EXCLUSIV Acuzații grave de imixtiune în subiectele de la Bacalaureat 2024 – Mai mulți profesori ar fi fost aduși la cererea Ligiei Deca să pună presiune pe cei care fac subiectele să scadă dificultatea – surse / Ligia Deca: La nivelul conducerii ministerului nu a existat niciodată o interferență cu procesul firesc de elaborare a subiectelor

28.935 de vizualizări
Foto: Alex Tudor/ Agerpres Foto
Acuzații grave de imixtiune în grupurile de experți care au conceput subiectele de la Bacalaureatul 2024 și de presiune exercitate de conducerea politică a Ministerului Educației, cu scopul ca experții să scadă dificultatea subiectelor. Surse din Minister și din inspectorate județene au declarat pentru Edupedu.ro că, la solicitarea ministrului PNL Ligia Deca, cu o săptămână înainte de Bacalaureat, ar fi fost aduși în Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – instituția-cheie din Minister care concepe toate subiectele de examene – profesori din exterior pentru a vedea subiectele secretizate, iar experților care au conceput subiectele li s-ar fi transmis de către directorul Marian Șuță să le arate subiectele, pentru a verifica dacă elevii din rural iau 5 „pentru a nu se mai întâmpla dezastrul de la simulare“. Ligia Deca neagă acuzațiile.

Rezultatele inițiale arată că la Bacalaureat 2024 este cea mai bună rată de promovare din ultimii 10 ani, iar 32% dintre cei care au promovat au avut medii între 9 și 9:49.

„Presiunea directă a fost de scădere a dificultății subiectelor, pentru că este an electoral, iar rezultatele de la simulare au fost prezentate în mod repetat în Centru ca model de: «așa ceva să nu se mai întâmple»“, au declarat pentru Edupedu.ro surse din cadrul Ministerului Educației.

Ligia Deca declarat că „Ministrul Educației nu are nicio implicare în ceea ce înseamnă procesul de elaborare al subiectelor. Procesul de elaborare este gestionat de Centrul Național Politici de Evaluare și colegul meu vă poate da detalii cu privire la acest proces. De asemenea, Comisia Națională gestionează ce înseamnă desfășurare a procesului de evaluare. Permiteți-mi să mărturisesc că și eu am văzut în presă diferite poziții ale cadrelor didactice care indicau mai degrabă un nivel mediu al subiectelor. Nu cred că elevii care au învățat bine au avut o problemă. Însă în același timp, dacă ne uităm la cifre, vedem că ele nu sunt mod semnificativ statistic, nici mai bune, nici mai proaste decât în ultimii ani. Deci, din punctul meu de vedere, la nivelul conducerii ministerului nu a existat niciodată o interferență cu procesul firesc de elaborare a subiectelor”.

Declarația a fost făcută de Ligia Deca în conferință de presă, la sediul Ministerului Educației, la întrebarea Edupedu.ro, în ziua publicării rezultatelor inițiale de la Bacalaureat 2024. Aceasta a evitat parțial răspunsul la întrebare, spunând că nu a existat influență în elaborarea subiectelor. Întrebarea fiind despre exercitarea de influență asupra oamenilor dresponsabili de subiecte pentru a le ajusta.

Întrebarea a fost următoarea: La ieșirea de la probe mai mulți elevi spuneau că subiectele au fost foarte ușoare. Dumneavoastră ați cerut sau colegii dumneavoastră din conducerea ministerului să existe o influență asupra subiectelor, să fie făcute astfel încât și elevii care sunt sub un anumit prag să poată trece peste acest nivel. Din informațiile pe care noi, la Edupedu.ro le avem de la mai multe surse din Ministerul Educației, am aflat că ar fi existat influențe asupra celor care sunt coordonatori de disciplină în elaborarea subiectelor, ar fi fost aduși aici, în minister, profesori, cu o săptămână înainte de examenul de Bacalaureat, profesori din rural și de licee tehnologice, ca să se asigure că subiectele sunt accesibile și pentru elevii din liceele acestora. Ați influențat în vreun fel, direct sau indirect, subiectele?

Mai mulți profesori ar fi fost aduși de persoane din conducerea Ministerului Educației pentru a influența experții Centrului Național de Evaluare și Politici în Educație (CNPEE) care concep subiectele de la examene, cu scopul de a reduce dificultatea itemilor „astfel încât să le certifice că elevii iau peste 5“, conform surselor Edupedu.ro. Din informațiile noastre, acești profesori externi centrului le-ar fi fost prezentați experților, înainte de examene, ca prezențe „necesare astfel încât să se asigure că pot să facă subiectele și copiii din rural“ și „ca să nu se repete ce s-a întâmplat la simulare”. Amintim că rezultatele de la simularea examenelor naționale au fost foarte slabe, iar conducerea instituției, în special politicienii, ar fi decis să ia și alte „măsuri” în afară de cele educaționale.

