Material susținut de Fundația Orange

Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor – lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

5.582 de vizualizări
Florin Viu și Ramona Drăguț / Sursa foto: Arhivă personală
Florin Viu și Ramona Drăguț / Foto: Arhiva personală
„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.
  • Concursul online #Digitaliada se deschide și anul acesta cadrelor didactice, care trebuie să se înscrie până pe 31 ianuarie 2022 (update – nou termen limită), pe www.digitaliada.ro cu materialul sau resursele digitale proprii.
  • Premiile sunt echipamente electronice și IT în valoare de aproximativ 8.900 de euro. Mai multe detalii despre concursul Digitaliada 2022 aici.

Câștigător în competiția de anul trecut la categoria „Alte materiale educaționale”, proiectul Scriem corect a fost realizat de către Ramona Drăguț, profesor învățător la Școala Gimnazială Ionești din județul Vâlcea. El a fost conceput pentru elevii de clasa a IV-a, dar folosit și de profesorii de Limba română din gimnaziu.

Florin Viu este profesor de Chimie și Biologie la Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” din Baia, județul Suceava, și mai nou face parte din echipa Casei Corpului Didactic Suceava. Câștigător de două ori la concursul #Digitaliada, acesta participă anul acesta din nou la competiție. Cel mai recent premiu l-a obținut cu site-ul său Lecții Biologie și Chimie pentru Gimnaziu, pe care a reunit experimentele și lecțiile sale digitale.

Urmăriți mai jos interviurile acordate Edupedu.ro de către profesorii Ramona Drăguț și Florin Viu, câștigători la Concursul #Digitaliada de anul trecut

Ramona Drăguț, profesor învățător la Școala Gimnazială Ionești din județul Vâlcea, câștigătoare în Concursul #Digitaliada în 2021, la categoria „Alte materiale educaționale”

Ramona Drăguț la clasă / Foto: Arhivă personală

Rep.: Când ați devenit creatoare de conținut digital educațional?

Drăguț Ramona: Am încercat să creez conținut digital pentru elevii mei în urmă cu câțiva ani, atunci când am descoperit ce poate face un PowerPoint. Să fie 6-7 ani de când am început. Au urmat proiectele de pe e-Twinning. Cred că aici a fost boomul, începutul în forță, pentru că lucram cu colegi din alte țări și am avut șansa să descopăr foarte multe aplicații online, iar copiii au lucrat cu ele. A urmat pandemia, care ne-a găsit cu copiii în clasa a III-a. Ne-a găsit oarecum pregătiți să folosim instrumentele digitale, parcursesem și cursurile din CRED, știam că există o platformă online pentru întâlniri și am început imediat cu copiii mei activitatea în mediul online. Am fost un pic autodidactă în perioada aceea pentru că îmi doream să vin cu cât mai mult material, cât mai diversificat și mai bun, ca orele să fie bune pentru elevi.

În 2020 am participat la concursul organizat de Digitaliada cu un material realizat în PowerPoint și atunci am descoperit materialele variate și de calitate de pe site-ul Digitaliada.

Fiind învățătoare, eu am căutat mai ales materialele pentru învățământul primar, dar am avut și am în continuare prilejul să văd materiale digitale pe care le pot folosi în orice moment al lecției, chiar și teste în format digital, proiecte didactice care sunt o sursă de inspirație, ghidurile de pe platformă m-au ajutat foarte mult. Noi am achiziționat la școală table interactive și am găsit pe Digitaliada un ghid foarte interesant pentru utilizarea tablei interactive care ne-a fost de un real ajutor. De asemenea sunt foarte multe tutoriale ajutătoare în activitatea noastră didactică și pentru copii, pentru că noi asta ne străduim să creăm, să găsim, pentru elevii noștri.

Rep.: Care au fost reacțiile elevilor?

Drăguț Ramona: Eu am implementat la clasă, cu acordul părinților, încă din clasa pregătitoare, un opțional pentru învățarea utilizării calculatorului și lucrul acesta a fost de ajutor. Nu știam ce o să ne aștepte, dar îmi place foarte mult instrumentul acesta și l-am folosit cât am putut de mult în lecțiile mele, așa că am încercat să îi învăț și pe copii. Pentru că nu toți dispuneau de tablete, de calculatoare acasă, cabinetul nostru de informatică de la școală a fost de folos. Faptul că aveam în clasă un calculator și un videoproiector cu ajutorul cărora puteam să fac lecțiile cât mai atractive pentru elevii mei i-au ajutat pe copii să se dezvolte.

