EXCLUSIV Noile contracte pentru profesori “pe durata de viabilitate a postului”. Ministerul Muncii: Sintagma nu este în legislație. Contractul individual de muncă NU poate fi încheiat pe durata de viabilitate a postului

27.869 de vizualizări
Inspecția specială
Foto: Pexels.com
Guvernul îi pune pe directori să le facă profesorilor contracte pe perioada de viabilitate a postului, deși sintagma nu este “prevăzută în legislația Muncii” – spune Ministerul Muncii, la solicitarea Edupedu.ro. Contractele “pe durata de viabilitate a postului-catedrei” au fost inventate de Executiv, pentru a-i menține pe posturi pe profesorii “titularizați pe articolul 253”. Într-un răspuns la cererea Edupedu.ro, Ministerul Muncii subliniază că “contractul individual de muncă poate fi încheiat doar pe durată determinată sau doar pe durată nedeterminată”.
  • De precizat că, deși a adus această observație, Ministerul Muncii semnează OUG-ul pe educație cu tot cu această sintagmă, ignorându-și propriul aviz. Semnătura nu este, însă, a ministrului, ci a secretarului de stat Adrian Marius Rîndunică.
  • Guvernul Dăncilă a decis pe 3 aprilie, prin Ordonanța de Urgență controversată pe educație (OUG 23), că profesorii angajați pe articolul 253 declarat neconstituțional de Curtea Constituțională pot fi menținuți pe posturi, prin transformarea contractului de muncă “în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului-catedrei”.

Edupedu.ro a cerut oficial Ministerului Muncii să spună care sunt observațiile pe care instituția le-a formulat la proiectul de Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul educației, adoptat în Ședința de Guvern pe 3 aprilie 2019.

În răspuns la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Muncii a anunțat a avizat favorabil proiectul de OUG pe educație, dar cu următoarea observație: “sintagma ‘pe durata de viabilitate a postului’ nu este o noțiune prevăzută în legislația Muncii”.

Ministerul Muncii precizează, la solicitarea Edupedu.ro, că din acest motiv “a propus reformularea articolului 931 alin (1) din proiect, respectiv precizarea duratei contractului individual de muncă, din următoarele considerente:

  • în conformitate cu dispozițiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 53/2003-Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată;
  • potrivit prevederilor art. 82 alin. (1) din Codul Muncii, prin derogare de la regula prevăzută la art. 12 alin. (1) din același act normativ, angajatorii au posibilitatea de a angaja, în cazurile și în condițiile prezentului cod, personal salariat cu contract individual de muncă pe durată determinată”.

“Astfel, contractul individual de muncă poate fi încheiat doat pe durată determinată sau doar pe durată nedeterminată”, spune Ministerul Muncii în răspunsul trimis Edupedu.ro.

Descarcă de aici Răspunsul Ministerului Muncii la solicitarea Edupedu.ro despre OUG pe educație

 

Ministerul Educației a ignorat observația făcută de Ministerul Muncii și a lăsat articolul neschimbat, după cum o arată OUG-ul pe educație în forma publicată în Monitorul Oficial pe 10 aprilie. Peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu profesori angajați pe perioadă determinată, în baza rezultatelor obținute la concursuri naționale de titularizare în anii anteriori, spune Guvernul în nota de fundamentare a OUG 23.
FOTO Articolul din OUG pe educație publicată pe 10 aprilie în Monitorul Oficial, care introduce sintagma “contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului-catedrei”:

 

 

Informații de background

Amintim că fostul secretar de stat din Educație Gabriel Ispas a avertizat, într-o declarație pentru Edupedu.ro imediat după ce Guvernul a adoptat OUG-ul pe educație, că “Ordonanța de urgență în forma adoptată de Guvern propune o soluție la fel de neconstituțională ca cea de dinainte, ceea ce nu mă surprinde. Practica Ministerului de a se juca cu destinele profesorilor și copiilor din România este dublată de această dată de o totală dorință de mită electorală pentru cei 16.000 de profesori. Ordonanța introduce o nouă modalitate de ocupare a postului, printr-un contract nenumit care nu este nici determinat cu durată de un an, nici pe durată nedeterminată“. Detalii aici

Titularizarea pe 253 a fost blocată din iulie 2018, când Curtea Constituțională a decis că articolul de lege care le dădea profesorilor voie să se angajeze pe baza examenelor trecute reprezintă “o modalitate ‘paralelă’” cu examenul anual de obținere a unui post în școală.

Paradoxul face ca metodologia de titularizare 2019 să fi fost elaborată de Ministerul Educației în noiembrie 2018, deci la 5 luni după ce judecătorii Curții au declarat neconstituțional articolul 253 din legea educației. Cu toate acestea, metodologia a permis titularizarea pe baza articolului 253, iar profesorii care voiau să se titularizeze pe baza examenelor pe care le-au dat deja au aflat chiar în prima zi de depunere a dosarelor la inspectoratele școlare că nu pot să se angajeze astfel. Ministerul Educației condus de Ecaterina Andronescu a lăsat până în ultimul moment metodologia nemodificată.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și inspecția în profilul postului.

Ce este titularizarea pe 253?

