ARACIP – Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar – lucrează la un document care prevede unele modificări în procedura de evaluare externă a unităților de învățământ. “Trebuie mai bine implementată ideea de îmbunătățire a școlilor și grădinițelor la nivelul activității la clasă, nu al documentelor,”, spune Mariana Dogaru, președinta ARACIP, într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro.
- ARACIP, instituția care asigură calitatea în educație evaluând unitățile de învățământ, trece printr-un proces de reorganizare, după ce Guvernul a aprobat un nou regulament de organizare a ARACIP, diferit de cel valabil din 2005.
- Noul Consiliu a fost desemnat printr-un ordin al Ministrului Educației. Forul, numit cu întârziere în urma schimbărilor organizatorice aprobate de guvern acum o lună și jumătate, este format din 15 membri permanenți și patru membri observatori, aceștia din urmă incluzând reprezentanții sindicatelor și ai organizațiilor de elevi și părinți.
Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar lucrează la câteva modificări privind evaluările externe ale unităților de învățământ, care ar trebui să intre în vigoare la mijlocul lunii mai, spune Mariana Dogaru, președinta ARACIP.
În primul rând documentele necesare vor putea fi urcate în platforma ARACIP (la fel cum s-a întâmplat în pandemie), iar vizitele de evaluare vor fi diferite. “Nu vor mai fi analizate doar documente și hârtii, pentru a evalua calitatea învățământului din respectiva unitate de învățământ.
Evaluatorii vor face asistență la lecții, vor vorbi cu elevii, vor da feedback personalizat pentru ca apoi școala sau grădinița să poată să îmbunătățească acolo unde e necesar.
Dacă evaluatorii spun că este nevoie de anumite schimbări, după vizită, unitatea de învățământ are la dispoziție până la 60 de zile pentru a reglementa situația, dar nu mai târziu de finalul lunii iulie, pentru a putea fi emis ordinul și a ne încadra până în septembrie când începe noul an școlar,“ explică președinta ARACIP.
“Școala trebuie sprijinită să se îmbunătățească, iar educația de calitate se obține cu ajutorul cadrelor didactice. Trebuie mai bine implementată ideea de îmbunătățire a școlilor și grădinițelor la nivelul activității la clasă, nu al documentelor, “ spune Mariana Dogaru.
“O altă modificare la care ne-am gândit este legată de siguranța în școli. Evaluatorii nu trebui să mai evalueze ei siguranța în școli, trebuie să mutăm accentul către specialiști, pentru ca evaluatorii să nu mai meargă mereu către ei pentru avize,” potrivit președintei ARACIP.
Vor fi reglate și anumite cerințe care nu țineau de actualitate sau de ceea ce școala poate controla.
“De exemplu, se cerea ca 75% dintre elevi să aibă fișă la bibliotecă – nu știu cum am putea să constrângem elevii să facă acest lucru. Școala trebuie să le ofere variante elevilor, posibilitatea de a alege, să îi atragă spre lectură, nu să îi oblige. Era un formalism care nu ajuta pe nimeni. Cerințele rămân aceleași, dar le-am reschițat în așa fel încât unitățile de învățământ să demonstreze în mod real ce demersuri au făcut și care e beneficiul copiilor,” mai spune președinta ARACIP.
Există 3 tipuri de evaluare externă:
- Pentru autorizare provizorie – atunci când se înființează o școală.
- Procedură de acreditare – După ce finalizează prima promoție, în maximum 3 ani, unitatea de învățământ intră în procedură de acreditare.
- Evaluare periodică – După ce s-a acreditat, din 5 în 5 ani unitatea de învățământ e evaluată periodic pentru asigurarea calității în educație.
Foto: 177935498 © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.