Fiecare dintre cei 100.000 de profesori care vor fi formați în pedagogie digitală trebuie să facă cel puțin o resursă educațională deschisă de tip RED, potrivit Ministerului Educației

Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com

Toți cei 100.000 de profesori care vor fi formați în pedagogie digitală trebuie să elaboreze o resursă educațională deschisă de tip RED, potrivit Ministerului Educației, care răspunde la cele mai frecvente întrebări privind scrierea cererilor de finanțare din apelul PNRR „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”.

Apelul constă în formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală și publicarea a 50.000 de materiale educaționale deschise create de 50% dintre cadrele didactice formate, conform Ghidului Solicitantului.  

Însă, toți profesorii formați trebuie să elaboreze o resursă educațională de tip RED, conform ministerului. 

Întrebare: În etapa de evaluare toți beneficiarii – minimum 3000 – sunt obligați să elaboreze un RED? 

Răspunsul ministerului Educației: Conform criteriului 8 din Evaluarea eligibilității, este necesar ca proiectul să prevadă ca toți beneficiarii vor elabora minimum o resursă educațională de tip RED. „Etapa de evaluare presupune elaborarea unui RED pentru predarea disciplinei, pentru fiecare participant.” 

Mai exact, aceasta prevedere se găsește în Anexa 11, Grila de evaluare a eligibilității solicitantului și a proiectului de formare în pedagogie digitală.

Dintre toate resursele educaționale de tip RED făcute de profesorii formați, adică minimum 3000 de profesori per proiect, vor fi publicate pe platformă jumătate. 

Întrebări frecvente și răspunsurile ministerului Educației privind elaborarea cererilor de finanțare, în apelul Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar

Care este modalitatea de evaluare a eigibilității solicitanților?

Răspunsul ministerului Educației: Eligibilitatea solicitanților furnizori de formare profesională continuă este prevazută în OME 4224/2022, pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind asigurarea calității programelor pentru dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și de acumulare a creditelor profesionale transferabile, la art. 5, art.6, art.33.

Furnizorii publici sau privați de formare continuă se pot regăsi într-una dintre următoarele situații:

1. Au calitatea de furnizor pentru un program/ programe pentru dezvoltare în cariera didactică acreditat/e, înscris/e în Registrul național al programelor pentru dezvoltare profesională continuă acreditate sau avizate, înscrise în Lista programelor complementare naționale, ambele categorii de programe fiind purtătoare de credite și validate calitativ de Ministerul Educației. 

2. Elaborează și depun spre acreditare/validare calitativă la Ministerul Educației un program pentru dezvoltare în cariera didactică, din categoriile prevăzute de OME nr. 4224/2022, la art. 5 sau la art.33. 

3. Sunt furnizori ai unor programe de formare din categoriile exceptate de Ghid, respectiv programe recunoscute internațional, cu certificare europeană sau programe postuniversitare

Pentru situația prevăzută la punctul 3, se va preciza în Cererea de finanțare modul în care furnizorul de formare organizează și adaptează programele de formare pe arii curriculare, asigurând formarea competențelor prevăzute în Ghid – secțiunea 5.6. Tematici generale ale programului de formare.

Cum se dovedește că solicitantul/partenerul deține resurse umane calificate? 

Răspunsul ministerului Educației: Pentru furnizorii care propun spre acreditare programe, structura echipei de formatori și documentele suport sunt menționate la art 8 pct. III (III. Documentaţie care demonstrează îndeplinirea următoarelor criterii: III.3 – Criterii privind resursele umane subpct. c-f.) din Anexa nr. 1 la metodologia-cadru (OME 4224/2022). 

Care este numărul de formatori necesar pentru a obține 3 puncte? 

Răspunsul ministerului Educației: Referitor la numărul de formatori necesar pentru a obține punctaj (1-5 puncte), menționăm că, în sensul Ghidului specific, unitatea de referință este 1000 de formabili, unitate care se va utiliza în evaluarea capacității instituționale a furnizorului. Pentru un număr mai mare de formabili, se poate utiliza criteriul proporțional direct sau ponderarea la norme de formare.

Exemple:

a) Pentru 120 de formatori se obțin 3 puncte, pentru mai mult de 120 formatori, se acordă 5 puncte. Având în vedere numărul mare de formatori, aceștia pot fi alocați între parteneri, aspect care se va completa în Acordul de parteneriat, Art. 4.
b) Numărul de formatori calculați la unitatea de referință 1000 de formabili asigură un număr de norme de formare egal cu numărul asociat persoanelor, precizat la lit. a). 

