Peste 80 de cazuri de agresiuni asupra elevilor, din partea profesorilor, din 2021 și până în prezent, se află în evidența Avocatului Poporului, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Conform documentului, la sediul Avocatului Poporului, pe data de 20 ianuarie 2023, a fost organizată o întâlnire la care au participat reprezentanți ai Ministerului Educației, Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății, având ca temă examenul psihologic al profesorilor.
Tot în document se arată că, în iunie 2022, instituția Avocatului Poporului s-a autosesizat din oficiu cu privire la neconcordanța prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor, cu modificările și completările ulterioare, cu cele ale Legii nr. 1/2011 a educației naționale, cu privire la examenul psihologic al personalului didactic din instituțiile de învățământ.
În urma discuțiilor din data de 20 ianuarie, s-au stabilit mai multe sarcini. Pe de o parte, Avocatul Poporului transmite Ministerului Educației/Ministerului Sănătății cazuistica privind comportamentul inadecvat al cadrelor didactice. Pe de altă parte, în urma întâlnirii, a rezultat că Ministerul Sănătății are în lucru un proiect de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 355/2007.
- În martie 2023, Avocatul Poporului a transmis Ministerului Sănătății numărul cazurilor de agresiuni asupra elevilor.
Numărul cazurilor – sediul central al Avocatului Poporului
În București sunt 23 de cazuri. Dintre acestea, 3 sunt încă în lucru. Tipurile de abuz identificate de instituție, conform sursei de mai sus, sunt: abuz emoțional, abuz fizic, abuz sexual, corupere sexuală, conduită inadecvată (dans lasciv).
Biroul Teritorial Suceava – 10 cazuri
În Suceava au fost identificate următoarele: abuz fizic, abuz psihologic, abuz verbal și abuz sexual.
Biroul Teritorial Brașov – din cele 3 dosare (violență fizică, abuz sexual și abuz fizic), dosarul cu abuzul sexual este neconfirmat. Cele trei cazuri au fost sesizări din oficiu.
Biroul Teritorial Ploiești – 1 sesizare din oficiu: comportament indecent al unui profesor de informatică la adresa elevelor;
Biroul Teritorial Bacău – 6 sesizări din oficiu: abuz verbal, abuz sexual, agresiune sexuală, violență fizică.
Biroul Teritorial Cluj-Napoca: 9 cazuri de comportament nepotrivit. Dintre acestea cazuri, 8 sunt sesizări de oficiu și 1 este o petiție.
Biroul Teritorial Mureș: 2 sesizări din oficiu: abuz verbal, violență fizică și psihică.
Biroul Teritorial Constanța: 12 dosare – 9 sesizări din oficiu și 3 petiții: abuz verbal și psihic, abuz sexual, abuz fizic.
Biroul Teritorial Craiova: 5 sesizări din oficiu: agresiune fizică, agresiune sexuală.
Biroul Teritorial Iași: 9 dosare. Dintre acestea, 7 sunt sesizări de oficiu.
Biroul Teritorial Galați – 2 sesizări din oficiu neconfirmate: abuz emoțional;
Biroul Teritorial Slobozia: 3 sesizări din oficiu: abuz fizic, abuz verbal, neglijență;
Legea Educației Naționale 1/2011 – evaluarea psihologică a profesorilor
Articolul 233 – „(1) Personalul didactic cuprinde persoanele din sistemul de învățământ responsabile cu instruirea și educația.
(2) Din categoria personalului didactic pot face parte persoanele care îndeplinesc condițiile de studii prevăzute de lege, care au capacitatea de exercitare deplină a drepturilor, o conduită morală conformă deontologiei profesionale și sunt apte din punct de vedere medical și psihologic pentru îndeplinirea funcției.”
Articolul 234 – (1) Încadrarea și menținerea într-o funcție didactică sau didactică auxiliară, precum și într-o funcție de conducere, de îndrumare și de control sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific elaborat de Ministerul Educației și Cercetării, împreună cu Ministerul Sănătății. Incompatibilitățile de ordin medical cu funcția didactică sunt stabilite prin protocol încheiat între Ministerul Educației Naționale și Ministerul Sănătății.
(2) Personalul didactic, didactic auxiliar, de conducere, de îndrumare și de control care se consideră nedreptățit poate solicita o expertiză a capacității de muncă.
(3) Nu pot ocupa funcțiile prevăzute la alin. (1) persoanele condamnate penal definitiv pentru infracțiuni contra persoanei săvârșite cu intenție în împrejurări legate de exercitarea profesiei, până la intervenirea unei situații care înlătură consecințele condamnării.
(4) În situații de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală a personalului angajat într-o unitate școlară, unitate conexă, casa corpului didactic, inspectorat școlar, unitatea de învățământ poate solicita, la sesizarea oricărui factor implicat în procesul educațional, prin hotărâre a consiliului de administrație al instituției în cauză, un nou examen medical complet.
(4^1) Situațiile de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală sunt analizate și stabilite de către o comisie formată din 3-5 membri, medici specialiști, constituită la nivel județean în baza unui protocol între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății, care să realizeze expertiza capacității de muncă.
Iată ce prevede Hotărârea de Guvern nr. 355/2007 pentru personalul didactic
„Fişa 138. Personal didactic din instituţii de învăţământ
Examen medical la angajare:
– examen clinic general
– examen psihiatric – la indicaţia medicului de medicina muncii
– examen coproparazitologic – pentru personalul educativ (educatori)
Examen medical periodic:
– examen clinic general – anual
– examen psihiatric – la indicaţia medicului de medicina muncii
– examen coproparazitologic – pentru personalul educativ (educatori) – anual
Contraindicaţii:
– leziuni tuberculoase pleuropulmonare evolutive
– tulburări psihice de orice natură
– balbism, disartrie
– tulburări de comportament
– boli infectocontagioase în evoluţie
– alcoolism cronic”
Legea 272/2004 este cea care stabilește protecția și promovarea drepturilor copilului.
