Unul dintre deputații români presează activ, în ultimele luni, pentru o lege care ar introduce educația media în școli, așa încât elevii să învețe să filtreze știrile false și să reziste mai bine campaniilor de dezinformare. Pentru o dezbatere publică pe care o astfel de temă o merită și în România, EduPedu.ro vă prezintă o serie de inițiative din alte țări, de educare a tinerilor în fața fake news.
De notat că, deși nu prea este discutat public, fenomenul fake news este considerat o problemă de către majoritatea liceenilor din România. Pe teme de media literacy există deja cursuri sau seminarii punctuale organizate independent – precum cele susținute de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) sau de Școala de Valori.
Câteva exemple despre educația pe teme de media și fake news, în diverse țări:
Poate cel mai avansat sistem de învățământ din Europa, când vine vorba despre combaterea fake news, este cel din Franța. Acolo, guvernul a lansat un program prin care jurnaliști și specialiști în comunicare sunt invitați în școli pentru a-i învăța pe tineri să identifice știrile false și acțiunile de dezinformare. Circa 30.000 de profesori și alți profesioniști au fost sau sunt instruiți în acest sens, anual, iar Ministerul Culturii a mărit bugetul dedicat acestor cursuri până la aproape 7 milioane de euro. Un curs opțional pe astfel de teme, la nivel de liceu, este de asemenea disponibil, iar unii profesori cer ca el să devină obligatoriu. Un articol ce descrie foarte bine sistemul francez – în New York Times
- Spre deosebire de sistemul francez, în România deputatul Ovidiu Raețchi vrea ca materia Educație media să fie obligatorie la clasele a VI-a și a IX-a, timp de 1 oră pe săptămână. Deci nu cursuri făcute sporadic și nici materie opțională
Și în SUA, și în Europa, Google – una dintre marile companii de Internet arătate cu degetul pentru faptul că au permis escaladarea fenomenului Fake News – contribuie cu milioane de dolari pentru programe de educare a tinerilor pe teme de media literacy. Un exemplu dintre cele oferite de Google pe ambele maluri ale Atlanticului – campania prin institutul de profil Poynter pentru a atinge, prin cursuri predate în școli, circa 1 milion de adolescenți americani. Aceștia sunt învățați să perceapă elemente suspecte, să folosească site-uri de verificare a informației și instrumente de validare a surselor, dar și tehnici specifice social media pentru identificarea fake-urilor. Detalii despre programul menționat – aici
În Marea Britanie, programe pentru educarea tinerilor în materie de fake news există la nivel corporatist, guvernamental și neguvernamental, dar și în formule combinate – vezi, spre exemplu, un astfel de program desfășurat la nivel de școală primară de The Guardian Foundation (între altele, cu sprijin Google), un program desfășurat de BBC sau ONG-ul Student View, ce aduce în fața liceenilor jurnaliști BBC, Financial Times sau din alte media de prestigiu.
Între altele, educația pe teme fake news este pe agenda instituțiilor și în Suedia, Italia (unde înaintea actualului guvern populist, beneficiar al campaniilor de știri false, autoritățile au atras compania publică RAI în programul educațional).
Vezi și ce face Comisia Europeană în materie de educare a tinerilor pe teme de consum media, fake news și prevenire a dezinformării, inclusiv printr-un cod european pe această temă.
Foto: Pexels.com
Citește și:
-
DOCUMENT Materie nouă la clasele a VI-a și a IX-a: Proiect de lege pentru introducerea disciplinei Educație și cultură media, pentru combaterea fake news
-
Gândirea critică – cum se formează la copii capacitatea de analiză. Opinia experților
-
Fake news & fake thinking: Reacție la noua disciplină propusă pentru elevi
-
Educația media în școală, proiect Mediawise Society. Elevii n-ar trebui să fie ”protejați” de mesajele de propagandă, ci lăsați să le analizeze
-
Studiu: Nouă din zece liceeni cred că fenomenul fake news este o problemă în România
-
Klaus Iohannis: Singura formă de imunizare împotriva populismului și a demagogiei este educarea copiilor
-
România, lanterna roșie a lumii la găsirea angajaților calificați, la pregătirea absolvenților și la gândirea critică în predare