EXCLUSIV Curtea de Conturi a cerut Ministerului Educației decuplarea brutală a universităților de activitatea de cercetare, reducerea standardelor minimale pentru profesori, finanțarea excelenței în funcție de activitatea didactică. Recomandările emise în 2019 sunt verificate acum de auditorii Curții – SURSE

18.270 de vizualizări
Examen studiu pregatire test scoala clasa / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Curtea de Conturi a recomandat Ministerului Educației, în 2019, să transforme universitățile în instituții aproape exclusiv de predare, printr-o decuplare brutală a acestora de activitatea de cercetare, iar acum verifică îndeplinirea solicitărilor extrem de specifice emise în urmă cu 2 ani, potrivit surselor Edupedu.ro. Concret, Curtea de Conturi a cerut, într-un Audit al „performanței administrării bazei didactice de studiu si cercetare, deținută de instituțiile de învățământ superior”, scăderea standardelor minimale pe care profesorii și conducătorii de doctorat din universități trebuie să le îndeplinească, prin punctarea cu prioritate a activității de predare.

Curtea de Conturi a recomandat Ministerului Educației și să finanțeze excelența în universități pe baza activităților de predare, nu cu precădere a cercetării.

Potrivit documentului cu recomandări oficiale realizat de Curtea de Conturi în 2019 și obținut de Edupedu.ro, o altă prevedere a cărei îndeplinire este verificată acum de auditorii Curții spune că finanțarea primită de către universități din partea statului ar trebui să fie „în funcție de tendințele demografice de la nivel național și de cererea de forță de muncă superior calificată pe ramuri ale economiei”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, aceste solicitări avantajează universitățile de studii economice și politehnicele. Pe de altă parte, ele contrazic investițiile în internaționalizare anunțate chiar de Minister, dar și tendința de a elimina barierele geografice prin introducerea de microcredite sau posibilități de a combina studii de la mai multe universități, în cadrul aceleiași forme de studiu.

Curtea de Conturi a recomandat și ca Ministerul Educației să verifice “oportunitatea” proiectelor de cercetare derulate de fiecare universitate, să deruleze “analize de eficiență, eficacitate și economicitate” a departamentelor din universități și să poată tăia finanțările proiectelor de cercetare pe care Ministerul Cercetării le-a decis anterior. Concret, paragraful din documentul Curții de Conturi este următorul: “Efectuarea periodică a analizelor de oportunitate ale proiectelor de cercetare precum și a unor analize de eficiență, eficacitate și economicitate a activității centrelor/departamentelor/unităților care să stea la baza repartizării finanțării suplimentare de excelență”.

O altă recomandare verificată acum de Curtea de Conturi, potrivit surselor Edupedu.ro, se referă la proprietatea bazelor didactice și de cercetare din universități. Instituția a recomandat „efectuarea demersurilor necesare pentru reglementări clare și în concordanță cu legislația națională în domeniu, care să ofere posibilitatea MEN de a acționa în interesul Statului Român și universităților, în sensul delimitării proprietății private a acestora de proprietatea publică/privată a statului, în funcție de efortul financiar depus și interesele fiecărei părți”. Concret, dacă o universitate a ridicat o clădire folosind 50% fonduri din bugetul de stat și 50% fonduri proprii, Curtea de Conturi cere ca tipul de proprietate să fie împărțit clar stat-privat. O inițiativă care face universitățile vulnerabile în fața oricărui control și care introduce, de fapt, arbitrariul: rezultatele unei viitoare analize pot sancționa sau lăuda, în funcție de cine ce anume controlează.

Cum sună, concret, paragraful din recomandarea Curții de Conturi care prevede scăderea standardelor minimale: „MEN se va asigura de reconsiderarea echilibrului dintre componenta de cercetare si componenta didactica a activității personalului didactic universitar, prin revizuirea de către CNATDCU a standardelor minimale naționale de ocupare in sensul cuprinderii unor indicatori minimali care sa evalueze cu prioritate activitatea didactica”.

De remarcat că recomandările Curții de Conturi vizează inclusiv activități specifice ale universităților și Ministerului Educației, cu recomandări de detaliu, până la nivel de conținut, curriculum și politici educaționale.

