Un ghid destinat elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES), la limba și literatura română, a fost publicat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vâlcea. Documentul de aproape 200 de pagini conține fișe de lucru și teste pentru elevii claselor V-VIII, precum și planuri de intervenție personalizate. Activitățile sunt pentru elevii claselor gimnaziale. Vezi mai jos, în articol, ce exerciții au propus autorii documentului.
Profesorii de limba și literatura română care au elaborat materialele din ghidul citat mai sus „au plecat de la necesitatea individualizării procesului educațional prin adaptări curriculare ce au la bază câteva idei de importanță majoră:
- fiecare copil învață și realizează progrese în dezvoltare în modul și ritmul propriu;
- fiecare copil este participant activ al propriei dezvoltări, asumându-și responsabilități în procesul de achiziționare de competențe, experiențe, comportamente;
- intervenția timpurie garantează progresul în dezvoltare, de aceea asistența individualizată trebuie inițiată cât mai devreme posibil;
- adaptările curriculare (adaptări sau modificări) se realizează printr-un parteneriat socio-educațional constructiv (cadre didactice și nedidactice, părinți, comunitate și, în mod inevitabil, copilul).”
Textul narativ (clasa a V-a)
Fișă de lucru – indici temporali și spațiali (clasa a V-a)
Fișă de lucru – Diferențiere (S-Z) – clasa a V-a
Fișă de lucru – Noțiuni de fonetică – curriculum adaptat (clasa a V-a)
Verbul – clasa a V-a
Fișă de lucru – Adjectivul (clasa a V-a)
Fișă de lucru recapitulativă (clasa a V-a)
Test de evaluare sumativă (clasa a V-a) și barem
Fișă de lucru – Textul nonliterar (clasa a VI-a)
Fișă de lucru – Fonetică (clasa a VI-a)
Fișă de evaluare – Fonetică (clasa a VI-a)
Fișă de lucru – Prenumele (clasa a VI-a)
Fișă de evaluare – Sensurile cuvintelor – Curriculum adaptat (clasa a VII-a)
Fișă de lucru – Acordul adjectivului cu substantivul (clasa a VII-a)
Fișă de lucru – Moduri nepredicative (clasa a VII-a)
Test de evaluare – Fraza, coordonarea, subordonarea (clasa a VIII-a)
DOCUMENT Ghidul metodologic privind tratarea diferențiată a elevilor cu cerințe educaționale speciale din ciclul gimnazial – limba și literatura română:
Foto: © Inews77 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.