Un salariu pe lună se duce pe meditațiile celor 3 copii, a declarat Cornelia, mama acestora, într-o emisiune pe tema meditațiilor la EuropaFM. Toți cei tre elevi au nevoie de pregătire suplimentară, a spus părintele, jurstificând nevoia pentru fiecare dintre ei. Cei trei sunt în învățământul preuniversitar, unul în liceu, și doi în gimnaziu. Cel mai mic este clasa a V-a, cel mai mare a XII-a și mijlociul în clasa a VIII-a.
Părintele a enumerat, de-a lungul discuției cu moderatorul, materiile la care copiii săi fac pregătire suplimentară și sumele pe care le cheltuie pentru meditații. Totalul ajunge la circa 2.500 de lei pe lună.
Părintele atinge în discuție mai multe probleme ale sistemului educațional, cum ar fi slaba pregătire în liceu pentru examenele de admitere la facultate – acolo unde acestea mai au loc. O altă situație este la Matematică, unde atât liceanul din familie cât și copilul mijlociu au nevoie de lecții suplimentare ca să spere la o notă bună la Bacalaureat și Evaluara Națională la această disciplină. Mama care relatează despre situația din familia sa spune că profesorul de gimnaziu i-ar fi spus că „nu, nu este timp, vă descurcați fiecare cum puteți acasă”, atunci când aceasta a făcut apel la cadrul didactic pentru a se apleca mai atent asupra copiilor care au un nivel de „6-7” la disciplina sa.
Redăm declarația părintelui din emisiunea de la EuropaFM:
„Sunt Cornelia, am trei copii, toți trei merg la meditații. Unul este clasa a XII-a, care se pregătește și pentru facultate, unul este clasa a VIII-a care se pregătește pentru Evaluarea Națională și cel mic este clasa a V-a. Și cel mic face meditații doar la limba străină, doar la engleză.
Moderator: Cam câți bani dai în fiecare lună pentru ședințele de meditații pentru toți cei trei copiii?
N-am făcut așa exact un calcul, dar pot să vă zic un pic cam cât plătim. Și am ambele variante, și variantă fiscalizată și nefiscalizată. Adică cu cel mare, pregătindu-se pentru o facultate, avem un profesor care ne-a înaintat un contract și îl plătim pe bază de factură. Îi plătim pentru o ședință 450 de lei, o ședință de trei ore. Face de două ori pe lună chestia asta. Pentru altă ședință, plătim 250 de lei la o altă materie, tot de două ori pe lună.
Plus face pregătire pentru bacalaureat la matematică, unde plătește 70 de lei de patru ori pe lună.
Cu cea mijlocie – Matematică și Română – pe săptămână 130 de lei înmulțit cu patru, socotiți dumneavoastră. (…) Eu mă gândesc la părinții care nu își permit. Adică noi trăim la oraș, ne permitem, avem salarii, pot să zic că un salariu merge pe meditații.
Moderator: De ce este nevoie să recurgi la aceste servicii de meditații? Din câte îmi povestești, sunt foarte mulți bani pe care în mod evident, nu chiar orice părinte și i-ar permite. De ce? De ce ai simțit nevoia să recurgi la serviciile astea?
Depinde de tipologie sau de anul în care se află. Deci cel mare, pregătindu-se pentru facultate, profesorii de la școală nu reușesc să pregătească la nivelul la care se cere la facultate. La admitere, clar nu ar avea nicio șansă dacă nu ar face meditație. În plus, nu zic că nu ar fi capabil să și învețe, este foarte capabil, este inteligent, dar totuși, pentru nivelul la care se solicită cunoștințele are nevoie de ajutor din partea unui profesor care să-l pregătească (să-i spună) „uite așa-i bine să te pregătești, așa este bine să abordezi problemele respective” – pentru asta am apelat la meditații, pentru pregătirea la facultate. Pentru Bacalaureat, când a intrat în clasa a IX-a i-am zis că nu o să-i dau nicio oră până în clasa a XI-a, dar totuși la Matematică a simțit nevoia. „Mama, am nevoie de pregătire la Matematică, fiindcă voi da Bacalaureat din Matematică” și atunci noi nu am refuzat chestia asta. Am zis că o să-l ajute.
