EXCLUSIV Piața postlicealelor sanitare private, de unde sunt recrutați elevi voluntari în lupta împotriva COVID-19. Locul în care învață 40.000 de elevi și unde a izbucnit scandalul asistentelor false, iar ministerul a reclamat la Poliție două școli

7.516 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Elevii de la postlicealele sanitare sunt recrutați voluntar, începând de astăzi, în prima linie a luptei împotriva noului coronavirus, alături de studenții la medicină. Anunțul a fost făcut de secretarul de stat Raed Arafat, marți seară, când ministrul de Interne a comunicat că România închide restaurantele, slujbele religioase în spații închise și anulează zborurile spre Spania. Cât de mare și cât de pregătită este această bază de recrutare? Școlile postliceale private din domeniul sanitar românesc, care au intrat în atenția publicului după scandalul asistentelor false dezvăluit acum un an și jumătate de televiziunea publică din Suedia, atrag aproape 2 din 5 din totalul elevilor care urmează o școală particulară în România, potrivit datelor trimise de ARACIP la solicitarea Edupedu.ro.

În plus, două postliceale sanitare au fost deferite Poliției Române de către Ministerul Educației, anul trecut, după ce corpul de control al Ministerului a făcut verificări în scandalul școlilor care scot asistenți medicali falși (cu diplomă recunoscută de stat, dar fără să fi făcut practică), potrivit documentelor obținute de Edupedu.ro. Ministerul Educației nu a spus, în răspunsul trimis la solicitarea Edupedu.ro, care sunt cele 2 postliceale anchetate de Poliție, dar ne-a pus la dispoziție concluziile singurelor 4 rapoarte de control întocmite anul trecut și aprobate până acum.

Ce nereguli a găsit până acum Corpul de Control al Ministerului Educației la postlicealele cu nereguli? Grafice de instruire practică care nu permit verificarea prezenței elevilor, participare scăzută a elevilor la orele de teorie sau lipsa totală a verificării de către școală a prezenței – potrivit documentelor obținute în exclusivitate de Edupedu.ro.

Edupedu.ro a solicitat Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) lista tuturor postlicealelor private acreditate și autorizate provizoriu, precum și numărul și procentul elevilor care învață în postlicealele sanitare private, raportat la numărul total de elevi din învățământul privat. Precizăm că postlicealele intră în învățământul preuniversitar.

Peste 40.000 de elevi învață în postlicealele sanitare private, potrivit datelor trimise de ARACIP la solicitarea Edupedu.ro. Datele reprezintă numărul de elevi de la postlicealele sanitare private, înscriși aici în semestrul al doilea al anului școlar precedent (2018-2019).

Concret, 41.115 elevi învață în școlile postliceale sanitare private – un sector în care autoritățile au anunțat în mod repetat controale, fără a se vedea încă rezultate. Altfel spus, 37% din totalul elevilor din învățământul preuniversitar particular (care totaliza 111.242 elevi) erau, acum un an, înscriși în învățământul sanitar. Cursanții postlicealelor sanitare private reprezintau majoritatea covârșitoare a cursanților de posliceale private, care totaliza atunci 42.368.

Comparativ, următoarele cele mai populate instituții din preuniversitarul privat, grădinițele atrăgeau 29.472 de copii în aceeași perioadă, la nivel național (instituții de școală primară – 14.754 de elevi), potrivit datelor furnizate de ARACIP la solicitarea Edupedu.ro.

DOCUMENT Numărul elevilor din postlicealele sanitare private, față de numărul elevilor din grădinițele și școlile private – Sursa: ARACIP
Numarul de elevi de la postlicealele sanitare private si numarul total al elevilor din invatamantul preunivesitar particular / Document trimis de ARACIP la solicitarea Edupedu.ro

Piața postlicealelor particulare este dominată de un grup restrâns de rețele de instituții de învățământ. În Capitală, cele 12 unități private de învățământ sanitar așteaptă încă un control anunțat de Inspectoratul Școlar.

În declarațiile sale de marți seară, Raed Arafat a spus: “Recrutări similare se vor face în fiecare județ unde există școli postliceale sanitare, începând cu cel din anul doi. De asemenea, elevii recrutați vor desfășura activități de sprijin doar în cazul depășirii capacității curente a unităților sanitare și doar pe bază de voluntariat, dacă doresc acest lucru”.