„E prima dată când un ministru face așa ceva. S-au stabilit niste grupuri de lucru, aceasta a fost o imixtiune. Există proceduri interne ale CNPEE și secretizare, atunci când cineva umblă în sistem“, spun sursele Edupedu.ro. Potrivit acestora, până la urmă profesorii din exterior au văzut subiectele de examen, înainte de probe.

  • Ministra Ligia Deca este membru PNL și întrebată dacă va candida la alegeri, a declarat că nu a luat încă o decizie. Sorin Ion, președintele Comisiei de Evaluare Națională, este om politic, membru în conducerea PNL Dâmbovița, a candidat recent la alegerile locale pentru funcția de președinte de consiliu județean. Kallos Zoltan, președintele Comsiei de Bacalaureat, este membru UDMR, secretar de stat în minister, a condus în premieră anul acesta Comisia Națională de Bacalaureat.
  • Reamintim, anul acesta sunt 4 rânduri de alegeri, urmează cele parlamentare și prezidențiale, după cele locale și europarlamentare care au avut loc în iunie, iar presiunea pe subiectele de examene poate fi considerată o imixtiune politică pentru a avea rezultate mai bune la examene sau o admitere mai ușoară pentru elevi. Rezultatele inițiale ale Evaluării Naționale au fost publicate miercuri, 3 iulie și urmează anunțarea pe 9 iulie a rezultatelor finale, apoi începe admiterea. Rezultatele Bacalaureat 2024 arată cea mai bună rată de promovare din ultimii 10 ani.

Secretarul de stat responsabil cu organizarea examenelor de Bacalaureat, Zoltán Kallós, a declarat pentru Edupedu.ro că nu a chemat niciun profesor să vadă subiectele Centrului și că „subiectele au fost gata, 10 variante, cu o săptămână înainte de bacalaureatul special. Nimeni nu le-a mai văzut, decât în dimineața probei, când au fost extrase. Nu am făcut nicio chemare. Procedura așa spune: că subiectele trebuie să fie gata cu o săptămână înainte de Bacalaureatul special și apoi nu mai are nimeni acces, până în dimineața probei“.

Zoltan Kallos, secretar de stat în Ministerul Educației / Foto: Alex Tudor/ Agerpres Foto

Contactat ulterior de Edupedu.ro, directorul CNPEE, Marian Șuță, a declarat că grupurile de experți care concep subiectele de Bacalaureat sunt definitivate „cred că din decembrie și ianuarie. Acolo unde la apel nu s-au înscris din mediul rural sau tehnologic, procedura ne permite să completăm aceste grupuri și ulterior. La clasa a VIII-a, la Limba română și la Matematică, au fost grupurile încă din ianuarie nemodificate. La fel și la Matematică, la Română și la Istorie la bacalaureat. O fi fost vreun grup care nu a reușit să completeze la început și a căutat ulterior. Și acum căutăm evaluatori la anumite discipline de nișă“.

Întrebat dacă în aceste condiții au existat profesori din rural cărora experții din CNPEE a trebuit să le arate subiectele deja făcute înainte cu o săptămână de examen, Șuță a răspuns: „Exclus acest lucru. Nu au fost oameni“.

Foto: Marian Șuță, directorul CNPEE / Inquam Photos, Octav Ganea

Întrebat dacă Sorin Ion le-a cerut explicit experților din CNPEE, la solicitarea ministrului, să facă subiecte mai ușoare, Șuță a negat. „Nu este adevărat, exclus. Singurul lucru care s-a spus e să pornească de la rezultatele la simulare să… dar nu să le facă mai ușoare. Pentru asta este simularea, să calibrăm subiectele“.

„Eu, personal, nu am cerut niciunui coordonator să vină să arate subiectele cu o săptămână înainte cuiva din teritoriu. Modul cum își organizează ei activitatea cu grupul de lucru din care fac parte prin decizie, deci cu oameni, e atributul lor“, a declarat Șuță, pentru Edupedu.

Întrebat dacă are cunoștință dacă ministrul sau secretarul de stat Sorin Ion le-a fi cerut experților din CNPEE să le arate subiectele unor profesori din exterior, pentru a „certifica ei că elevii din rural iau 5“, Marian Șuță a răspuns: „Dumneaelor [Ligia Deca și Sorin Ion] nu discută cu colegii direct; dacă e să discute, discută prin mine, ori nu mi-au cerut așa ceva“.

