Guvernul Orban a comasat astăzi, prin Ordonanță de Urgență, două instituții din subordinea Ministerului Educației. Este vorba despre Institutul de Științe ale Educației (care concepe curriculumul și programele școlare) și de Centrul Național pentru Evaluare și Examinare (care concepe subiectele tuturor examenelor naționale), care se unesc sub numele “Centrul Național de Politici și Evaluare”.
Decizia a fost luată astăzi, 6 noiembrie 2019, în prima ședință de guvern a Executivului condus de Ludovic Orban.
Edupedu.ro a obținut textul ordonanței de urgență pentru organizarea Guvernului și a instituțiilor subordonate, OUG care a fost adoptat astăzi, și care prevede următoarele:
- “De la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind organizarea și funcționarea Centrului Național de Politici și Evaluare, în cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele expresii și denumiri se înlocuiesc după cum urmează: sintagma ‘Institutul de Științe ale Educației’ cu sintagma Centrul Național de Politici și Evaluare și sintagma ‘Centrul Național pentru Evaluare și Examinare’ cu sintagma Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație”.
Institutul de Științe ale Educației nu mai are director general de mai bine de un an, deși este principalul institut de cercetare în științele educației din România, are ca responsabilitate realizarea curriculumului școlar, a programelor școlare, derulează cercetări în rândul profesorilor și analize care ar trebui să stea la baza tuturor deciziilor din educație. De anul trecut, IȘE a preluat de la CNEE (instituția cu care se comasează) și responsabilitatea de a derula aplicarea testelor PISA în România și de a realiza analiza pe România a testării internaționale.
Centrul Național de Evaluare și Examinare este instituția din subordinea Ministerului Educației care concepe subiectele tuturor examenelor naționale (de la subiectele și procedurile cronofage ale evaluărilor de-a II-a, a IV-a și a VI-a, până la cerințele de Evaluare Națională, Bacalaureat, Titularizare și Definitivat), care realizează în fiecare an rapoarte imposibil de descifrat cu privire la concluziile evaluărilor de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, și este autoritatea contractantă în toate licitațiile de manuale școlar derulate de Ministerul Educației din 2014 până acum. CNEE este condus de Marian Șuță.
Amintim că, la începutul lui septembrie, CNEE a publicat teste vechi de 6 ani pe post de modele noi pentru Evaluarea la clasele a II-a și a IV-a 2020, deși între timp elevii învață după o programă școlară nouă.
Tot vara aceasta, subiectul de la examenul de Chimie anorganică din cadrul Bacalaureatului a fost 75% identic cu cel dat anul trecut.
O analiză realizată în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) avertiza că CNEE “nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”.
- “Complexul sistem românesc de evaluări şi testări naţionale nu beneficiază de suficiente resurse umane şi financiare dedicate acestor activităţi. Cu toate că atribuţiile CNEE au crescut în ultimii ani, finanţarea sa nu a înregistrat o creştere proporţională.
- Cu resursele sale actuale, CNEE nu poate elabora evaluări şi testări naţionale de înaltă calitate şi asigura dezvoltarea lor continuă în concordanţă cu standardele internaţionale. Acesta este un aspect critic, având în vedere mizele extrem de ridicate ce însoţesc evaluările naţionale în România. Este, de asemenea, important să se asigure că CNEE deţine resursele adecvate pentru a putea contribui la dezvoltarea competenţelor de evaluare la nivelul sistemului,” scriu în raportul citat experţii care au radiografiat sistemul românesc de învăţământ.
Citește și:
-
Cine face subiectele de examen pentru Evaluarea Naţională, Bacalaureat, Titularizare şi evaluează manualele şcolare: Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare din parcarea şi subordinea Ministerului Educaţiei
-
BAC 2019. Subiectul de la Chimie anorganică este 75% identic cu cel dat anul trecut
-
Teste vechi de 6 ani au fost publicate pe post de modele noi pentru Evaluarea la clasele a II-a și a IV-a 2020. Între timp, elevii învață după o programă școlară nouă
-
Evaluări sabotate de Ministerul Educației. Expertul în testare Dragoș Iliescu, analiză dură a rapoartelor de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 2018
-
Analiza primelor evaluări aplicate național: Rezultate socante la evaluarea elevilor din clasele a II-a, a IV-a si a VI-a. Elevii nu invata sa aplice si sa analizeze cunostintele din scoala – Mircea Miclea