Federația sindicală Alma Mater, îngrijorată de eliminarea Ministerului Educației din circuitul de gestiune a fondurilor europene 2021-2027

3.831 de vizualizări
Cei cu medii sub 5, școli profesionale
Ministerul Educației / Foto: edu.ro
Federația Naţională Sindicală “ALMA MATER” își exprimă îngrijorarea, într-un comunicat de presă emis duminică, în legătură cu eliminarea Ministerului Educației din mecanismul care va gestiona fondurile structurale și de investiții în perioada 2021-2027, conform unui proiect de Hotărâre de guvern elaborat de către Ministerul Fondurilor Europene. Organizația arată că părțile implicate, din mediul învățământului superior și din cercetare, nu au fost consultate.

Potrivit comunicatului, “învățământul universitar și cercetarea științifică din România au nevoie de strategii și de politici coerente, pentru care este necesar să se realizeze un consens la nivelul societății, finanțate adecvat, atât din fonduri publice, cât și din fonduri disponibile la nivel european. Nu credem că acest lucru este posibil dacă Ministerul Educaţiei şi Cercetării este eliminat din circuitul de decizie, în ceea ce privește atragerea fondurilor europene și dacă partenerii de dialog social nu sunt consultați!”

Comunicatul Alma Mater:

“F.N.S. “ALMA MATER” solicită consultarea partenerilor de dialog social şi a reprezentanţilor sistemului de învățământ superior și de cercetare privind gestionarea fondurilor structurale și de investiții în perioada 2021 – 2027

Federația Naţională Sindicală “ALMA MATER” își exprimă îngrijorarea în legătură cu eliminarea Ministerului Educației și Cercetării din construcția instituțională care va gestiona fondurile structurale și de investiții în perioada 2021 – 2027, așa cum prevede un proiect de Hotărâre de guvern elaborat de către Ministerul Fondurilor Europene, fără a consulta părțile implicate – reprezentanții sistemului de învățământ superior și de cercetare şi partenerii de dialog social aferenţi acestuia.

Învățământul universitar și cercetarea științifică din România au nevoie de strategii și de politici coerente, pentru care este necesar să se realizeze un consens la nivelul societății, finanțate adecvat, atât din fonduri publice, cât și din fonduri disponibile la nivel european. Nu credem că acest lucru este posibil dacă Ministerul Educaţiei şi Cercetării este eliminat din circuitul de decizie, în ceea ce privește atragerea fondurilor europene și dacă partenerii de dialog social nu sunt consultați!

În același timp, nu înţelegem şi nu vedem care este plusvaloarea adusă prin eliminarea unor structuri care gestionează fondurile destinate învățământului superior și cercetării în ultimii 13 ani. Considerăm că aceste organisme trebuie sprijinite, astfel încât să își îmbunătățească în continuare performanțele, prin alocarea resurselor necesare și prin asigurarea independenței în funcționare.

Sistemul de învățământ superior evoluează astăzi prin constituirea unor rețele universitare la nivel european, cu scopul final de a se ajunge la emiterea unei așa numite “diplome europene” iar prestigiul științific nu poate fi obținut fără atingerea unei mase critice, în ceea ce privește cantitatea, dar mai ales vizibilitatea publicațiilor științifice. În plus, viitorul apropiat pune în fața noastră provocări fără precedent, în contextul celei de-a patra Revoluții Industriale.

În contextul în care resursele bugetare naţionale sunt în mod evident insuficiente, fondurile structurale și de investiții sunt singurele care pot asigura instituțiilor de învățământ superior și sistemului de cercetare din România competitivitatea necesară, menită să asigure dezvoltarea economică și socială pe care ne-o dorim cu toții. Cum va fi asigurată eficiența și eficacitatea cheltuirii fondurilor disponibile pentru educație și cercetare, aplicarea politicilor naționale în domeniu, cu asigurarea impactului dorit, în condițiile eliminării Ministerului Educaţiei şi Cercetării din acest proces?

România, ca stat membru UE cu drepturi depline, are obligativitatea aplicării principiului subsidiarităţii, introdus expres în Tratatele Uniunii Europene, care vizează exercitarea competențelor decizionale la un nivel cât mai apropiat de beneficiar. Subliniem că aplicarea principiilor prevăzute în Regulamentele europene (eficienţă, eficacitate în utilizarea fondurilor europene etc.) implică, printre altele, constituirea unor organisme intermediare la nivelul ministerelor de linie, și, în niciun caz, desființarea lor, întrucât, au o mai bună cunoaştere a elementelor tehnice, a politicilor şi a strategiilor sectoriale.

