EXCLUSIV Titularizarea pe 253 – Cum vor fi transformate contractele celor 16.000 de profesori angajați pe examene din trecut

25.915 vizualizări
Foto: Pexels.com
Peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu profesori angajați pe perioadă determinată, în baza rezultatelor obținute la concursuri naționale de titularizare în anii anteriori, spune Guvernul în OUG pe educație promovată miercuri și intrată în posesia Edupedu.ro. Este vorba despre profesori angajați pe articolul 253 din legea educației, declarat neconstituțional de judecătorii Curții Constituționale, care au constatat că angajarea pe examene din trecut este “o modalitate ‘paralelă’” cu examenul anual de obținere a unui post în școală. Guvernul Dăncilă a găsit o soluție pentru menținerea pe posturi a acestor profesori, potrivit informațiilor obținute de Edupedu.ro.

Guvernul Dăncilă a decis că membrii Consiliului de Administrație din școală pot să decidă să fie modificată durata contractului individual de muncă din durată determinată de un an, în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului, în cazul profesorilor angajați pe 253. Soluția apare în Ordonanța de Urgență pe educație aprobată miercuri de Executiv și intrată în posesia Edupedu.ro.

Cum arată articolul din OUG de miercuri pe educație care continuă practica angajării în școală pe examene din trecut:
1. După articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 93 1 cu următorul cuprins:
  • “Art. 93 1 Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot hotărî modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an, în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului, pentru cadrele didactice calificate, dacă acestea au promovat examenul de definitivat și concursul național de titularizare cu nota/media de cel puțin 7, în condițiile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare și dacă postul este vacant.
  • (2) Cadrele didactice calificate care beneficiază de prevederile alin.(1 1) au dreptul să participe la mobilitatea de personal, potrivit metodologiei Ministerului Educației Naționale, aprobate în acest scop.”

Articolul din OUG – document obținut de Edupedu.ro:

Cum motivează Guvernul Dăncilă continuarea angajării profesorilor pe principiul “253”

În preambulul Ordonanței de Urgență aprobate miercuri în ședința de guvern, se arată următoarele:

“Modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 în vederea reglementării situației cadrelor didactice calificate care au fost repartizate pe perioadă determinată pe un post didactic/o catedră în baza notei/mediei de cel puțin 7, obținute la un concurs național unic de titularizare, se impune și din următoarele motive:

  • incertitudinea la stabilirea viabilității unor posturi didactice/catedre vacante, anterior organizării concursului de titularizare, datorită nesiguranței realizării planurilor de școlarizare propuse sau a prognozei privind evoluția demografică la nivel local;
  • anual, după derularea concursului de titularizare, 40-45% dintre posturile didactice/catedrele vacante publicate pentru angajare nedeterminată rămân neocupate;
  • vacantarea posturilor didactice/catedrelor datorită mobilității cadrelor didactice titulare;
  • în prezent, peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu personal didactic calificat angajat pe perioadă determinată în baza rezultatelor obținute la concursuri naționale de titularizare în anii anteriori”

Informații de background

Titularizarea profesorilor pe baza notelor de la examenele din ultimii 6 ani nu mai este posibilă, a declarat în urmă cu două zile, pentru Edupedu.ro, liderul sindical Marius Nistor. Acesta a explicat ce prevede Ordonanța de Urgență anunțată de Ecaterina Andronescu: “Ordonanța de astăzi [miercuri, 3 aprilie 2019 – n.red.] le va da posibilitatea colegilor noștri care au promovat un concurs de titularizare cu note peste 7 să își poată desfășura activitatea pe baza unui contract pe perioada de viabilitate a postului respectiv”.

Titularizarea pe 253 este blocată în toată țara, după ce judecătorii Curții Constituționale au decis că este neconstituțională. Însă profesorii care voiau să se titularizeze pe baza examenelor pe care le-au dat deja au aflat abia în prima zi de depunere a dosarelor la inspectoratele școlare că nu pot să se angajeze astfel. Ministerul Educației condus de Ecaterina Andronescu a lăsat nemodificată metodologia de titularizare, cu un articol declarat deja neconstituțional.

Paradoxul face ca metodologia de titularizare 2019 să fi fost elaborată de Ministerul Educației în noiembrie 2018, deci la 5 luni după ce judecătorii Curții au declarat neconstituțional articolul 253 din legea educației. Cu toate acestea, metodologia permite titularizarea pe baza articolului 253.

Ministrul Ecaterina Andronescu a lăsat metodologia nemodificată în această privință și i-a pus astfel de profesori în situația de a se prezenta cu dosarele la Inspectorate și de a fi respinși, deși a modificat aceeași metodologie de titularizare în legătură cu decizia CCR care le permite profesoarelor să rămână la catedră până la 68 de ani.

Liderul Federației Sindicale din Educației “Spiru Haret”  Marius Nistor i-a luat apărarea Ecaterinei Andronescu, declarând pentru Edupedu.ro: “nu i se poate imputa ministrului actual lipsa de implicare a fostului ministru. Cred că ar trebui să fie și responsabilitatea celor din Minister, care să informeze ministrul. Dar dacă vine cineva de la departamentul juridic și îți spune că nu este nicio problemă…

Nici până la această oră, ministrul nu a anunțat dacă a luat vreo măsură în privința celor care au permis o astfel de situație.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidaţii trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Ce este titularizarea pe 253?

