EXCLUSIV Moldova unește biblioteca digitală cu portalurile de înscriere online la grădiniță și școală. Cum se înscriu online copiii la grădiniță cu 3 ani înainte de a merge în grupa mică

1.108 vizualizări
Autoritățile de la Chișinău anunță că vor uni cele 3 platforme digitale pe care le-au creat în educație. Părinții își înscriu copiii la școală prin escoala.md și la grădiniță prin egradinita.md, încă din 2018. Din această vară, “escoala, egradinita și biblioteca digitală se vor compatibiliza”, a declarat pentru Edupedu.ro viceprimarul de la Chișinău responsabil cu domeniul educației. Angela Cutasevici a explicat că platforma prin care părinții îi înscriu pe cei mici la grădiniță încă din primele zile de viață ale copiilor a costat în jur de 10.000 de dolari.

În vreme ce Republica Moldova a ridicat în 3 săptămâni de la închiderea școlilor în pandemia de COVID-19 o bibliotecă digitală cu 2.500 de lecții video, în România Bibliotecă școlară virtuală prevăzută de lege este inexistentă și după 9 ani de la introducerea ei în lege.

Viceprimar în Chișinău responsabil cu domeniul educației și fost secretar de stat la Ministerul Educației din Republica Moldova, Angela Cutasevici a vorbit într-un interviu pentru Edupedu.ro despre modul în care se fac înscrierile, online, la grădiniță și școală.

Rep: Procedura de înscriere la grădiniță, în Chișinău, este exclusiv online sau mai trebuie ca părinții să facă și un drum la grădiniță să depună documente fizic?
Angela Cutasevici / Foto: Facebook.com

Angela Cutasevici: Completarea dosarului poate fi făcută fizic doar dacă are nevoie grădinița de un anumit certificat. În rest, pachetul general pentru toate grădinițele prevede înscrierea online.

Deci părinții completează online, vine răspuns când este acceptat dosarul de la angajații din grădiniță. În fiecare grădiniță este înființată o echipă care prelucrează cererile și ei vin cu răspunsul: fie că cererea a fost prelucrată sau că urmează să fie prelucrată în câteva zile sau ați fost acceptat și vă așteptăm la creșă începând de la 1 septembrie 2022, dacă acum ați născut.

Rep: Când a fost introdusă înscrierea online la grădiniță?

Angela Cutasevici: Platforma egradinita.md este instituită doar pentru municipiul Chișinău. Ea a fost lansată la sfârșitul lunii august 2017, după care a fost ajustată și adaptată și a intrat în vigoare din februarie 2018. Funcționalitatea acesteia este permanent completată, pentru că depinde foarte mult de cadrul normativ.

Dar cert este o oportunitate pentru părinți. Cum a primit certificatul de naștere, părintele își poate înscrie copilul la grădiniță. Grădinițele în Republica Moldova sunt conform districtelor și dacă părintele locuiește în zona X, știe grădinița unde va merge copilul, deci el își face înscrierea, primește răspunsul de la grădiniță și știe că peste 3 ani copilul va merge la grădinița Y. În acest fel, părintele chiar din primele zile de naștere ale copilului ocupă un loc la grădiniță.

Ca statistică, în 2020 avem 1.325 de copii înmatriculați prin platformă.

Mai există situația când părinții nu au posibilitatea să facă înscrierea online și atunci ei sună la operatorul call center, cu care lucrează în paralel pentru a urca documentele pe site. În cazul în care nu se descurcă deloc, sunt rugați să vină fizic cu actele.

Platforma nu a fost oprită nici în perioada pandemiei, pentru că înscrierea la grădiniță are loc non-stop. Acum, dacă ne uităm pe egradinita.md, vedem că astăzi au fost depuse 6 cereri noi, au fost acceptate tot astăzi 4 cereri.

Rep: Cât a costat egradinita.md?

Angela Cutasevici: Nu a fost atât de mult, 95.000 de lei moldovenești primul modul, iar al doilea modul tot 95.000 de lei. Cred că 10.000 de dolari.

Rep: Înscrierea la școală cum se realizează?

Angela Cutasevici: Avem dezvoltată și o platformă escoala (https://escoala.chisinau.md). Iar escoala, egradinita și biblioteca digitală se vor compatibiliza, pentru că sunt dezvoltate în limbaje diferite.

Urmează să le interconectăm, cred că lucrul acesta se va întâmpla până la jumătatea lui iulie și vor migra pe platforma educației online. Deci va fi totul integrat.

Dar tot din 2018 părinții își înscriu copiii și la școală prin e-scoala. În fiecare școală există o comisie instituțională care verifică datele introduse și, în funcție de acuratețea lor, dacă sunt potrivite toate actele depuse, acceptă ori nu acceptă cererea.

Ca să fii înmatriculat la școală, trebuie să depui dosarul online. Sută la sută ești obligat să depui dosarul online. Dacă nu reușești, te ajută call center-ul. Primul pas de înscriere la școală este obligatoriu online.

Prima etapă de înscriere la școală este depunerea online a documentelor. Prima etapă se finalizează pe 19 iunie și atunci școala anunță că în perioada 21 mai – 19 iunie recepționăm dosarele în original. E certificatul de naștere al copilului, sunt foarte puține acte cerute la înscriere. Dar când vii la școală, aduci și raportul de evaluare a copilului privind maturitatea școlară. Este făcut de către educatorul de la grădiniță. Dacă nu a frecventat grădinița, acest raport i-l face psihologul de la centrul psihopedagogic.

La grădiniță, în original se prezintă cartela medicală a copilului, dar asta abia când vine copilul la grădiniță. Înscrierea la grădiniță se face cu mult timp înainte de a duce copilul efectiv, iar actele fizic se depun în momentul în care faci primul contact cu grădinița, discuți cu directorul.

