EXCLUSIV Ministerul Educației organizează Evaluarea Națională cu aceeași greșeală identificată la simulare: profesorii evaluatori vor putea acorda note diferite la subiectele grilă / Ligia Deca, acum două săptămâni: „De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile“

16.745 de vizualizări
Foto: Inquam Photos/Octav Ganea
Ministrul Educației, Ligia Deca, a decis să nu rezolve problema punctării diferite a aceleiași grile de către cei doi profesori corectori care trec printr-o lucrare, la Evaluarea Națională 2024, deși în premieră folosește o platformă digitală în evaluarea lucrărilor de examen la nivel național, platformă care ar putea bloca tehnic punctajele diferite. Într-un răspuns trimis la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Educației anunță că a hotărât ca țintă, la 2 luni după ce simularea a adus la lumină numeroase cazuri de notări diferite ale acelorași grile, doar reducerea numărului de note diferite acordate aceluiași subiect grilă. Motivul: „eventualele modificări ale metodologiei presupun anunțarea acestora cu cel puțin 1 an înainte de susținerea efectivă a probelor scrise“.
  • Există însă un precedent în modificarea metodologiei de examen, într-un termen mai scurt decât cel prevăzut de legi. În 2015, Sorin Cîmpeanu – pe atunci ministru al Educației în primul mandat – decidea cu doar 5 zile înainte de examenele scrise de la Bacalaureat că toate lucrările liceenilor vor fi corectate încrucișat, în alte județe decât cel în care ei susțin examenul, cu scopul „de eliminare a oricăror suspiciuni“. „Am luat această decizie care este strict organizatorică și nu afectează nici elevii, nici profesorii, nici rezultatele“, explica atunci Cîmpeanu (Sursa și detalii).

Examenul de Evaluare Națională, care decide traseul liceal al absolvenților de clasa a VIII-a, va permite anul acesta ca, la același item tip grilă, cei doi profesori evaluatori să acorde punctaje diferite, iar în final nota pe teza de examen să fie media tuturor punctajelor celor doi evaluatori, atâta vreme cât diferența dintre cei doi nu este mai mare de 1 punct. „Pentru a reduce numărul acestor situații, soluția identificată în perspectiva examenului din luna iunie este organizarea unor sesiuni de formare cu profesorii evaluatori“, a răspuns Ministerul Educației la solicitarea Edupedu.ro. Instituția condusă de Ligia Deca precizează că „situația pe care ați semnalat-o nu este una de ordin tehnic”, ci de decizie ministerială.

În urmă cu două săptămâni, ministrul Educației Ligia Deca anunța, însă, că a organizat simulări ale examenelor naționale „tocmai pentru a testa sistemul [de corectare digitizată a lucrărilor – N.Red.] și pentru a aduce toate îmbunătățirile necesare“. Concret, în prima conferință de presă susținută la minister în peste 300 de zile, ministrul Deca spunea, pe 25 martie 2024, la întrebarea dacă va menține corectarea digitalizată aplicată în simulări și la examenele propriu-zise: „Evaluarea digitalizată va fi utilizată atât pentru Evaluarea Națională, cât și pentru examenul de Bacalaureat. De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile necesare“.

Edupedu.ro a întrebat Ministerul Educației dacă va elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024, precum și câte asemenea greșeli sunt la nivel național, înregistrate la simularea Evaluării Naționale. În răspunsul oficial trimis Edupedu.ro, Ministerul Educației susține că știe cauza diferențelor de notare la subiectele grilă, însă în același timp lasă de înțeles că nu știe numărul total de greșeli de notare la grilă pentru că: „nu a fost prevăzut un raport privind diferențele de notare la subiectele tip grilă. Metodologia în vigoare nu permite reevaluarea unei lucrări la o diferență mai mică de 1 punct“.

  • Amintim că numeroși profesori au semnalat la simularea din februarie 2024 a examenelor de Evaluare Națională numeroase greșeli în corectura grilelor: elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de Ministerul Educației prin modul de funcționare al platformei, care a făcut media notelor.