Deciziile privind investițiile în educație și cercetare trebuie să fie luate la Ministerul Educației și Cercetării, singura autoritate publică învestită prin lege în acest sens, pentru a asigura coerența aplicării și monitorizării politicilor sectoriale.

Ministerul Fondurilor Europene trebuie însă să creeze sistemul coerent de gestiune a fondurilor, să asigure ministerelor de linie îndrumarea metodologică necesară, astfel încât eficiența și eficacitatea cheltuirii fondurilor să devină realitate. Este astfel necesar să fie valorificate toate instituțiile care au expertiza și experiența necesare și să fie aplicate lecțiile învățate în anii anterior.

Se impune, deopotrivă, o largă consultare publică, prin invitarea tuturor actorilor implicaţi, pentru asigurarea premiselor asigurării impactului dorit în ceea ce privește utilizarea fondurilor de dezvoltare a resurselor umane și cercetării pe care le va primi România în următorii ani.
De aceea, solicităm Guvernului României, Ministerului Fondurilor Europene și Ministerului Educației și Cercetării să comunice concluziile analizelor care stau la baza fundamentării noii structuri instituționale de gestionare a fondurilor pe care România le va primi pentru 2021 – 2027 și să realizeze o largă consultare, înainte de a lua decizii care urmează să afecteze învățământul superior și cercetarea din România pe termen lung.

Președinte F.N.S. “ALMA MATER” – Prof. univ. dr. ing Anton Hadăr”


3 comments
  1. Dl. Hadar, dar ca ai ginerele angajat la organismul intermediar MEC nu prinzi in comunicat? Hai sa fim seriosi, au sarit toti sacalii cu diverse interese pe la organismul intermediar care 13 ani s-a tarait – stiu unii foarte bine cum si de ce. Sa prezentati voi dovada rezultatelor din educatie, bani mancati degeaba prin proiecte de diversi profesori iar rezultate cu elevii 0. Analizati rezultatele la bac din ultimii dl. Hadar.

    1. Bine punctat! Plus ca dnul prof Hadar figureaza ca “expert” in mai multe proiecte POCU ale UPB, de unde mai incaseaza inca un salariu. A naibii impartialitate…

      Oare cum se face ca cei mai vocali impotriva eficientizarii OIPOCU sunt rectorii rosii din CNR si sindicalistii de aceeasi culoare din Alma Mater?? Faptul ca actuala directoare a OIPOCU este fata unui vechi parlamentar rosu de Teleorman, fiind adusa in MEC de la UPB de celebra Cati Andronescu, are vreo legatura cu aceasta incrancenare, sau nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții maghiari de la Universitatea de Medicină Târgu Mureș, într-o scrisoare către Kelemen Hunor: lobby-ul politic al UDMR este ineficient. Nici susținerea guvernului PSD-ALDE nu a fost suficientă pentru înființarea unei facultăți cu predare în maghiară

Studenții maghiari de la Universitatea de Medicină din Târgu Mureș au trimis două scrisori deschise, către rectorul universității și către conducerea UDMR, înainte ca profesorii români și maghiari din universitate…
Vezi articolul

Liga Studenților din Iași acuză că proiectul Legii învățământului superior propus de Ligia Deca îi “scapă pe rectori de răspunderea publică și de sancțiunea revocării din funcție”, prin limitarea posibilității de a reclama încălcări ale legislației

Proiectul legii învățământului superior, ce urmează să fie dezbătut în Parlament, “îi scapă pe rectori de răspunderea publică și de sancțiunea revocării din funcție”, pentru că organizațiile studențești sau alte…
Vezi articolul

Condițiile de admitere la Rezidențiat 2023 se înăspresc prin creșterea pragului minim la 130 de întrebări cu răspuns corect, față de 120 cât era anul trecut – proiect / Propunerea invocă „ridicarea nivelului de selecție“, deși a mai fost o încercare similară eșuată în 2022, când 600 de locuri au rămas neocupate

Pragul de admitere la examenul de rezidențiat în 2023 crește la 65% din punctajul maxim realizat la nivel naţional pentru cele 200 de întrebări, pentru fiecare domeniu, față de pragul…
Vezi articolul