În anul școlar trecut, 2021-2022 s-au înregistrat 9.741 de acte de violență în școlile din România, cu două mii de cazuri mai multe decât în anul școlar 2019 – 2020 când au fost înregistrate 7.715 cazuri, scrie Agerpres. Situația se referă la unitățile de învățământ din toată țara, de la clasele pregătitoare, a-XII-a. Pe baza acestor cifre, ministerul Educației urmează să facă recomandări inspectoratelor școlare.
- Unele cazuri sunt semnalate mai târziu. Un exemplu în acest sens este cazul de la Ploiești, unde un elev de 12 ani a mers la școală cu un pistol cu bile, iar școala a anunțat poliția după o lună de la incident, scrie G4Media.
- În contextul creșterii cazurilor de bullying și violență, a fost lansată recent aplicația gratuită „Educație fără bullying”, destinată elevilor, profesorilor și părinților. Copiii și martorii pot sesiza cazurile de bullying și află ce să facă daca sunt abuzați – detalii aici
- Un raport World Vision realizat în perioada aprilie-mai 2022, arăta că 1 din 5 copii spune că violența este prezentă în școala lui mult sau foarte mult – detalii aici
Raportul privind fenomenul violenţei în mediul şcolar în anul şcolar 2021 – 2022 arată că, la nivel naţional, s-au înregistrat în această perioadă 9.741 de acte de violenţă. Situația se referă la unitățile de învățământ din toată țara, de la clasele pregătitoare la a-XII-a.
Este vorba despre atacuri la persoană, atentate la securitatea unităţii şcolare, la bunuri, dar şi alte fapte de violenţă sau atentate la securitatea în spaţiul şcolar.
Conform Ministerului Educaţiei, în anul şcolar 2019 – 2020 au fost înregistrate 7.715 cazuri, iar în 2020 – 2021 au fost 2.218, cu menţiunea că în această perioadă elevii au făcut şi cursuri online.
Pe baza acestor cifre, ministerul Educației urmează să facă recomandări inspectoratelor școlare.
Ministerul Educației întocmește anual un raport privind fenomenul violenței în care prezintă analiza fenomenului violenţei în mediul şcolar la nivel național, realizat pe baza datelor statistice transmise de inspectoratele școlare județene/al municipiului București și face recomandări în vederea reducerii fenomenului de violență.
Raportul este realizat în baza următoarelor documente strategice:
- Strategia privind reducerea fenomenului de violență în unitățile de învățământ preuniversitar, aprobată prin OM nr. 1409/29.06.2007.
- Protocolul de cooperare privind prevenirea și combaterea delincvenței juvenile în incinta și în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, încheiat între Ministerul Educației Naționale și Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliției Române, nr. MEN 32104/20.02.2013.
- Planul național comun de acțiune (PNCA) pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic și prevenirea delincvenței juvenile în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar, elaborat și adoptat la nivel interministerial (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Educației Naționale și Cercetării și Ministerul Afacerilor Interne), înregistrat la MEC cu nr. 10044/08.09.2020.
Informații de context
În 2020 au fost publicate în Monitorul Oficial normele metodologice de aplicare a legii împotriva violenței psihologice-bullying. În grupul anti-bullying din fiecare școală fac parte directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor, un reprezentant al părinților, reprezentanți ai autorității locale.
În iunie 2021, Sorin Cîmpeanu declara că până la începerea anului şcolar 2021-2021 se vor constitui grupuri de acţiune anti-bullying în orice şcoală. – detalii aici
Edupedu.ro a scris tot în luna iunie 2021 că Sorin Cîmpeanu anunța câte un consilier școlar, plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli. Ministrul afirma la acea vreme că „vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog (…) până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an”.
La începutul anului 2022, acesta mai spunea că școala a fost afectată în timpul pandemiei “enorm, înfricoşător de mult” şi ”pierderile educaţionale sunt foarte mari”, fără să menționeze vreo măsură prin care să le combată. – mai multe detalii aici
Foto: © Rafael Ben Ari | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.