Potrivit surselor Edupedu.ro, ministrul educației și secretarii de stat responsabili cu preuniversitarul știau de existența acestei probleme încă din vară, înainte de semnarea metodologiei cu regulile de examen pentru anul acesta. Platforma de corectare digitizată a lucrărilor la Evaluarea Națională a fost pilotată doi ani de Ministerul Educației, în 2022 și 2023, cu aceleași reguli care acceptă note diferite la aceeași grilă.

DOCUMENT Răspunsul Ministerului Educației, la solicitarea Edupedu.ro:

„Situația pe care ați semnalat-o nu este una de ordin tehnic (altfel spus, de funcționare a platformei de evaluare). Platforma de evaluare simplifică procesele, fluxurile de comunicare și birocrația pe care le implică procesul de evaluare, dar nu substituie resursa umană din sistem și/sau responsabilitatea profesorilor evaluatori. În cea mai mare parte, diferențele de notare la subiectele cu răspuns tip grilă sunt cauzate de răspunsuri din care nu reiese cu certitudine varianta asumată a elevului (corecturi, marcări multiple și încercarea de evidențiere a unui răspuns corect, tăieturi). În aceste cazuri, au existat abordări diferite ale celor doi evaluatori și, implicit, unele diferențe de punctaj.

Din datele furnizate de platforma de evaluare, am identificat lucrările în cazul cărora diferența de notare la evaluarea inițială a fost de peste 1 punct, așa cum prevede metodologia de organizare și desfășurare a EN VIII. La matematică, numărul de lucrări reevaluate a avut o pondere de 0,25% din totalul lucrărilor.

Nu a fost prevăzut un raport privind diferențele de notare la subiectele tip grilă. Metodologia în vigoare nu permite reevaluarea unei lucrări la o diferență mai mică de 1 punct. Eventualele modificări ale metodologiei presupun anunțarea acestora cu cel puțin 1 an înainte de susținerea efectivă a probelor scrise.

Pentru a reduce numărul acestor situații, soluția identificată în perspectiva examenului din luna iunie este organizarea unor sesiuni de formare cu profesorii evaluatori în vederea abordării unitare a modului de acordare a punctajelor în situațiile atipice descrise mai sus.

De asemenea, va fi acordată o atenție sporită modului de realizare a instructajului elevilor prin intermediul profesorilor asistenți, astfel încât răspunsurile echivoce la partea de grilă să fie, pe cât posibil, eliminate. Avem în vedere, în același timp, dezvoltarea platformei de evaluare, atât pentru obținerea unei evaluări cu o acuratețe cât mai ridicată, cât și pentru obținerea unor rapoarte detaliate, utile în identificarea eventualelor deficiențe în procesul de evaluare și implementarea unor măsuri de reglaj.“

FOTO Răspunsul Ministerului Educației la solicitarea Edupedu.ro:
Sursa foto: Edupedu.ro
Întrebările trimise de Edupedu.ro și la care Ministerul Educației a acordat răspunsul de mai sus:

Platforma de evaluare digitalizată a lucrărilor elevilor la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate pentru același item tip grilă de către cei doi profesori corectori.

  1. Ce veți face în acest caz? Vezi opera modificări în platformă pentru eliminarea punctajelor greșite și recalcularea notelor?
  2. Câte asemenea greșeli sunt pe fiecare județ în parte la nivel național?
  3. De ce a permis platforma înregistrarea de punctaje diferite la testele grilă?
  4. Veți elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024?
  5. Veți menține la 1 punct limita acceptată a diferenței de notare între evaluatori, având în vedere că subiectele I și II de la Matematică sunt integral grilă, deci nu ar trebui să permită nicio diferență de punctare, iar subiectul III notat cu 3 puncte este cel la care profesorii pot face diferență de notare atât de mare?
Informații de context

Anul acesta, în premieră, lucrările absolvenților de clasa a VIII-a sunt „corectate” digitizat la nivel național. Ministerul Educației a decis însă ca platforma în care sunt urcate lucrările scanate ale elevilor și prin care profesorii evaluatori din examen acordă apoi notele să funcționeze cu aceeași problemă sesizată încă de acum doi ani, când corectarea digitizată a lucrărilor a fost pilotată de fostul ministru Sorin Cîmpeanu: să permită înregistrarea de punctaje diferite date de către cei doi profesori la același subiect de tip grilă.