Rep: De ce înscrierile pot fi online doar pentru Chișinău, nu și pentru întreaga Republica Moldova?

Angela Cutasevici: Doar pentru municipiul Chișinău pentru că problema înscrierilor este doar la Chișinău unde este densitatea populației foarte mare. Se făceau cozi, la înmatriculare în clasa I erau cozi de la ora 4 dimineața. Și atunci a fost creat acest instrument ca oportunitate. În celelalte orașe nu exista această problemă.

Acum a apărut problema generală, din cauza pandemiei, dar este temporară și cu siguranță va fi depășită.

Noi am dezvoltat platforma ca să evităm aglomerația, dar și ca să excludem momentul coruptibil – pentru că aici poți foarte ușor să verifici documentul original și vezi dacă are viza de domiciliu și este în conformitate cu sectorul.

În cazul când nu există loc într-o grădiniță și nu permite cuprinderea tuturor copiilor din district, ei pot fi duși în grădințele din districtele învecinate. Poate la reconfigurarea districtelor poți reveni la acea grădiniță.

Rep: Izbucnirea pandemiei COVID-19 a schimbat în vreun fel aceste proiecte electronice din învățământ?

Angela Cutasevici: Biblioteca digitală este creată practic acum 3 săptămâni. Ieri [joi, 7 mai – N.Red.] a fost ultima zi de filmare pentru anul curent de studii. Până la începutul vacanței de vară vom avea, pe lângă filmări, multe materiale adiționale.

E-gradinita a rămas neschimbată, ea a funcționat non-stop pentru că înscrierile la grădiniță se fac continuu, doar frecventarea grădinițelor a fost oprită, din cauza pandemiei.

La proiectul bibliotecii digitale, noi luăm în calcul o propunere de colaborare cu România, în ceea ce privește dezvoltarea de lecții pentru copiii cu cerințe speciale. Noi am încercat să filmăm lecții pentru copiii care nu aud, dar avem un număr foarte mic de profesori.

E-scoala se lansează în fiecare an începând cu perioada anunțată de către minister pentru înscrieri. Deci anul acesta escoala va începe să primească documente pentru înscriere, să funcționeze pe 21 mai, pentru că de atunci este declarată începerea înscrierilor în clasa I. Și atunci devine funcțională [pentru anul acesta].

Eu sunt în funcție de 5 luni [ca viceprimar al Chișinăului – N.Red.], dar înainte am fost secretar de stat la Ministerul Educației și am visat să avem o resursă didactică concentrată care să includă mai multe instrumente în sprijinul cadrelor didactice.

Nevoia ne-a făcut să accelerăm cu pași foarte rapizi.

Prima fază la biblioteca digitală a fost de testare, de concepere a filmelor, și a început chiar din 17 martie, la o săptămână de la declararea stării de urgență. Eu am fost autor al metodologiei de învățare la distanță și asta m-a ajutat să pot concepe acest proces din interior, de asta ne-am mișcat în tempo, pentru că știam ce ne trebuie.

Am făcut chestionare și am identificat rapid nevoile cadrelor didactice și ale elevilor.

Sunt 17.000 de copii în Chișinău care au acces limitat la anumite instrumente. Nu neapărat că nu au telefon deloc, ci nu au toate posibilitățile la acel telefon sau mai au frați acasă și toți trebuie să îl folosească. Deci 17.000 au acces limitat, acesta este un grup de risc.

Iar 160 de profesori din învățământul general, dintr-un total de 10.000 în municipiu, nu au niciun fel de instrument. Am zis că nu e vinovat copilul, nu e vinovat profesorul, trebuie să găsim soluția și acum biblioteca noastră și conținuturile, lecțiile filmate sunt transmise de televiziunile naționale și sunt transmise și la operatorii de IPTV. Copiii privesc lecțiile ca pe un film la care așteaptă să vadă continuarea și ne întreabă când apare următoarea lecție sau de ce lipsește o anumită lecție.

Noi, de câteva zile introducem module noi și pentru fiecare lecție filmată vom dezvolta instrumente de sarcini interactive. Sunt instrumente pe care le folosim pentru fixarea cunoștințelor, pentru dezvoltarea lor.

Vom avea un cabinet personal unde se vor stoca digital toate materialele și va fi un fel de portofoliu digital. Vor fi și multe alte module dezvoltate. Suntem în discuții cu Ministerul Educației, care ne va sprijini în continuare, poate și financiar. Aici avem un parteneriat foarte frumos între Ministerul Educației și Municipiul Chișinău.

Cum arată ghidul de înscriere online la grădiniță:

 

  • NOTĂ: Campania #solidaritateCOVIDedu este un proiect al Edupedu.ro susținut de Fundația eMAG
  • Stakeholderii care cred în educație și vor să se alăture inițiativei #solidaritateCOVIDedu sunt invitați să ne scrie pe comunicare@edupedu.ro
Citește și:

 

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În multe dintre școlile unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar vine doar din când în când, iar spațiul fizic nu este amenajat pentru elevii cu dizabilități – sondaj Salvați Copiii

În mai bine de jumătate dintre școlile ai căror directori sau profesori au participat la un sondaj Salvați Copiii, școli unde învață și elevi cu cerințe educaționale speciale, consilierul școlar…
Vezi articolul

Care este ritmul de dezvoltare a alfabetizării copiilor din învățământul primar în timpul vacanței, comparativ cu timpul pe care și-l petrec la școală? Ce pot face părinții în zilele acestea să își ajute copiii?

Elevii din România lipsesc de la școală neașteptat de mult în această perioadă. În acest context, cred că e util să înțelegem impactul școlii și al experiențelor de acasă asupra…
Vezi articolul