„Nu am cunoștință de așa ceva și sunt convins că nu au intrat acum o săptămâna să vadă subiectele. Subiectele au fost finalizate cu o lună și jumătate înainte de această sesiune de Bacalaureat. E exclus ca săptămâna trecută să fi făcut vreunul din colegii mei așa ceva. Dacă a făcut atunci răspunde, dar nu cred. Există o procedură și ei o respectă“.

Am verificat dacă și pentru Evaluarea Națională au existat imixtiuni asupra subiectelor.

Președintele Comsiiei Naționale de organizare a Evaluării Naționale, secretarul de stat Sorin Ion, din Ministerul Educației, a declarat că „informația este falsă”, acesta a vorbit despre o „confuzie, poate explicabilă”. Acesta a spus că „a selectat” un profesor de matematică pe care l-ar fi adus la minister după publicarea baremelor din ziua probei „după ora 15:00”, când „orice om de pe stradă văzuse deja subiectele și baremul”. Sorin Ion a refuzat să spună pe ce criterii a fost selectat cadrul didactic, când a fost întrebat cine era acesta, dacă era expert în evaluare sau ce îl recomanda pentru acest rol.

Secretarul de stat spune că „am adus profesori a doua zi”, pentru a pregăti „instruirea” anunțată în premieră de Ministerul Educației în acest an. Este vorba despre o repetiție generală cu toti profesorii corectori de la examen în care li s-a spus exact cum să interpreteze baremul probei de la subiectele pe care le-au avut copiii. Sorin Ion afirmă că la Matematică ar fi fost „un singur profesor” și că asta s-a întâmplat „a doua zi”, după care din explicații reiese că profesorul a fost adus în ziua probei, după publicarea baremelor de notare, „la ora 15:00, chiar 15:30 cred că au venit”.

Foto: Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației / Inquam Photos, Octav Ganea

„Am adus profesori a doua zi, după afișarea subiectelor și baremelor, ca să pregătim acea instruire. Oamenii au văzut subiectele odată cu restul lumii, la ora 3:00, și au pregătit împreună cu colegii de la CNPEE [Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație – N.Red.] puncte de vedere – să avem mai multe puncte de vedere. Dar repet, orice om de pe stradă la ora 15:00, chiar 15:30 cred că au venit, văzuse subiectele”, a declarat secretarul de stat.

Profesorul respectiv ar fi fost adus pentru a oferi „un punct de vedere asupra cum interpretăm o rezolvare și din punctul lui de vedere, ceea ce s-a dovedit a fi un lucru bun”, a mai declarat Sorin Ion.

Întrebat când au fost făcute grupurile de lucru pentru elaborarea subiectelor și când au fost modificate, dacă au existat profesori adăugați în grupurile de lucru după afișarea rezultatelor de la simulare, cum arătau informațiile Edupedu.ro, Sorin Ion a spus: „o să vorbiți cu domnul Șuță” pentru asta. Marian Șuță este directorul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, instituția responsabilă pentru subiectele de la toate examenele și concursurile din sistemul de învățământ. Contactat de Edupedu.ro, primul cuvânt al lui Marian Șuță când a aflat de ce îl sunăm, a fost „știu!”.

Șuță avut o explicație asemănătoare cu cea a secretarului de stat, șeful său din minister. Acesta a negat categoric existența unei imixtiuni externe sau a vreunei modificări a componenței grupurilor de lucru: „Informația este eronată. Grupurile de lucru se stabilesc prin decizie și nu au existat modificări după simulare.”

Ca răspuns la faptul că profesorii aduși, din informațiile Edupedu.ro, ar fi provenit din mediul rural, Marian Șuță a declarat că grupurile de lucru care fac subiectele sunt formate din profesori din diverse medii, inclusiv din școli tehnologice și din mediul rural. El a subliniat că această structură a fost stabilită încă din toamna precedentă.

Explicația lui Șută pentru subiectele diferite ca dificultate de la simulare, față de cele de la examen, ar fi că „e posibil ca pentru pentru elaborarea subiectului la simulare, fiindcă era unul singur, să fi participat o parte dintre profesorii din grupul de lucru, iar pentru elaborarea tuturor variantelor de subiecte, care au fost multe – 10 – să fi participat tot grupul”, lucru considerat „normal” de către directorul CNPEE.