Recrutările vin în condițiile în care aceste școli sunt, teoretic, în atenția autorităților, după nereguli semnalate în trecut. La București postlicealele ar fi trebuit să fie controlate chiar în săptămâna când au fost închise toate școlile, după amânări. Iar potrivit informațiilor furnizate EduPedu.ro de către minister la începutul anului în curs, în 2019 au fost verificate 65 de unități de învățământ postliceal cu profil “Sănătate și asistență pedagogică” și au fost încheiate rapoarte de control, dar numai 4 rapoarte au fost aprobate – celelalte nu au fost pentru că a fost schimbat ministrul Educației. Detalii despre cele patru (două din Arad și două din Hunedoara) – mai jos

Mărimea pieței: Peste 40.000 de elevi în 240 de unități de învățământ

Potrivit datelor puse de ARACIP la dispoziția EduPedu.ro, în al doilea semestru al anului școlar anterior (2018-2019), poslicealele private cu profil sanitar atrăgeau 41.115 elevi, dintr-un total de 111.242 cât numărau, acum un an, toate instituțiile private de învățământ preuniversitar.

Altfel spus, 37% din totalul elevilor din învățământul preuniversitar particular erau, acum un an, înscriși în învățământul sanitar. Cursanții postlicealelor sanitare private reprezintau majoritatea covârșitoare a cursanților de posliceale private, care totaliza atunci 42.368.

Comparativ, următoarele cele mai populate instituții din preuniversitarul privat, grădinițele atrăgeau 29.472 de copii în aceeași perioadă, la nivel național (instituții de școală primară – 14.754 de elevi).

Cei mai mulți cursanți de posliceale sanitare private erau, în perioada menționată, la București (3.965). Capitala era urmată de județele Dolj (2.534 elevi), Cluj (2.534 elevi) și Constanța (2.285). Peste 1.000 de elevi înscriși la astfel de postliceale figurau, acum un an, și în județele Argeș, Bacău, Bihor, Botoșani, Buzău, Galați, Gorj, Hunedoara, Iași, Maramureș, Prahova, Suceava, Timiș.

  • La sfârșitul anului trecut, registrul școlilor preuniversitare particulare, autorizate sau acreditate, care figurează ca școli postliceale în domeniul “Sănătate și asistență pedagogică” număra, după calculul EduPedu.ro pe baza datelor furnizate de ARACIP, 240 de unități. Lista este dominată de un număr restrâns de rețele de școli, rețele prezente în foarte multe județe la nivel național: Fundația Ecologică Green (FEG, cu câte o unitate sau mai multe în 35 de județe), Henry Coandă (cel puțin 18 județe), Carol Davila (cel puțin 15 județe), Christiana (cel puțin 8 județe), Vasile Goldiș (cel puțin 6 județe). Mai sunt instituții cu mai mult de o unitate, dar numărul acestora este redus.
Cine conduce principalele rețele de postliceale

Unitățile postliceale FEG sunt operate de Fundația Ecologică Green înființată la Iași în 1997 (detalii); rețeaua e condusă de fostul deputat PRM și PSD Anghel Stanciu, Virginia Stanciu și Cristian Stanciu, potrivit Registrului fundațiilor. Pressone a scris în 2016 pe larg despre “Reţeaua FEG: şcoli private cu acoperire de stat“.

Unitățile Henri Coandă – de Fundația Cultural Umanitară “Henri Coandă”, fondată în anul 2000 de Valeriu Bonca (detalii aici)

Unitățile Vasile Goldiș – de Fundația Universitară ”Vasile Goldiș” Arad

Carol Davila – de diverse asociații cu nume precum Asociația Liga Femeilor, Organizația Societatea Doamnelor, Asociația Umanitară ”Societatea Doamnelor din Călan” etc;
unitățile Christiana – de către Asociația Filantropică Medical – Creștină „Christiana” (detalii aici).

