Două eleve eliminate pentru tentativă de fraudă de la prima sesiune de Bacalaureat 2024 au câștigat în instanță dreptul de a da examenul în toamnă, arătând vulnerabilitățile legale ale actelor emise de Ministerul Educației și inspectoratele școlare, conform hotărârilor obținute pe surse de Edupedu.ro. Ambele eleve aveau rezultate școlare foarte bune și au promovat Bacalaureatul cu medii mari.
Elevele au contestat în instanță actul administrativ prin care li s-a interzis participarea la următoarele două sesiuni ale examenului de Bacalaureat. Interdicția a fost impusă ca urmare a eliminării din examen, deoarece aveau asupra lor telefonul mobil, fapt considerat tentativă de fraudă, conform ordinului ministerului Educației.
Tribunalul din Hunedoara și Tribunalul din Iași au decis suspendarea actelor administrative, astfel că elevele au putut participa la sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat 2024. Printre motivele care au stat la baza deciziilor se numără legalitatea actelor emise de minister, comisia din centrul de examen și inspectorat, lipsa dovezilor de fraudă și impactul asupra dreptului la educație.
O elevă este din Iași, absolventă a Colegiului Național „Octav Băncilă” cu media 9,81. A luat 9,50 la proba de limba și literatura română și la proba de istorie a fost eliminată pentru tentativă de fraudă după o oră, când profesorul supraveghetor a observat că avea telefonul asupra ei și i s-a interzis participarea la următoarele două sesiuni de Bacalaureat.
A câștigat în instanță dreptul de a da examenul de Bacalaureat în sesiunea din toamnă 2024, a susținut probele scrise din nou și a promovat Bacalaureatul cu media 9,5.
Eleva din Hunedoara, care a absolvit liceul cu media media 9,91, a susținut doar proba de Anatomie și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, notele de la limba și literatura română și matematică i-au fost luate în considerare și a promovat Bacalaureatul cu media 8,91.
Instanțe: există îndoieli serioase cu privire la legalitatea actelor administrative prin care li s-a interzis participarea la examenul de bacalaureat din toamnă
Tribunalul Hunedoara și Tribunalul Iași au analizat cererile în baza criteriilor legale pentru suspendarea actelor administrative: existența unui “caz bine justificat” și pagubă iminentă și au stabilit că există îndoieli serioase cu privire la legalitatea actelor administrative prin care li s-a interzis participarea la examenul de bacalaureat din toamnă.
Argumentele instanțelor:
Sancțiunea aplicată nu este proporțională cu fapta săvârşită. Principiile generale de drept impun ca sancţiunea aplicată să fie proporţională, adică să corespundă formei de vinovăţie şi gradului de pericol social generat de fapta săvârşită.
„Instanţa reţine că, dispoziţiile menţionate materializează o sancţiune de natură administrativă extrem de gravă, ce presupune săvârşirea unei fapte ilicite, precum şi existenţa unei anumite forme de vinovăţie. Totodată, principiile generale de drept impun ca sancţiunea aplicată să fie proporţională, adică să corespundă formei de vinovăţie şi gradului de pericol social generat de fapta astfel săvârşită. Or, în mod evident, normele ordinului de ministru prezumă toate aceste elemente, fără a se putea susţine că e vorba de o prezumţie irefragabilă.”
Lipsa dovezilor care să susțină tentativa de fraudă. Deși ambele eleve aveau telefonul mobil, instanțele au concluzionat că nu s-a dovedit tentativa de fraudă, nu s-au observat acțiuni care să justifice această acuzație.
Impactul asupra dreptului la educație. Pagube care nu pot fi recuperate sau care sunt greu de recuperat în situația în care elevele nu pot să-și finalizeze studiile liceale și să se înscrie la cursurile unei facultăți
Prejudiciu ireparabil. În cazul stabilirii ulterioare a nelegalității actului, perioada de timp pierdută nu poate fi recuperată, iar o eventuală soluţie favorabilă ar rămâne fără efect, cel puţin cu privire la proxima sesiune de bacalaureat care se organizează de către Ministerul Educației Naționale.
Cazul elevei din Hunedoara surprinde mai multe probleme legale ale actelor emise de centrul de examen, Inspectorat și Minister
Nu s-a respectat prezumția de nevinovăție până la stabilirea prin hotărâre definitivă a intenției de fraudare.
Există neclarități în procesul verbal emis de Centrul de Examen: Nu conține detalii clare despre sancțiunile aplicate, sunt omise normele legale încălcate.
„La rubrica „tipul sancţiunii” din procesul verbal emis de Centrul de Examen este menţionată „eliminarea din examen”, fără a fi indicată şi interdicţia de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat, această din urmă măsură fiind dispusă prin adresa emisă de Inspectoratul Şcolar, după ce eleva a contestat procesul verbal la Inspectorat”, conform instanței.