Despre profesorii aduși în ziua examenului, netransparent și în afara oricărei proceduri, ca să le spună interpretarea lor pe barem celor care aveau să îi instruiască pe toți profesorii evaluatori în ședințele de formare pentru corectare, Șuță spune că aceasta ar fi avut următorul rol: „astfel încât colega care urma să facă instruirea să audă și o altă părere în ceea ce privește evaluarea. O părere a cuiva care e dincolo, care face evaluarea”. 

Despre cine sunt acești profesori secreți, șeful CNPEE spune: „acest cineva a fost solicitat de către colegii noștri… nu știu, la inspectorat sau ceva de genul ăsta sau, dacă nu mă înșel, s-ar putea să fi fost cineva care a fost, care s-a înscris la apel toamna și nu a fost selectat atunci”. Reamintim, procedurile care reglementează conceperea subiectelor și organizarea și desfășurarea examenelor sunt stabilite de la începutul anului școlar, iar totul ar trebui să fie foarte clar respectat.

Întrebat dacă i-a cerut cineva din conducerea Ministerului Educației să facă subiecte mai ușoare, Marian Șuță a spus: „Exclus! Doamna ministru a spus așa: «nu vă cer sub nicio formă să fie mai ușoare sau mai grele subiectele». Deci chiar a insistat să nu se creadă că dânsa dorește să dăm subiecte mai ușoare, sau mai grele”. 

Răspunsurile integrale ale secretarului de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion, președintele Comisiei naționale pentru organizarea Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a:

Edupedu.ro: Din informațiile pe care noi le avem, pentru prima dată, a existat o imixtiune în grupurile de profesori care fac subiectele la Evaluarea Națională și au fost aduși, ați adus dumneavoastră, împreună cu echipa de la minister, profesori externi care să verifice ca subiectele să nu fie prea dificile. Ce s-a întâmplat?

Sorin Ion: Informația e falsă. Niciun profesor care nu a făcut parte din grupurile de lucru nu a fost prezent nici la elaborarea de subiecte și nici în dimineața zilei de probă.

Edupedu.ro: Nu vă întrebam dacă au fost la elaborarea de subiecte, nu a zis nimeni nici despre dimineața probei. Înainte să aibă loc proba, cu câteva zile, au fost aduși profesori care să verifice cum sunt subiectele pe care le fac oamenii din CNPEE?

Sorin Ion: Cred că e o o confuzie, poate explicabilă. De ce am chemat, de exemplu, la matematică? Noi am pregătit acea simulare, acea instruire națională, cum i-ați zis dumneavoastră, „marea repetiție națională”. Am adus profesori a doua zi, după afișarea subiectelor și baremelor, ca să pregătim acea instruire. Oamenii au văzut subiectele odată cu restul lumii, la ora 3:00, și au pregătit împreună cu colegii de la CNPEE puncte de vedere – să avem mai multe puncte de vedere. Dar repet, orice om de pe stradă la ora 15:00, chiar 15:30 cred că au venit, văzuse subiectele.

Edupedu.ro: Spuneți că nu are legătură cu faptul că au fost văzute subiecte sau părți din subiecte înainte de a fi date?

Sorin Ion: Nu, nici eu nu le văd. Nu văd subiecte sau părți de subiecte înainte, înaintea dimineții probei. De când sunt aici și la examenele care am participat, n-am văzut.

Edupedu.ro: Grupurile de lucru pentru subiecte când au fost făcute și când au fost modificate? Au existat profesori adăugați în grupurile de lucru? 

Sorin Ion: Nu pot să vă spun asta. O să vorbiți cu domnul Șuță, pentru că nu a fost prioritate a mea, dar informația fundamentală este că nu a participat nimeni din afara grupurilor de lucru, nici la elaborarea de subiecte, nici la verificarea lor, în dimineața examenului.

Edupedu.ro: Profesorii pe care i-ați luat să vă ajute la înțelegerea baremului sau, mă rog, să explicați baremul mai bine profesorilor evaluatori de unde sunt, cum i-ați ales, cine sunt oamenii?

Sorin Ion: Nu o să vă dau în niciun caz un nume, pentru că contribuția lor a fost cât se poate de limitată. Fiind profesor de matematică, la matematică am selectat un profesor, unul singur, împreună cu coordonatorul de la CNPEE. Dar repet, după ce s-au afișat subiectele și baremele, iar acea contribuție, în cazul în care a avut-o profesorul, a fost un punct de vedere asupra cum interpretăm o rezolvare și din punctul lui de vedere, ceea ce s-a dovedit a fi un lucru bun, pentru că mai am două opțiuni. 

Edupedu.ro: Cine era profesorul acesta, cum l-ați ales? Era expert în evaluare, era profesor din mediul rural, era profesor dintr-o școală defavorizată, care au fost caracteristicile sale, ce îl recomanda, era un profesor de încredere, un consilier de-al dumneavoastră sau un cunoscut? 

