EXCLUSIV Ce ore dispar de la clasa pregătitoare până în clasa a IV-a – Noul proiect de plan-cadru: Ministerul elimină o oră de Dezvoltare personală la clasa pregătitoare, din toamnă. La clasa I, dispare o oră de Limba română

129.242 de vizualizări
Noul proiect de plan-cadru pentru învățământul primar versus vechiul plan-cadru
Copiii care pe 14 septembrie 2020 intră în clasa pregătitoare vor face cu o oră mai puțin pe săptămână, față de colegii lor din generațiile trecute. Concret: vor avea 18 ore obligatoriu pe săptămână, la care se poate adăuga un opțional. Ora tăiată este de la materia Dezvoltare personală, care în final va rămâne cu 1 oră pe săptămână. Edupedu.ro a obținut în exclusivitate planul-cadru la care lucrează în prezent specialiștii din Ministerul Educației.

De remarcat că Religia rămâne fără nicio schimbare cu 1 oră pe săptămână în Trunchiul comun din clasa pregătitoare până în liceu.

Potrivit proiectului de plan-cadru pentru învățământul primar, document obținut de Edupedu.ro, la clasa I dispare o oră de Limba română – pe care o regăsim în plus la clasa a III-a -, rămânând un total de 6 ore de Limba română pe săptămână de Română la clasa I și tot 6 și la clasa a III-a.

Dispar ore din aria “Educație fizică, sport și sănătate” și este eliminată disciplina “Joc și mișcare”. Concret, de la materia “Muzică și mișcare” este tăiată o oră pe săptămână la clasa a II-a, rămânând o oră pe săptămână (de la 2). Odată cu tăierea materiei “Joc și mișcare”, dispare și ora alocată pe săptămână acestei discipline în clasele a III-a și a IV-a.

La disciplina “Arte vizuale și abilități practice” este tăiată o oră pe săptămână la clasa a III-a.

Ministerul Educației modifică din această toamnă numărul de ore la clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, pentru a respecta legea inițiată de Liviu Pop și promulgată de președintele Klaus Iohannis în noiembrie 2019.   

Noul proiect de plan-cadru pentru învățământul primar:
Noul proiect de plan cadru pentru invatamantul primar 2020 / Sursa foto: Edupedu.ro
Clasa pregătitoare: în septembrie 2020 dispare o oră de Dezvoltare personală

Elevii de clasa pregătitoare vor face o oră în minus de “Dezvoltare personală”, ajungând la 1 oră pe săptămână alocată acestei materii (de la 2).

La Clasa pregătitoare elevii ar urma să aibă din septembrie 18 ore obligatoriu pe săptămână (față de 19 câte au avut generațiile trecute), la care se poate adăuga un opțional. Singura modificare o reprezintă eliminarea unei ore pe săptămână de Dezvoltare personală, materie care astfel nu mai are 2, ci 1 oră pe săptămână.

Clasa I: în septembrie 2021 va fi tăiată o oră de Limba și literatura română

La clasa I, elevii vor avea din septembrie un total de 19 ore obligatorii pe săptămână (față de 20 de ore până acum), la care se poate adăuga maximum un opțional.

La totalul de 19 ore s-a ajuns prin tăierea unei ore de Limba și literatura română: elevii vor face 6 ore de Limba și literatura română pe săptămână, față de 7 prevăzute anii trecuți.

Clasa a II-a: dispare 1 oră/săptămână de Muzică și mișcare, din septembrie 2022

La clasa a II-a, elevii vor face un total de 19 ore obligatorii pe săptămână (față de 20 de ore până acum), la care se poate adăuga maximum un opțional.

La acest total s-a ajuns prin tăierea unei ore pe săptămână de Muzică și mișcare.

Clasa a III-a: se adaugă o oră de Limba română, dar dispar orele de Joc și mișcare și de Arte vizuale și abilități practice, din septembrie 2023

La clasa a III-a, elevii urmează să aibă din septembrie în total 19 ore obligatorii săptămânal (față de 20 de ore până acum) și maximum un opțional.

Copiii vor face în plus o oră de Limba și literatura română (ajungând la 6 ore pe săptămână, față de 5 până acum), dar nu vor mai face deloc ora de Joc și mișcare și li se va tăia o oră pe săptămână și de la Arte vizuale și abilități practice (la care până acum făceau 2 ore pe săptămână).

Clasa a IV-a: Dispare ora de Joc și mișcare, din septembrie 2024

La clasa a IV-a, elevii vor avea un total de 20 de ore pe săptămână, obligatoriu (față de 21 cât prevede planul-cadru în vigoare). La acest total s-a ajuns prin eliminarea orei de Joc și mișcare.

