Federația părinților: Cadrele didactice sunt puse în situația să reambaleze pentru uz individual kiturile de testare noninvazivă din școli. Condițiile de transport și depozitare le pot face inutilizabile

11.506 vizualizări
Iulian Cristache / Foto: Facebook.com
“Modul în care sunt ambalate aceste teste (în kit-uri de 25/50 buc) a generat din nou nemulțumiri în rândul cadrelor didactice care sunt puse în situația de a le reambala în kituri pentru uz individual”, afirmă Federația Națională a Părinților – Edupart într-un comunicat de presă emis luni dimineață. Organizația critică modul cum au fost distribuite în teritoriu testele, arătând că “Reambalarea testelor în kituri pentru uz individual, riscă să îi determine și pe părinții care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanții că procedura a fost desfășurată în condiții de siguranță”.

Organizația solicită, totodată, instituțiilor implicate în procesul de distribuție testelor noninvazive să ofere o serie de informații, de la numărul unităților de învățământ care au agreat ca testarea să se desfășoare în școală la garanțiile existente că sunt respectate normele igienico-sanitare pentru testare.

  • Potrivit Federației, “transportul cutiilor cu teste între IGSU, ISJ-uri și unitățile de învățământ și depozitarea acestora la temperaturi de sub 2 grade, le poate face inutilizabile”, având în vedere condițiile de transport și depozitare care li se aplică. 

“O măsură ce ar fi trebuit să contribuie la prevenirea infectării cu Covid-19 în mediul şcolar riscă să genereze haos și să devină un eșec”, afirmă organizația, care spune că a propus să sprijine o campanie de informare a părinților cu privire la informare, dar autoritățile implicate “nu au considerat necesară lansarea unei astfel de campanii”.

Organizația notează că “o mare parte dintre consiliile de administrație ale unităților de învățământ au fost nevoite să ia, peste noapte, decizia privind modul de folosire a testelor non invazive (în școală sau în familie), neavând la dispoziție instrucțiuni clare, fără să aibă timp să elaboreze proceduri proprii, bine stabilite, privind distribuirea testelor către elevi, urmărirea administrării lor și colectarea rezultatelor. Modul în care sunt ambalate aceste teste (în kit-uri de 25/50 buc) a generat din nou nemulțumiri în rândul cadrelor didactice care sunt puse în situația de a le reambala în kituri pentru uz individual”.

  • Mai jos, comunicatul Federației părinților, integral.

Specificațiile tehnice pentru testele noninvazive arată că e nevoie de ambalaj individual și condiții anume de depozitare, precum și o documentație aferentă clară, potrivit documentelor invocate de organizația citată:

Comunicatul integral:

“Federația Națională a Părinților privește cu profundă îngrijorare modul în care debutează testarea periodică a elevilor cu teste noninvazive. O măsură ce ar fi trebuit să contribuie la prevenirea infectării cu Covid-19 în mediul şcolar riscă să genereze haos și să devină un eșec.

Așa cum am subliniat în repetate rânduri, Federația Națională a Părinților a susținut permanent necesitatea testării periodice a elevilor și personalului din unitățile de învățământ, după modelul altor state europene unde măsura a fost implementată cu succes.

Am salutat decizia de a se achiziționa şi folosi, în unitățile de învățământ, testele rapide  antigen noninvazive prelevate din proba de salivă. Însă, deși a trecut mai mult de o lună de la acel moment, implementarea acestei măsuri este incertă, procedura de testare, distribuirea testelor, urmărirea rezultatului testării etc încă provoacă neclarități.

Ministerul Educației a solicitat achiziționarea acestor teste, cerințele de performanță și de reglementare au fost elaborate de Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din România, licitația a fost organizată de ONAC, contractele au fost semnate de IGSU, instrucțiunea privind procedura de testare a fost elaborată de Ministerul Sănătății, modul de aplicare a procedurii a fost decis de şcoli, iar distribuirea lor se face prin implicarea IGSU, ISJ-urilor și a cadrelor didactice. Avem o listă lungă de instituții publice implicate în tot acest proces, instituții ce par să nu înțeleagă importanța colaborării interinstituționale și a dialogului cu toți factorii implicați: cadre didactice, părinți, elevi.

O mare parte dintre consiliile de administrație ale unităților de învățământ au fost nevoite să ia, peste noapte, decizia privind modul de folosire a testelor non invazive (în școală sau în familie), neavând la dispoziție instrucțiuni clare, fără să aibă timp să elaboreze proceduri proprii, bine stabilite, privind distribuirea testelor către elevi, urmărirea administrării lor și colectarea rezultatelor. Modul în care sunt ambalate aceste teste (în kit-uri de 25/50 buc) a generat din nou nemulțumiri în rândul cadrelor didactice care sunt puse în situația de a le reambala în kituri pentru uz individual.

