Fiasco în organizarea BAC-ului 2025 în timpul anului școlar – avertizează profesori de la Colegiul „Sfântul Sava” din București, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Deca: Profesorii vor fi în situația „imposibilă” de a gestiona finalizarea anului și de a participa la examen

Examen studiu pregatire test scoala clasa / Foto: Pexels.com

Foto: Pexels.com


Semnal de alarmă lansat de profesorii de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București cu privire la organizarea examenului de Bacalaureat 2025, „pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România (…) în timpul anului școlar”. Într-o scrisoare deschisă către ministra Educației, Ligia Deca, document obținut de Edupedu.ro, profesorii de la unul din primele licee din țară (sursa) avertizează asupra riscului ca examenul „să se transforme într-un fiasco”.

Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat”, arată cei peste 30 de profesori semnatari ai scrisorii deschise, pe care o publicăm integral mai jos în articol.

Scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava” din București vine în contextul în care probele scrise de Bacalaureat 2025 vor începe pe 10 iunie, la patru zile după ce absolvenții de liceu termină cursurile, fiind cel mai devreme plasate din istoria recentă. Oficialii din educație au argumentat decizia prin schimbările climatice care, potrivit acestora, deranjează cu temperaturile extreme organizarea examenelor care până acum era programată la începutul lunii iulie.

Profesorii de la Sava contestă propunerea ministrului ca elevii și profesorii să fie în programele Săptămâna „Școala altfel” sau „Săptămâna Verde” în perioada examenelor, după cum a sugerat public ministra Ligia Deca. Cadrele didactice susțin că măsura este în contradicție cu structura anului școlar care stabilește că perioada până la care se pot desfășura aceste programe este 30 mai 2025 și atrag atenția că elevii din clasele terminale nu vor putea participa la activități, iar profesorii lor nu se vor putea împărți și la activitățile specifice, și la examenul de Bacalaureat pe care îl au de supravegheat și organizat.

Semnatarii scrisorii deschise de la Colegiul Național „Sfântul Sava” spun că nici modificarea programelor pentru examene în condițiile în care profesorii n-ar termina de predat materia nu este o soluție fezabilă, și nici recuperarea orelor sâmbăta, ambele propuneri fiind făcute publice tot de ministra Ligia Deca, despre care a scris Edupedu.ro.

Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logică aceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției, subliniază cei peste 30 de profesori care au semnat scrisoarea deschisă.

Redăm integral scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava” cu privire la organizarea Bacalaureatului 2025:

Scrisoare deschisă privind decizia referitoare la organizarea examenului național de bacalaureat, sesiunea iunie 2025

Stimată doamnă Ministru Ligia Deca

Vă adresăm această scrisoare deschisă în calitate de profesori ai Colegiului Național „Sfântul Sava”, unul dintre cele mai prestigioase licee din România, fiind preocupați de buna desfășurare a procesului educațional pe întreg parcursul acestui an școlar.

Odată cu publicarea O.M.E. nr. 6.481/30.08.2024 în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 898/5.IX.2024, decizia dumneavoastră de a stabili calendarul examenului național de bacalaureat, la probele scrise, în intervalul 10 iunie – 16 iunie 2025, a devenit oficială.

Vom expune în continuare motivele care ne-au determinat să redactăm această scrisoare deschisă.

Primul dintre acestea ține de însăși structura anului școlar, aprobată prin ordinul de ministru nr. 3.694/01.02 2024, care stabilește faptul că, pentru elevi, anul școlar începe pe data de 9 septembrie 2024 și se finalizează pe data de 20 iunie 2025 (cu excepția elevilor aflați în clase terminale). În condițiile în care majoritatea elevilor se va afla în sălile de clasă până la data de 20 iunie, considerăm irelevant argumentul conform căruia schimbările climatice din România au constituit cauza principală a acestei decizii.