Vechiul plan-cadru pentru învățământul primar, care se aplică din anul școlar 2013-2014:
Planul cadru invatamant primar / Foto: ISE.ro
Câte ore vor face elevii, pe zi, dacă modificarea va respecta legea:
  • în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar (4 ore/zi),
  • în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial (5 ore/zi)
  • în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal (6 ore/zi).
Câte ore fac în prezent elevii, la școală:
Clasa pregătitoare:

Numărul minim de ore pe săptămână: 19 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 20 (maxim 1 oră opțională)

Clasa I:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)

Clasa a II-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)

Clasa a III-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 20 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 21 (maxim 1 oră opțională)

Clasa a IV-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 21 (acestea sunt orele obligatorii, din trunchiul comun)
Numărul maxim de ore pe săptămână: 22 (maxim 1 oră opțională)

Vezi aici planurile-cadru integrale din învățământul primar, în vigoare în prezent

Informații de background

Amintim că planurile Ministerului Educației de a modifica, începând din această toamnă, numărul de ore alocat fiecărei materii în parte, pentru clasele de început de ciclu apare într-un proiect de Ordonanță de Urgență lansat de Minister. Proiectul de OUG prevede că din anul școlar 2020-2021 numărul de ore de școală din planurile-cadru se aprobă prin ordin al ministrului educației și se aplică pentru clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a.

În ceea ce privește modificarea planurilor-cadru – adică a materiilor pe care le studiază un elev în fiecare clasă și a numărului de ore alocat fiecărei discipline în parte – proiectul de OUG prevede că schimbările încep acum, în anul școlar 2020-2021, și se vor “finaliza pentru toate clasele până la începerea anului școlar 2025 – 2026.”

Parlamentul a votat în octombrie 2019 un proiect al parlamentarului PSD Liviu Pop prin care este stabilit numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar.

Legea votată în octombrie și promulgată în noiembrie de președintele Klaus Iohannis prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu.

Legea educației nr.1/2011 prevedea de la bun început 20 de ore pentru ciclul primar, 25 pentru gimnaziu și 30 pentru liceu. Însă la un an și jumătate de la adoptarea acelei legi, Ecaterina Andronescu a modificat-o printr-un OUG, trecând din lege în pixul ministrului decizia privitoare la numărul orelor. După alți 6 ani în care numărul de ore a căpătat proporții, Parlamentul actual a repus articolul desființat de Andronescu pe locul inițial.

Citește și:

8 comments
  1. Nu cred că aceste comentarii pot schimba ceva, dar totuși în locul acelei ore de religie se pot pune la ciclul primar lucruri mai importante: mișcare, educație civică. Fiecare familie, dacă vrea educație religioasă, își duce copilul la biserică la vârsta aceea. Ocupă fără rost o oră din program.

  2. După ce că suntem o nație de maneliști needucati , de analfabeți funcționali, unde școala pare să fie ultima redută a culturii, iacă, Ministerul ne vine în ajutor… pentru a nu ne mai chinui degeaba, prin tăierea orelor de limba română încă din primul an de școală (oricum toată lumea vorbește limba engleză, iar de scris…există autocorret), mai reducem și din mișcare, deoarece pentru a gândi în linie nu este nevoie să te miști prea mult, Doamne ferește dacă în societatea propusă de minister nu ești obez… Vom continua cu gimnaziul unde într-un final fericit cei din minister au realizat că nu avem industrie în țară, deci de ce să îi mai chinuim pe săracii elevi să învețe despre ea- Educația tehnologică dispare-, mai departe…fără biologie….dacă devenim medici și plecăm să profesăm în altă țară, mai bine nu ne mai chinuim. În plus atâția ani de școală nu sunt pentru toți, cine vrea trebuie să se pregătească singuri, să dovedească că vor cu adevărat acest lucru. Urmează fizica, altă materie inutilă…poate descoperim ce se întâmplă dacă aruncăm o piatră pe care o urmărim cu privirea…. sau cine știe poate demonstrăm teoria sirșirurilor. Ce altceva mai ne străduim să învățam la școală?….aaaaa….o limbă străină….ce rost mai are…până acum limba română este deja o limbă străină, deci de ce să mai învățăm alta? Parcă mai învățam și ceva istorie….oricum istoria predată în școli, mai ales cea a noastră, nu prea are legătură adevărul istoric, deci e mai simplu să mai tăiem și de aici ceva….de geografie nu mai spun! avem Google maps….Deci Educație muzicală sau plastică… este simplu…exista un singur gen de muzică: manele! iar cum elevii deja nu știu limba română pot înțelege versurile fără probleme…contează că ai valoare, iar arta…o banană lipită cu duct tape de un perete, punem încerca și cu alte fructe. Am uitat de Educația fizică. Aici e simplu, până la gimnaziu elevii sunt deja mai rotofei, deci nu putem să le punem note mici iar pentru a nu fi tentați, le eliminăm, dacă până și mersul pe distanțe scurte îi obosește….ce Cristina Neagu, ce Simona Halep…și mulți alții.. doar excepții care confirmă regula. În concluzie iată rețeta ideală pentru Homo manipulatis…omul viitorului. Mă întreb de ce nu se scurtează procesul de îndobitocire în scopul obținerii omului perfect manipulabil și fără idei proprii prin a da o lege
    ca elevii să se uite pe repeat la filmul “Ideocracy”, deoarece se vede că urmăm ad litteram acest “manual”.

