Guvernul României propune alocarea a 500 de milioane de euro către colegiile centenare, din fondul de 1,05 miliarde de euro propus pentru finanțarea Educației în Planul Național de Relansare și Reziliență. Documentul pe care România îl pregătește pentru atragerea celor 30,4 miliarde de euro pe care țara noastră le-a negociat cu Comisia Europeană din planul NextGeneration EU este în stadiul de draft și a fost consultat de Edupedu.ro. Propunerea de alocare pentru domeniul Educației este de 1,05 miliarde de euro, dar pentru învățământul preuniversitar sunt prevăzute 850 de milioane de euro.
În descrierea situației actuale a Educației din România, Guvernul citează diferite rapoarte ale Comisiei Europene, date Eurostat sau alte studii internaționale care arată că cele mai mari probleme pe care acest domeniu sunt în mediile devaforizate, în zonele rurale și la capitolul formare profesională și intrastructură.
În primul rând PNRR remarcă faptul că “prin recomandările specifice de țară (RST) privind Programul național de reformă al României pentru 2020, Consiliul Uniunii Europene a subliniat, pe de o parte, că echitatea, incluziunea, calitatea educației, dar și capitalul uman rămân provocări importante, fiind necesare reforme strategice în acest domeniu, iar pe de altă parte că nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic”.
“România dispune de o infrastructură educațională și de formare profesională învechită, nesigură, ineficientă din punct de vedere energetic și cu un nivel scăzut al accesibilității persoanelor cu dizabilități” se arată în document. Apoi autorii PNRR susțin că problema cea mai mare legată de infrastructură ar fi de fapt la colegiile centenare: “Conform Planurilor de Analiză și Acoperire a Riscurilor (PAAR), un procent important de unități și instituții de învățământ de stat, în special colegii naționale de educație centenare, funcționează în clădiri încadrate ca având risc seismic sau niveluri ridicate de risc la incendiu.”
Așa că propunerea de alocare pentru majoritatea banilor, adică 500 de milioane de euro, din cele 850 de milioane de euro prevăzute pentru învățământul preuniversitar merge spre 60 de colegii cu 30.000 de elevi.
La acestea se adaugă propunerea de a investi 350 milioane de euro în 18 campusuri școlare în care ar fi 18.000 de elevi din învățământul profesional și tehnic.
Documentul Planul Național de Relansare și Reziliență este elaborat de Ministerul Fondurilor Europene și ar trebui prezentat de Guvern sau de către Președintele Iohannis în curând. Săptămâna trecută la Cotroceni a fost o ședință în care au fost decise câteva modificări. Acest proiect a fost analizat de Edupedu.ro înainte de acea ședință.
Pe 28 iulie ministrul Marcel Boloș apărea alături de vicepremierul Raluca Turcan în vizită la Colegiul A.T. Laurian din Botoșani, colegiu centenar pe care vicepremierul Turcan l-a absolvit. În postare, aceasta scria că “împreună cu ministrul fondurilor europene, cu primarul municipiului am identificat soluții pentru reabilitarea corpului principal al școlii, dar și pentru dotarea cu echipamentele necesare a laboratoarelor și spațiilor școlii”.