Postlicealele sanitare private – numărul pe județe

Alba – 8 unități (5 acreditate, 3 autorizate). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG

Arad -3 unități (2 acreditate, 1 autorizată). Prezente rețelele FEG, Vasile Goldiș

Argeș – 9 (6 acreditare, 3 autorizate). Prezente rețelele FEG, Henri Coandă, Chistiana, Carol Davila

Bacău – 9 (6 acreditate, 3 autorizate) – Prezente rețelele FEG, Christiana, Carol Davila

Bihor – 8 (4+4). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG, Vasile Goldiș

Bistrița-Năsăud – 4 (4 acreditate). Prezente rețelele Henri Coandă, Carol Davila

Botoșani – 5, (3+2). Prezentă – rețeaua FEG

Brașov – 6 (2+4). Prezente rețelele FEG, Henri Coandă

Brăila – 2 (1+1). Prezentă – rețeaua FEG

București – 15, dintre care 10 acreditate. Prezente rețelele FEG, Carol Davila, Henri Coandă

Buzău – 5 (4+1). Prezentă – rețeaua FEG

Caraș-Severin – 3, toate acreditate. Prezente rețelele Henri Coandă, Carol Davila

Călărași – 3 (2+1). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG

Constanța – 11 (8+3). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG

Covasna -1, acreditată – FEG

Cluj – 11 (7 +4). Prezente rețelele Henri Coandă, Christiana

Dâmbovița – 3, toate acreditate. Prezente rețelele Christiana, FEG, Carol Davila

Dolj – 12, toate acreditate. Prezente rețelele Christiana, FEG

Harghita – 4 (3+1). Prezentă – rețeaua FEG

Hunedoara – 11 (7+4). Prezente rețelele Vasile Goldiș, FEG, Henri Coandă, Carol Davila

Galați – 9 (6+3). Prezente rețelele Carol Davila, Christiana, FEG

Giurgiu – 2 (1+1). Prezente rețelele FEG, Henri Coandă

Gorj – 7 (2+5). Prezente rețelele Carol Davila, FEG

Ialomița – 3 (2+1). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG

Iași – 7 (6+1). Prezentă – rețeaua FEG

Ilfov – 2, niciuna acreditată

Maramureș – 10 (4+6). Prezente rețelele Vasile Goldiș, FEG, Henri Coandă, Carol Davila

Mehedinți – 2 (1+1). Prezentă – rețeaua FEG

Mureș – 7 (5+2). Prezente rețelele Carol Davila, Henri Coandă, FEG

Neamț – 6 (4+2). Prezentă – rețeaua FEG

Olt – 6 (3+3). Prezente rețelele Carol Davila, Christiana, FEG

Prahova – 7, toate acreditate. Prezentă – rețeaua FEG

Satu-Mare – 2, ambele acreditate. Prezente rețelele Henri Coandă, Vasile Goldiș

Sălaj – 3 (2+1). Prezente rețelele FEG, Christiana, Vasile Goldiș

Sibiu – 8 (3+5). Prezente rețelele FEG, Henri Coandă

Suceava – 11 (7+4). Prezente rețelele Christiana, FEG

Teleorman – 2, ambele acreditate. Prezente rețelele Carol Davila, FEG

Timiș – 5 (4+1). Prezente rețelele Henri Coandă, FEG

Tulcea – 1, acreditată

Vaslui – 7 (3+4). Prezentă – rețeaua FEG

Vâlcea – 4 (3+1). Prezente rețelele FEG, Carol Davila

Vrancea – 4 (2+2). Prezente rețelele FEG, Carol Davila

Datele au fost furnizate de ARACIP la solicitarea Edupedu.ro și sunt valabile pentru sfârșitul anului trecut.

Descarcă de aici, în format .PDF, Lista tuturor școlilor postliceale sanitare private din România

Registrul scolilor postliceale sanitare particulare autorizare si acreditare

Precedente – rapoartele pentru 4 instituții verificate în 2019

Ministerul Educației a anunțat, la solicitarea Edupedu.ro, că în anul în care s-a scurs de la demararea controlului în postliceale, rapoartele făcute de Corpul de Control în doar 4 astfel de școli sanitare au fost aprobate de un ministru al Educației.

Pentru două unități de învățământ postliceal au fost transmise solicitări Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) în vederea monitorizării autorizării/acreditării calificărilor, precum și Poliției Române“, a precizat Ministerul Educației, în răspunsul trimis Edupedu.ro, fără a nominaliza cele 2 postliceale anchetate de poliție.