Pentru prima dată în istoria recentă a învățământului din România, un examen național ar urma să fie susținut în timpul anului școlar. Considerăm că acest fapt constituie o anomalie care va crea disfuncționalități în desfășurarea procesului educațional. Cadrele didactice vor fi puse în situația – imposibilă din punctul nostru de vedere – de a gestiona cea mai încărcată perioadă din timpul anului școlar (finalizarea acestuia) și de a participa, în același timp, la organizarea examenului național de bacalaureat.

În același timp, considerăm că informațiile apărute în spațiul public, prezentate drept posibile soluții la acest context fără precedent generează incertitudini atât în rândul profesorilor, cât și în acela al elevilor. Idei precum aceea referitoare la organizarea programelor naționale „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” în timpul organizării examenului de bacalaureat intră în contradicție cu ordinul de ministru privind structura anului şcolar 2024-2025, care stabilește că „programul național „Școala Altfel” și Programul „Săptămâna Verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025”. La această contradicție se adaugă cel puțin două neajunsuri: 1) Privarea elevilor din clasele terminale de participarea la activitățile specifice acestor programe; 2) Imposibilitatea cadrelor didactice de a participa atât la organizarea examenului național de bacalaureat (având în vedere activitatea complexă a comisiilor din centrele de examen, precum şi cele din comisiile zonale de evaluare, luând în considerare asistenţa, scanarea lucrărilor, apoi evaluarea acestora etc.), cât şi la activitățile specifice care se derulează în cadrul celor două programe naţionale, „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.

„Umblatul la programa de evaluare”, în condițiile în care vor fi semnalate probleme de către cadrele didactice nu reprezintă o modalitate de rezolvare a problemei, ci o abordare post-factum care nu face altceva decât să genereze lipsă de predictibilitate. Din aceeași categorie fac parte și ultimele „variante de recuperare” vehiculate în spațiul public, respectiv recuperarea orelor în zilele de sâmbătă. O astfel de decizie ar deregla programul săptămânal al elevilor. Aceștia ar fi nevoiți să petreacă în școli aproximativ 36 de ore într-o săptămână, curba de efort fiindu-le afectată într-un mod nejustificat. În același timp, vă reamintim faptul că art. 137, alin. (1) din Codul Muncii stabilește că „Repausul săptămânal este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta și duminica”. Aplicarea soluției amintite va face imposibilă acordarea repausului săptămânal în zilele din cursul săptămânii, așa cum reiese din alin. (2) al aceluiași articol, întrucât cadrele didactice vor desfășura activități specifice în zilele respective.

Înţelegem decizia ministerului de a face posibilă vizualizarea lucrărilor înainte de depunerea contestaţiilor, probabil în scopul diminuării numărului mare de contestaţii care s-a înregistrat în ultimul an. Însă această decizie poate bulversa finalul de an şcolar pentru toate celelalte clase de liceu deoarece această activitate va fi una cu impact major de timp în fiecare liceu.

Avertizarea noastră, cu bună-credinţă, se dorește a fi ante-factum, astfel încât să preîntâmpinăm disfuncţionalităţi majore, în principal în activitatea liceelor. Astfel, semnalăm încă de la începutul anului școlar faptul că un astfel de calendar nu vizează „interesul superior al elevilor” şi nici pe acela al cadrelor didactice. Dimpotrivă, există riscul ca examenul național de bacalaureat să se transforme într-un fiasco. Aceasta atât din perspectiva lipsei resursei umane, cât și din aceea a riscului apariției unor erori în procesul de evaluare cauzat de împărțirea cadrelor didactice în procese educaționale care nu au fost niciodată și nici nu pot fi desfășurate concomitent.

Faptul că se caută soluții pentru punerea în practică a unei hotărâri deja adoptate este un alt neajuns pe care îl remarcăm. Este o eroare logică aceea de a căuta rezolvarea unei probleme după oferirea soluției.

Oricare ar fi, în cele din urmă, soluțiile adoptate, acestea nu vor fi echitabile pentru majoritatea elevilor întrucât vor afecta structura anului școlar, întrerupând fără o explicație rezonabilă un proces educațional în derulare.

