EXCLUSIV Cine este autorul testelor grilă la BAC și Evaluarea Națională: fostul ministru Valentin Popa, inspirat de examenele medicilor și magistraților

Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea

Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea

Subiectele grilă la Bacalaureat și Evaluarea Națională, anunțate peste noapte de Ministerul Educației pentru a fi aplicate chiar de anul acesta, au fost introduse la propunerea fostului ministru al Educației, Valentin Popa. Contactat de Edupedu.ro, fostul ministru a declarat: “Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură”.

Fostul ministru nu vede nicio problemă în aplicarea lor chiar la copiii de clasele a XII-a și a VIII-a, deși nu s-au pregătit până acum pe acest tip de subiect. În ceea ce privește posibilitatea ca elevii să copieze mult mai ușor la astfel de subiecte, Valentin Popa spune că avea în vedere existența a 4 tipuri de subiecte în aceeași sală, deci ca cerințele și răspunsurile să nu fie identice la toți elevii.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către fostul ministru al Educației Valentin Popa:

Această idee a apărut imediat după rezultatele de la Bacalaureat si de la Evaluarea Națională, când s-a constatat o serie întreagă de nemulțumiri din punctul de vedere al sistemului de corectare. Profesorii au avut mult prea mare libertate în a puncta acei itemi făcuți incomplet de elevi: unii au punctat aproape de maxim, alții aproape de minim.

Pentru creșterea obiectivității corecturii, s-a propus trecerea la o serie de itemi obiectivi sau de tip grilă, cum se mai pot numi, astfel încât cel puțin pentru acești itemi corectura să fie unitară în toată țara.

Am discutat cu secretarii de stat implicați în preuniversitar, Florian Lixandru și Irina Kovacs, și cu directorul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), Marian Șuță.

Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură, care sunt considerate în acest moment cele mai corecte și obiective examene. Nu sunt nici acestea perfecte, pentru că nu putem – atunci când lucrăm cu oamenii – să facem totul perfect, dar sunt mult mai bune decât ceea ce realizăm în momentul de față la Bacalaureat și Evaluarea Națională.

Tehnica de distribuire a subiectelor în sală trebuie să respecte aceeași procedură ca în facultățile de medicină, astfel încât subiectele să fie într-un careu de 4. Sunt, practic, patru tipuri de subiecte obținute prin amestecarea răspunsurilor la aceleași întrebări. Se pot amesteca și întrebările între ele, astfel încât să nu aibă aceeași succesiune pe pagină.

CNEE a analizat și a propus, împreună cu inspectorii de specialitate, ca 40% din itemii de la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat să fie astfel de itemi obiectivi.

Sigur că am luat și am analizat cazul din 2003 (când subiectele de Bacalaureat au fost integral grilă la unele discipline și s-au înregistrat foarte multe cazuri de elevi care au copiat – n.red.) și am remarcat că nu s-a respectat nimic din elementele de siguranța pe care le-ar fi presupus amestecarea subiectelor și a rezultatelor.

Dacă dăm în sală același subiect, este evident că e ușor să copiezi unul de la celălalt, mai ales că în acel an nu erau camere de luat vederi și erau și cazuri în care răspunsurile erau dictate în fața clasei. Nu mai suntem, însă, în cazul de atunci, avem camere video, supraveghetori aleși aleatoriu și nu am mai întâlnit astfel de cazuri.

Atâta vreme cât subiectele respectă mai departe programa școlară, nu cred că are importanță că dăm anul acesta 4 sau 5 sau 10 subiecte de acest tip. Chiar ar fi bine să mai schimbăm ceva în aceste subiecte, pentru a evita șabloanele.

Prea mulți elevi se pregătesc pentru examene, cu șabloane. E o problemă, pentru că nu e prima oară când citesc în mass-media că sunt copii care iau 10 la Bacalaureat și care nu au citit în viața lor o carte. Asta înseamnă că au învățat după șabloane.

Nu am de ce să dau alt sfat Ministerului Educației decât cel dat atâta timp cât eram ministru. Nu am găsit niciun argument solid pentru a păstra același sistem și a avea la anul aceleași probleme la evaluare.

Remarc faptul că foarte mulți vectori de opinie solicită schimbări în învățământ, dar la cea mai mică schimbare apar alți vectori, care spun că iar facem un experiment. Înseamnă că nu putem face niciodată o schimbare în învățământ, fără să facem un experiment”.

Foto: InquamPhoto – Octav Ganea


Dacă vrei să dezvoltăm proiectul Edupedu și ești un susținător, ca și noi, al Educației, ne poți sprijini fie prin donații, fie prin platforma Patreon. Îți mulțumim!
Become a Patron!

Exit mobile version