Fetele sunt de obicei încurajate să participe la activități mai degrabă cognitive sau artistice, prin comparație cu băieții, care sunt încurajați către activități fizice sau STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) – studiu realizat la inițiativa Grupului LEGO

5.882 de vizualizări
Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com
Fetele sunt tot mai încrezătoare și dornice să participe la activități creative, însă au dificultăți în a depăși barierele ridicate de stereotipuri societale de gen, potrivit unui studiu realizat de Institutul Geena Davis, la inițiativa Grupului LEGO, cu ocazia Zilei Internaționale a Fetelor, celebrată anual pe 11 octombrie. Conform cercetării, societatea încă manifestă viziuni limitatoare în ceea ce privește dezvoltarea creativității fetelor prin intermediul jocului.

Cercetarea a utilizat chestionare online derulate la nivelul a șapte țări (China, Cehia, Japonia, Polonia, Regatul Unit al Marii Britanii, Rusia și Statele Unite ale Americii) pentru a evalua dacă aptitudinea de a fi creativ este considerată adecvată unui anumit gen în detrimentul altuia, pe baza răspunsurilor furnizate deopotrivă de copii și de părinți.

Părinții de copii cu vârste între 6 și 15 ani au completat prima parte a sondajului, iar apoi și-au acordat consimțământul pentru ca fiul sau fiica lor să continue sondajul. Niciunul dintre copiii participanți la studiu nu s-a identificat cu alt gen decât masculin sau feminin, astfel că analiza este fundamentată și reprezentativă doar pentru băieți și fete. Aproape 7.000 de persoane au participat la studiu.

Fetele se simt mai puțin limitate și totodată manifestă mai puțină toleranță în fața discriminărilor de gen în ceea ce privește joaca și creativitatea. 74% dintre băieți și doar 62% dintre fete consideră că anumite activități ar trebui să fie rezervate exclusiv fetelor și, respectiv, băieților, potrivit studiului.

În plus, fetele au arătat mai multă deschidere către jocuri creative, prin comparație cu ce sunt încurajate în general să facă. De exemplu, 82% dintre fete consideră că nu este în neregulă ca fetele să joace fotbal sau ca băieții să practice baletul, în timp ce în rândul băieților, procentajul este de doar 71%.

Foto: captură LEGO

Pentru cele mai multe profesii creative, părinții respondenți au ales imaginea unui bărbat, indiferent de genul copiilor lor. Astfel, conform răspunsurilor părinților, aceștia sunt de aproape 6 ori mai inclinați să își imagineze un bărbat atunci când se gândesc la un atlet sau un om de știință (85% vs. 15%) și de peste 8 ori mai inclinați să își imagineze un bărbat atunci când se gândesc la profesia de inginer (89% vs. 11%). Copii participanți la studiu au manifestat opinii similare, cu excepția fetelor, care sunt mult mai deschise să considere anumite profesii ca fiind adecvate ambelor sexe.

Părinții respondenți s-au declarat a fi de 5 ori mai inclinați să încurajeze o fată să danseze (81% vs. 19% în cazul băieților) sau să se costumeze (83% vs. 17%) și de 4 ori mai inclinați să recomande fetelor gătitul (80% vs. 20% în cazul băieților).

Pe de altă parte, aceștia sunt de aproape 4 ori mai predispuși la a încuraja un băiat și nu o fată să programeze jocuri (80% vs 20%) sau să practice sporturi (76% vs. 24%), și de peste două ori mai inclinați să dezvolte jucării (71% vs. 29%).

Tot astăzi este marcată și lansarea campaniei LEGO® “Ready for Girls”, campanie dedicată celebrării fetelor care reconstruiesc lumea prin intermediul abilităților lor creative. Campania “Ready for Girls” își propune să ajute la corectarea acestor tendințe și să se asigure că fetele nu sunt excluse de la beneficiile derivate din joacă și construcțiile cu piese LEGO, din cauza unor așteptări sau presiuni societale învechite, potrivit comunicatului.

