Semnal de alarmă lansat de profesorii de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București cu privire la organizarea examenului de Bacalaureat 2025, „pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România (…) în timpul anului școlar”. Într-o scrisoare deschisă către ministra Educației, Ligia Deca, document obținut de Edupedu.ro, profesorii de la unul din primele licee din țară (sursa) avertizează asupra riscului ca examenul „să se transforme într-un fiasco”.
„Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat”, arată cei peste 30 de profesori semnatari ai scrisorii deschise, pe care o publicăm integral mai jos în articol.
Scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București vine în contextul în care probele scrise de Bacalaureat 2025 vor începe pe 10 iunie, la patru zile după ce absolvenții de liceu termină cursurile, fiind cel mai devreme plasate din istoria recentă. Oficialii din educație au argumentat decizia prin schimbările climatice care, potrivit acestora, deranjează cu temperaturile extreme organizarea examenelor care până acum era programată la începutul lunii iulie.
Profesorii de la Sava contestă propunerea ministrului ca elevii și profesorii să fie în programele Săptămâna „Școala altfel” sau „Săptămâna Verde” în perioada examenelor, după cum a sugerat public ministra Ligia Deca. Cadrele didactice susțin că măsura este în contradicție cu structura anului școlar care stabilește că perioada până la care se pot desfășura aceste programe este 30 mai 2025 și atrag atenția că elevii din clasele terminale nu vor putea participa la activități, iar profesorii lor nu se vor putea împărți și la activitățile specifice, și la examenul de Bacalaureat pe care îl au de supravegheat și organizat.
Semnatarii scrisorii deschise de la Colegiul Național „Sfântul Sava” spun că nici modificarea programelor pentru examene în condițiile în care profesorii n-ar termina de predat materia nu este o soluție fezabilă, și nici recuperarea orelor sâmbăta, ambele propuneri fiind făcute publice tot de ministra Ligia Deca, despre care a scris Edupedu.ro.
- „«Umblatul la programa de evaluare», în condițiile în care vor fi semnalate probleme de către cadrele didactice, nu reprezintă o modalitate de rezolvare a problemei, ci o abordare post-factum care nu face altceva decât să genereze lipsă de predictibilitate. Din aceeași categorie fac parte și ultimele „variante de recuperare” vehiculate în spațiul public, respectiv recuperarea orelor în zilele de sâmbătă. O astfel de decizie ar deregla programul săptămânal al elevilor. Aceștia ar fi nevoiți să petreacă în școli aproximativ 36 de ore într-o săptămână, curba de efort fiindu-le afectată într-un mod nejustificat” – se arată în scrisoarea deschisă de la Colegiul „Sfântul Sava” din Capitală.
„Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logică aceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției”, subliniază cei peste 30 de profesori care au semnat scrisoarea deschisă.
Redăm integral scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava” cu privire la organizarea Bacalaureatului 2025:
„Scrisoare deschisă privind decizia referitoare la organizarea examenului național de bacalaureat, sesiunea iunie 2025
Stimată doamnă Ministru Ligia Deca
Vă adresăm această scrisoare deschisă în calitate de profesori ai Colegiului Național „Sfântul Sava”, unul dintre cele mai prestigioase licee din România, fiind preocupați de buna desfășurare a procesului educațional pe întreg parcursul acestui an școlar.
Odată cu publicarea O.M.E. nr. 6.481/30.08.2024 în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 898/5.IX.2024, decizia dumneavoastră de a stabili calendarul examenului național de bacalaureat, la probele scrise, în intervalul 10 iunie – 16 iunie 2025, a devenit oficială.
Vom expune în continuare motivele care ne-au determinat să redactăm această scrisoare deschisă.
Primul dintre acestea ține de însăși structura anului școlar, aprobată prin ordinul de ministru nr. 3.694/01.02 2024, care stabilește faptul că, pentru elevi, anul școlar începe pe data de 9 septembrie 2024 și se finalizează pe data de 20 iunie 2025 (cu excepția elevilor aflați în clase terminale). În condițiile în care majoritatea elevilor se va afla în sălile de clasă până la data de 20 iunie, considerăm irelevant argumentul conform căruia schimbările climatice din România au constituit cauza principală a acestei decizii.
Pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România, un examen național ar urma să fie susținut în timpul anului școlar. Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat.
În același timp, considerăm că informațiile apărute în spațiul public, prezentate drept posibile soluții la acest context fără precedent generează incertitudini atât în rândul profesorilor, cât și în acela al elevilor. Idei precum aceea referitoare la organizarea programelor naționale „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” în timpul organizării examenului de bacalaureat intră în contradicție cu ordinul de ministru privind structura anului şcolar 2024-2025, care stabilește că „programul național „Școala Altfel” și Programul „Săptămâna Verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025”. La această contradicție se adaugă cel puțin două neajunsuri: 1) Privarea elevilor din clasele terminale de participarea la activitățile specifice acestor programe; 2) Imposibilitatea cadrelor didactice de a participa atât la organizarea examenului național de bacalaureat (având în vedere activitatea complexă a comisiilor din centrele de examen, precum şi cele din comisiile zonale de evaluare, luând în considerare asistenţa, scanarea lucrărilor, apoi evaluarea acestora etc.), cât şi la activitățile specifice care se derulează în cadrul celor două programe naţionale, „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.