Sorin Ion: Nu am consilier profesor de matematică. 

Edupedu.ro: Dar cine este? 

Sorin Ion: Am încheiat ce aveam de spus pe tema asta”. 

Răspunsurile directorului Centrului Național pentru Politici și Evaluare din Ministerul Educației, Marian Șuță:

Edupedu.ro:Din informațiile noastre, a existat o imixtiune în grupurile de lucru pentru profesorii care fac subiectele la examen, ar fi fost adăugați profesori în comisiile care fac subiectele, pentru a le face mai ușoare. De ce s-a întâmplat asta?

Marian Șuță: Nu, informația este eronată. 

Edupedu.ro: Dar s-a schimbat componența grupurilor de lucru după simulare?  

Marian Șuță: Nu, exclus. Este exclus așa ceva. 

Edupedu.ro: Grupurile de lucru pentru elaborarea subiectelor la examenele naționale când au fost stabilite? 

Marian Șuță: Grupurile de lucru se stabilesc prin decizie. 

Edupedu.ro: Și când a fost dată decizia? 

Marian Șuță: N-aș putea să vă spun acum data, dar oricum a fost în urma apelului, în decembrie, chiar nu mai știu data. 

Edupedu.ro: Și după simulare s-a întâmplat ceva în grupurile acestea, au fost aduși profesori ca să fie suplimentate, să intre în grupurile astea și alți profesori?

Marian Șuță: Nu. Deci grupurile au un număr suficient de mare, astfel încât la finalizarea subiectelor să poată participa oricare dintre ei. Deci e posibil ca pentru simulare să fi participat o parte, pentru elaborarea subiectul la simulare, fiindcă era unul singur, să fi participat o parte dintre profesorii din grupul de lucru, iar pentru elaborarea tuturor variantelor de subiecte, care au fost multe – 10 – să fi participat tot grupul. M-ați înțeles?

Edupedu.ro: E un lucru normal care se întâmplă?

Marian Șuță: Este foarte normal, noi avem proceduri, procedurile sunt aprobate normal. Deci da. 

Edupedu.ro: Ați primit indicație din partea conducerii ministerului să faceți subiecte mai ușoare?

Marian Șuță: Nu, nu. În afară de o analiză a faptului, a rezultatelor, care a fost și publică, nu a fost nimic altceva. 

Edupedu.ro: Noi am reușit să confirmăm din mai multe surse informația că profesorii aduși să „înmoaie” subiectele ar fi fost profesori din mediul rural.  

Marian Șuță: Nu, nu, nu. Noi din start avem procedura care e aprobată în toamnă, nu au exista modificări pe componența asta. Nu au existat modificări pe componența grupurilor de lucru, nu în procedura. Încă din toamnă este precizat faptul că grupul să cuprindă profesori și din mediul rural, și din unități de învățământ, de gimnaziu sau licee, mai slab cotate, să spunem așa, tehnologice. Adică toți, nu doar din colegii naționale. 

Edupedu.ro: La simulare au fost făcute subiectele mai mult de profesori din școli, să zicem, cotate mai bine?

Marian Șuță: Nu aș putea să vă spun acum asta. Au fost făcute de o parte din grupul de lucru, nu știu dacă au fost și din mediul rural sau și din tehnologic. N-am făcut o verificare a acestui aspect. 

Edupedu.ro: Rolul simulării este acela de a calibra subiectele. Cine se ocupă de calibrarea aceasta? 

Marian Șuță: Calibrarea subiectului este făcută de colegii mei, coordonatori de disciplină, care în urma rezultatelor pe itemi au analizat, au reanalizat acei itemi și atunci au făcut calibrarea. Sunt profesori, toți sunt profesori. Pot să facă această calibrare. 

Edupedu.ro: Vă întreb pentru că la română, de exemplu, noi am găsit o variantă foarte asemănătoare cu ceea ce s-a dat la examen, la Constanța (n.red. o analiză Edupedu.ro a arătat că sunt asemănări majore între subiectele date la Română BAC 2024 și un test de antrenament publicat anul acesta de Inspectoratul Școlar Constanța. Aveau aceiași autori la textele suport, cerință identică la subiectul II și tot nuvelă la subiectul III)

Marian Șuță: Am văzut ce ați scris.

Edupedu.ro: Erau aceiași autori.