Examenul scris de titularizare este anul acesta programat pe 17 iulie 2019. Metodologia (regulile de examen) prevedea, însă, și posibilitatea ca angajarea într-o școală să se realizeze pe baza notelor de la examenele de titularizare din anii trecuți, așa cum statua articolul 253 din legea educației.

Articolul 253 din legea educației, declarat neconstituțional

Articolul 253
(1) Cadrele didactice calificate, care au obținut nota/media de cel puțin 7 la un concurs național unic de titularizare în învățământul preuniversitar în ultimii 6 ani și care sunt angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, pot fi repartizate, în ședință publică organizată de inspectoratul școlar, pe perioadă nedeterminată în unitățile de învățământ în care sunt angajate, dacă postul didactic/catedra este vacant(ă) și are viabilitate.
(2) Procedura privind repartizarea prevăzută la alin. (1) se stabilește prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educației naționale.

Motivele pentru care titularizarea pe 253 a fost declarată neconstituțională

Curtea Constituțională a decis pe 17 iulie 2018 că titularizarea pe baza notelor de la examenele din anii trecuți este “o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar”, având în vedere că Ministerul angajează și pe baza examenului dat chiar în anul scoaterii posturilor la concurs.

Ce spun judecătorii Curții Constituționale:

  • textul analizat continuă să perpetueze o modalitate ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar, contrară derulării în condiții optime a procesului de învățământ. Se denaturează regimul juridic al instituției titularizării și se generează discriminări în interiorul sistemului”.
  • “este invocată Decizia Curții Constituționale nr.106 din 27 februarie 2014, prin care s-a arătat că o reglementare ‘paralelă’ de accedere la calitatea de titular în învățământul preuniversitar configurează o instituție cu un regim juridic confuz, care permite dobândirea calității antereferite în alte condiții decât prin promovarea unui concurs.
  • Se mai susține că, în cuprinsul aceluiași text legal, nu se stabilesc nici durata pentru care cadrele didactice urmează să ocupe posturile vacante prin repartizarea realizată, nici categoria din care va face parte cadrul didactic respectiv ulterior repartizării (personal didactic angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată) și nici eventuala titularizare a respectivului cadru didactic pe post.
  • Or, o asemenea procedură poate duce la o titularizare pe post în absența vreunui concurs, contrar celor stabilite prin Decizia nr.106 din 27 februarie 2014. Astfel de neclarități creează dificultăți în aplicarea legii, fiind contrare art.1 alin.(5) din Constituție. Se mai arată, în privința aceluiași text legal, că acesta nu a fost
    corelat cu art.254 alin.(3) din Legea nr.1/2011, potrivit căruia titularizarea se realizează prin promovarea
    unui concurs.
  • Descarcă de aici Decizia CCR privind titularizarea pe 253

Photo by rawpixel.com from Pexels

Citește și:

Istoria unei rute paralele de angajare în învățământ: Eu am scris articolul 253. Noi am gândit autonomia școlii de a-și selecta resursa umană, PSD a transformat-o în șpagă electorală forever – Oana Badea, fost secretar de stat

Citește și:

 

 

 


4 comments
  1. Ce va urma e ca voi astia care va ofticati sa ramaneti cu oftica si profesorii care se chinuie de ani de zile sa se titularizeze le urez bafta si sa se bucure de reusita.

  2. Ce să urmeze ? Un mare haos ! Asta se și vrea ! Haos ! Când este haos se pot ” aranja ” lucrurile în favoarea unora ! Aceeași Mărie dar cu allă pălărie !!! Directorii vor continua să declare posturile în funcție de persoană și de interesele personale . Concursul trebuie să rămână primul criteriu de ocupare a unui post . Trebuie regândită metodologia cap- coadă . În ceea ce privește titularii aceștia să nu se mai poată plimba după bunul lor plac de la o școală la alta. Dacă nu le convine postul – să meargă la concurs ! Sau , eventual , această etapă să fie trecută în calendar după etapa ocupării postului prin concurs .

  3. Hai mai, ce- o mai lungim! E clar ca e pe nedeterminata! Pai se dadeau de ceasul mortii sa adopte un articol vadit neconstirutional ca sa- i faca doar suplinitori!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile din Turcia au fost închise pentru o săptămână, după cutremur, pentru ca oamenii din toate provinciile să poată participa la acțiunile de intervenție și umanitare / UNICEF atrage atenția asupra riscurilor cu care se confruntă mii de copii din Turcia și Siria, în urma dezastrului

Educația a fost suspendată, marți după-amiază, în toată Turcia, până pe 13 februarie, în urma devastatorului cutremur de 7,8 grade pe scara Richter, al cărui bilanț se ridică până acum…
Vezi articolul

Elevii și copiii de grădiniță refugiați din Ucraina au pregătite 360 de locuri în școli din Timiș unde se studiază ucraineana ca limbă maternă, anunță Inspectoratul Şcolar Judeţean. Inspectorul Marin Popescu: Sunt foarte mulţi copii de grădiniţă

Şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Timiş, Marin Popescu, a declarat, miercuri, că au fost identificate şi pregătite 360 de locuri în unităţi de învăţământ din opt localităţi din judeţ, unde…
Vezi articolul