„Umblatul la programa de evaluare”, în condițiile în care vor fi semnalate probleme de către cadrele didactice nu reprezintă o modalitate de rezolvare a problemei, ci o abordare post-factum care nu face altceva decât să genereze lipsă de predictibilitate. Din aceeași categorie fac parte și ultimele „variante de recuperare” vehiculate în spațiul public, respectiv recuperarea orelor în zilele de sâmbătă. O astfel de decizie ar deregla programul săptămânal al elevilor. Aceștia ar fi nevoiți să petreacă în școli aproximativ 36 de ore într-o săptămână, curba de efort fiindu-le afectată într-un mod nejustificat. În același timp, vă reamintim faptul că art. 137, alin. (1) din Codul Muncii stabilește că „Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica”. Aplicarea soluției amintite va face imposibilă acordarea repausului săptămânal în zilele din cursul săptămânii, așa cum reiese din alin. (2) al aceluiași articol, întrucât cadrele didactice vor desfășura activități specifice în zilele respective.
Înţelegem decizia ministerului de a face posibilă vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestaţiilor, probabil în scopul diminuării numărului mare de contestaţii care s-a înregistrat în ultimul an. Însă această decizie poate bulversa finalul de an şcolar pentru toate celelalte clase de liceu deoarece această activitate va fi una cu impact major de timp în fiecare liceu.
Avertizarea noastră, cu bună-credinţă, se dorește a fi ante-factum, astfel încât să preîntâmpinăm disfuncţionalităţi majore, în principal în activitatea liceelor. Astfel, semnalăm încă de la începutul anului școlar faptul că un astfel de calendar nu vizează „interesul superior al elevilor” şi nici pe acela al cadrelor didactice. Dimpotrivă, există riscul ca examenul național de bacalaureat să se transforme într-un fiasco. Aceasta atât din perspectiva lipsei resursei umane, cât și din aceea a riscului apariției unor erori în procesul de evaluare cauzat de împărțirea cadrelor didactice în procese educaționale care nu au fost niciodată și nici nu pot fi desfășurate concomitent.
Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logică aceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției.
Oricare ar fi, în cele din urmă, soluțiile adoptate, acestea nu vor fi echitabile pentru majoritatea elevilor întrucât vor afecta structura anului școlar, întrerupând fără o explicație rezonabilă un proces educațional în derulare.
Nu excludem faptul că la baza acestei decizii să se fi aflat o eroare de calcul. Nu încetăm să credem că dumneavoastră aveţi ca prioritate buna desfășurare a acestui an școlar, aşa cum avem și noi, profesorii semnatari ai acestei scrisori.
Cu aceste gânduri, v-am prezentat argumentat situaţia de facto privind constrângerile majore privind organizarea examenului de bacalaureat în perioada 10-16 iunie 2025 şi ne exprimăm speranța că veți dispune modificarea calendarului acestui examen național, fiind un fapt care se impune a fi realizat neîntârziat.
Cu stimă,
Profesorii Colegiului Naţional “Sfântul Sava”:
prof. ANGHELESCU IRINA |
prof. dr. AVRAM ANDREI MARIAN |
prof. dr. BOGDAN DANIELA ELISABETA |
prof. BOTEANU CARMEN IOANA |
prof. dr. BUJOR I.CRISTINA RALUCA |
prof. CAZACU CARMEN ROZALIA |
prof. CHIRIȚĂ MIHAELA |
prof. EVI SILVIU |
prof. FULAȘ SILVIA CRISTINA |
prof. GHEORGHE GABRIELA |
prof. IORDACHE MIHAELA |
prof. JELEV CONSTANȚA JULIETA |
prof. MASCAN DENISSE CRISTINA |
prof. MĂCRINEANU MIHNEA |
prof. dr. MATASARIU LILIANA |
prof. MIREA ELENA SIMONA |
prof. NAE SOFIA |
prof. NĂSTASE CONSTANȚA |
prof. dr. NISTOR ANDREEA GEORGIANA |
prof. PANĂ ŞTEFAN |
prof. PAVĂL CRISTINA |
prof. PĂDURARU DRAGOȘ |
prof. dr. PETRE VIOLETA |
prof. dr. POPESCU ELENA DIANA |
prof. RADU ELENA DENIS |
prof. SHAJAANI IULIANA |
prof. dr. STĂNESCU NICULINA VIORICA |
prof. STOICA ANA MIHAELA |
prof. TACIU-CHIȚIGA ECATERINA-IONICA |
prof. dr. TALAAT-HAMID ANCA OLIMPIA |
prof. TEODORESCU BOGDAN |
prof. TERINTE GIORGIANA |
prof. TIȚA CRISTINA LUCREȚIA |
prof. ȚECA MIRCEA |
prof. VOICULESCU ALINA CARMEN |
prof. ȘERBAN DORINA |
prof. BECHERU ELENA” |
DOCUMENT DESCARCĂ Scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava”:
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale
Structura anului școlar 2024-2025 pe scurt:
Intervale de cursuri:
- de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;
- de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;
- de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
- de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;
- de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;
Intervale de vacanță:
- de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;
- de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;
- o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie — 2 martie 2025;
- de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;
- de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.