Iar la cea mijlocie, din păcate, este, pot să zic, praf la Matematică. Din clasele mici nu a făcut față. Are un alt nivel de înțelegere și are nevoie de susținere. Nivelul la care se lucrează la clasă, din punctul acesta de vedere, deși am solicitat expres profesorului să se ocupe și de copiii de nivel mai sub nota 6-7, mi s-a spus „nu, nu este timp, vă descurcați fiecare cum puteți acasă”. Și atunci eu ce să fac? Eu nu pot să îmi las copilul să se prezinte la Evaluare…
Sincer, sunt într-o situație în care eu, ca părinte, sunt disperată pentru că Matematica îi va tăia șansa de a ajunge, poate, într-un liceu unde își dorește. (La un) profil ceva uman/filologie sau științe sociale și din cauza Matematicii nu va ajunge și poate va ajunge la un liceu tehnologic, unde în întreaga țară la liceele tehnologice se intră cu medii mici, dar totuși se dă Bacalaureatul din Matematică. Copiii aceștia nu au nicio șansă, care au doar această latură umană dezvoltată. Da, din cauza matematicii.
Este absolut necesar să se discute acest subiect la nivel național și noi ca părinți, eu îmi permit, dar eu mă gândesc la miile de părinți sau sutele de mii de părinți din țara asta care nu își permit. Ce fac copiii de la țară? Ce fac părinții de la țară, ce fac părinții care nu-și permit?”
Reamintim că Ministerul Educației nu deține date despre niciun profesor care ar fi făcut meditații contra cost cu elevii de la clasă în ultimii 5 ani și nici nu știe să fi fost vreun cadru didactic sancționat pentru așa ceva.
Ministrul Educației a neagat recent că elevii ar face meditații, pentru admiterea separată în clasa a IX-a, propusă prin proiectul noii legi, cu profesorii din liceul la care vor să intre: „Eu cred că, atâta vreme cât subiectele sunt elaborate din programa de gimnaziu, nu putem vorbi despre meditații cu profesorii de liceu”, a declarat Ligia Deca.
Într-o analiză pe baza datelor de la Fisc arătam cum veniturile obținute din meditații declarate de către profesori la ANAF s-au dublat față de 2019, dar asta în condițiile în care doar 7.400 de cadre didactice au declarat asemenea venituri.
Meditațiile au fost practicate, la negru, chiar la nivel înalt, secretarul de stat Sorin Ion spunea în iulie 2022 că a dat meditații și nu a plătit impozit la stat pentru acele venituri.
Piața meditațiilor este estimată la peste 120 de milioane de lei pe lună, pe baza datelor publice și a cercetărilor recente, arată o analiză Edupedu.ro.
21 comments
Daca parintele vrea neaparat sa isi faca copilul doctor sau IT-ist, cand de fapt ar trebui sa devina contabil, muncitor sau meseriaș, îl meditează ca să sară peste nivelul lui. Așa că începe să plătească meditații. Nu înțeleg de ce se plânge.
Circa 2500 … nici cu o minima aritmetica nu se descurca lumea, chiar daca-i despre bani. Asa-i cand vin usor, fara numar! Acum babeste: cu al mare cheltuie 1680 iar cu cea mijlocie 2080. Chiar daca pt. cel mic n-a avansat nici o suma tot a ajuns la 3760 … ,,socotiți si dumneavoastră”. La clasele primare era musai sa inceapa cu ,,meditatiile” pentru a nu fi praf la matematica (si nu numai) cand ajung pe-a VIII- a si nu sa se bazeze pe febeurile obtinute la gramada. Da’ ce te faci cu ,,parintii” plini de bani care ,,investesc in meditatii” si nici nu-si dau seama ca-s ca o frectie la un picior de lemn. Si analfabeti functional si cu banii luati! vorba aia.
Problema grava, din ce in ce mai complicat!
Exista o programa scolara, care nu e grea, nu se citeste si nu se respecta!
Ministerule!!! Verifica respectarea programei! Programa aceea de pe site-ul tau, nu cate doua-trei auxiliare, ore de meditatii, ca, ce sa vezi, trebuie sa lucram in plus, sa intelegem! Te-ai interesat vreodata, stimata dna ministru, cum arata subiectele/ probele, la examenul de admitere in clasa a V-a la clasele de mate intensiv? Ei, ce sa vezi, toata pregatirea, toata predarea trebuie sa se axeze pentru a aduce copiii la “performanta” de a rezolva asa ceva! Colective minunate, formate in cinci ani, distruse la sfarsitul clasei a IV-a! Copii epuizati, multi infruntand esecul, la varste fragede, fragile! Anxietate, teama de competitie! Copii care ar trebui sa aiba o baza solida in perioada achizitiilor fundamentale, sa citeasca, sa mearga la teatru, sa faca un sport nu doar pentru performanta, sa viziteze muzee, sa se joace, sa cunoasca tara aceasta, istoria si geografia ei, prin excursii organizate de scoala, alaturi de profesori si colegi! Unde am ajuns, de ce permiteti asa ceva?