  3. Atat am de spus : guvernul sau ministerul invatamantului vor o tara de prosti! Eu am 2 copii si vreau sa faca la scoala in mod normal nu online toate orele! Adoptam un sistem european mediocru si mult inferior sistemului de învățământ românesc! Dar asa suntem noi romanii nu suntem mulțumiți de ceea ce avem. Dacă s- ar putea să mergem la scoala de degeaba!

  4. Câte ore vor “face elevii”, pe zi, dacă modificarea va respecta legea:

    este corect “face elevii ” ?

  5. Bună ziua!
    Am cateva întrebări foarte actuale și în același timp importante.
    5 CLASE SIMULTANE LA SATE??
    -Ce randament vor avea?
    La sate numărul de elevi este mai redus.
    -Pot funcționa 5 clase simultane?
    -Care este numărul minim de elevi la clasele simultane?
    -De ce nu se are în vedere faptul că indiferent de cați elevi are o clsă:1 sau 2 sau mai mulți, dascălul are de întocmit multe planificări, toate documentele prevăzute de lege?
    Observație:
    *Clasa Pregătitoare are nevoie de o atenție sporită, nu poți să le dai M.I. foarte multă pană termini cu celelalte 4 clase.
    * Nu se pot neglija nici restul elevilor din cls. l- lV pentru a sta mai mult cu C.P.
    *Microbuzul pt. deplasare elevilor la școlile mai mari NU ESTE O SOLUȚIE!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Teza de doctorat a ministrului de Interne Lucian Bode include “erori de citare” și “unele fragmente plagiate” – Comisia de etică a Universității Babeș-Bolyai / Fragmentele identificate cu problemă de tip plagiat reprezintă 2.95% din teză și “nu rezultă cu certitudine că plagiatul a fost unul intenționat”, dar aceasta “nu schimbă concluzia” privind plagiatul

Comisia de etică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a constatat “o serie de abateri de la bunele norme de publicare” în cazul tezei de doctorat susținută în 2018 de actualul ministru…
Vezi articolul

Nereguli majore constatate în cazul unui proiect din fonduri europene la Universitatea „Dunărea de Jos”, în urma unui control al Ministerului Agriculturii / Instituția de învățământ superior, pusă să restituie circa 7,3 milioane de lei

Un proiect cu bani europeni inițiat în urmă cu mai bine de zece ani la Universitatea Dunărea de Jos și care, în trecut, a atras inclusiv atenția DNA este marcat…
Vezi articolul

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București

Conferință deschisă profesorilor, pe 15 octombrie, la Arcub Gabroveni în București, despre cum îi formăm pe elevi în școala din viitor. Mircea Miclea, Domnica Petrovai, Csaba Asztalos și Mihnea Moisescu vor vorbi despre învățarea în era Inteligenței Artificiale și despre conectarea reală a copiilor cu magiștrii lor

Profesorii sunt invitați marți, 15 octombrie, de la ora 13:30, la conferința în format fizic susținută de profesorii Mircea Miclea, Domnica Petrovai, Csaba Asztalos și Mihnea Moisescu, la centrul cultural…
Vezi articolul

Ligia Deca vrea să paseze la primării responsabilitatea depunerii proiectelor pentru școlile eligibile, care nu au aplicat în programul pentru reducerea abandonului școlar, pentru a atinge ținta din PNRR / Amânările de termene și întârzierile în semnarea contractelor pun în pericol PNRAS

Ministrul Educației, Ligia Deca, vrea să paseze la primării responsabilitatea depunerii proiectelor pentru cele 400 de școli eligibile care nu au aplicat în programul pentru reducerea abandonului școlar, pentru a…
Vezi articolul