Nu excludem faptul că la baza acestei decizii să se fi aflat o eroare de calcul. Nu încetăm să credem că dumneavoastră aveţi ca prioritate buna desfășurare a acestui an școlar, aşa cum avem și noi, profesorii semnatari ai acestei scrisori.

Cu aceste gânduri, v-am prezentat argumentat situaţia de facto privind constrângerile majore privind organizarea examenului de bacalaureat în perioada 10-16 iunie 2025 şi ne exprimăm speranța că veți dispune modificarea calendarului acestui examen național, fiind un fapt care se impune a fi realizat neîntârziat.

Cu stimă,

Profesorii Colegiului Naţional “Sfântul Sava”:

prof. ANGHELESCU IRINA
prof. dr. AVRAM ANDREI MARIAN
prof. dr. BOGDAN DANIELA ELISABETA
prof. BOTEANU CARMEN IOANA
prof. dr. BUJOR I.CRISTINA RALUCA
prof. CAZACU CARMEN ROZALIA
prof. CHIRIȚĂ MIHAELA
prof. EVI SILVIU
prof. FULAȘ SILVIA CRISTINA
prof. GHEORGHE GABRIELA
prof. IORDACHE MIHAELA
prof. JELEV CONSTANȚA JULIETA
prof. MASCAN DENISSE CRISTINA
prof. MĂCRINEANU MIHNEA
prof. dr. MATASARIU LILIANA
prof. MIREA ELENA SIMONA
prof. NAE SOFIA
prof. NĂSTASE CONSTANȚA
prof. dr. NISTOR ANDREEA GEORGIANA
prof. PANĂ ŞTEFAN
prof. PAVĂL CRISTINA
prof. PĂDURARU DRAGOȘ
prof. dr. PETRE VIOLETA
prof. dr. POPESCU ELENA DIANA
prof. RADU ELENA DENIS
prof. SHAJAANI IULIANA
prof. dr. STĂNESCU NICULINA VIORICA
prof. STOICA ANA MIHAELA
prof. TACIU-CHIȚIGA ECATERINA-IONICA
prof. dr. TALAAT-HAMID ANCA OLIMPIA
prof. TEODORESCU BOGDAN
prof. TERINTE GIORGIANA
prof. TIȚA CRISTINA LUCREȚIA
prof. ȚECA MIRCEA
prof. VOICULESCU ALINA CARMEN
prof. ȘERBAN DORINA
prof. BECHERU ELENA

DOCUMENT DESCARCĂ Scrisoarea deschisă a profesorilor de la Colegiul Național „Sfântul Sava”:

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
Structura anului școlar 2024-2025 pe scurt:

Intervale de cursuri:

Intervale de vacanță:

Citește și:
Ar fi trebuit întâi să începem cu planurile-cadru până să mutăm examenele de final, spune directorul Lucian Popa, despre suprapunerea cursurilor și Bacalaureatului în 2025: Este foarte ușor să spunem că facem Săptămâna Altfel sau Verde. Va fi buluceală
Elevii și profesorii să meargă sâmbătă la școală pentru recuperarea orelor care se vor pierde în liceele care organizează probele de la Bacalaureat 2025, propune ministra Educației / Deca anunță că ar putea modifica structura anului școlar, ca Școala altfel și Săptămâna Verde să se organizeze și după 30 mai
Improvizațiile Ligiei Deca pentru perioada în care vor fi examene în timpul cursurilor: școlile pot intra în „Școala altfel” sau Săptămâna Verde și „se poate umbla” la programa de examene, dacă apar probleme / Elevii vor fi înscriși ilegal la bacalaureat, fără să fie absolvenți de liceu
OFICIAL Bacalaureat 2025 începe pe 27 ianuarie cu proba de Limba română oral. Probele scrise au loc între 10 și 16 iunie, cu o zi liberă între Matematică/Istorie și proba la alegere – calendarul examenului
Exit mobile version