EXCLUSIV Elevii de la clasele de bilingv/intensiv, care au nevoie de atestat la finalul clasei a XII-a, lăsați fără calendar de înscrieri pentru ultimii doi ani școlari, de Ministerul Educației / Legislația actuală permite înscrierea doar pentru anul 2021

9.003 vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Metodologia ce vizează organizarea și desfășurarea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și pentru liceenii claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, nu este actualizată pentru anul 2023. Concret, Ministerul Educației nu a prevăzut un calendar pentru înscrierea elevilor în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023, iar școlile folosesc calendarul din 2020.

În acest moment, elevii care sunt în clasa a XII-a ar trebui să susțină, în ultimul modul, un examen pentru obținerea atestatului de competență lingvistică. Este un document pe baza căruia se recunoaște nivelul de competență al unei limbi străine. Metodologia din 31 august 2020, pentru organizarea și desfășurarea examenului, a fost aprobată prin ordinul Ordinul nr. 5.460 din 31 august 2020. De precizat este că perioada de înscriere a fost actualizată de Ordinul nr. 3.663 din 14 aprilie 2021.

Edupedu.ro a discutat cu reprezentanții Ministerului Educației, iar aceștia au indicat, ca soluție, respectarea perioadei de înscriere din ordinul din 2020, așa cum procedează și școlile. Spre exemplu, Inspectoratul Școlar Județean Sibiu a pus, pe site, la secțiunea Atestat 2023, ordinul din 2020, fără să fie luate în calcul actualizările din 2021.

În mod normal, ar trebuie să fie dat un ordin nou, astfel încât să existe o prevedere generală ce vizează înscrierea și susținerea examenului de către elevi, nu doar pentru un anumit an școlar.

Cum este în prezent

În prezent, metodologia stabilește perioada de înscriere doar pentru anul școlar 2020-2021, nu pentru anul 2022-2023: „În anul școlar 2020-2021, înscrierea candidaților și susținerea examenului pentru obținerea atestatului de competență lingvistică de către elevii claselor a XII-a cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi moderne și de către elevii claselor a XII-a cu predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învățământul preșcolar și primar de către elevii claselor a XII-a cu profil pedagogic, specializarea învățător-educatoare, proveniți din învățământul liceal de stat și particular, se desfășoară în perioada 10-31 mai 2021.”

Foto: Metodologia din 31 august 2020 / legislatie.just
Calendarul pentru anul 2020

În 2020, când a fost publicată metodologia în Monitorul Oficial, metodologia prevedea ca perioada de înscriere și de susținere să fie între 1 și 31 mai.

Art. 2 – „Înscrierea candidaţilor şi susţinerea examenului pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică pentru elevii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi moderne şi pentru cei ai claselor cu predare în limbile minorităţilor, precum şi a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învăţământul preşcolar şi primar de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţător-educatoare, proveniţi din învăţământul liceal de stat şi particular se desfăşoară în perioada 1-31 mai.”

În aprilie 2021, documentul a fost actualizat, iar perioada în care se pot înscrie elevii a fost modificată doar pentru anul școlar 2020-2021. În 2021, printre altele, modificările au vizat perioada în care se pot înscrie elevii pentru obținerea atestatului de competență lingvistică, persoanele care fac parte din comisia de organizare și desfășurare a examenului, dar și aspecte referitoare la probele pe care le susțin liceenii.

Cum procedează unitățile de învățământ în anul școlar 2022-2023

Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Sibiu a publicat, pe site, ordinul 5.460 din 31 august 2020 pentru anul 2023. Vezi mai jos ordinul prin care a fost aprobată metodologia din 2020:

Edupedu.ro a contactat mai mulți directori de licee, iar răspunsul a fost că aceștia vor respecta perioada de înscriere prevăzută în Ordinul nr. 5.460 din 31 august 2020, adică 1-31 mai.

Nu este clar în ce zile s-a făcut înscrierea și au susținut elevii examenul în anul 2021-2022.

Potrivit prevederilor Legii nr. 24 din 27 martie 2000, în vigoare este Ordinul nr. 3.663 din 14 aprilie 2021:

Art 12 – „(3) Actele normative prevăzute la art. 11 alin. (1), cu excepția legilor și a ordonanțelor, intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este prevăzută o dată ulterioară. Atunci când nu se impune ca intrarea în vigoare să se producă la data publicării, în cuprinsul acestor acte normative trebuie să se prevadă că ele intră în vigoare la o dată ulterioară stabilită prin text.”

La aceeași lege este menționat că „versiunea consolidată a actului normativ este un instrument de documentare care nu produce efecte juridice. Numai actele normative publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pot fi folosite ca texte de referință, în scopuri juridice.” – art. 70^1 (3)

Foto: Legea nr. 24 din 27 martie 2000 / legislatie.just

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal nu este de acord cu propunerea Ministerului Educației de a introduce camere audio-video în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al părinților – Alina Săvoiu, director juridic al instituției

Alina Săvoiu, director juridic al Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, a spus, într-o intervenție la TVR 1, că instituția „nu este de acord cu propunerea…
Vezi articolul

Universitatea Politehnică Timișoara propune o inițiativă în Cercetare şi Educaţie cu Ucraina la nivel național / Cercetătorii ucraineni să poată preda cursuri în domeniile lor de specialitate, în România

Solidaritate în Cercetare şi Educaţie cu Ucraina este o inițiativă propusă de Universitatea Politehnica Timişoara prin care cercetătorii ucraineni să aibă acces la echipamente și facilitățile universităților din România, iar…
Vezi articolul

Absolvenții de învățământ profesional și tehnic din România nu au niciun avantaj pe piața muncii față de absolvenții de liceu teoretic, spune Hannah Kitchen, expertă a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică

Peste 50% dintre elevii din România sunt înscriși în învățământul profesional și tehnic, potrivit analizei prezentate de Hannah Kitchen, expertă a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) într-un podcast…
Vezi articolul

Proiectul de hotărâre privind reforma ARACIP trebuie retras, cere un grup de organizații neguvernamentale. Propunerile acestora privind componența, atribuțiile și evaluarea activității agenției care acreditează școlile

Proiectul de hotărâre privind reforma agenției care acreditează școlile, ARACIP, încalcă mai multe prevederi ale legii și ridică probleme atât în privința finanțării instituției, cât și în privința guvernanței acesteia,…
Vezi articolul