EXCLUSIV Studenții care vor să devină profesori prin Masterul Didactic sunt lăsați fără burse guvernamentale, în anul II de studiu. Prioritate în România educată, programul a rămas fără susținerea Guvernului Cîțu: “Inclusiv din cauza constrângerilor bugetare existente, procesul de plata a burselor s-a dovedit a fi unul greoi” – Ministerul Educației

8.294 de vizualizări
Examen studiu pregatire test scoala clasa / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Studenții de la nou-înființatul Masterat Didactic nu vor mai primi bursa acordată de guvern anul trecut, din banii Ministerului Educației, ci din cei ai universităților. Deși Guvernul Cîțu a promis explicit extinderea Masteratului Didactic, în programul său de guvernare, iar președintele Klaus Iohannis l-a declarat urgență statală, Ministerul condus de Sorin Cîmpeanu a decis să pună capăt politicii de atragere a studenților către profesia didactică prin programul de burse guvernamentale, lăsând strict la decizia universităților dacă acordă sau nu burse din propriile fonduri.
  • Ministrul Educației susține că „problema neplății burselor pentru cei 400 studenți înscriși la Masteratul didactic, în anul al II-lea de studii, este complet falsă”, dar nu contrazice nici trecerea burselor de la minister la universități, lucrur prezentat în articol (nu neplata este problema, ci pasarea plăților la universități) și nici faptul că pentru anul I de studiu, adică bobocii de la acest master, bursele de peste 2.300 de lei nu se mai acordă. Vezi în articol poziția ministrului Sorin Cîmpeanu pe acest subiect.

Tăierea burselor guvernamentale în al doilea an de derulare a proiectului-pilot Master Didactic a fost confirmată pentru Edupedu.ro de către secretarul de stat responsabil cu proiectele europene, Maria Manea.

Concret, studenții care anul trecut au intrat la Masteratul Didactic cu o bursă guvernamentală de peste 2.300 de lei lunar din fonduri europene NU mai primesc bursa de la guvern și anul acesta, când ei intră în anul II de masterat. Tinerii de anul II de la Masterul Didactic vor primi anul acesta bursă numai dacă universitățile vor acorda o astfel de susținere și nu este clar în ce cuantum ar putea fi continuată. Decizia a fost luată de Ministerul Educației condus de Sorin Cîmpeanu.

În ceea ce privește studenții care intră acum anul I la Master Didactic, aceștia au fost lăsați ca orice alt student, pe cont propriu, de Guvernul Cîțu, fără niciun sprijin ca să devină profesori.

Bursele guvernamentale au fost retrase în al doilea an de derulare a proiectului-pilot Master Didactic, deși erau asigurate printr-un program cu finanțare europeană nerambursabilă, așa cum reiese din declarația făcută pentru Edupedu.ro de secretarul de stat responsabil pentru proiecte, din Ministerul Educației, Maria Manea. Aceasta susține că „s-a realizat o analiză și s-a decis ca, pentru a asigura un management riguros și eficient, să se reconsidere alocările bugetare între parteneri (sumele destinate masteranzilor să revină universităților care îi au înmatriculați)”.

În plus, studenții care intră în acest an în anul I al masterului didactic nu vor primi nicio bursă guvernamentală, sumele din proiectul european fiind doar pentru cei care au fost admiși anul trecut.

Secretarul de stat Maria Manea spune, în declarația pentru Edupedu.ro, că bursele respective „revin universităților” din acest an, 2021-2022, după ce „pe durata implementării, inclusiv din cauza constrângerilor bugetare existente, procesul de plată a burselor s-a dovedit a fi unul greoi”.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către secretarul de stat Maria Manea, cu privire la masteratul didactic:

Subvențiile pentru masteranzi se acordă doar din surse de finanțare nerambursabile. În cazul de față, prin proiectul Start în carieră prin masterat didactic, subvențiile se acordă cu sprijin financiar din Axa Prioritară 6 Educație și competențe. Pentru studenții care încep anul acesta studiile de masterat didactic, Ministerul Educației oferă 400 de locuri finanțate de la bugetul de stat, după cum, acordă, în fiecare an, prin act normativ, fiecărei universități, locuri finanțate de la bugetul de stat.