Articolul 94 – „(1) Prin abuz asupra copilului se înțelege orice acțiune voluntară a unei persoane care se află într-o relație de răspundere, încredere sau de autoritate față de acesta, prin care sunt periclitate viața, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului, și se clasifică drept abuz fizic, emoțional, psihologic, sexual și economic.”
Articolul 95 – „Sunt interzise săvârșirea oricărui act de violență, precum și privarea copilului de drepturile sale de natură să pună în pericol viața, dezvoltarea fizică, mentală, spirituală, morală sau socială, integritatea corporală, sănătatea fizică sau psihică a copilului, atât în familie, cât și în instituțiile care asigură protecția, îngrijirea și educarea copiilor, în unități sanitare, unități de învățământ, precum și în orice altă instituție publică sau privată care furnizează servicii sau desfășoară activități cu copii.”
Articolul 89 – (1) Copilul are dreptul de a fi protejat împotriva abuzului, neglijării, exploatării, traficului, migrației ilegale, răpirii, violenței, pornografiei prin internet, precum și a oricăror forme de violență, indiferent de mediul în care acesta se află: familie, instituții de învățământ, medicale, de protecție, medii de cercetare a infracțiunilor și de reabilitare/detenție, internet, mass-media, locuri de muncă, medii sportive, comunitate etc.
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Lucrez in privat, nu am cerut aviz psihologic nimanui. Imi ajut colegii indiferent de pozitia lor in ierarhia firmei si de problemele pe care le au. E greu de ințeles pentru cineva care este evaluat de inspectori dupa cat de gustoase sunt saleurile si prajiturelele…
Trist pentru copiii care au nevoie de sprijin.
Evaluarea psihiatrică a oricărui subiect ( profesor, în cazul de față )este ulterioară evaluării psihologice a acestuia, în vederea depistării unor tulburări de natură psihocomportamentală ; cele două modalități de evaluare se presupun reciproc , nu se exclud!.Prin urmare, preferabilă este situația în care , în fiecare unitate de învățământ, testarea psihologică să se efectueze cât mai riguros- deontologic, fără “presiunea”, dirijismul sau , dimpotrivă, ignoranța de 9 sau 10 lei (prețul unei testări din “lipsă de bani în buget”)al unor directori atâât de politizați sau politrucizați , încât ei știu dinainte cum trebuie să decurgă demersul evaluării (!):cât mai “repede”, într- o pauză , dacă se poate, cu aranjamente de oferte de testare, astfel încât ” vine” tot ce psiholog doresc ei ( atâât de *non*confidențiale sunt aceste oferte de preț); CA nu prea au legătură reală cu termenii ” achiziției”( dacă au sau pot avea)! Așadar, psihologii , care testează ( că nu au de ales!) pe 10 lei , în majoritatea școlilor, sunt acceptați doar dacă ” se supun” direcțiunilor ! Bagatelizarea testării pleacă de ” sus în jos” , de la conducerea școlii , la psihologul care e pus în fața faptului împlinit .Cu psihiatrul e mai ” grav” , că se poate jongla cu ” ocupări ” de post/ ore, în manieră asemănătoare ! O primă și stringentă condiție sine qua non a unei testări / selectări obiective de personal: DEPOLİTİZAREA conducerii școlilor !!! În caz contrar , așa cum -an de an – schimbăm doar structura anului școlar, testarea psihologică/ psihiatrică va rămâne , cu sau fără voia specialistului, una FORMALĂ !!
Începeți cu cei care au hotărât să facem în fiecare an dosar pentru a obține ore pentru suplinire, an de an, aceleași documente, an de an, în fiecare an!!!
Profesorii sunt nișjte bolnavi pisihic că dac ar fi sănătoși la cap nu s-ar face profesori! Săi controleze peste tot, bolnavi ce sunt, să nu mai lase pe nici unul la catedră că sparie copii și ii face dilimache!
Au găsit de ce sa se ia…🤣🤣🤣de salarii ca sunt mizerabile, nu…pai, cine sa vina in invatamant pe banii astia, decât oameni cu probleme?👎👎👎👎👎👎👎👎
De acord, să fie testați!
La fel și elevii, să fie testați, pentru a depista, trata problemele cognitive – tulburări de memorie, lipsă de atenție, distractibilitate, dificultate în rezolvarea problemelor de orice fel!
Este inadmisibil ca elevii să intre în clasă, la începutul clasei pregătitoare și nu numai, fără un aviz de la neurolog/ psihiatru!
Vă doresc sănătate de toate felurile, mai ales părinților care ascund “problemele copiilor”, crezând naiv, că învățătoarele, profesorii nu-și dau seama!
Oi fi dorind numai genii in clasa. Cand te faaci profesor trebuie sa stii ca o sa ai toate felurile de copii la clasa. Esti platit sa ii inveti pe toti. Nu poti, ti se pare salariul prea mic, orice alt motiv, ai o solutie: demisia.
Mergi la privat si vezi cine te plateste 5000 de lei pe luna, 5 ore pe zi munca, 4 luni pe an concediu.
A durut, te-ai simtit vizat?
Nu ma duc pe 5000, 5000 am, ce zici? Mi se pare putin rau! Nu doresc” numai genii”, vreau copii normali, apti pentru scoala!
Altceva mai stiti, in afara de “vreti salarii”, “concedii”, “demisia”?
Cum te intelegi cu profesorii? Nu te intelegi, este?