Da. Ce fac acei copii ai căror părinți nu își permit meditații? Renunță la școală. Faceți o statistică: câți copii sunt în România (avem recensământul), câți din ei sunt înscriși în clasa I, câți din aceștia trec la gimnaziu, câți din cei rămași merg la liceu, și într-un final, câți ajung să urmeze o facultate. Apoi câți practică meseria pentru care s-au pregătit în facultate. Și rezultatul statisticii? Învățământul românesc, cu care ne mândrim, este în moarte clinică. Programa școlară, o ruină antică, depășită, supraaglomerată, neadaptată la vărsta majorității și nici la capacitățile majorității. Școla ar trebui să fie pentru majoritate, nu pentru elite. Profesori slab pregătiți, dezinteresați, sau interesați să dea 4 la clasă, să susțină necesitatea meditațiilor. Averi făcute din meditații “particulare” la care participă 4-5 copii. Un întreg sistem care ar trebui reformat din temelii și de care nimeni nu se va atinge niciodată de teamă să nu piardă capitalul politic. Concluzia: un popor fără cultură e un popor ușor de manipulat. Asta se dorește, și într-acolo ne îndreptăm.
Treaba e simpla. Daca nu platesti, nici nu iti pasa si iti inveti copilul sa zica toate prostiile despre profesorii neplatiti. Educatia TREBUIE platita si nu putin!!!! Abia atunci iti PASA si iei masuri daca odrasla NU INVATA!!!!
Pentru a avea rezultate, elevii trebuie să se obișnuiască să învețe singuri, din manual, din auxiliare și din alte surse. Meditațiile și cursurile nu pot acoperi studiul individual. Părinții și profesorii trebuie să le formeze un obicei din studiul individual, deoarece mai târziu nu vor mai avea nici claritate la cursuri, nici meditații, poate nici profesori, dacă îi obligă situația să învețe ceva util într-un timp scurt ori dacă le cere șeful să se pregătească într-un domeniu nou pentru a-și păstra locul de muncă. Singurul lor mod de a învăța va fi studiul individual și le va fi greu. Nu trebuie speriați cu viitorul, ci doar pregătiți de mici în această manieră.
Toți profesorii Merito de limba romana si matematica fac pregatiri inclusiv cu elevii claselor la care predau, si au cele mai mari tarife. La fel si profesorii liceelor de top din fiecare oras care predau fizică, chimie și informatică, mai ales de cand cu amenintarea examenului separat care figureaza in noua lege a invatamantului. Cine nu crede, să verifice. Cea mai grava situație mi s-a părut a fi cea care îi vizeaza pe profesorii Merito din județul meu. Și-au luat în particular peste jumatate din clasele unde sunt diriginți, după care și-au triplat tarifele.
Esti inspectoare sau directoare ? Programele școlare din Romanică sunt cu 2 sau 3 ani de
studii superioare celor din Germania ,Franta Italia Anglia!
Asa este,cerințele sunt foarte mari!Este foarte greu și pentru copii și pentru părinți.Am 2 copii care fac meditatii și tot simt ca nu e suficient.
Îmi pare rau de sistemul de învățământ, parca se dorește sa nu promoveze.
Să vă fie rușine pentru prețiozitatea asta de mămicoșenie pe care o promovați !
La clasa se preda doar baza ce este usor si la teste se dau exercitii si probleme foarte grele si chiar lectii ce nu le- a predat la clasa. Si asa nu poti sa iei examenul sau bacalaureatul fara meditatii.
Nu faceți alceva decât să plătiți comoditatea copiilor dvoastră de a învăța. În loc să înțeleagă singuri noțiunile predate, să exerseze, să aplice ceea ce au învățat, părinții plătesc lenea propriilor copii. Deci, lenea costă. Așa sunt educați de părinți și când vor deveni adulți așteaptă să le facă alții treaba. Atunci nu vor mai găsi meditatori care să le ușureze munca.