Proiectul amintit mai sus este un proiect pilot. Pentru a crește atractivitatea programelor de masterat didactic și pentru a atrage cât mai mulți tineri în carieră didactică s-au prevăzut subvențiile menționate, în cuantum de 2.397 de lei, timp de 21 de luni, pentru cei 400 de studenți. Obiectivul general al proiectului este îmbunătățirea calității și eficienței învățământului terțiar prin diversificarea ofertelor educaționale în învățământul terțiar universitar, îmbunătățirea nivelului de competențe al personalului didactic din învățământul terțiar universitar în ceea ce privește conținutul educațional inovator și resursele de învățare moderne și flexibile, precum și prin stimularea accesului la învățământul superior.

La data depunerii cererii de finanțare, Ministerul Educației era condiționat de asumarea a minimum 50% din bugetul proiectului. Astfel, în acord cu Partenerii, s-a decis ca plata subvențiilor pentru masteranzi să rămână în sarcina liderului de parteneriat (Ministerul Educației). Pe durata implementării, inclusiv din cauza constrângerilor bugetare existente, procesul de plata a burselor s-a dovedit a fi unul greoi. În prezent, la nivelul parteneriatului care implementează proiectul Start în carieră prin master didactic, s-a realizat o analiză și s-a decis ca, pentru a asigura un management riguros și eficient, să se reconsidere alocările bugetare între parteneri (sumele destinate masteranzilor să revină universităților care îi au înmatriculați)”.

La câteva ore după apariția articolului a venit și reacția ministrului Sorin Cîmpeanu, reacție care nu aduce nicio clarificare pe aspectele semnalate de articol. Ministrul susține că au fost trimise acorduri către universități, dar nu precizează dacă universitățile preiau plata burselor, așa cum se arată în răspunsul secretarului de stat Maria Manea. În aceeași ordine de idei, Cîmpeanu susține că bursele pentru anul I vor fi susținute de la bugetul ministerului, dar nu precizează dacă este vorba despre burse de peste 2.300 de lei pentru fiecare student, cum au primit anul trecut cei din primul an de master didactic, sau dacă e vorba despre bursele studențești obișnuite.

Redăm poziția ministrului Sorin Cîmpeanu:

Declarația ministrului Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, pe tema organizării Masteratului didactic.

Ministerul Educației și Guvernul Romaniei și-au asumat prin Memorandum implementarea proiectului România Educată și aprobarea priorităților în reforma sistemului național de educație.

Profesionalizarea carierei didactice reprezintă o prioritate majoră a proiectului România Educată.

Problema neplății burselor pentru cei 400 studenți înscriși la Masteratul didactic, în anul al II -lea de studii, este complet falsă. La nivelul Ministerului Educației există în derulare un proiect cu finanțare europeană, POCU/864/6/21/140783 „Start in cariera prin master didactic”, Cod SMIS 140783, finanțat prin intermediul Programului Operațional Capital Uman, axa 6, prioritatea de investiții 10ii, care susține financiar, pentru 21 de luni, plata subvențiilor pentru 400 de studenți.

Cuantumul bursei lunare este egal cu salariul unui profesor debutant.

În acest sens, Ministerul Educației a transmis clarificări către toate universitățile organizatoare de master didactic.

Astfel, chiar dacă anul universitar nu a început încă, pentru a nu înregistra niciun fel de întârzieri în plata din fonduri europene a burselor pentru programele de master didactic – anul II, Ministerul Educației a solicitat universităților încheierea cu celeritate a acordurilor tripartite – instituție de învățământ superior, fiecare student masterand în cadrul programului de Master Didactic (anul II) şi Ministerul Educaţiei -, transmițând și modelul de acord.
Mai mult decât atât, pentru anul universitar 2021-2022, se continuă masteratul didactic, în completarea programului-pilot finanțat din Axa 6 a POCU, păstrând cifra de 400 de locuri bugetate pentru fiecare an de studiu.

Ministerul Educației va susține de la bugetul de stat bursele pentru acest program de masterat, începând cu anul I, conform legii.

