalată încă de acum un an în presa internațională, în țările…
Vezi articolul
testarea la Matematică

Precedentul „Junior”. Școala Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași a luat toate procedurile de autorizare de la capăt ca să devină școală fără personalitate juridică, deși era acreditată din 2009

Școala primară „Junior”, a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași, înființată în 2003 și acreditată în 2009, a renunțat la toate acestea și a reluat anul trecut procedurile de la…
Vezi articolul

Rata de vaccinare din învățământ, „adusă” la 60% prin micșorarea numărului total de angajați. Plus cum „a reușit” Ministerul Educației să convingă să se vaccineze mai puțini angajați decât cei care s-au declarat dispuși

Numărul de angajați ai sistemului de Învățământ a fost redus „din pix”, fără nicio explicație publică, în așa fel încât rata de vaccinare să fie peste 60%, arată datele publicate…
Vezi articolul

Curtea de Conturi din Franța, despre sistemul francez de Educație: investiții mari, dar rezultate slabe ale elevilor. Franța a investit, în 2020, 5,2% din PIB pentru Educație / Despre profesorii francezi care lipsesc de la ore și impactul bugetar

Într-o notă publicată marți, 14 decembrie, Curtea de Conturi din Franța apreciază că, în ciuda cheltuielilor mari la Educație, performanța sistemului școlar francez nu e ridicată. Curtea susține, printre altele,…
Vezi articolul