Marian Șuță: Aici cred că iarăși este creată o știre de presă pentru că, chiar așteptam ieri la conferința de presă o întrebare pe acest aspect, chiar voiam să lămuresc acest aspect, pentru că am rămas cu un gust amar. Anul trecut, când eram în spital și asupra instituției au fost lansate niște atacuri nedemne, ca să spun așa, și atacuri cu dexonline-ul care anul acesta, să vedeți, n-am mai găsit cuvintele care să se caute noaptea. S-au căutat după ce a început examenul. Revenind la subiectul asemănător, mai întâi autorii acelui test de antrenament, cele două autoare sau câți erau nu sunt în grupul de lucru de la noi, n-au nicio legătură, nu le cunoșteam, n-au fost niciodată la noi. Noi publicăm modele de subiecte toamna, pentru toate disciplinele, toată țara vede aceste modele. Dacă ați văzut multe județe au dat simulări. Inspectoratele au spus că organizează simulări, pun teste de antrenament pe site. Acum, cerințele sunt cam aceleași. Deci ei caută să respecte modelul. Și atunci se cam repetă aceste cerințe și ele sunt cam aceleași. Adevărul ăsta este în momentul ăsta, până vom schimba noi planurile-cadru și curricula să vedem cum vor arăta noile subiecte, suntem obligați să respectăm modelul pe care l-am publicat, să fim puțin predictibili cu ceea ce ei sunt obișnuiți de ani de zile, elevii în liceu. 

Edupedu.ro: Deci cerințele sunt cam previzibile? 

Marian Șuță: Sunt, nu avem ce face acuma. Singura coincidență este că s-a luat din același autor, dar se întâmplă. Gândiți-vă la sutele de teste. Putea să nu fie de la Constanța, putea să fie de la, nu știu, Bihor, la Timiș. E inevitabil. Dar să vă spun că inclusiv la matematică se poate întâmpla dacă ai o problemă cu cubul să o găsești în alt test.

Edupedu.ro: Dar aici avem peste tot asemănări, adică și subiectul al III-lea era asemănător.

Marian Șuță: La subiectul al III-lea sunt foarte puține stiluri literare, adică știm foarte bine… A fost o pură coincidență, ca să spun așa, ca să se nimerească, însă nu avem nicio legătură cu acele subiecte. 

Edupedu.ro: Revin, au existat presiuni asupra profesorilor din grupul de lucru să facă mai ușoare subiectele în acest an, având în vedere că este an electoral?

Marian Șuță: Exclus. Doamna ministru a spus așa: „nu vă cer sub nicio formă să fie mai ușoare sau mai grele subiectele”. Deci chiar a insistat să nu se creadă că dânsa dorește să dăm subiecte mai ușoare, sau mai grele. 

Edupedu.ro: Și au existat profesori care au venit să explice baremul, care erau și din alte școli?  

Marian Șuță: Acolo a fost cu cu totul altceva. A fost o măsură luată pentru instruirea de a doua zi cu evaluatorii, a fost chemată o altă privire cu altcineva, dar numai după publicarea subiectelor și a baremelor. Deci seara, după ora 4:00, nu mai știu, astfel încât colega care urma să facă instruirea să audă și o altă părere în ceea ce privește evaluarea. O părere a cuiva care e dincolo, care face evaluarea. 

Edupedu.ro: Acest cineva de unde a venit, cum l-ați ales?

Marian Șuță: Acest cineva a fost solicitat de către colegii noștri… nu știu, la inspectorat sau ceva de genul ăsta sau, dacă nu mă înșel, s-ar putea să fi fost cineva care a fost, care s-a înscris la apel toamna și nu a fost selectat atunci, pentru că la noi toamna când facem apelul se înscriu mai mulți profesori. 

Edupedu.ro: Și el ce rol a avut, practic? 

Marian Șuță: Văzând ce intenții are, de instruire a profesorilor evaluatori, instruirea asta însemnând… colegii au insistat pe locurile unde putea fi discutabilă (…) la subiectele unde era de scris, unde era de comentat. Și văzând astea și colega și pe baza baremului publicat de noi, dacă avea ceva de adăugat în plus – uite s-ar putea aici ca cineva să găsească… – e o chestiune de specialitate. Și a doua zi când s-a făcut instruirea, e posibil ca ceea ce respectivii au spus așa, specific, să nu fi fost nevoie sau să fie punctat la instruire. 

Edupedu.ro: La bacalaureat s-a întâmplat același lucru? 

Marian Șuță: La Bacalaureat a fost mai dificil să facem acest lucru. Sunt și mai multe discipline în aceeași zi și nu am mai făcut acest lucru. Instruirea s-a făcut, dar instruirea s-a făcut strict pe barem și subiect. S-a făcut de către colegii noștri. 

