EXCLUSIV Cine este autorul testelor grilă la BAC și Evaluarea Națională: fostul ministru Valentin Popa, inspirat de examenele medicilor și magistraților

4.299 de vizualizări
Valentin Popa / Foto: Inquam Photos - Octav Ganea
Valentin Popa / Foto: Inquam Photos – Octav Ganea
Subiectele grilă la Bacalaureat și Evaluarea Națională, anunțate peste noapte de Ministerul Educației pentru a fi aplicate chiar de anul acesta, au fost introduse la propunerea fostului ministru al Educației, Valentin Popa. Contactat de Edupedu.ro, fostul ministru a declarat: “Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură”.

Fostul ministru nu vede nicio problemă în aplicarea lor chiar la copiii de clasele a XII-a și a VIII-a, deși nu s-au pregătit până acum pe acest tip de subiect. În ceea ce privește posibilitatea ca elevii să copieze mult mai ușor la astfel de subiecte, Valentin Popa spune că avea în vedere existența a 4 tipuri de subiecte în aceeași sală, deci ca cerințele și răspunsurile să nu fie identice la toți elevii.

Declarațiile integrale acordate Edupedu.ro de către fostul ministru al Educației Valentin Popa:

Această idee a apărut imediat după rezultatele de la Bacalaureat si de la Evaluarea Națională, când s-a constatat o serie întreagă de nemulțumiri din punctul de vedere al sistemului de corectare. Profesorii au avut mult prea mare libertate în a puncta acei itemi făcuți incomplet de elevi: unii au punctat aproape de maxim, alții aproape de minim.

Pentru creșterea obiectivității corecturii, s-a propus trecerea la o serie de itemi obiectivi sau de tip grilă, cum se mai pot numi, astfel încât cel puțin pentru acești itemi corectura să fie unitară în toată țara.

Am discutat cu secretarii de stat implicați în preuniversitar, Florian Lixandru și Irina Kovacs, și cu directorul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE), Marian Șuță.

Ideea mi-a venit de la modul în care se dau examenele de rezidențiat și de intrare în Institutul Național de Magistratură, care sunt considerate în acest moment cele mai corecte și obiective examene. Nu sunt nici acestea perfecte, pentru că nu putem – atunci când lucrăm cu oamenii – să facem totul perfect, dar sunt mult mai bune decât ceea ce realizăm în momentul de față la Bacalaureat și Evaluarea Națională.

Tehnica de distribuire a subiectelor în sală trebuie să respecte aceeași procedură ca în facultățile de medicină, astfel încât subiectele să fie într-un careu de 4. Sunt, practic, patru tipuri de subiecte obținute prin amestecarea răspunsurilor la aceleași întrebări. Se pot amesteca și întrebările între ele, astfel încât să nu aibă aceeași succesiune pe pagină.

CNEE a analizat și a propus, împreună cu inspectorii de specialitate, ca 40% din itemii de la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat să fie astfel de itemi obiectivi.

Sigur că am luat și am analizat cazul din 2003 (când subiectele de Bacalaureat au fost integral grilă la unele discipline și s-au înregistrat foarte multe cazuri de elevi care au copiat – n.red.) și am remarcat că nu s-a respectat nimic din elementele de siguranța pe care le-ar fi presupus amestecarea subiectelor și a rezultatelor.

Dacă dăm în sală același subiect, este evident că e ușor să copiezi unul de la celălalt, mai ales că în acel an nu erau camere de luat vederi și erau și cazuri în care răspunsurile erau dictate în fața clasei. Nu mai suntem, însă, în cazul de atunci, avem camere video, supraveghetori aleși aleatoriu și nu am mai întâlnit astfel de cazuri.

Atâta vreme cât subiectele respectă mai departe programa școlară, nu cred că are importanță că dăm anul acesta 4 sau 5 sau 10 subiecte de acest tip. Chiar ar fi bine să mai schimbăm ceva în aceste subiecte, pentru a evita șabloanele.

Prea mulți elevi se pregătesc pentru examene, cu șabloane. E o problemă, pentru că nu e prima oară când citesc în mass-media că sunt copii care iau 10 la Bacalaureat și care nu au citit în viața lor o carte. Asta înseamnă că au învățat după șabloane.

Nu am de ce să dau alt sfat Ministerului Educației decât cel dat atâta timp cât eram ministru. Nu am găsit niciun argument solid pentru a păstra același sistem și a avea la anul aceleași probleme la evaluare.

Remarc faptul că foarte mulți vectori de opinie solicită schimbări în învățământ, dar la cea mai mică schimbare apar alți vectori, care spun că iar facem un experiment. Înseamnă că nu putem face niciodată o schimbare în învățământ, fără să facem un experiment”.

Foto: InquamPhoto – Octav Ganea


Dacă vrei să dezvoltăm proiectul Edupedu și ești un susținător, ca și noi, al Educației, ne poți sprijini fie prin donații, fie prin platforma Patreon. Îți mulțumim!
Become a Patron!


6 comments
  1. Poate n-ar fi rau sa ne amintim de modalitatea caricaturala prin care fostul ministru al educatiei s-a obtinut cunoscuta porecla de Ministrul-Pamblica. Oare si dumnealui a sustinut la gramatica teste-grila? Daca da, nu l-au ajutat cu NIMIC!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Senatului Universității Politehnica, după condamnarea cu suspendare, în primă instanță, a rectorului Mihnea Costoiu: În momentul în care există o decizie definitivă, atunci se pot lua măsuri, până atunci sunt numai prezumții

În momentul în care există o decizie definitivă atunci se pot lua măsuri, până atunci sunt numai prezumții, spune, pentru Edupedu.ro, Tudor Prisecaru, președintele Senatului Universității Politehnica București. Declarația a…
Vezi articolul

Profesorii de 10 la Definitivat 2023, din județul Alba: Vreau să cred că pot aduce o schimbare, doar prin munca și plăcerea de a lucra cu copiii / Am avut onoarea de a avea cei mai buni profesori și acest lucru s-a văzut în rezultatele obținute

Patru profesori au reușit performanța de a obține 10 pe linie, la Definitivat 2023, în județul Alba. Jurnaliștii de la Alba24.ro au discutat cu cei patru profesori, pentru a vedea…
Vezi articolul

Testele grilă la examene înseamnă creștere artificială a ratei de promovare. Simulările de BAC și Evaluare se transformă într-un experiment – Elevii critică dur Ministerul Educației

Elevii critică dur Ministerul Educației, pentru transformarea simulării examenelor într-un “experiment nefundamentat”. Introducerea a minimum 30% subiecte grilă la Evaluarea Națională și la Bacalaureat arată dorința de a crește artificial rata…
Vezi articolul