“Gratuitate la servicii publice de transport local şi judeţean” și mutarea parțială a deciziei de la autoritățile locale de la guvern, în ceea ce privește cuantumul burselor, sunt două dintre drepturile elevilor reformulate și completate într-un proiect de modificare a Statutului elevilor, ce ar fi trebuit să fie dezbătut joi în comisia de dialog social de la Ministerul Educației. Documentul elimină, dintr-un articol-cheie, mențiunea că “învățământul preuniversitar este centrat pe elev”, mențiune înlocuită cu o formulare nouă. Prevederile sunt incluse într-un proiect de ordin de ministru ce actualizează Statutul elevului din 2016, cu drepturile și îndatoririle elevilor, sancțiunile ce le pot fi aplicate și drepturile de reprezentare.
Proiectul – care este un document în lucru – elimină, la articolul 4, mențiunea că “Învățământul preuniversitar este centrat pe elev”, mențiune formulată clar în statutul actual. În schimb, același articol este rescris în sensul prezentării elevilor ca beneficiari primari ai educației, astfel:
- “Art. 4. Toate deciziile cu impact asupra școlarizării beneficiarilor primari ai educației sunt luate prin consultarea reprezentanţilor elevilor, respectiv ai Consiliului Naţional al Elevilor şi a altor organisme reprezentative ale elevilor, precum şi prin consultarea obligatorie a reprezentanţilor federaţiilor sindicale, a beneficiarilor secundari şi terţiari, respectiv a structurilor asociative reprezentative ale părinţilor, a reprezentanţilor mediului de afaceri, a autorităţilor administraţiei publice locale şi a societăţii civile.”
Proiectul a fost retras de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației, care trebuia să-l discute joi, după cum au anunțat miercuri reprezentanții Consiliului Național al Elevilor.
Documentul poate fi consultat integral aici.
Transportul gratuit, așa cum e formulat în propunerea noului Statut al elevilor
Noua variantă a statutului, aflată în stadiu de proiect, prevede gratuitate pentru toți elevii în ceea ce privește transportul local și județean. Dacă statutul actual menționează “dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar, naval și fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic”, propunerea de modificare menționează clar limitarea la nivel local și județean pentru transportul gratuit:
- “a) dreptul de a beneficia de gratuitate la servicii publice de transport local şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.”
În același timp, pentru elevii care locuiesc la internat sau în gazdă, este acordată posibilitatea e a deconta 4 călătorii dus-întors pe lună și o călătorie dus-întors la fiecare sărbătoare legală, din bugetul Ministerului Educației, prin intermediul școlii – precizare care nu exista în statutul actual. Aceasta înlocuiește prevederea din statutul actual, potrivit căruia acești elevi pot beneficia de 8 călătorii dus-întors pe semestru. Noua prevedere, în proiectul noului Statut:
- Art. 11 d): “dreptul de a beneficia de decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 4 călătorii dus-întors/lună și a unei călătorii dus-întors în perioada fiecărei sărbători legale pentru elevii care locuiesc la internat sau la gazdă, din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ la care sunt școlarizați.”
Schimbări în ceea ce privește bursele
Proiectul prevede modificări în privința instituțiilor care stabilesc cuantumul burselor. Astfel, el spune că Guvernul este cel care stabilește, anual, un cuantum minim, din sume defalcate in TVA, iar consiliile locale pot decide majorarea cuantumului cu sume provenind de la bugetul local.
În prezent, Statutul Elevului atribuie consiliilor locale și județene decizia de a stabili cuantumul și numărul burselor.
Potrivit propunerii din proiectul de ordin:
- Art. 11.2 – a) “Guvernul României stabilește, anual, prin hotărâre, cuantumul minim al burselor de performanță, de merit, de studiu și de ajutor social, asigurate din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată. Consiliile locale pot decide majorarea cuantumului minim stabilit prin hotărâre a guvernului, prin suplimentarea cu sume provenite din bugetele locale.”
Alte modificări propuse:
- Să se precizeze acordarea “lunară” a burselor (precizare care lipsește în prezent): “11. e) dreptul de a beneficia, lunar, de burse sociale, de studiu, de merit, de performanţă, precum şi de ajutoare sociale şi financiare, cu respectarea cuantumului minim aprobat, anual, prin hotărâre a guvernului. Criteriile generale de acordare a burselor se aprobă prin ordin al ministrului Educației.”