Edupedu.ro: Dar grupurile de lucru pentru subiecte au fost influențate în vreun fel, adică sunt aceleași pe care le-ați stabilit dumneavoastră în toamnă, după apel sau s-a mai schimbat pe parcurs componența lor?

Marian Șuță: E posibil ca unele grupuri de lucru să fie completate în special cu traducători, la unele discipline, pentru că știți, noi avem foarte multe variante, iar când se înscriu nu avem profesori pentru toate limbile. Din acel moment noi până inclusiv în perioada dinaintea examenelor căutăm traducători”.

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


16 comments
  1. Scoaterea de sub secretizare a subiectelor are scopul transmiterii lor, via rețeaua politică, către specialii care au beneficiat deja de transferuri ilegale, ajungând cu medii mici în clase cu medii mari, către fiii/fiicele nomenclaturii locale de partid, către meditații profesorilor cu pedigree politic, către profesorii politicieni din colegiile de top, acolo unde privilegiații trebuie să fie cocoloșiți până la capăt, către liceele unde inspectorii politicieni au normele și unde rezultatele trebuie să le cinstească competențele politice. Aș crede că scăparea unor frânturi din subiecte către rețelele sociale frecventate de tineri, vezi Reddit sau Discord, nu are alt scop decât creșterea coeziunii între trișori, pe principiul complicității dintre hoții mici și hoții mari.

  2. E un fenomen international. Consumul abuziv de mediocritati online a dus la o scadere dramatica a IQ-ului majoritar. Uitati-va pe strada cati tatuati si cate gene false ca niste maturi avem la suta de locuitori din urban. Ruralul era oricum ca si imposibil de abordat. De cand retelele de socializare Tik-Tok, Instagram si Facebook au devenit surse de informare, populatia majoritara a luat-o pe dealuri. Daca asezati deasupra si consumul de substante interzise, iese exact ce se vede.

  3. ii vedem si noi pe ” experti”. datorita “expertilor” avem “romania educata” , birocratizarea excesiva a invatamantului , mai ales a examenelor, suprapunerea examenelor, aberatia de testare asa zis standardizata la 2, 4, 6/ etc. nu ne iese nici digitalizarea, deca si sorin ion confunda scanarea cu digitalizarea. mai bine concediati toti “expertii’, toti angajatii din minister si revenim la ce a fost inainte de revolutie sau luam copy paste un sistem functional din vest. PNL ne auzim la alegeri.

  4. Așa este! Așa au fost ordinele și ne-am conformat. Încă din mai 2023, ordinele au sunat în felul următor: ,,vin ani electorali și trebuie simplificate Subiectele, dar să fie și cerințe asemănătoare pt a crește partidul în sondaje!”

  5. A fost cel mai ușor subiect de chimie organică văzut de mine în 30 de ani de profesor.
    Itemi de nivel scăzut, întrebări teoretice cele mai ușoare și directe.( utilizările naftalinei au apărut și la simulare) , exerciții foarte ușoare.
    Nici elevii cu nore de 10( mulți)nu au fost prea mândri deoarece știu ce este acel 10.( un fel de 7)
    Penibil! Halal Românie Educată!

  6. 1.Nu e vorba aici despre x sau y!
    E vorba despre societate!
    Dorește societatea teste standardizate, criterii de evaluare?
    Dacă da, imediat se fac!
    Dar dacă doar zice că vrea și de fapt nu vrea nici măcar să afle unde suntem?
    Ne imaginăm doar că mergem înainte cu mulți oameni capabili de a lua decizii responsabile; ne vom trezi peste alți douăzeci de ani ,,mirați ” de ce / cum s-a ajuns altundeva decât ,,preconizarea”!
    Trăim in ipocrizie până deasupra capului!

    2.Doar flecăreli și mutări de ici colo – de la un nivel în sus (a se citi de la director in sus)!
    La firul ierbii, profesori, părinți și elevi fac salturi mortale pentru a răzbate!
    Asta e când puntea dintre cei puși să aibă misiune, viziune, planificare, capacitate de implementare și beneficiari e ruptă!

    Apă și ulei!
    Apoi muuult sclipici pe deasupra! Și mult soare, să strălucească!

    Norii – lebedele negre – nu suntem pregătiți nici măcar sa ni-i imaginăm! Darmite să pregătim umbrela de ploaie, lanțul spre a ne lega de stâlp în vreme de furtună….Despre ce vorbim?

    Efectiv, trăim din ce in ce mai neasumat!

