Există trei ani de școală diferență între bogați și săraci, între București și Giurgiu, între rural și urban. Asta este foarte îngrijorător! – Alina Sava, expert în educație al Băncii Mondiale: Următorul program va fi unul de remedial de Matematică pentru clasele V-VIII

828 de vizualizări
Foto: ROSE
Decalajele majore din sistemul educațional românesc, dintre mediul rural și urban, dintre „bogați și săraci” și abandonul școlar ridicat, în special în zonele defavorizate sunt cele mai mari probleme pe care școala le are, a declarat Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale. Declarațiile au fost făcute pe baza datelor statistice la conferința de închidere a proiectului ROSE – Romanian Secondary Education, derulat de Ministerul Educației în sute de licee și în mai multe universități, în perioada 2015-2024. 

Potrivit Alinei Sava, diferențele de performanță educațională dintre copiii din rural și cei din urban sunt echivalente cu 3 ani de școală. „Un copil de 16 ani din mediul rural este cu 3 ani în urmă comparativ cu unul din urban. Asta este foarte îngrijorător!”, a declarat ea.

Deși în orașele mari România se aliniază standardelor europene, în mediul rural situația este dramatică, a atras atenția Alina Sava. În timp ce media europeană a abandonului școlar în zonele rurale este de 9,9%, în România rata ajunge la 27,5%, aproape triplă. În comparație, Polonia înregistrează doar 3,4% abandon în zonele rurale.

Aceasta a subliniat că abandonul școlar timpuriu (părăsirea timpurie a școlii) este una dintre cele mai mari probleme ale educației din România. În timp ce obiectivul Uniunii Europene este de a reduce această rată la 9%, România continuă să se confrunte cu un procent alarmant de 16,6% – 17% dintre tinerii cu vârste între 18-24 de ani care nu și-au terminat studiile. „Nu este nimic ușor în a face elevii să stea în școală”, a explicat ea.

Alina Sava a anunțat un nou proiect care își propune să sprijine elevii din clasele a V-a până la a VIII-a prin activități de remedial pentru matematică. „Matematica este o disciplină esențială în viața noastră. Trebuie să o conectăm mai mult cu realitatea de zi cu zi, astfel încât elevii să înțeleagă la ce îi ajută și să fie motivați să învețe”, a explicat ea. În aceeași conferință directorul Unității pentru Managementul Proiectelor cu Finanțare Externă din Ministerul Educației, Liliana Preoteasa, a prezentat datele unei testări la clasa a IX-a, realizată în proiectul ROSE, în câteva sute de licee. Aceasta a criticat modelul actual al Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, care dirijează învățarea și care nu dezvoltă competențe, ci îi face pe elevi să învețe doar pentru test: „Îi învățăm pe copii un tip de test și dacă i-ai scos de acolo nu mai știu pe ce lume sunt și nu știu să răspundă”, a spus Preoteasa. Elevii de clasa a IX-a evaluați din matematica de a VIII-a au avut un scor mediu echivalent cu nota 3,7, iar 90% au obținut sub nota 6.

Redăm declarațiile Alinei Sava pe temele de mai sus:

„Există 3 ani de școală diferență între bogați și săraci, între București și Giurgiu, între rural și urban. 3 ani de școală! Deci iei un copil de 16 ani din rural și e cu 3 ani în urmă comparativ cu cei din urban. Asta este foarte îngrijorător! Pe orice segment te duci decalajul ăsta este mare. De ce vă povestesc despre aceste lucruri? Pentru ca acești copii intră în liceele ROSE. Cu acești copii ați lucrat dumneavoastră, pe acești copii i-ați ajutat să ia bacalaureatul, să devină studenți.

Părăsirea timpurie în România: acesta este lucrul cel mai grav pe care îl avem în educație la ora actuală și pe care încercăm să îl combatem de atâția ani și este greu, este foarte greu. Nu este nimic ușor în a face elevii să stea în școală. Europa trebuie să ajungă la undeva la 9% iar noi creștem, noi suntem undeva la 16,6% – 17%. Și ghiciși ce: la oraș suntem cei mai buni, Bucureștiul e comparativ cu Helsinki. La oraș suntem ca și polonezii, suntem primii. Nu avem probleme cu abandonul la oraș, în orașele mari. În orașele mici avem, la țară avem și mai mult. La țară, de exemplu, linia verde reprezintă Bulgaria, ei au 18% abandon, linia roșie în sus 27,5% sunt românii. Polonia, în rural, 3,4 adică foarte bine ca și la oraș și media europeană 9,9. Polonia stă bine și la oraș, și la țară. România stă bine la oraș și nu stă bine la țară”.

Următorul pas și ceea ce vrem să facem noi va fi un un proiect de remedial de matematică pentru că se pare că totuși matematica, cumva, este o disciplină și un subiect foarte important în viața noastră și trebuie să îl conectăm și mai mult de viață, viața noastră de zi cu zi. Cu toții trebuie să înțelegem la ce ne ajută matematica și ne-am hotărât să facem un astfel de program de remedial de matematică, pentru clasele V-VIII”.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Peste 1.600 de directori de școli au fost schimbați cu persoane numite „în interesul învățământului”, prin decizii ale inspectoratelor școlare. Doar pentru 300 dintre ei motivul schimbării a fost „deficiențe de management”

Peste 1.600 de directori și directori adjuncți de școli au fost schimbați din funcții în luna august, reprezentând 18.5% din totalul posturilor de conducere din sistemul preuniversitar de învățământ, potrivit…
Vezi articolul

FACTCHECK Adevărurile ministrului Cîmpeanu pe buget: „Partea de educație din bugetul Ministerului Educației nu a fost niciodată nici 28,5 miliarde lei, nici 6 miliarde de euro. Este cel mai mare buget” / Ambele informații sunt false

„Partea de educație din bugetul Ministerului Educației nu a fost niciodată nici 28,5 miliarde lei, nici 6 miliarde de euro. Este cel mai mare buget”, a declarat Ministrul Educație vineri…
Vezi articolul