Programul prin care statul va cumpăra peste 2 milioane de tablete pentru toți elevii de gimnaziu și de liceu se va numi ”Proiectul Național România digitală” și are alocată o sumă de fix 2 miliarde de lei. Proiectul va fi finanțat din fonduri europene în proporție de 80%. ”Această sumă este destinată schimbării sistemului de predare a lecțiilor prin achiziționarea de table inteligente și de tablete”, potrivit comunicatului trimis Edupedu.ro de Ministerul Educației.
Numele ales al programului, comunicat de ministru și de Minister în anunțul de aprobare a bugetului în comisii, ”România digitală” este același cu al programului derulat de ani buni de către Ministerul Comunicațiilor, același cu al unui proiect privat de aplicații pentru sisteme GPS, proiect care deține chiar site-ul romaniadigitala.ro. În fișa de proiect din Anexa 3/25/23 proiectul apare sub denumirea România modernă, România digitală.
Câteva dintre detaliile acestui program au fost prezentate de Ecaterina Andronescu, ministrul Educației, care a anunțat la prezentarea bugetului pe 2019, la Parlament, că este un proiect prioritar pentru România.
Tabletele ar putea înlocui manualele clasice cu cele digitale
”Ținând seama că de la nivelul Comisiei Europene digitalizarea, proiectul de digitalizare devine prioritar și pentru România, din surse nerambursabile, dar cu resurse în bugetul nostru, încercăm să dezvoltăm acest proiect pe care l-am numit România digitală. Un proiect care este gândit să facă un salt în creșterea atractivității școlii și în conținutul predării prin dispunerea în fiecare clasă a unei table inteligente și prin atribuirea copiilor din gimnaziu și din liceu a câte unei tablete – în felul acesta să rezolvăm și problema greutății ghiozdanului pe care copiii îl poartă în spate”, a declarat Andronescu la audierile din Parlament.
90 de mii de table inteligente și
1,45 milioane de tablete
”În buget avem 2 miliarde de lei pentru România digitală. Din acești bani, pentru care am scris deja fișele proiectelor, vom duce în școli 90 de mii de table inteligente – atâtea clase avem – și tablete pentru toți copiii din gimnaziu și din liceu. Sunt conștientă că n-o să fie un proiect ușor de derulat, dar cu resursele umane pe care le avem sunt convinsă că vom încerca să-l ducem la bun sfârșit. Abia suntem cu fișa proiectului și bugetul trebuie să fie aprobat”, potrivit ministrului Educației.
Potrivit datelor oficiale de la Institutul Național de Statistică în anul școlar 2017-2018 erau 730.037 elevi în învățământul gimnazial, 637.706 în cel liceal și 90205 în cel profesional. În total vorbim despre un număr potențial de beneficiari ai tabletelor de 1.457.948 de elevi.
Andronescu a mai spus că speră ”să producă un efect important în creșterea performanței sistemului. Pentru că el se cuplează cu un proiect din fonduri europene în care formăm 55 de mii de profesori. La rândul lor, cei 55 de mii devin formatorii celorlalți. În sistem avem 215 mii de cadre didactice.”
Proiectul de formare se numește CRED și găsiți detalii despre el aici.
Potrivit fișei ”Proiectului Național România digitală”, co-finanțarea Guvernului va fi de 400 de milioane de euro, iar cea europeană de 1.600 de milioane. Acest proiect reprezintă, practic, 87% din întreaga sumă alocată anul acesta pentru proiecte cu finanțare nerambursabilă, pe bani europeni. ”Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar european 2014 – 2020: bugetul alocat în anul 2019 este de 2.289,37 milioane lei”, mai arată Ministerul Educației.
Conform fișei de proiect, acespt program ar urma să se desfășoare prin Programul Operațional Competitivitate și va fi propus la finanțare în cadrul programelor Politicii de Coeziune, Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), pentru care responsabil este comisarul european Corina Crețu.
7 comments
Buna ziua,
Va scriu urmatoarele fiind un cunoscator al domeniului.
Se sar etapele normale, ca de obicei, din anumite interese si partial din prostie “intelectualizata” .
Cineva vrea sa realizeze un impact mediatic anuntand pompos ca se vor lua tablete pt copii insa in majoritatea scolilor nu exista dotarile de baza pt TIC sau informatica. Sunt necesare retele s iwireless la nivel minimal, administratori pt aceste retele dar mai ales profesori care stiu sa le foloseasca.
Si asa am ajuns la subeictul principal : profesorii care invata copiii TIC sau informatica. Chiar la licee bune putini sunt la baza cu pregatire IT, multi provin din alte discipline (fizica, matematica, ingineri, prin absolvirea unui curs de 1 an si jumatate post universitar. Astfle au devenit egali cu cei care au absolvit informatica dupa 4 ani plus 2 ani masterat.
De fapt este si aici vorba de competenta vs, oportunism, pacat ca afecteaza copiii.
Si bomboana pe coliva, ca sa intelegeti ca IT-ul scolar- informatica nu este pe mana unora de meserie ci a unor oportunisti.
S-a anuntat oficial ca informatica nu va ma fi materie optionala la bacalaureat, de fapt nu va mai fi deloc. Si asta inseamna ca se scoate si din cadrul scolar de baza, se reduc orele ,etc…..
In timp ce finlandezii introduc elemente de logica informatica inca de la gradinita, pe piata se cer cu miile posturi in programare/informatica, doar in Romania, nu va spun ce salarii au romanii care lucreaza info in EU.