De Ziua Internațională a Fetei, Grupul LEGO face un apel către părinți și copii deopotrivă, pentru a-i încuraja să privească joaca într-o manieră inclusivă. Pentru a veni în întâmpinarea acestora, LEGO a dezvoltat un ghid în 10 pași și a invitat părinții să dezvăluie fotografii cu creațiile LEGO ale copiilor lor, alături de un mesaj AR predefinit: “Get the World Ready for Me” (“Pregătiți lumea pentru mine”).

“Beneficiile jocului creativ, precum dezvoltarea încrederii în sine, a creativității și a aptitudinilor de comunicare sunt resimțite de toți copiii, și totuși iată că avem de a face cu stereotipuri perimate care adesea limitează aplicabilitatea unor activități după gen. În cadrul Grupului LEGO, cunoaștem și ne asumăm faptul că avem un rol de jucat în corectarea acestei tendințe, iar această campanie este una dintre numeroasele inițiative pe care le desfășurăm dedicate asigurării faptului că jocurile LEGO sunt cât de incluzive cu putință. Toți copiii ar trebui să își poată atinge potențialul creativ”, a declarat Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer, Grupul LEGO.

Informații de background

Atitudinile și performanțele fetelor și ale băieților din România față de matematică și științe au fost analizate, defalcat, în cadrul studiului TIMSS 2019 – “Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale”.

Raportul de țară la TIMSS 2019, realizat de Universitatea din București, arată că la Matematică în 2019 „fetele au obținut un scor mediu de 487, mai mare decât al băieților, de 471, ceea ce reprezintă o tendință opusă majorității țărilor participante. Această situație este confirmată în România și din alte surse – de exemplu, este valabilă pentru generația care a susținut TIMSS 2019 (și nu numai) și la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a (ENVIII) și pentru Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a (ENVI)”.

Comparativ cu matematică, unde fetele au obținut rezultate mai mari decât băieții la toate participările României la studiul TIMSS. În cazul științelor, băieții au fost cei care au avut, la primele evaluări, punctaje mai mari. În 2019, fetele au obținut mai mult la științe: 475 de puncte, comparativ cu 465 de puncte în cazul băieților. 

Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. “Niciunul dintre copiii participanți la studiu nu s-a identificat cu alt gen decât masculin sau feminin”

    Dar ce alt gen poate exista, vă rog frumos?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol recomandat de World Vision în cadrul programului Young Leaders, finanțat de Uniunea Europeană

TikTok poate fi folosit în scop educațional – explică tinerii din proiectele World Vision România: „Urmărim clipuri educative pentru că informația ne este prezentată prin metode non-formale, pe înțelesul nostru”

Cel mai recent sondaj al fundației World Vision România realizat în contextul Zilei Internaționale a Siguranței de pe Internet ne arată că: 38.6% dintre copii stau aproape toată ziua pe…
Vezi articolul

Creator implicat – experiențe practice și viitorul economiei circulare. Conferință online LIVE, joi de la ora 15:00, cu Ministrul Mediului și mai mulți experți implicați în domeniu – înscrierile sunt deschise

Educația ecologică a populației este cheia de boltă în realizarea de către România a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă în domeniul Mediului și implicit a tranziției către o economie circulară. România…
Vezi articolul

Editura Booklet dă startul campaniei ”Educație prin distracție” / Util pentru învățători: pachete de premii gata pregătite pentru fiecare clasă din ciclul primar (P)

Ce frumoasă este copilăria atunci când personajele năzdrăvane își folosesc superputerile pentru a-i ajuta pe campionii la învățătură să obțină medalii și diplome! Editura Booklet dă startul campaniei ”Educație prin…
Vezi articolul

Start în Educație - program implementat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom

Părinte: Eu nu am făcut școală. Acum am învățat și eu, folosind cu copilul caietul special. La anul când merge la școală îl voi putea ajuta / Efectele formării educatorilor și părinților asupra educației copiilor – Raport „Start în educație”

Formarea educatorilor, cursurile pentru părinți, dotarea grădinițelor cu materiale educaționale, accesul copiilor și părinților din medii defavorizate la resurse educaționale au un impact semnificativ asupra educației preșcolarilor, conform Raportului privind…
Vezi articolul