Sursă foto: Ramona Drăguț

Rep.: Cum ați creat materialele cu care ați câștigat în cadrul concursului #Digitaliada?

Drăguț Ramona: Materialul l-am creat în vacanța de vară, înainte ca elevii mei să intre în clasa a IV-a, cu gândul la ei pentru că știu din experiență că ortogramele le dau puțin bătăi de cap copiilor și am încercat să fac ceva care să îi ajute să pornească cu un scris cât mai corect în limba română și, atunci când vor merge în clasa a V-a, să scrie corect. Am căutat, am participat la cursuri și am descoperit aplicații care m-au ajutat în realizarea materialului. Am folosit aplicația Book Creator ca bază, apoi Learning Apps și Genially au fost aplicațiile cu ajutorul cărora am realizat jocurile interactive. Pentru fiecare ortogramă în parte am creat jocuri.

Am creat o poveste din benzi desenate, cu ajutorul aplicației Pixton, care însoțește fiecare ortogramă până la finalul materialului, tocmai pentru a le arăta copiilor folosirea ortogramelor în practică.

Rep.: Care a fost cea mai mare satisfacție, după crearea conținutului educațional digital?

Drăguț Ramona: În primul rând, bucuria cu care a fost întâmpinat materialul de către elevii mei, plăcerea cu care au parcurs materialul, nerăbdarea de a face toate jocurile, curiozitatea lor. Au fost apoi aprecierile pe care le-am primit din partea directorului școlii mele, care e profesor de Limba română și a fost omul care mi-a acordat încredere în munca pe care o făcusem, apoi colegii mei. A mai fost bucuria pe care am avut-o când soțul meu, venind dintr-o călătorie, m-a întrebat: ‘nu înscrii tu materialul în concursul #Digitaliada, că am auzit la radio de el?’. El nu știa că eu mai participasem cu un an înainte la concurs, dar m-a bucurat că auzind de el și știind materialul – pentru că membrii familiei au fost primii care au evaluat ceea ce am realizat – s-a gândit la înscriere. Și apoi a fost onoarea pe care am avut-o atunci când am primit premiul, pentru că a fost o încununare a muncii și o recunoaștere din partea juriului, având în vedere că materialul a fost jurizat de o echipă de profesioniști și de experți în științele educației, profesori renumiți și asta a însemnat o onoare pentru mine.

Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare, lucruri care să-i ajute pe elevi în procesul lor de dezvoltare a competențelor în orice domeniu de activitate, pentru că poți folosi instrumentele digitale, aplicațiile la orice disciplină de studiu și pentru dezvoltarea oricăror competențe. Cred că încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig.

Sursă foto: Ramona Drăguț

Rep.: Care este programul școlar, cum lucrați cu copiii?

Drăguț Ramona: Satul nostru este întins și pe deal, avem 2 microbuze școlare care îi transportă pe copii și majoritatea elevilor vin cu transportul. La 7 și 10 ajung primii copii dintr-un sat foarte îndepărtat și greu accesibil. Tot la 7 și 10 ajung și eu la școală și până la ora 8 vine și ultimul copil din clasă. Avem 4 laptopuri care merg binișor și laptopul pe care îl folosesc eu. Cei 3 copii care vin dimineața foarte devreme sunt primii care se așază la laptop, iar când vine următoarea cursă cedează locul și așa, pe rând, facem activitățile. Noi avem lecțiile de la opțional în laboratorul de informatică, dar zilnic folosim cele 4 laptopuri din clasă. Am zis că e bine să exersăm în fiecare zi, pentru că e bine să avem competențele digitale cât de cât formate și la vârsta asta mică.

Noi acum învățăm literele, așa că ei caută literele și scriu cuvintele pe care le-au învățat. Le-am arătat și în Paint și încetul cu încetul dezvoltăm competența respectivă.

Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie la Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” din Baia, județul Suceava, metodist la Casa Corpului Didactic Suceava – câștigător al Premiului de Popularitate la #Digitaliada în 2021

Florin Viu / Foto: Arhivă personală

Rep.: Ce anume v-a determinat să participați la Concursul #Digitaliada?