Federația Națională a Părinților şi-a arătat disponibilitatea de a sprijini la informarea și responsabilizarea părinților privind importanța folosirii acestor teste și necesitatea ca ele să fie administrate în mod corect și transparent. Cu toate acestea, ministerele implicate nu au considerat necesară lansarea unei astfel de campanii, testele ajungând în școli fără ca toți părinții să conștientizeze importanța aplicării lor și să cunoască modul de utilizare a testelor.

Instrucțiunile privind utilizarea testelor prevăd, printre altele, că: „se păstrează testele între +2 — +30°C, se utilizează caseta de testare imediat ce a fost scoasă din folia protectoare de aluminiu, se asigură permanent dezinfecția mâinilor și a suprafețelor etc”. Reambalarea testelor în kituri pentru uz individual, riscă să îi determine și pe părinții care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanții că procedura a fost desfășurată în condiții de siguranță. Transportul cutiilor cu teste  între IGSU, ISJ-uri și unitățile de învățământ și depozitarea acestora la temperaturi de sub 2 grade, le poate face inutilizabile. 

De aceea, atragem atenția că, fără o procedură de implementare coerentă, fără o aplicare unitară a testării (necunoscându-se numărul real de teste administrate și rezultatul lor), cu un procent minor de elevi care se vor testa, măsura nu va avea nicio relevanță în combaterea pandemiei.

Solicităm Ministerului Educației să aducă clarificări cu privire la modul în care a fost elaborată procedura de testare de către Ministerul Sănătății, dacă a fost consultat cu privire la aplicabilitatea ei, în funcție de infrastructura unităților de învățământ sau elaborarea procedurii a fost exclusiv în sarcina Ministerului Sănătății (a se vedea adresa Ministerului Educației Nr. 15609/9.11.2021). De asemenea, solicităm să fie comunicat numărul unităților de învățământ care au decis că testarea se va efectua în școală. 

Cerem Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) să precizeze modul în care testele, ambalate în kit-uri de 25/50 de bucăți, pot fi distribuite către elevi, având garanția că sunt respectate normele igienico-sanitare. 

Solicităm Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate(ONAC) să clarifice, public, dacă    cerințele minime prevăzute în caietul de sarcini cu privire la specificațiile tehnice au fost respectate de către furnizorul testelor prin livrarea în kit-uri de 25/50 de bucăți. Solicităm ONAC să ia măsurile care se impun pentru ca următoarele loturi de teste să fie livrate ambalate în kit-uri pentru uz individual.

Cerem Ministerului Educației și Ministerului Sănătății să demareze, de urgență, campanii de informare în rândul părinților pentru informare și responsabilizare.

Federația Națională a Părinților face APEL la dialog și la responsabilitatea tuturor factorilor implicați: Ministerul Educației, Ministerul Sănătății, cadre didactice, părinți și elevi pentru ca, ÎMPREUNĂ, să depunem toate eforturile ca testarea periodică a elevilor să aibă efectul scontat și să nu se transforme într-un fiasco, într-o cheltuire inutilă a unei sume importante din bani publici!

Testarea periodică a elevilor este o măsură ce poate contribui la prevenirea infectării cu virusul SARS-CoV-2 atât în mediul școlar cât și în comunitate. Având în vedere faptul că pandemia evoluează imprevizibil, este imperios necesar să depunem toate eforturile pentru a fi mult mai bine pregătiți în fața unor potențiale noi “valuri” pandemice.

ÎMPREUNĂ: autorități, cadre didactice, părinți și elevi, putem contribui la responsabilizarea tuturor factorilor implicați, avem responsabilitatea de a face tot ceea ce ne stă în putință pentru ca educația să continue și să se desfășoare în condiții de siguranță!

Citește și:
Recent: VIDEO Cum se face un test de salivă pentru elevi, trei clipuri demonstrative filmate cu ministrul Sănătății, Alexandru Rafila și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu
Cîmpeanu, despre testele pe bază de salivă: Fiecare cutie conţine câte un pliant de instrucţiuni, cât şi un certificat de conformitate / Afirmaţia cum că nu sunt conforme este falsă
Sindicate din educație: Testele din salivă care au ajuns în inspectoratele şcolare nu respectă nicio regulă de siguranţă sanitară
VIDEO Inspectoratele au trimis școlilor un video cu instrucțiuni de asamblare a testelor în pungi individuale / Ministrul Cîmpeanu anunță zile de concediu la schimb, pentru profesorii care participă la operațiunile de asamblare în zilele lor libere

15 comments
  1. Sa multumim Tampeanului care in paranoia lui crede ca a facut ceva util!!
    Cu mizeriile astea de teste ne va tine copiii in scoala infiferent de incidenta!
    Cinic! Tot da exemple din scolile de afara ,uita unde duntem si…nu vrea sa stie care e realitatea in scoli.