Examenul scris de titularizare este anul acesta programat pe 17 iulie 2019. Metodologia (regulile de examen) prevede, însă, și posibilitatea ca angajarea într-o școală să se realizeze pe baza notelor de la examenele de titularizare din anii trecuți, așa cum statua articolul 253 din legea educației.

Articolul 253 din legea educației

Articolul 253
(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale.

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253

Calendarul de titularizare 2019 pe articolul 253 fixează perioada 2-4 aprilie 2019 ca termen pentru depunerea și înregistrarea dosarelor de înscriere la inspectoratele școlare, pentru cei care vor să folosească notele de la examenele din trecut. Profesorii au aflat, însă, chiar când s-au dus să își depună dosarele de înscriere la titularizare pe 253, că inspectoratele nu le primesc dosarele.

Calendar titularizare pe 253 / Sursa foto: Metodologia de titularizare 2019

 

Motivul pentru care titularizarea pe 253 este blocată

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:

  • textul analizat continuă să perpetueze o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar, contrară derulării în condiții optime a procesului de învățământ. Se denaturează regimul juridic al instituției titularizării și se generează discriminări în interiorul sistemului”.
  • “este invocată Decizia Curții Constituționale nr.106 din 27 februarie 2014, prin care s-a arătat că o reglementare ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar configurează o instituție cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calității antereferite în alte condiții decât prin promovarea unui concurs.
  • Se mai susține că, în cuprinsul aceluiași text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) și nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post.
  • Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absența vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr.106 din 27 februarie 2014. Astfel de neclarități creează dificultăți în aplicarea legii, fiind contrare art.1 alin.(5) din Constituție. Se mai arată, în privința aceluiași text legal, că acesta nu a fost
    corelat cu art.254 alin.(3) din Legea nr.1/2011, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea
    unui concurs.
  • Descarcă de aici Decizia CCR privind titularizarea pe 253

Numeroși profesori au sesizat, în comentariile publicate online, că decizia CCR a fost nesocotită însă de metodologia dată de Minister la jumătate de an după ce judecătorii Curții deciseseră că articolul 253 este neconstituțional și întreabă de ce a mai lăsat Ecaterina Andronescu posibilitatea aceasta în metodologie, dacă în practică inspectoratele nu le-au acceptat dosarele.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Citește și:

 


7 comments
  1. când am încercat sa mă transfer în 2014 aveam nota 9.50 la titularizare, domiciliul în aceeași localitate cu scoala în care incercam transferul , statutul de prof titular iar contracandidatul titularizat cu 253 avea nota 7 luată în alt județ în 2013, postul pe care se afla nu era luat la suplinire în ședința publică pentru ca nu luase nota în județ, nu avea domiciliul în localitatea cu postul însă avea ceea ce eu nu aveam, pcr. O sa arat întotdeauna nedreptatea și corupția făcută în învățământ cu 253 chiar dacă unii spun ca este o răutate.

  2. Ministerul Educatiei trebuie sa dea procedura de refacere a contractelor de titularizare facute de scoli pe baza 253, nu sa lase la decizia acestora lucruri atat de delicate ! Trebuie clar stipulat modul in care trebuie procedat, ce a fost acordat ilegal trebuie pus in acord cu legea. Faptul ca profesorii implicati pot sa isi caute si ei dreptatea, chiar sa obtina daune, este corect !

  3. Sa li se anuleze titularizarile obtinute printr-o lege incorecte fata de marea majotitate care au intrata fara aceasta lege permisiva 253. Numai aberatii in acest sistem, din aceasta cauza au intarta si cei slabi in sistem si copiii nu mai au de la cine invat carte.

    1. Poate din aceasta cauza nu prea sunteti nici dumneavoastra prieten cu limba romana????? Nu ati avut de la cine invata carte oare?

  4. Titularizarile facute ILEGAL dupa 2014 pe articolul 253 trebuie desfiintate TOATE !
    Probleme posibile la orizont:
    1. Directorii care au facut titularizarile respective si au fost ”stimulati”, vor da stimulentele inapoi ?
    2. Titularizarile de partid. Unii din profesorii titularizati au depus juramantul de ”credinta”… Unii au lucrat cu zel… Se vor gasi posturi in ministere pentru toti ?

  5. Pai daca decizia initiala a CCR a fost in 27 feb 2014, reluata in 2018 (motivatia e aceeasi!) , asta nu inseamna ca ar trebui anulate toate titularizarile pe 253 dupa 2014? Si cel mai probabil ar fi, daca cineva se indreapta in instanta impotriva lor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cei mai mulți bani pentru programul masa caldă ajung anul acesta în județul Sibiu, de aproape 3 ori mai mult față de suma medie, potrivit listei cu sume publicată în Monitorul Oficial / Direcționarea fondurilor programului, în special către localitățile cu primari PNL

Nu se cunosc toate cele 350 de școli care vor intra anul acesta în proiectul pilot masă caldă, deși până acum au fost publicate în Monitorul Oficial două liste cu…
Vezi articolul