Am doi copii la școală ,liceu și gimnaziu plătesc meditatii in jur de 3.000 RON pe lună +transport 500 RON pentru ai duce și aduce in siguranța . Materiile ar fi : matematica ,romană ,engleză ,germană ,fizică ,chimie . Iar mediile sunt undeva între 7-10 la aceste discipline.🤔 profesorii cer salarii ,dar nu se mai ocupă de copii și tot ei au pretenții la clasă să știe😶 . bineînțeles că nu sunt toți la fel dar cei pe care eu i-am întâlnit sunt aceștia care nu fac nimic.😓
90%din elevi fac meditatii ,la cate 2 materii,unii pt BAC ,altii pt EN,altii pt facultate si chiar si pt a lua note mari la materia de la clasa…!E dezgustător,.Am terminat de aproape 30 de ani scoala si stiu fizică și matematica destul de bine.Spre deosebire de foștii profesori, cei din ziua de azi se bucură parca de slabă pregătire a clasei,de fapt asta arata nivelul lor de predare,….!Ar trebui sa.i tinem acasa,sa.i medităm si nu mai cheltuim banii pe naveta,mâncare,haine…
Bine ca adaugati mai multe examene pentru ca elevii sa faca mai multe meditatii.
Vesnica problema….matematica, care este deja foarte grea pentru posibilitatea de intelegere a unui elev de 6-7. Materie mutata aiurea de la facultate la liceu. Uneori ma intreb ce se mai invata in facultate. Ne laudam (ca tara) cu cativa copii cu rezultate la olimpiade (care oricum fac pregatire suplimentara) si nu ne pasa de copiii cu cunostinte medii. Profesorii lucreaza la ore doar cu cativa elevi care pot mai mult, iar pe ceilalti nu-i baga in seama. Deloc. Din clasa a XI-a va incepe si fiul meu meditatii la matematica (acum este intr-a X-a). O alta problema cu care ne-am confruntat a fost fizica (pe el il intereseaza si ii si place). Un dezastru la ore; materie nepredata, absenteism (din partea profesorului) si o totala nepasare. Desi am ridicat problema, raspunsul a fost ca nu se va schimba profesorul; asteptam sa iasa la pensie. Si pana atunci copiii vor fi pierdut de mult legatura cu fizica. Asa ca, la fizica am inceput cu meditatii de anul acesta. Inutil sa mai precizez ca, in general, nu primeste teme. Cu engleza se descurca cu mine. In rest, ne asteapta un “viitor de aur”.
Daca vrei performanta, trebuie redus numarul elevilor din clasa. Exista profesor in liceu care ia 35 elevi sau 24 deodata la meditatii?
Am fost in clasa 36 de elevi pe tot parcursul liceului (anii ’80). Toata clasa mergea la faza municipala la olimpiada de fizica. Am avut in clasa 5 olimpici la fizica la faza pe tara. Nu am facut niciodata meditatii la fizica. De cand a inceput baiatul meu fizica (de 4 ani) fac cu el fizica acasa. In clasa a saptea, profesoara a lucrat cu ei o problema pe semestru (!!). La scoala fac doar teorie si “experimente” de laborator. Se cheama “scoala activa”. Nu e numarul de elevi de vina. E abordarea materiei. Noi invatam facand probleme. Asa intelegeai fenomenul si de ce/cum se aplica diversele formule.
În anii ’80 lumea era alta, copiii erau altfel. Și noi eram mulți în clasă, și noi am devenit oameni. Dar atitudinea noastră la ore era foarte departe de ce trăiesc eu acum, ca profesor. Eram atenți, interesați. Misiunea profesorilor noștri era mult mai ușoară. Nu trebuia să se străduiască 15 minute să ne explice de ce e bine să învățăm, de ce trebuie să ne facem temele, să studiem mult pe cont propriu, noi știam asta deja. Doar explicau, răspundeau la întrebări. De asta pe atunci 36 de elevi nu era o problemă. De ce acum 36 de elevi e o nebunie știți și dumneavoastră.
Inainte erau la gimnaziu si cate 42 de copii in clasa si nu faceau meditati la mate decat cei care vroiau sa faca mate-fizica ai cei care mergeau la olimpida si unii prin clasa a 8-a la romana pt admitere.. Nu a murit nimeni fara, sunt oameni reusiti. Pe de alta parte avem clasa cu 16 copii la care prof de mate nu reuseste sa predea toata materiala. Liceu se achimba nitel problema ca erau copii care din motive logistice faceau un liceu industrial dar doreau sa dea admitere la un alt profil si, da, acolo era nevoie de meditatii.. In rest nu prea se purta decat in ultimul an sa fie siguri ca iau bacul si admiterea…
Pentru elevii cu media mai mica de 7 la matematica sunt obligatorii doua sedinte de meditatii pe saptamana.V-o spune Stan Patitul(copilul avea la clasa profesor de matematica,care nu si-a terminat in niciun an materia si le dadea elevilor numai teste foarte grele-reteta dezastrului).