- Formula folosită pentru programe precum Bani de liceu sau Bursa profesională devine “sprijin financiar”, în locul termenului de “subvenție”: “11. f) dreptul de a beneficia de sprijin financiar acordat, de către stat, pentru suportarea costurilor aferente frecventării liceului, pentru elevii provenind din grupurile socioeconomice dezavantajate („Bani de liceu”), respectiv pentru suportarea costurilor aferente frecventării învăţământului profesional, pentru toţi elevii din învăţământul profesional („Bursa profesională”).”
- E introdus un nou drept, ca punct suplimentar la art. 11: “p) dreptul de a beneficia de ajutoare sociale și financiare în diverse forme, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”
Definiții suplimentare ale violenței și ale abaterilor de la libertatea de exprimare
Proiectul de ordin pentru modificarea Statutului elevilor prevede o serie de măsuri de întărire a protecției elevilor, inclusiv prin precizări suplimentare privind dreptul la libertatea de exprimare. Astfel, la articolul ce definește acest drept, sunt extinse limitele impuse acestei libertăți, astfel încât să fie incluse și violența verbală și psihologică, cea manifestată online:
- “p) dreptul de a învăţa într-un mediu care sprijină libertatea de exprimare fără încălcarea drepturilor şi a libertăţilor celorlalţi participanţi. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine, în conformitate cu legislația în vigoare. Nu se consideră libertate de exprimare orice formă de violență verbală, non-verbală, fizică, psihologică și socială manifestată în mediul fizic sau online, în mod singular, episodic sau repetat, față de elevi, față de personalul administrativ sau față de personalul didactic din unitatea de învățământ.”
În actualul statut, încălcarea libertății de exprimare era limitată la “comportamentul jignitor față de personalul din unitatea școlară, utilizarea invectivelor și a limbajului trivial, alte manifestări ce încalcă normele de moralitate”.
Alte drepturi menționate în noul proiect
Documentul citat menționează o serie de alte modificări, unele de formă, altele de detaliu, altele notabile pentru anumite categorii de elevi. Între altele:
- Proiectul de ordin prevede modificarea statutului astfel încât “elevii înmatriculați ca elevi audienți beneficiază de drepturile și îndatoririle prevăzute în prezentul statut”
- Dreptul la o educație de calitate este reformulat astfel: Art. 7b) dreptul de a beneficia de o educaţie de calitate în unităţile de învăţământ, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învăţământ, parcurgerea integrală a programelor şcolare, asigurarea organizării unor activități adaptate particularităților de vârstă în cadrul orelor prevăzute pentru aria curriculară Consiliere și orientare şi prin utilizarea, de către cadrele didactice, a celor mai adecvate strategii didactice
- Dreptul la manuale școlare gratuite este extins, în statut, și la elevii din învățământul confesional: Art. 7 g) – “dreptul de a beneficia de manuale şcolare gratuite pentru elevii din învăţământul de stat şi din învăţământul obligatoriu particular acreditat/autorizat și confesional, atât pentru învăţământul în limba română, cât şi pentru cel în limbile minorităţilor naţionale, conform legii”
- Elevii primesc dreptul de a primi informații referitoare la planificarea materiei pentru întregul an școlar, nu doar pentru un semestru, cum e formulat în prezent.
- Mai mult timp pe care elevul trebuie să-l aștepte pentru a primi rezultatele evaluărilor scrise: “Art. 7 s) dreptul de a primi rezultatele evaluărilor scrise în termen de maximum 30 zile lucrătoare. În caz contrar, elevul are dreptul de a solicita anularea respectivei evaluări” – în loc de 15 zile lucrătoare
- Feedback-ul poate, prin proiectul de modificare a statutului, să fie acordat și prin chestionare anonime securizate: “Art. 7 a) dreptul de a oferi feedback anual cadrelor didactice care predau la clasă, prin fişe anonime sau prin intermediul unor chestionare anonime securizate, în conformitate cu prevederile Metodologiei de acordare a feedbackului privind activitatea de învățare, predare și evaluare în învățământul preuniversitar aprobate prin OM nr. 3.864/ 2021. Acestea vor fi completate la clasă şi predate cadrelor didactice în vederea identificării celor mai eficiente metode didactice.”
- Comasarea mai multor prevederi privind accesul în funcție de particularitățile de vârstă și de nevoile de învățare: “dd) dreptul de a avea condiţii de acces, de studiu şi evaluare în săli adaptate particularităţilor de vârstă şi nevoilor de învăţare, respectiv dizabilităţilor, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învăţare şi cu un număr adecvat de elevi şi cadre didactice, în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”