Un profesor poate spune că elevul a răspuns greșit, celălalt că elevul a răspuns corect. Anul acesta, sub conducerea Ligiei Deca și a acelorași secretari de stat ca în urmă cu doi ani, platforma funcționează la fel. Concret, acceptă o diferență de 1 punct în notarea celor doi profesori corectori la toate subiectele, indiferent că sunt grilă sau nu, și în cazul în care elevul primește punctaje diferite la subiectele grilă de la cei doi corectori, platforma informatică face media celor două punctaje.

Amintim că în iunie 2022 a avut loc pilotarea corectării digitalizate pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat, care s-a făcut în județele Călărași și Dâmbovița. Autoritățile aveau în plan generalizarea acestei măsuri din iunie 2023, dar lipsa de formare a profesorilor și greva generală din învățământ au fost printre motivele care au menținut evaluarea digitalizată în aceleași două județe ca în anul precedent (Sursa și detalii).

Citește și:
Cei peste 40.000 de profesori evaluatori de la simulările examenelor naționale, tratați cu mulțumiri de Ligia Deca: Știm efortul / Cadrele didactice n-au fost plătite pentru corectură
Sorin Haiduc, profesor de matematică: Este inadmisibil să ai subiecte grilă până la nota 7, la Evaluarea Națională. Evaluez mai mult norocul, că gândirea matematică sigur nu / Corectarea digitizată a lucrărilor de examen este „un instrument fantastic”
Cătălin Ciupală, profesor de matematică, propune calibrarea corecturii la Bacalaureat și Evaluarea Națională pe o lucrare-test, ca la BAC-ul internațional: dacă profesorul evaluator supraevaluează sau subevaluează o lucrare, atunci îi apare în platformă un steag roșu de atenționare
Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație: Două treimi dintre problemele de la Evaluarea Națională sunt pe sistem grilă. La BAC nu există subiecte de tip grilă. Propun Ministerului Educației ca doar o treime dintre problemele de la Evaluare să fie tip grilă, pentru a putea vedea clar cunoștințele și competențele acumulate de elevi
Secretar de stat în Ministerul Educației: Putem îmbunătăți platforma de evaluare la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dar varianta optimă e sa formăm profesorii / Evaluatorii vor fi învățați cum să corecteze chiar pe baremul de la examen, în amiaza examenului
ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană
Calculul mediei de admitere la liceu 2024. Pentru al doilea an consecutiv, media claselor V-VIII nu are nicio pondere pentru admiterea la liceu, ci devine primul criteriu de departajare
DOCUMENTE Fișa de înscriere la liceu 2024, trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare / Calendar admitere liceu 2024 și perioada în care se susțin probele de aptitudini și de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu
Repartizarea la liceu 2024, exemplul dat de Inspectoratul Școlar Județean Iași: Dacă vei nota în fişa de înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat
Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică / La Română, aproape trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a au luat note egale sau mai mari ca 5

8 comments
  1. Din atitudinea manifestată, am putea înțelege că: d-na ministru nu a predat vreodată, nici măcar o oră, la clasă și nu are copii? Așa s-ar putea explica dezinteresul pentru remedierea problemelor cauzate de un soft.