Cele mai cunoscute colegii centenare din România sunt următoarele:
- Colegiul Național Unirea, Focșani
- Colegiul Național Unirea, Brașov
- Colegiul National Militar Tudor Vladimirescu
- Colegiul Național Traian
- Colegiul Național Ștefan cel Mare
- Colegiul Dobrogean Spiru Haret
- Colegiul Național Spiru Haret
- Colegiul Național Silvania
- Colegiul Național Sfântul Sava
- Colegiul Național Roman Vodă
- Colegiul Național Radu Greceanu
- Colegiul Național Petru Rareş
- Colegiul Național Nicu Gane
- Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu
- Colegiul Național Nicolae Bălcescu
- Colegiul Național Moise Nicoară
- Colegiul Național Mircea cel Bătrân
- Liceul Teoretic Mihail Kogălniceanu
- Colegiul Național Mihai Viteazul
- Colegiul Național Mihai Viteazul
- Colegiul Național Mihai Eminescu
- Colegiul Național Mihai Eminescu
- Colegiul Național Matei Basarab
- Colegiul Național Iulia Hasdeu
- Colegiul Național Ion Maiorescu
- Colegiul Național Ion Luca Caragiale
- Colegiul Național Ion C. Bratianu
- Colegiul Național Iasi
- Colegiul Național I.L. Caragiale
- Colegiul Național Gheorghe Şincai
- Colegiul Național Gheorghe Şincai
- Colegiul Național Gheorghe Lazăr
- Colegiul Tehnic Gheorghe Asachi
- Colegiul Național Gh. M. Murgoci
- Liceul Teoretic Garabet Ibraileanu
- Colegiul Național Fraţii Buzeşti
- Colegiul Național Ferdinand I
- Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi
- Colegiul Național Elena Cuza
- Colegiul Național Dragoș Vodă
- Colegiul Național Dr. Ioan Meșotă
- Colegiul Național Dinicu Golescu
- Colegiul National Militar Dimitrie Cantemir
- Colegiul Național Decebal
- Colegiul Național Costache Negruzzi
- Colegiul Național Carol I
- Colegiul Național Pedagogic Carol I
- Colegiul Național Cantemir Vodă
- Colegiul Național Calistrat Hogaş
- Colegiul Național C.D. Loga
- Colegiul Național Barbu Ştirbei
- Colegiul Național B.P. Haşdeu
- Colegiul Național Andrei Șaguna
- Colegiul Național Al. Papiu Ilarian
- Colegiul Național Al. Ioan Cuza
- Colegiul Național A. T. Laurian
- ….(lista se actualizează)
Reamintim că Edupedu.ro a scris în exclusivitate despre PNRR și despre faptul că autoritățile publică în acest document oficial faptul că numărul copiilor care nu au avut acces la educație în ultimele luni, din cauza închiderii școlilor, este de aproape un milion.
Foto: Facebook.com/Raluca Turcan si Marcel Bolos
4 comments
Cum altfel, vorba românească, ” ban la ban și….”
Apoi o să fie mare mirare: investim bani în învățământ și tot analfabeți funcțional sunt copiii! Cine e de vină, oare? Evident, profesorii, niște leneși și incompetenți, călăii națiunii!
SRI probabil doarme sau nu ii interesează…cine e omul lor din Laurian? Domnul profesor de istorie care nu a făcut nimic în afara de a se plimba prin Europa? Clădirea aceea e nefolosita de mai bine de 10 ani, cu siguranță Turcan unge niste prietenii mai vechi dar repet….nu interesează pe nimeni. Daca s-ar face public ce gogomani și ce gogomănii se petrec în sistem ar înțelege toată lumea că votam degeaba, pardon, nu degeaba, ci pentru ca alții să o ducă bine și să ne dea lecții din tronul politic. Apropo ….cică s-a început testare covid la Penitenciar și s-a oprit brusc, ieșeau prea multe cazuri și nu dă bine? Zvonuri, zvonuri…
Ce o fi fost in capul meu cand am refuzat sa plec in alta tara ?dar nu e tarziu!
Parerea mea este ca se face iarasi vopsirea gardului, leopardul analfabetismului functional fiind caracristic scolilor ”dezavantajate”, nu colegiilor de renume, unde majoritatea copiilor sunt deja beneficiari ai unor conditii decente, ai unor profesori pregatiti, ai sustinerii familiilor si comunitatilor locale.
Daca s-ar dori intradevar ca educatia romaneasca sa aduca plusvaloare la nivelul intregii societati ar trebui investiti multi bani, in toate scolile si in principal in scolile defavorizate, profesorii ar trebui sa beneficieze de formari reale, in centre universitare sau prin CCD-uri, dar cu profesori universitari de renume! In paralel scolile ar trebui sa beneficieze de conditiile decente unui invatamant modern si de toate dotarile necesare unui proces educational modern!