Cererile sunt cuprinse, cu titlul de Recomandare, într-un document emis de Curtea de Conturi și intitulat “Scrisoarea cu recomandări nr. 40.488/20.05.2019 transmisă urmare efectuării în cursul anului 2019 a acţiunii cu tema ‘Auditul performantei administrării bazei didactice de studiu si cercetare, deținută de instituţiile de învăţământ superior’”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, auditorii Curții de Conturi efectuează în prezent în Ministerul Educației auditul financiar anual, iar în cadrul acestei activități solicită reprezentanților Ministerului să facă dovadă că instituția a dus la îndeplinire aceste recomandări din 2019.

DOCUMENT Solicitările integrale emise de Curtea de Conturi pentru Ministerul Educației:
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro

Președintele Curții de Conturi este Mihai Busuioc, unul dintre apropiații fostului lider PSD Liviu Dragnea. Mihai Busuioc a fost instalat la șefia instituției în 2017, la propunerea și cu voturile PSD, scrie G4Media.ro.

Foto: Pexels.com


4 comments
  1. Sunt doar recomandări – nu va ține nimeni seama de ele, în toată UE se promovează în principal după rezultatele activității de cercetare. Eventual, după clasificarea programelor, domeniilor și universităților, acolo unde componenta didactică va deveni majoritară, se vor introduce standarde privitoare la activitatea didactică.
    Dacă rămânem unde suntem, vom avea tot mai mulți descurcăreți în standarde (alături de puținii care chiar fac cercetare) și tot mai mulți absolvenți analfabeți funcțional.
    Nu poți să nu te întrebi: ce cretini schizofreni au condus educația (NAȚIONALĂ, uneori asociată și cu CERCETAREA!!!) dacă exact la capitolul EDUCAȚIE suntem varză????? Vine curtea de conturi și dă o palmă croitorașilor de indicatori și rumegătorilor de proiecte europene, obligatoriu trecute prin minister!
    Cred că lucrurile se vor schimba din temelii: din “așa-și-așa”, vom shiftui brusc în “nici așa-nici așa”. Dar cu stil.

  2. Într-o țară condusă de agramați, semianalfabeți, semidocți şi profitori, nu e de mirare că universitățile apărute ca srl-uri de apartament, după şpăgi cât şi cui trebuie, dictează trendul educației şi cercetării…Din subcultură şi mediocritate nu se poate naşte performanțã…Eventual, doar performanță în mediocritate… TRIST.

  3. Asa patim daca nu am fost capabili sa separam universitatile de cercetare de cele aplicative … In orice tara performanta aceste doua sisteme de invatamant superior sunt separate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raportările anuale multiple ale universităților către diferite instituții vor fi înlocuite de raportări unice anuale, făcute printr-o platformă a Ministerului Educației – proiect de HG

Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior (PNRUIS), care le permite universităților să facă o singură raportare pe an, urmează să fie lansată, potrivit unui proiect de HG pus…
Vezi articolul

Cerințele studenților pentru autorități, în contextul Covid-19: Amânarea plății taxelor, ajutor pentru studenții fără acces la calculator, mai multe burse sociale din toamnă, dezinfectarea spațiilor de cazare

“Nu ne izolați de educație!” suna apelul Alianței Naționale ale Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) către autorități, apel adresat, marți, în contextul măsurilor luate pentru combaterea epidemiei Covid-19. ANOSR formulează…
Vezi articolul

Stomatologia este o specializare de licență la finalul căreia ai drept de liberă practică, ceea ce nu este puțin, spune Ecaterina Ionescu, prorector al UMF Carol Davila / Anul acesta, concurența la stomatologie a fost mai mare ca la medicină generală 

„În primul rând, stomatologia, ca farmacia, dar diferă abordarea, este o profesie în care la finalul studiilor de universitare de licență ai drept de liberă practică, ceea ce nu este…
Vezi articolul

Recomandările practice pentru universitățile din Marea Britanie, pentru prevenirea și combaterea abuzurilor sexuale: Puncte unice de contact pentru sesizări, instruire specifică pentru anchetatori, folosirea intensă a datelor, proceduri diferențiate pentru studenți, absolvenți, pentru reclamații în cazuri curente sau cazuri vechi

Consultări cu studenții și cu victime ale unor abuzuri, proceduri clare pentru managementul de caz și diverse tipuri de investigații, instruirea celor implicați despre tot ce presupune o asemenea anchetă,…
Vezi articolul