Florin Viu: La 3 competiții am participat, concursul din 2019 fiind primul la care am luat parte. Vă mărturisesc că de concursul #Digitaliada am aflat în microbuzul cu care mergeam la școală, asta se întâmpla prin 2018, era ediția a treia atunci. Am înscris 3 materiale, atunci concursul avea o altă structură și erau 3 categorii. M-am mulțumit la acea sesiune cu un premiu doar de participare. În 2019-2020, la #Digitaliada 4, am zis că o să mai particip, am înscris 2 materiale, unul de Chimie la secțiunea „Alte materiale educaționale” și unul de Biologie la secțiunea „Proiectare didactică”. Materialul de Biologie a fost respins, în timp ce auxiliarul de Chimie a fost acceptat, iar când a fost starea de urgență și am închis școala am fost anunțat că mă aflu printre câștigători. Vreau să vă spun că a fost binevenit acel premiu, pentru că mi-a ridicat foarte mult moralul și asta m-a determinat să-mi continui activitatea și să perfecționez toate materialele pe care le aveam făcute până atunci, pentru că am zis că e clar aș putea, în cazul în care se va da drumul serios învățământului online, să mă folosesc de aceste materiale. La ediția de anul trecut am înscris lecții de Chimie și Biologie la secțiunea de Aplicații.

La site-ul pe care urc toate aceste materiale lucrez de aproape 9 ani, l-am realizat pentru elevii mei. Nu avea foarte multe accesări până a venit pandemia, după pandemie au explodat, am trecut de 800.000 de accesări și anul trecut cu acest site am câștigat premiul de popularitate în concursul #Digitaliada.

Acum mă pregătesc pentru competiția de anul acesta, încerc ceva la secțiunea „Aplicații video”. Nu m-am lăsat, nu sunt omul care să se lase.

Rep.: Cum v-ați pregătit și ce a însemnat participarea la concurs?

Florin Viu: Materialele le aveam pregătite deja, le-am realizat pentru elevi. Într-adevăr a fost o muncă, a fost mai mult muncă de autodidact. Am urmat și cursuri de perfecționare, dar mai mult a fost muncă autodidactică. Am revizuit ceea ce aveam am văzut și ce materiale sunt postate pe Digitaliada și am zis: ia să încerc! 

Rep.: Ce resurse folosiți de pe site-ul Digitaliada?

Florin Viu: Folosesc materiale pentru lecțiile de Chimie și Biologie, din materialele făcute de colegi, din concurs sau din afara concursului. În decembrie, m-am despărțit de o parte din clasele mele de elevi, am rămas doar cu 8 ore la Școala Gimnazială „Nicolae Stoleru” din Baia, pentru că m-am mutat la Casa Corpului Didactic Suceava. La Casa Corpului Didactic (CCD) tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit; anul trecut am avut doar o colaborare cu ei, în timp ce anul acesta am participat la concursul pentru metodiști și am și reușit să intru, pe partea de resurse educaționale.

Dar țin legătura cu copiii. Eu sunt înclinat mai mult spre partea practică, spre experimente, și știți de unde a pornit tot avântul cu resursele digitale? Am terminat Facultatea în 2005, am început activitatea în învățământ în 2006, într-o școală la țară, izolată, și nu am găsit acolo decât ceva sticlărie veche, spartă și substanțe din vremuri demult apuse pe care mulți profesori nu le mai folosesc. Am încercat să fac experimente, dar nu le puteam face pe toate. Și atunci am zis: hai să încerc și altceva, că dacă intru prea tare cu copiii numai pe exerciții și probleme, s-ar putea să nu fie orele pe care le vreau eu. Ulterior am făcut și un curs de conversie pe Biologie, dar Chimia era punctul meu forte. Laboratorul de Chimie era desființat și aveam un telecentru cu 2 calculatoare, în 2006 nu era internet peste tot, acolo era foarte frig, aveam sobă, dar nu făcea față, și acolo m-am învățat să lucrez pe calculator.

PowerPoint învățasem în facultate, la modulul psihopedagogic. Revenind în 2006, i-am luat eu frumos pe copilași, i-am adunat la cele 2 calculatoare și le-am pus prezentarea. Copiii au fost foarte încântați. După aceea mi-a fost mai ușor, pentru că în 2009 au dotat școlile cu laboratoare AeL și acolo am putut lucra la alt nivel cu ei. Cu AeL am folosit un manual, am creat și eu materiale. După acel an, am schimbat școala și am ajuns la unități de învățământ mai dotate, unde aveam substanțe, sticlărie și am lăsat-o puțin mai moale cu aceste materiale digitale.

