După aproape două luni în care a avut piciorul în ghips, Marina merge acum în cârje și face recuperare, dar nu poate învăța la școală pentru că nu se poate descurca singură în clasă, spune mama ei într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro. Nici online nu poate face ore alături de colegii ei, pentru că după ridicarea stării de alertă, doar elevii cu anumite afecțiuni, majoritatea cronice, care sunt supuși riscului de Covid19, mai pot învăța în sistem hibrid până la finalul anului școlar 2021-2022, potrivit unui ordin de ministru recent. Mama fetei face apel la ministrul Educației ca fiica ei să poată învăța online.
Pe 13 ianuarie 2022 un polițist a accidentat două eleve de 11 ani, Marina și Raisa, care treceau strada regulamentar, pe trecerea de pietoni. Raisa a murit pe loc, Marina a ajuns la spital cu fractură de gambă și contuzie abdominală. În autospeciala de Poliție se afla un singur poliţist, care, potrivit procurorilor, nu se afla în misiune şi avea pornite doar semnalele luminoase, nu şi pe cele acustice. Procurorii au stabilit că maşina circula cu viteză peste limita legală. Poliţistul care a provocat accidentul a fost plasat sub control judiciar.
Mama fetei a făcut un apel pentru a i se permite fetei școala online, mai întâi pe grupurile de părinți de pe rețelele de socializare. Contactată de Edupedu.ro, aceasta a spus că Marina nu se poate întoarce, încă, la școală, dar că dacă ar face ore alături de colegii ei și de profesorii ei ar ajuta-o foarte mult în recuperare.
“Face kinetoterapie pentru a învăța să meargă din nou. Mușchiul este atrofiat pentru că a stat în pat atâta timp. A stat o lună cu tot piciorul în ghips, apoi încă 3 săptămâni de la genunchi. Merge în cârje pentru că nu are voie să calce pe picior. Medicul nu i-a dat o perspectivă când va putea reveni la școală, dar ne-a spus că nu își va reveni complet nici în următoarea lună. Piciorul i-a fost scos din ghips acum 2 săptămâni, i-au scos broșele metalice, dar e cale lunga de recuperare. Nu face școală de 2 luni” , a povestit mama fetei.
“Sper și îmi doresc din tot sufletul ca domnul ministru să modifice ordinul, așa încât și copiii care au un accident și au o intervenție chirugicală la picior și nu se pot deplasa, să poată face ore online, dacă tot s-a mers pe varianta online 2 ani de zile în pandemie. Școala e dotată cu tablete și tot ce trebuie.
Am depus o cerere ca și părinte către doamna director ca să o accepte la orele online, am atașez dosarul medical. Deocamdată nu am primit nici un răspuns, dar am înțeles că nu există cadrul legal.
Eu aș face efortul să o duc la școală, dar încă merge în cârje, ar însemna să îi găsesc pe cineva care să o însoțească mereu și să o ajute. Nu poate să se descurce singură. Nu cred că e cazul, din moment ce învățământul e gratuit. Dacă există posibilitatea pentru copiii bolnavi cronic să nu vină la școală și să învețe online, de ce nu se poate și pentru fata mea în această situație dificilă?
În urma traumei accidentului, de 2 luni încercăm să o aducem la normal, și-a pierdut prietena, a trecut printr-un șoc în accident, la spital, recuperarea a fost grea, acum are constant nevoie de ajutor, mai primește și o palmă de la sistemul de învățământ, nedându-i posibilitatea să învețe cu profesorii ei acasă.
