Luni, elevii școlii Albeni din județul Gorj au dat de două ori în aceeași zi simularea Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce în prima fază profesorii le-au distribuit subiectele greșite, cele adresate elevilor care învață în limba maghiară. Când a aflat de greșeală, la finalul probei, după ce jumătate dintre elevi au terminat deja simularea examenului, inspectoratul a luat o decizie surprinzătoare: „la solicitarea IȘJ, profesorii au chemat înapoi elevii și au dat din nou examenul”, a declarat pentru Edupedu.ro inspectoarea generală din Gorj, Dana Constantinescu. Astfel, elevii au stat încă două ore în condiții de examen, ca să rezolve subiectele corecte de la simulare.
Întrebată dacă elevii nu cumva au fost supuși unui stres suplimentar, fiind obligați să dea două examene în aceeași zi, inspectoarea a spus că „da, probabil, e adevărat, dar nu a fost vina inspectoratului, ci a celor care nu au fost atenți”.
Reamintim că este vorba despre o simulare, evaluare în urma căreia notele nu sunt trecute în catalog, ci doar analizate de profesori ca să știe care este nivelul copiilor.
În opinia inspectoarei, de vină sunt profesorii: „nu au fost atenți profesorii, au descărcat varianta greșită, nimeni nu a fost atent, nici președintele comisiei, și au împărțit subiectele greșite”, a spus Dana Constantinescu.
Elevii au primit inițial subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară. “A fost greșeala profesorilor din comisie, depistată de inspectorii școlari aflați în școală pentru a verifica modul în care decurge simularea”, spune inspectorul general școlar, care a găsit vinovații și anunță că îi va și pedepsi: “vom lua măsura ca aceste cadre didactice să nu mai participe la aceste examene, urmează să decidem la nivelul inspectoratului la câte sesiuni nu vor avea voie să participe”, mai spune oficialul.
Motivul pentru care elevii au fost puși să dea din nou examenul de două ore este unul, din nou, surprinzător: „Am considerat necesar ca fiecare copil din județul Gorj să aibă aceleași subiecte. Nu putem să-i diferențiem din cauza unei greșeli făcute de comisie”.
“Colegii au descoperit, când au intrat în sală, că pe antet scria: subiectul la limba și literatura română pentru școlile cu predare în limba maghiară. Subiectele erau în limba română, dar erau pentru materia limba română predată ca limbă străină. Nu au fost atenți profesorii, au descărcat varianta greșită, nimeni nu a fost atent, nici președintele comisiei și au împărțit subiectele greșite. Șeful comisiei a fost un profesor pentru că directorul școlii era în incompatibilitate și nu a putut face parte din comisie, fiul lui fiind elev în clasa a VIII-a, și susținând simularea”, spune inspectorul general școlar, Dana Constantinescu.
Edupedu.ro: Era necesar să reia elevii examenul? Mai ales pentru că notele nu se pun în catalog și era doar o simulare?
Dana Constantinescu: Când inspectorii au descoperit greșeala, jumătate din clasă deja dăduse examenul și erau în curtea școlii, nu apucaseră să plece. La solicitarea IJȘ, profesorii au chemat înapoi elevii și au dat din nou examenul. Până la urmă copiii au dat examenul corect la simulare, cu o oră și ceva mai târziu, la 10:15.
Sunt foarte diferite subiectele, gradul de dificultate este mult mai mare pentru elevii care învață în limba română. Am considerat necesar ca fiecare copil din județul Gorj să aibă aceleași subiecte. Nu putem să-i diferențiem din cauza unei greșeli făcute de comisie.
Edupedu.ro: Au fost supuși unui stres în plus copiii?
Dana Constantinescu: Da, probabil, e adevărat, dar nu a fost vina inspectoratului, ci a celor care nu au fost atenți.
Edupedu.ro: Dar nu a fost nici vina copiilor, care au dat de două ori în aceeași zi, două examene, unul după altul.
Dana Constantinescu: Nu, dar vorbim de un examen de simulare și de aceea am decis că putem să îl reluăm.
Inspectorul școlar general este consilier județean PNL, numită în funcție de către ministrul Educației, ca toți ceilalți inspectori din țară.
Cum arată subiectele date în primă fază de elevii din Albeni, județul Gorj:
Subiecte simulare EN VII 2022 la limba și literatura română, pentru elevii care învață în limba română:
Rezultatele obținute de elevi la simulare sunt analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ în care acestea s-au desfășurat, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor școlare, potrivit procedurilor pentru aceste probe.
Rezultatele obținute la simulare nu se contestă și nu se trec în catalog. Totuși, în situațiile excepționale în care se dorește consemnarea notelor în catalog, acest lucru se poate face în baza unei cereri scrise depuse de cei interesați.
Simulările Evaluării Naționale 2022 au continuat azi, 5 aprilie, cu proba scrisă la Matematică. Urmează, pe 6 aprilie 2022, simularea probei la Limba și literatura maternă (probă scrisă), iar pe 14 aprilie 2022 afișarea rezultatelor.