Rep.: Aveați laboranți?

Florin Viu: Nu aveam laboranți, eu mă ocupam de tot. La școlile de la țară nu sunt laboranți, profesorul de Fizică-Chimie se ocupă de tot ce înseamnă pregătirea experimentelor. Revenind la materialele digitale, noroc cu gradele didactice pe care fiecare cadru didactic responsabil trebuie să le dea; cu aceste grade am mai reușit și am făcut prezentări, iar prin 2011 aveam pregătite materiale pentru inspecția de gradul II, mă înscrisesem în paralel și la un curs de perfecționare, eChimie, și deja acolo am schimbat și modul de realizare a materialelor și am avut și prima tentativă de experiment virtual. La sfârșitul acestui curs, cei de la Universitatea Politehnică București împreună cu SIVECO, în 2012, au organizat un concurs de resurse informatice destinate predării chimiei, iar la clasa a VIII-a se adunaseră materiale foarte frumoase, apreciate de colegi la cercurile de chimie deja. M-am înscris cu aceste prezentări reunite într-un auxiliar și am obținut premiul 2. După aceea, din 2013 am zis că trebuie să merg mai departe, că am ce arăta. Și din 2013 când am început să predau și Biologie, am spus că trebuie să le fie ușor elevilor și așa am reușit să realizez o colecție de materiale de care elevii sunt foarte încântați. Cam acesta a fost istoricul realizării de materiale.

Eu am terminat Facultatea la Iași, dar m-am născut la Urziceni unde domnul profesor de Chimie Daniel Radu mi-a deschis drumul. Apoi părinții mei au hotărât să se retragă la Suceava, la părinții lor.

Vezi și: noiembrie 2021: Au început înscrierile la concursul Digitaliada. Profesorii și elevii peste 14 ani pot câștiga echipamente electronice și IT de aproape 8.900 de euro

1 comment
  1. Felicitări,domnilor profesori, pentru devotamentul și profesionalismul de care dați dovadă în activitatea dumneavoastră!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marcel Ciolacu: Este evident că am avut o criză socială îndreptățită cu profesorii și atunci vom găsi soluții ca să acoperim suma. Noua lege a salarizării o să vină cu reguli de performanță. Nu înseamnă numai măriri de salariu

„Este evident că am avut o problemă, o criză socială îndreptățită cu profesorii și atunci vom găsi soluțiile ca să acoperim această sumă. Impactul bugetar este de 2 miliarde, 2…
Vezi articolul

Grupul pentru Dialog Social dezaprobă interzicerea educației de gen și cere președintelui Iohannis respingerea legii: Prin acest act de cenzură, România se așază în siajul statelor eșuate în iliberalism

Grupul pentru Dialog Social dezaprobă interzicerea educației de gen de către Parlamentul României, prin modificarea Legii Educației. “A elimina prin decizii parlamentare discipline academice din câmpul dezbaterii intelectuale e mai…
Vezi articolul
meditații în perioada în care școlile au fost închise

Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, despre propunerea cultelor religioase de a se elimina din proiectele legilor Educației “diversitatea” și “orientarea sexuală”: “Eu cred că sunt confuzii în abordări, pentru că egalitatea de gen vorbește despre egalitate între femei și bărbați”

Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), Csaba Asztalos, a explicat într-un interviu la Digi24 că propunerea cultelor religioase de a se elimina din proiectele legilor Educației “diversitatea” și “orientarea…
Vezi articolul

40% dintre tinerii români ar dori să se mute în altă țară în următorii trei ani, iar aproape un sfert au planuri concrete în acest sens – raport Eurofound / România a avut cea mai mare rată de tineri NEET, din Uniunea Europeană, în 2022 – tineri de 15-29 de ani care nu sunt în sistemul de educație sau în cel de formare și nici nu lucrează

Pentru prima dată în istoria recentă, România a fost clasată pe primul loc la încă un indicator negativ în Uniunea Europeană: rata tinerilor NEET. Astfel 20% dintre tinerii cu vârsta…
Vezi articolul