În acest caz se vor prezenta planuri și calendare de formare asumate de furnizor, precum și declarații de disponibilitate ale formatorilor de a asigura formarea unui număr X din 1000 de formabili, în timpul prevăzut de Ghid, cu respectarea principiilor de calitate asumate și cu realizarea obiectivelor programului. În această situație, unui formator i se asociază mai multe norme de formare, în cadrul mai multor serii. Aceste detalii, privind implementarea programului de formare în termenii și condițiile prevăzute de Ghid, vor fi precizate în documentele care certifică existența resurselor umane cu expertiză, documente asumate de aplicant/furnizor. 

Resurse umane cu expertiză în organizarea programelor de formare. Cum se dovedește experiența/ expertiza? 

Răspunsul ministerului Educației: Referitor la evaluarea experienței formatorilor în domeniul pedagogiei digitale / instruire asistată de calculator / utilizarea mediilor digitale în educație și formare, solicitantul completează o listă a formatorilor, în funcție de programul de formare și dimensiunea grupului țintă.

Formatorii pot fi selectați dintre următoarele categorii, fără a se limita la acestea: cadre didactice universitare, specialiști formatori, cadre didactice care se regăsesc în Registrului național al formatorilor din învățământul preuniversitar – secțiunea Corpul național de formatori în domeniul mentoratului de carieră didactică din învățământul preuniversitar, constituit prin OME nr. 6.177/31.10.2022, cu modificările și completările ulterioare.

Cum se dovedește capacitatea solicitantului / partenerului (după caz) de a asigura activitățile de evaluare și de valorificarea în procesul didactic a competențelor dobândite în cadrul proiectului și de a asigura elaborarea și publicarea RED-urilor elaborate de participanți? Este necesar ca Solicitantul / partenerii să selecteze profesori mentori care se regăsesc în Registrul mentorilor? 

Răspunsul ministerului Educației: Activitățile de evaluare și valorificare se aleg dintre activitățile eligibile de tip B, corelat cu cheltuielile de tip B, cu excepția celor dedicate mentorilor – menționate explicit în categoria A.

Pentru selecția mentorilor se fac trimiteri la Registrul național al profesorilor mentori pentru învățământ preuniversitar, din care Solicitantul / partenerii propun profesori mentori, pentru a implementa activitățile propuse. Mentoratul didactic nu poate fi asigurat decât de cadre didactice.

La data de 22.04.2024, Registrul național al profesorilor mentori din învățământul preuniversitar, aprobat de Ministerul Educației, cuprinde 12 834 de profesori care au dobândit calitatea de profesor mentor. 

În cadrul proiectelor, în funcție de specificul parteneriatelor, activitatea de mentorat didactic poate fi concepută în colaborare, profesori mentori din învățământul preuniversitar și cadre didactice din învățământul superior care își desfășoară activitatea în DPPD sau în facultăți de științele educației și care au experiență în coordonarea/organizarea examenelor pentru obținerea gradelor didactice sau a practicii pedagogice. 

Ce se întâmplă dacă obiectivul minim de training vizat într-un proiect (ex: 3000 profesori), se realizează doar parțial (ex: 2000) – se vor deconta doar proporțional cheltuielile? Vă rugăm să ne precizați care este mecanica contractuală vizată în cazul neîndeplinirii unui indicator. 

Răspunsul ministerului Educației: Conform Ordonanței de Urgență nr. 124 din 13 decembrie 2021, cu modificările și completările ulterioare, art. 12 alin. (1) Coordonatorii de reformă şi/sau investiţii sunt responsabili de recuperarea sumelor aferente proiectelor ai căror indicatori nu au fost îndepliniţi, având obligaţia recuperării sumelor plătite, în conformitate cu prevederile contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare.

În acest sens, în cazul nerealizării integrale a indicatorilor asumați, recuperarea sumelor va fi proporțională cu valorile indicatorilor nerealizați. 

Informații despre apelul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”, pe scurt:

DOCUMENT Material-suport: Întrebări frecvente și răspunsuri privind elaborarea cererilor de finanțare din apelul PNRR „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar”

Foto: © Nd3000 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Termenul pentru depunerea proiectelor în apelul privind formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală, prelungit de Ministerul Educației până pe 17 iunie
Până pe 31 mai, se pot depune proiecte pentru formarea a 100.000 de profesori în pedagogie digitală. Prioritară este formarea profesorilor din mediul rural și zone defavorizate / Ministerul Educației a scos termenul „non-binar” din Ghidul solicitantului
Ministerul Educației va lansa în curând un apel PNRR pentru formarea a 100.000 de profesori pe zona de pedagogie digitală, anunță secretarul de stat Sorin Ion: Nu ne gândim să învățăm profesorii să facă teleșcoală sau învățământ online, ci să integreze tehnologia în conținutul lecțiilor
Exit mobile version