  7. Cea mai mare promovabilitate pentru că au fost cele mai ușoare posibile subiecte.
    Dezamăgitor! În 30 de ani nu am văzut subiecte mai ușoare, penibil…cu asta se mândresc doar guvernanții, profesorii sigur nu. Nici măcar unii elevi conștienți de penibil nu se pot mândri. Nu au putut demonstra ce știu la asemenea subiecte.
    Unii itemi au fost identici cu cei de la simulare iar gradul de dificultate spre nota 6 maxim 7.
    Halal Românie Educată!

  8. In lipsa unor teste standardizate ministerul poate face ce vreau, sa scada sau sa creasca dificultatea, sa treaca si coana Marghiolota din Basca Chiojdului cu o nota de 5 la bac sau sa nu treaca etc.

    La un test standardizat numerosi profesori alimenteaza continuu un pool cu itemi. Itemii sunt judecati in functie de niste criterii de un grup mai larg sau de aceiasi oameni care au creat itemii. Un soft specializat creaza in ziua examenului un test sau mai multe, echivalente, cu un scor de trecere (nu nota). In acest fel nu pot exista imixtiuni de niciun fel.

    Intrebati-l pe Sorin Ion marele expert in digitalizare de ce nu avem teste standardizate. Deca oricum habar nu are ce e ala test standardizat :)).

  9. am lansat aceasta ipoteza pe threadul precedent: efectiv, tehnica “ameliorarii” performantelor studentilor se practica si in Occident dar sub forma mai insidioasa a curve grading (notele sunt ajustate ptr a obtine o distributie dorita, a posteriori).

    1. stai liniștit , se aplica și la noi minunata curba Gauss ca sa para cat de cat normala distribuția notelor.
      in loc sa se calibreze testele se ” calibrează ” notele 😉

  10. Care experți? Aceia care stau la acea instituție de ani de zile,vedeți directorul, și nu mai au nici o legătură cu realitatea. Tot experții ăștia care nu au mai trecut pe la catedre fac programa de titularizare, unde jumătate din materie nu se regăsește în programa școlară a elevilor. Elevii au nevoie sa deprindă competente, nu? Parca asa se băteau în piept. Ia sa verificați la limbi straine,chimie,fizica materia din programa școlară și pe cea de titularizare. veți avea surprize!

      1. Nu subiecte de Bacău, doar ceea ce predam la clasa. Va întreb doar dacă în manuale ați găsit Defoe,Joyce,Balzac,Rimbaud,Divina Comedie.La germana nu e cu autori. Ne interesează sa dezvoltam competente, sa știe sa converseze în limba străină. În acest mod trebuie concepute subiectele,asa cum au fost în 2012,2013,2014 când se făcea aplicat ca la clasa.Au fost note mari în acei ani.

      2. Bah, nebunule? Cu ce ajuta sa ti se dea la Titularizare ceva ce nu se face nici macar la liceu? Ne angajam ca asistenti universitari sau profesori in preuniversitar?

    1. Fara nicio legatura. Confirm. Am primit subiecte din care nu am studiat nici macar in liceu de profil. Se dau subiecte de invatamant universitar pentru ocuparea prin concurs a unui post in invatamant preuniversitar. E normal asa ceva? Daca incadrezi un om la maturat, il testezi din Kant?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Inspecția specială

Ministerul Educaţiei reia, după o întrerupere de doi ani, cauzată de pandemia de COVID-19, competiţia pentru obţinerea certificatului “Şcoală Europeană” în anul şcolar 2021 – 2022. Ce trebuie să conțină dosarul

Școlile care au fost sau sunt implicate în programele europene din domeniul educației și formării profesionale se pot înscrie la Competiţia Națională „Școală Europeană” 2022, până la data de 20…
Vezi articolul
identitatea de gen în școli

Klaus Iohannis: Recomandările sunt ca elevii să meargă la școală când pot fi asigurate măsurile care să îi țină în siguranță. În țară rata de infectare este foarte mare, aceste condiții nu pot fi garantate

Președintele Klaus Iohannis a declarat duminică dimineață că recomandările Organizației Mondiale a Sănătății “sunt ca elevii să meargă la școală atunci când pot fi asigurate măsurile care să îi țină…
Vezi articolul

Directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București: Cred că profesorii au nevoie să înţeleagă foarte bine cum să depisteze că ceva nu este în regulă cu copiii / Mirela Ilona Tîrşolea, comisar-șef la Agenția Națională Antidrog: Se va accentua formarea cadrelor didactice, a consilierilor şcolari, a personalului medical şcolar

Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat pentru Euronews.ro că „profesorii au nevoie să înţeleagă foarte bine cum să depisteze, cum să semnaleze că ceva nu…
Vezi articolul