  2. Bezna si beciul mintii!

    Cum sa ai note diferite la grila?
    Aloooo, e grila, raspunsurile sunt exacte, unul singur dintr- o serie de….mai profesionistilor si profesorilor care gresiti la grila !!!!! Raspunsurile sunt pe barem!
    Vedeti ca nu e gril, acolo mai merge, Asa ceva ……
    Doar la etapa judeteana a Olimpiadei de franceza copilul nu a primit 4 puncte fix la grila, (nu la gril ) si ce ?
    Mare scofala, din ,, neatentia” profesorilor l- au dus pe locul 6 in loc de 2 si pas calificare.
    Si ce credeti ça s- a petrecut ceva????
    Au recunoscut ca au gresit?
    Tot copiii nostri platesc !

  3. Sa modifice platforma!! Grila ori e corecta ori gresita, cum sa faci media la grila?!?? Isi bat joc de copii, mai ales de cei buni, pt care fiecare punctisor conteaza., poate sa reprezinte diferenta dintre liceul pe care si l-au dorit si altul…

  4. Dna Ministru nu are copil! Sa vedem ce ar simti madame, cand iti vezi copilul ca invata pana noaptea si la corectat primeste punctaj diferit la grila. Putin respect fata de cei care totusi mai invata!
    Copiii nostri sunt cobai? Cu cata nonsalanta raspunde!

  5. Cum metodologia nu ar fi afectată în vreun fel de culoarea mesajului prin care borderourile cu punctaje frapant diferite să fie retrimise evaluatorilor,
    motivul real al necompletării cu validări a platformei de evaluare a lucrărior de examen trebuie bănuită în
    (1) imposibilitatea „experților” din minister să exprime coerent și aplicabil cererea de modificare (nu înțeleg aplicația);
    (2) imposibilitatea de a găsi programatori capabili să facă modificările („olimpicii români” sunt ocupați să-și facă bagajele pentru Harvard…);
    (3) modul de prezentare a platformei, care nu permite intervenții, ministerul neealborând caietele de sarcini cu prevederi explicite pentru întreținere și dezvoltare;
    (4) subșefii au consiliat-o pe doamna ministru să nu elimine motivele de criticat și scos vinovați pentru subiectele aiurite profesorii;
    … sau alte motive, care nu vor fi făcute publice, pentru a nu încălca Legea de Bază: „ministerul nu greșește nici când greșește”

  6. Tot așa își bătea joc și PDL de oameni înainte de alegeri.

    Stim ce s-a întâmplat atunci!

    Ce treabă are metodologia cu modificarea softului in platformă?
    Le e lene celor de la STS să facă un update in platformă?

    Nu e inclus in contract să faci feedback?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Procentul mediilor peste 5 la Evaluarea Națională 2023 este 76,2 – în scădere cu șase puncte față de anul trecut, dar similar cu 2020 / În mediul rural, 2 din 5 elevi sunt sub media 5, iar 70% nu iau nici măcar media 7

Peste 76% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională în 2023 au luat medii peste 5, a anunțat Ministerul Educației miercuri, într-un comunicat de presă. Rezultatele sunt cele inițiale, înainte de…
Vezi articolul

Material susținut de Fundația Orange

Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2025, disponibile gratuit pe Platforma Digitaliada. Profesorul Alin Danciu: Când un elev nu știe să răspundă la o întrebare, poate trece la următoarea, ca la examen

Profesorii și elevii au acces gratuit la teste de antrenament la Matematică și Limba și literatura română pentru Evaluarea Națională 2025 și lecții digitale interactive, pe Platforma Digitaliada. „Dacă un…
Vezi articolul

De ce sunt mai multe note de 10, dar mai puțini elevi cu medii peste 5 față de anul trecut, la Evaluarea Națională 2023. Lixandru, Ministerul Educației: Subiectele au fost mai grele și asta i-a afectat pe elevii de nivel mediu, nu pe cei care s-au pregătit

„Subiectele de la Evaluare Națională au prezentat un grad de dificultate mai ridicat decât anul trecut, ceea ce i-a pus în dificultate pe elevii care se află cumva în a…
Vezi articolul