Instanța a apreciat că Hotărârea Comisiei Județene de bacalaureat este nelegală și netemeinică, iar măsura excesivă de excludere din examen pentru intenție de fraudă este nelegală.
În același timp, nici procesul verbal și nici adresa inspectoratului nu au indicat în mod explicit în ce constă intenția de fraudare a examenului de către elevă, se precizează în hotărârea instanței.
„Textul legal invocat de organul administrativ – art. 56 alin. 2 din Metodologie face referire la: manuale, dicționare, notițe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum și cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.
Aptitudinea telefonului închis prezentat de reclamantă nu ar fi putut contribui la rezolvarea subiectelor și să fie de esența răspunderii disciplinare a candidatului.
Când a fost întrebată dacă deține telefon, reclamanta a recunoscut că da, a predat telefonul și a declarat că nu a folosit niciun telefon pentru rezolvarea subiectelor. A demonstrat asistentului și celorlalte persoane prezente, faptul că a trebuit să folosească parola să deschidă telefonul și că nu a umblat pe telefon, nu a căutat nimic în toată perioada examinării. Ulterior a fost pusă să scrie pe foaie, după cum i s-a dictat de către președintele de comisie.”
Ordinul ministerului Educației privind desfășurarea examenului de Bacalaureat nu cuprinde, în mod expres, o procedura de soluționare a contestațiilor la măsura excluderii din examen și nici nu stabilește competențe speciale în acest sens pentru membrii comisiilor de bacalaureat.
„Răspunsul Inspectoratului are natura unui act administrativ emis în urma exercitării recursului ierarhic, autoritatea ierarhic superioară comisiei de examen verificând legalitatea măsurilor dispuse de aceasta, potrivit documentului.
Însă, instanța precizează că acest control a fost realizat în virtutea principiului subordonării ierarhice, în condițiile în care Anexa nr. 3 din Ordinul Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 4799/2010, care reglementează în mod explicit atribuțiile membrilor comisiilor de bacalaureat nu cuprinde, în mod expres, o procedura de soluționare a contestațiilor la măsura excluderii din examen și nici nu stabilește o competență specială în acest sens.”
Prevederile din actele emise de Ministerul Educației, avute în vedere la soluționarea cererilor
Examenul național de bacalaureat 2024 s-a desfășurat în conformitate cu prevederile Ordinului de ministru 6.156/31.08.2023 și ale Metodologiei de organizare și desfășurare a examenului de Bacalaureat – 2011- prin ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.799/2010), cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, potrivit art.11 din Ordinul Ministerului Educaţiei nr. 6156/31 august 2023 privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat – 2024
„ (1) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea, candidaţii având obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.
(2) Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate la alin. (1) în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu sunt primiţi în examen.
(3) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(4) Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
(5) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(6) Candidaţii care încalcă regulile menţionate la alin. (3) – (5) sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.
(7) Încălcarea regulilor menţionate la alin. (3) – (5) va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi “eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.
Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii “eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.”
- Menționăm că aceleași prevederi sunt incluse la Art.11 și în proiectul de ordin privind organizarea și desfășurarea examenului național de bacalaureat din 2025, pus în consultare publică de Ministerul Educației.
- Astăzi, la ora 14 are loc o dezbatere online a proiectelor de ordine de ministru cu regulile de desfășurare BAC și Evaluare Națională 2025, organizată de Ministerul Educației.
Edupedu.ro a scris pe larg într-o analiză despre cum arată improvizația Ministerului Educației pentru fundamentarea legislativă a examenelor din 2025 în România: instituția și-a bazat proiectele de ordine pentru organizarea BAC și Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, plus admiterea, pe prevederi neaplicabile din legea actuală a educației și pe ordine de ministru date în baza unor legi abrogate.
- Mai precis, examenele de Bacalaureat și Evaluare Națională la clasa a VIII-a din anul 2025 ar urma să se desfășoare în iunie-iulie 2025, la fel și admiterea la liceu. Potrivit proiectelor de ordine de ministru care stabilesc regulile acestora, lansate în dezbatere de Ministerul Educației în ultima săptămână, fundamentarea acestor examene este pe legea 198/2023, plus câteva ordine de ministru.
- Mai multe organizații ale elevilor și părinților au semnalat faptul că preambulul acestor ordine de ministru indică o lipsă de temei legal a examenelor, fiind evocate de autori articole din actuala legea e educației care prevede doar organizarea pe viitor a examenelor, nu și pentru sesiunile din 2025 sau 2026. Mai multe detalii, aici.