Astfel, bursele pentru studenții nou înmatriculați ȋn anul I – Master didactic vor fi plătite din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației, direct de către universități, acestea urmând a primi ȋn următoarele zile toate sumele necesare.

Având ȋn vedere importanța pe care Ministerul Educației o acordă carierei didactice, precizăm că nu se va putea aproba nicio solicitare de schimbare de destinație a locurilor acordate cu finanțare de la buget pentru Master didactic”.

Context și cronologie:

  • Anul trecut, Monica Anisie, ministrul de la acea vreme, anunța că înființează, pentru prima dată de la includerea programului în Legea Educației, un masterat didactic pilot. Au fost bugetate 400 de locuri pentru masteranzi, în 8 universități de stat, pe mai multe specializări. S-au ocupat toate locurile, anunța ministerul în octombrie 2020.
  • Tot Ministerul Educației preciza în 23 octombrie 2020 că toți cei 400 de masteranzi la masterul didactic vor primi burse lunare de studiu de 2.350 de lei prin proiectul „Start în carieră prin master didactic”, „pe întreaga perioadă a desfășurării programului”.
  • Susținerea studenților care vor să devină profesori prin acordarea de Burse celor care urmează Masteratul Didactic este prevăzută inclusiv în Legea educației în vigoare: “Studenții care frecventează cursurile masterului didactic acreditat de Ministerul Educației și Cercetării într-o instituție publică pot beneficia de burse de studiu”, prevede articolul 238, alin. 3.

Proiectul „Start în carieră prin master didactic”, în valoare de 76.836.961,72 de lei, este finanțat prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020, Axa prioritară 6 – Educație și competențe, Prioritatea de investiții – 10.II., Obiective Specifice 6.7, 6.9, 6.10, Program pilot pentru Sprijinirea Formării Inițiale a Cadrelor Didactice pentru Învățământul Preuniversitar.

Universitățile care îl derulează și domeniile de studiu sunt următoarele:

  • Universitatea Politehnică din București – specializări: Inginerie mecanică, Inginerie și management;
  • Universitatea din București – specializări: Chimie, Biologie, Geografie, Limba și literatura română, Limba și literatura germană;
  • Academia de Studii Economice din București – specializări: Economie;
  • Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – specializări: Educație fizică și sport, Teologie Ortodoxă, Biologie și Geografie;
  • Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – specializări: în limba română – Informatică, Chimie și Istorie, în limba maghiară – Matematică, Informatică, Chimie și Istorie;
  • Universitatea „Ovidius” din Constanța – specializări: Științe inginerești aplicate, Administrarea afacerilor, Psihologie și Biologie;
  • Universitatea din Craiova – specializări: Informatică, Calculatoare și tehnologia informației, Chimie și Biologie;
  • Universitatea de Vest din Timișoara – specializări: Fizică, Educație fizică și sport, Chimie, Biologie și Geografie.

La semnarea programului, în decembrie 2020, ministerul anunța că cei 400 de studenți vor primi și „laptopuri și (n. red. acces la) laboratoare media dotate cu tehnologie de ultimă generație (realitate virtuală, realitate augmentată)”.

Reamintim că proiectul România Educată menționează „extinderea progresivă a programului de masterat didactic, pe baza evaluării etapei de pilotare (cu accent pe analiza impactului acestei rute de formare asupra pregătirii profesorilor) și în condițiile asigurării resurselor și a condițiilor necesare la nivelul instituțiilor de formare”.

Programul de guvernare al executivului Cîțu prevede și acesta extinderea Masteratului Didactic.

În ianuarie 2020, președintele Klaus Iohannis declara despre masteratul didactic că este „o chestiune pe care nu o mai putem amâna”.

Tot în categoria chestiunilor pe care nu le mai putem amâna este introducerea unei specializări distincte privind pregătirea cadrelor didactice, în condițiile în care România se află printre puținele țări cărora le lipsește o astfel de ramură în sistemul de educație. Câteva urme de metodică și pedagogie și un nivel redus de practică nu pot substitui o educație direcționată strict către formarea profesorilor. Profesia didactică nu este și nu trebuie să fie o alternativă secundară pentru absolvenții de facultate, ci o alegere principală”, a declarat la începutul anului trecut Iohannis.