Ce spun singurele 4 rapoarte de control întocmite anul trecut și aprobate până acum, potrivit informațiilor furnizate de către minister la începutul acestui an, la solicitarea EduPedu.ro:

  • Constatări la Liceul Special Sfânta Maria din Arad: nu există echipă managerială; cadrele didactice sunt preponderent angajate prin plata cu ora; nu a fost respectat regulamentul privind regimul actelor de studii și al documentelor școlare; există nereguli în evidența elevilor; contractele cu unități sanitare nu conțin denumirile corelate cu specificul calificării; graficele de instruire practică nu permit verificarea prezenței elevilor; participare scăzută a elevilor la orele de teorie, nu este verificată această prezență
  • Constatări la Colegiul Particular Vasile Goldiș din Arad: cadrele didactice sunt angajate preponderent la plata cu ora; acele de studii sunt completate în conformitate cu reglementările în vigoare; rubricatura registrelor unice de evidență a actelor de studii nu este conformă cu reglementările în vigoare; examenele de certificare a calificării profesionale a absolvenților s-au desfășurat conform metodologiei specifice
  • Constatări la Școala Postliceală Sanitară Vasile Goldiș din Deva, Hunedoara: numărul sălilor de clasă și de demonstrație nu este adecvat; sunt probleme în orarul școlii; încheierea mediei modulelor nu respectă reglementările; nu există metodologie de admitere în școală; nu sunt respectate reglementările la constituirea Consiliului de Administrație; învățământul clinic/stagiile de practică sunt obligatorii, dar nu sunt evaluate cu note și elevii nu pot fi monitorizați la aceste ore; probleme cu registrele matricole; cadrele didactice – angajate preponderent în regim de plată cu ora; examenele de certificare s-au desfășurat conform metodologiei; standardele minimale de management al personalului didactic și de conducere nu au fost respectate; nu există contracte de școlarizare și educaționale cu elevii, înainte de 2018
  • Constatări la Școala Postliceală Carol Davila din Călan, Hunedoara: nu a fost solicitată în termen evaluarea instituțională; nu sunt respectate prevederile metodologiei de organizare-funcționare a CA: nu sunt respectate reglementările privind atribuțiile consiliului profesoral referitoare la situația școlară; sunt încălcate prevederile privind motivarea absențelor; sunt încălcate prevederile privind media la purtare și încheierea situației școlare; învățământul clinic/stagiile de practică sunt obligatorii, dar nu figurează cu note în catalog și elevii nu sunt monitorizați pentru aceste ore; nu sunt respectate prevederile privind angajarea personalului didactic; angajații sunt retribuiți la plata cu ora.

EXCLUSIV Raportul Corpului de Control al Ministerului Educatiei in ceea ce priveste 4 postliceale sanitare

Verificările la București, amânate cu o săptămână, după care a venit criza coronavirusului

În București, în prima săptămână din martie postlicealele private ar fi trebuit să fi controlate, împreună cu grădinițele, de către Inspectoratul Școlar, după cum EduPedu.ro a anunțat luna trecută. În perioada 2-6 martie s-au desfășurat, însă, verificări doar la grădinițe, iar controalele la 12 postliceale private (toate în domeniul sanitar) și 2 de stat au fost amânate pentru săptămâna următoare, după cum a spus atunci pentru EduPedu.ro Maria Manea, inspector școlar general adjunct.

Motivul a ținut de faptul că, după decizia inspectoratului de a lansa verificările, de la Ministerul Educației a venit o adresă prin care se cerea o altă tematică a verificărilor, chit că aceasta o includea pe cea inițială stabilită de inspectorat. Potrivit Mariei Manea, instituția va prezenta rapoarte atât cu ceea ce va găsi în grădinițe, cât și la postliceale.

Dar controlul de la postlicealele bucureștene s-a lovit de un nou obstacol: în următoarea săptămână s-au închis școlile ca măsură extraordinară cauzată de epidemie, ceea ce a dat totul peste cap.

Context:

Imagine de skeeze de la Pixabay

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cât de realizabile sunt promisiunile lui Trump de a schimba curriculumul în școlile americane? Descentralizarea îl va împiedica să facă prea multe, spun unii experți / Alții atrag atenția că respectarea regulilor nu e punctul forte al primului inculpat ales președinte al SUA

Promisiunile făcute de președintele ales al SUA, Donald Trump, în campania electorală, cu privire la sistarea fondurilor federale pentru școlile care promovează teme cu care conservatorii, mai ales cei radicali,…
Vezi articolul

Universitățile trebuie să încurajeze creativitatea și gândirea critică, două competențe vitale pentru studenți și angajatori, dar realitatea le pune bețe în roate – Trei recomandări de schimbare din partea OCDE

Politicile aplicate de guverne pentru a susține calitatea educației pot, adesea, să se transforme în obstacole în calea inovației pedagogice, în cazul învățământului superior, atunci când vine vorba despre competențe…
Vezi articolul