Mai exact, incompetentii din minister se duc fix in directie opusa tendintei din lume.
Dar de ce ma mir, “tara te vrea prost” , nu ?
Poate citeste ce am scris cineva influent, sa faca cat mai publica aceasta informatie, desi sunt pesimist sper ca inca se mai poate opri aceasta prostie si sa se faca macar acum ceva ce copiii si parintii doresc si se potriveste foarte bine cu piata fortei de munca pt urmatorii 20-30 de ani.
au inebunit cu totu! sa nu mai scrie , sa nu mai citim o carte ! cu ochii beliti in sticla ! idiotiilor , doriti sa le stricati ochii copiilor! se afecteaza psihicul copiilor ! voi astia din minister …..ceva probleme la cabina?! copiii nostri nu sunt experiment pt voi ! voi nu realizati ce faceti?!
Problemele tehnice se pot rezolva:
– se pot gestiona centralizat. Nu se configurează fiecare tabletă separat – evident se plătește abonament pentru acest serviciu – dar este indispensabil. În licee există personal capabil să se ocupe de această problemă
– se prevăd din start rezerve de 10% – dacă pică, ia altă tabletă și merge mai departe – cine plătește e altă discuție
– infrastructura WiFi se poate face cu o investiție de aproximativ 100-150 euro pe sală de clasă
– există dulapuri de stocare și încărcare – 500-1000 euro pe sală
Investiția însă o văd și eu ușor deplasată, și inutilă în momentul de față pentru că nu există conținut. Până apare (2-3 ani cel puțin) tablete vor fi depășite moral și fizic. Manualele actuale sunt mai mult o caricatură, nu material interactiv.
Inclusiv tablele sunt inutile, foarte puțină lume le folosește în școli. Și sunt destule. În mediul business nu am văzut încă utilitatea.
Marius David-excelent comentariul tau!As completa cu urmatoarele:in toate tarile copiii au ghiozdane,nu tocmai usoare(si noi caram in spate culegerile grele ale lui Gheba si Olivotto,treiningul,adidasii,blocul de desen…), in tarile civilizate,copiii sunt incurajati sa citeasca,iar tabletele sunt complet interzise in scoli!
Buna ziua,
In primul rand , o tableta nu e inteligenta ca e tableta, e inteligenta pentru ca are instalate anumite programe care ar trebui sa fie inteligente , ceea ce nu cred ca exista in acest moment. Deci luam tablete , si nu tablete inteligente ! Mi se pare manipulare adaugarea “inteligentei” legata de tableta , facuta special pentru a manipula naivii !
Legat de continutul programelor de pe tableta , banuiesc ca vor fi manualele clasice intr-un format needitabil , fapt ce nu aduce nici o “inteligenta” in plus procesului de educare.
Actualele manuale au atasate CD-uri cu lectii -in majoritatea timpului nefolosite la clasa – aceste programe facute sa ruleze sub sistemul de operare windows nu vor fi putea folosite pe tablete.
As vrea sa stiu daca exista un punct de vedere al parintilor si al profesorilor legat de acest subiect !
As vrea sa stiu daca s-au luat in calcul urmatoarele:
1. Ce se intampla cu un copil care are tableta neincarcata la ora , sau care dupa un an de folosinta va tine bateria doar o ora ?
2. Ce se intampla cu o tableta care este stricata in clasa din greseala – cartile cad de pe mese si nu se strica.
3. A facut cineva o analiza a impactului asupra sanatatii ochilor copiilor dupa folosirea in medie 5 ore/ zi – fara a lua in calcul si temele – a unei tablete ?
4. Cine va administra tabletele ? pe ele trebuiesc create conturi , instalate programe , configurate in retea, depanate , etc … cine va face astea ?
Mi se pare ( nu mi se pare asta e adevarul ) ca iar incep a se lua decizii fara o analiza prealabila doar de dragul de a puncta niste bife , daca ai un telefon/tableta “inteligent(a)” nu te face mai inteligent ! Daca dai o tableta unui copil nu il faci mai inteligent !
Iar greutatea ghiozdanului ar putea fi redusa in alte moduri daca asta se urmareste intradevar !
Mi se pare ca e praf in ochi pentru a mai bifa anumite subiecte ce nu au nici o legatura cu educatia. Parca “tara arde si baba se piaptana” la noi in romania !
Toti ne ,,plangem”ca , copii stau cu ochii in telefoane, calculatoare si acum?????????????
Ce va face sa credeti ca vor fi mai destepri? Sunt de acord ca si noi caram carti caiete echipament s.a.m.d.dar al lor e mai greu ca au ,,minuni”de auxiliare care de care mai pompoasa desi e ,aceeas Marie cu alta palarie”Pe vremea mea, meditatiile nu erau un ,,moft”, ca iei nota mica daca nu faci meditatie cu profu(profa), erau un fel de confirmare a capacitatii copilului.
As vrea sa vad cum decurge o meditatie la orice materie cu tableta in loc de manual
,
cineva are targhet la vândut tablete. văd că Samsung măcăie de zor cu tehnologia. in timp ce statele Europei renunță la ecrane , cineva tre sa cumpere aceste ecrane. se face lobby prin funcționarii din ministere sa bage , vrei nu vrei tablete . nu contează ce fac copiii cu ele. bani să iasă.
și mulți nu mai știu nici sa scrie ..
am plecat de la pusul degetului acum o sută de ani și am ajuns fix in același loc..