Citește și:
DOCUMENT Programul de guvernare pe Educație: generalizarea programului „masă caldă la școală” și ”școală după școală”, extinderea Masteratului Didactic, dar menținerea DPPD-urilor
Ministerul Educației anunță bursă lunară de 2.350 lei pentru cei 400 de studenți care se pregătesc prin masteratul didactic să devină profesori, plus laptopuri și laboratoare media
Locurile de la masteratul didactic au fost ocupate integral. Ce specializări oferă cele opt universități din program
Universitățile nu mai furnizează profesori, de ani buni – apelul FSLI către președintele Consiliului rectorilor, Sorin Cîmpeanu: Predarea on-line să fie obligatorie în masteratul didactic
Raluca Turcan: după 9 ani de lupte pentru introducerea Masteratului Didactic, în această toamnă vom avea primii 400 de viitori profesori înmatriculați
Mircea Miclea: Sunt mulți profesori care predau ce nu fac. Cum să predai aplicații când tu nu faci o aplicație? Masteratul didactic nu a fost activat din trei motive: pedagogii din universități, facultățile și ministerul
România educată slow motion: președintele Iohannis declară masteratul didactic “urgent”, dar îl aplică “prin pilotare”
Klaus Iohannis, despre urgențele din educație: introducerea unei specializări distincte pentru pregătirea cadrelor didactice și educația antepreșcolară. “Câteva urme de metodică și pedagogie și un nivel redus de practică nu pot substitui o educație direcționată strict către formarea profesorilor”


4 comments
  1. Asta spune totul despre acest ministru, despre acest guvern si despre clasa politica din Romania in general. Absolut totul e aici, fara rest si sec. Cuvintele sunt de prisos.

  2. Mi se pare normal.,,Master didactic”=taiat frunze la caini ,si cresterea cifrei de afaceri a Facultatilor /profesorilor de psihopedagogie,psihologie ,samd..

  3. sa se invete cu lipsurile, la ce le trebuie master, sa se duca la munca, altii muncesc pe mai putini bani toata ziua.
    Se pare ca s-au subtiat fondurile UE pentru frecat mentorate in educatie. Si asa freaca menta apoi la catedre ani si ani de zile degeaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Exclusiv G4Media.ro: O firmă controlată prin interpuși de Sorina Docuz, apropiata premierului Ciolacu, a câștigat sute de mii de euro din vânzarea de spațiu publicitar pe o clădire în renovare a Universității din București / Construcții Erbașu i-a permis amplasarea mesh-urilor și a prins contracte uriașe cu statul 

O nouă afacere din siajul fondurilor publice în care apare numele Sorinei Stan Docuz, o apropiată a premierului Marcel Ciolacu. Anul trecut, o societate controlată de Sorina Stan Docuz prin…
Vezi articolul

Carta universitară a Politehnicii București, temă în bibliografia de concurs pentru angajarea jurnaliștilor la televiziunea Euronews România. Cererea de înscriere a candidaților este adresată rectorului UPB, Mihnea Costoiu

Candidații de la concursul pentru 25 de posturi de jurnaliști la televiziunea de știri Euronews România vor susține o probă scrisă și un interviu. La bibliografia de examen este trecută…
Vezi articolul

Liga Studenților din Iași: „De peste un an de zile cercetarea arhivistică a fost complet blocată, pe fondul închiderii arhivelor, cauzându-se astfel prejudicii grave pentru cercetători, profesori, doctoranzi și studenți, care nu au avut acces la surse de documentare”

Cu ocazia Zilei Internaționale a Arhivelor, Liga Studenților (LS IAȘI) solicită Ministerului Afacerilor Interne și conducerii Arhivelor Naționale să ofere toate condițiile necesare funcționării adecvate a activității sălilor de studiu…
Vezi articolul

Elevii de liceu sud-coreeni, în fața examenului de admitere la facultate. Avioanele au fost ținute la sol în timpul testului audio la limba străină și orarul de lucru a fost decalat pentru evitarea aglomerației

Jumătate de milion de sud-coreeni au susţinut joi examenul naţional de admitere la facultate, pentru prima dată după patru ani când acest test, deseori considerat crucial în societatea sud-coreeană foarte…
Vezi articolul