  2. Pe bune? Pana acum ati urlat ca vin copiii bolnavi la școala și va expun riscului. Acum ați primit testele și e greu sa le puneti câte două intr-o punga pentru a le da fiecărui elev. O dată pe saptamana… De cand cu pandemia atâta ce mai faceti pe voi de parca ați fi singurii care munciti. TUTUROR NE E GREU, domnilor profesori!!!!!.

    1. Liceul unde predau are 1850 de elevi. Vino in locul meu si fa saptamanal aceasta activitate. Avand in vedere ca 5 zile pe saptamana predau, cred va vrei ca 43 de saptamani sa lucrez si SAMBATA. gratis . Fa tu asta, ca vad ca-ti place voluntariatul. Eu nu sunt muncitor asamblator de piese mici la banda, eu sunt dascal. Nerusinatule si frustratule!!!

    2. De ce nu faceți voi părinții voluntariat, că tot va pricepeți la tot, să le ansamblati.Ca observa că Consiliul asta al părinților și cel al elevilor se pricep la tot.

  3. Combinezoane de protectie au sa dea ? Niste ipocriti mafioti … nu suntem asistenti medicali … vor fi dati in judecata sper

  4. Cadrele didactice au pe primul loc sarcina recuperarii materiei pierdute în cele doua saptamani de vacanta dată prosteste. Curând incep tezele si cadrele didactice care predau materiile respective, vor sacrifica scurta vacanta de Sarbatori pentru a le corecta.
    Scolile sunt pline de cazuri de covid si de contacti directi. Ore online in clase pustii, ore hibrid in alte clase.
    Sa sorteze si sa asambleze testele, cei care nu lucreaza efectiv la catedra.

    1. Este o prostie. Profesorul nu are timp sau competente pentru asa ceva. Si in plus, niciun om normal la cap, elev, parinte ori profesor nu s-ar testa Covid cu ceva ce s-a lafait prin alte 4-5 maini posibil Covidate inainte.

      1. Nu vă fie frica , că nu se ia așa numai că se umbla cu ele. Și se ansambleaza cu mănuși, că nici cei care le împachetează nu risca. Asta cu făcutul sau ne făcutul testului tine de responsabilitatea fiecărui părinte. Așa că lăsați moralele.

  5. Am așteptat de ceva vreme testele astea iar acum trebuie sa le asamblam,trist.Traim intr o tara cat de cat ok,dar care e condusă de niste incompetenți.

    1. Pai de ce nu vă duceți la medicul de familie cu el sa vă facă testul. Va împiedica cineva? Să vedem ce va zice….

  6. In clipul realizat nu se observa nimic.Toate componentele kit-ului sunt albe,mânuite pe un fundal alb,iar în clip nu mă interesează fețele celor ce participă la video.Ghidul de test trebuia făcut pe fundal negru( deoarece componentele sunt albe) și trebuia să se audă doar indicațiile Felicitări doctorului că habar n-are de situația socială și de categoriile de părinți.
    Fixități Ministrului că a acceptat ca testele și componentele sa fie distribuite separat în seturi de 25 și 50 de kituri.O să iasă o mare aberație.Daca există un pic de minte,un test negativ poate fi pozat de mii de ori și trimis ca fiind de la mai multi copii.
    Cheltuiala în van.

  7. Chiar am ajuns sa facem orice, mai avem sa sapam prin curtea scolii. Acum nu mai avem problema cine face testarea ci cine asambleaza testele, care oricum nu vor mai fi bune de nimic dupa ce vor trece prin zeci de maini.
    Mai bine deconta elevilor teste din farmacie, care era mai ieftin, mai igienic, mai eficient, fara probleme de asamblare.

    1. Vei fi surprins, dar pe noi in Scoala Altfel ne-au obligat sa si sapam, sa taiem gardul viu, sa vopsim copaci, sa strangem gunoaie in saci menajeri, sa greblam. Un fel de munca patriotica democrata. 🙂 Am varuit la 1 septembrie peretii, am dat cu vopsea, am sters geamuri, am calcat perdele. De toate. De ce n-am asambla si piese mici, ca doar suntem oameni de serviciu, bone, gospodine la scoala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Atribuțiile noilor inspectori generali școlari, numiți directori ai DJIP, păstrate la secret de noul Regulament de Organizare, așa cum decisese fostul ministru Cîmpeanu în 2015 – draft / Ce atribuții aveau inspectorii școlari generali în ordinul de ministru inițial

Atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare, vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor…
Vezi articolul

Profesorul care s-a luptat singur, în instanță, cu inspectoratul școlar și a câștigat definitiv orele la care avea dreptul / Alin Negomireanu: Îndemn toți profesorii nedreptățiți să apeleze la Justiție, chiar dacă drumul nu este ușor de parcurs

După o luptă în instanță cu Inspectoratul Școlar Județean Gorj pe care a câștigat-o definitiv, deși nu a avut un avocat și s-a reprezentat singur în fața judecătorilor, profesorul Alin…
Vezi articolul