Încetinirea pe cât posibil a valului 5 și pregătirea eficientă a școlii cu prezență fizică astfel încât etapele de predare și consolidare ale procesului educațional din semestrului 2 să nu mai fie afectate ca în semestrul I, acesta ar trebui să fie scopul autorităților acum, susțin reprezentanții Federației Părinților și Aparținătorilor Legali și ai grupului civic „Părinții cer schimbare” într-un comunicat de presă. Organizația critică lipsa de pregătire a autorităților, în condițiile în care din data de 10 ianuarie încep toți elevii școala, iar varianta Omicron a noului Coronavirus este din ce în ce mai răspândită.
FePAL cere Ministerului Educației „trecerea cursurilor în online în ultima săptămână a semestrului I (10-14 ianuarie 2022)”, justificând acest demers astfel: „în vederea stopării focarelor din vacanță și pentru a oferi un răgaz autorităților pentru a pregăti eficient funcționarea școlilor cu prezență fizică, inclusiv procedura de testare eficientă”.
Organizația înființată în 2020 este condusă de Corina Atanasiu, fostă secretar de stat în Guvernul Cîțu la Ministerul Fondurilor Europene și propunerea pentru postul de ministru al Educației în Cabinetul Cioloș, cabinet care nu a obținut votul de încredere al Parlamentului.
Redăm comunicatul:
„Din 10 ianuarie toți elevii ar trebui să revină în bănci, după o perioadă de mobilitate crescută, în timp ce cazurile zilnice cresc într-un ritm accelerat. În ciuda faptului că valul 5 a debutat, iar tulpina Omicron prezintă risc suplimentar pentru copii, Guvernul României nu ia nicio măsură de prevenție în școli. Țările care au ales să înceapă școala cu prezență fizică au sporit numărul de teste efectuate elevilor sau au instituit lockdown total pe o perioadă limitată de timp pentru a stinge focarele de grup după petrecerile de Sărbători. În schimb, noi suntem anunțați că nu se va mai testa deloc(!!!) săptămâna viitoare și nici alte restricții nu se impun la nivel național.
După 2 ani de pandemie, pare că sănătatea publică este dusă în derizoriu, iar măsurile anunțate pentru începerea școlii sunt de-a dreptul hilare de tipul „deschideți geamurile în clasă”. Nu considerăm că era nevoie de o pandemie pentru a aerisi o încăpere sau a ne spăla pe mâini. Ne întrebăm ce mai urmează în urma acestor “mari ședințe” de Guvern? Să ne spună că spălatul pe dinți este necesar?!
Ne cerem scuze pentru tonul sarcastic dintr-un comunicat oficial, dar ne aliniem acestui mod pueril de a trata sănătatea copiilor noștri.
Specialiștii din domeniul medical avertizează că începerea cursurilor cu prezență fizică accelerează masiv transmiterea intracomunitară, școala fiind un vector de transmitere, cu atât mai mult în lipsa testării și recomandă un minim de o săptămână de predare online dat fiind faptul că autoritățile abilitate se dovedesc încă o dată total nepregătite pentru a gestiona situația actuală.
În ceea ce privește Ministerul Educației, îi solicităm ferm să se retragă din deciziile de sănătate publică și să se concentreze pe a livra de urgență(după 2 ani!) dispozitivele necesare în mediul rural și mediile defavorizate. Ministerul Educației trebuie să lase deoparte păreri de ordin personal, precum și atașamentul de o „normalitate” care nu mai există și să se alinieze țărilor membre U.E. unde educația nu se mai desfășoară ca în 2019. Așa cum recomandă României și Comisia Europeană, tranziția pe perioade limitate de timp către metodele alternative de predare: online sincron, hibrid, învățare mixtă(blended learning) trebuie să fie facilă și utilizată ori de câte ori contextul pandemic o impune.
În vederea stopării focarelor din vacanță și pentru a oferi un răgaz autorităților pentru a pregăti eficient funcționarea școlilor cu prezență fizică, inclusiv procedura de testare eficientă, cerem Ministerului Educației trecerea cursurilor în online sincron în ultima săptămână a semestrului I (10-14 ianuarie 2022).
Pentru a evita problemele ce derivă din lipsa de predictibilitate pentru familiile cu preșcolari sau școlari în ciclul primar care necesită supraveghere din partea părinților, se poate implementa modelul Austriei utilizat la debutul valului Omicron: unitățile de învățământ rămân deschise pentru preșcolari și ciclul primar, dar decizia de a se prezenta fizic la școală sau de a urma cursurile online aparține familiei.
Menționăm faptul că nu există niciun dezavantaj din punct de vedere educațional, ultima săptămână a semestrului fiind dedicată feedback-ului legat de teze, teste sau proiecte, încheierii mediilor și altor activități de ordin administrativ dat fiind faptul că se trece direct în semestrul II, cum ar fi: transferurile școlare, mandatele noilor directori ce necesită alte încadrări la clasă, alte orare, precum și consiliile profesorale. Scopul acum ar trebui să fie încetinirea pe cât posibil a valului 5 și pregătirea eficientă a școlii cu prezență fizică astfel încât etapele de predare și consolidare ale procesului educațional din semestrului 2 să nu mai fie afectate ca în semestrul I.
În ceea ce privește Ministerul Sănătății, solicităm domnului ministru al sănătății Alexandru Rafila, în calitatea sa de specialist în domeniul medical și reprezentant OMS, să se alăture demersului nostru. Pentru educație există soluții de a se adapta contextului actual, nu sănătatea elevilor trebuie să se adapteze educației.
Singurul criteriu de funcționare al școlilor: 60% angajați din unitățile de învățământ vaccinați nu este recunoscut ca fiind aprobat de Ministerul Sănătății, INSP sau CNSU conform răspunsurilor acestora în baza legii 544/2001 și solicităm revizuirea acestuia. “Turma” școlii include preponderent elevii, astfel încât acest criteriu a fost eronat implementat de Ministerul Educației. De asemenea, nu există date legat de procentul de vaccinare cu booster al cadrelor didactice, vaccinarea din februarie-martie 2021 nu mai este în mod sigur eficientă. Reamintim că țările care au ales prezența fizică au ajuns deja la un procent mare de vaccinați cu doza booster la nivel național”.
Luni, pe 3 ianuarie, reprezentanții FePAL au fost la Ministerul Educației unde anunțaseră un protest care nu a mai avut loc, dar au discutat cu trei secretari de stat și la ieșirea de la discuții au anunțat că „Ministerul a promis că, în contextul valului 5, nu va mai fi luată o vacanță forțată, fără a preciza însă alte măsuri adiționale pentru stabilizarea și accesibilizarea învățării online”.
Foto: © Eakrin Rasadonyindee – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.