Mă doare sufletul ca mamă, când mă întreabă ea de ce nu poate merge la școală online. I-am spus că poate domnul ministru nu și-a dat seama că mai există astfel de situații. Ea nu poate urca treptele până la etajul 1, la școală copiii se împing, se joacă, și din neatenție se poate răni și o luăm de la capăt. Mă gândesc serios să fac o sesizare către domnul ministru”, mai spune mama Marinei, care a subliniat cât de mult își dorește la școală fiica ei. “Îi place școala, pe semestrul I a luat bursă de merit. A trecut prin atâtea, accidentul, pierderea prietenei, se simte neputincioasă, merge la psiholog săptămânal – ce ține de noi facem, dar dacă tot vin lovituri peste lovituri nu știu ce randament vor mai da aceste ore de consiliere pentru că încearcă să se vindece de una și o lovește, alta”, explică mama fetei.
După ce starea de alertă a fost ridicată în 9 martie, Ministerul Educației a emis un ordin prin care, până la finele semestrului doi, elevii cu afecțiuni cronice, care au boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat de tip unu vor putea beneficia de învățământ hibrid până la finele semestrului doi până când transmisia comunitare se va încheia.
Acest lucru se va putea face cu certificate medicale, la solicitarea părintelui, și cu aprobarea Consiliului de Administrație.
“Noi nu avem baza legală ca să putem spune că această fată poate urma cursuri online, pentru că legea spune clar că frecventarea orelor trebuie să fie fizică”, spune și consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, pentru Edupedu.ro. Acesta a intervenit în discuțiile de pe grupurile de părinți de pe rețelele de socializare și a întrebat la ce școală este fata.
“În starea de alertă și de urgență s-au făcut modificări pentru că situația o impunea. Fata poate urma școala online doar dacă în clasa ei sunt deja copii care au boli cronice și fac ore online, așa s-ar putea și ea alătura lor. Noi nu putem cere școlii să o lase doar pe ea să facă ore online, pentru că legea nu permite acest lucru,” a mai spus Radu Szekely.
Ministrul Sorin Cimpeanu spunea pentru Edupedu.ro, pe 8 martie că: “Pentru viitor, va trebui să gândim modalitatea în care se realizează acreditarea, pentru a se putea organiza cursuri online. Dar asta va presupune cu siguranță evaluări ale resursei umane, ale infrastructurii fizice și IT, proceduri“.
Se poate reglementa folosirea școlii online și în alte situații, de exemplu, dacă un elev care se îmbolnăvește de varicelă, pojar sau orice boală a copilăriei care este transmisibilă, și nu poate veni la ore timp de 2-3 săptămâni?
“Va trebui schimbată legea, probabil că noua lege a educației va prevede și această situație. Dar nu e ceva ce putem reglementa în următoarele 2 săptămâni, să zicem. Nu am vrea să o prevedere de care să se poată abuza apoi, de exemplu, să auzim de cazuri cu elevi cu febră care sunt obligați să participe la ore. Trebuie să fim precauți cum formulăm această prevedere pentru că există riscul ca și un profesor să ceară apoi elevului bolnav să participe online. Trebuie să existe un echilibru între drept și obligație de a participa online. În situații temeinic justificate: dacă reprezintă un pericol pentru el sau pentru alții la școală. Deja există prevederi în acest sens pentru școala la domiciliu sau la spital. Ar putea să folosească și această prevedere. Asta înseamnă să i se vor aloca cadre didactice, dar nu participă la activitățile clasei”, spune Szekely.
Mama Marinei spune că nu și-ar dori această variantă de școală la domiciliu: “Mi se pare complicat și pentru noi și pentru profesori varianta de școală la domiciliu. Să vină 5 profesori acasă cred că e foarte greu de gestionat pentru noi toți, “ a spus mama fetei.
Revenind la modificările ce ar putea fi aduse legii Educației privind folosirea școlii online, printre variante ar fi și situația în care elevii stau prea departe de școală, în zone izolate rurale și nu se pot duce mereu la școală. “Acum avem infrastructura necesară, ne gândim cum putem să o folosim poate de anul viitor.
În prezent se lucrează la o nouă lege a Educației, dar nu știm când va fi gata, domnul ministrul spunea că ar trebui să ne așteptăm la finalul acestei luni,” a mai spus Radu Szekely.
Foto: © Eakrin Rasadonyindee – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.