Examenul de Titularizare ar trebui să fie modificat sau chiar desființat, a explicat directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, județul Călărași, Viforel Dorobanțu. În cadrul unei dezbateri online despre Legea Învățământului Preuniversitar, organizată de Asociația „Ține de noi”, acesta a propus ca profesorii să fie angajați în baza unui contract de muncă pe perioadă determinată, urmând ca la fiecare 4 ani să dea un nou examen pentru a rămâne în funcție sau a preda într-o altă școală. În plus, directorul a catalogat inspecțiile pentru acordarea gradelor didactice – grade pentru care profesorii sunt remunerați în plus – ca fiind lipsite de sens.
„Titularizarea, din punctul meu de vedere, trebuie regândită, dacă nu desființată. Deci, din punctul meu de vedere, ar trebui [N. red. să fie introdusă] o modalitate de angajare pe un termen de 4 ani”, a sugerat Viforel Dorobanțu.
El a motivat că examenul de Titularizare actual nu permite existența unei concurențe autentice între profesori: „Ministerul Educației spune că acesta [N. red. examenul de titularizare actual] este un avantaj și o modalitate prin care lumea vine către sistemul de învățământ. O fi posibil, n-am datele lor, dar eu nu o văd ca o chestiune extrem de bună, pentru că nu există o concurență reală între profesori.”
„Hai să nu desființăm Titularizarea, ci s-o regândim cumva. Să se dea din 4 în 4 ani un fel de retestare, dar asta cu contractul mie mi s-ar părea foarte bună, pentru că profesorul de la un anumit liceu, dacă el crede, la un moment dat, că este foarte sigur pe el, se duce și dă examen la un colegiu național și 4 ani de zile stă la un colegiu național”, a sugerat directorul.
De precizat, experții Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) i-au recomandat României, în 2 rapoarte de expertiză, să renunțe examenul de Titularizare sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.
- Rapoartele au fost ignorate de Ministerul Educației. Mai mult, ministrul Educației, Ligia Deca, pledează în favoarea titularizării, argumentând că protecția oferită profesorilor de acest tip de angajare este ceea ce încă atrage forță de muncă în educație: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”.
Acesta a adus în discuție și necesitatea ca acordarea gradelor didactice să fie reevaluată, întrucât inspecțiile nu arată adevărata capacitate a profesorilor de a-i învăța pe copii.
„Tot în contextul acesta vreau să vorbesc și despre reevaluarea acordării gradelor didactice, pentru că pe baza gradelor didactice se primesc niște bani în plus sau, de obicei, în plus. La noi ce înseamnă evaluare de grad didactic? Înseamnă niște inspecții în care, dacă eu mă încadrez în tiparul a ceea ce are inspectorul în față, înseamnă că sunt bun.”
„Eu sincer n-aș da 2 lei pe ce scrie domnul inspector acolo și m-aș duce a doua zi după ce a predat lecția și aș întreba copiii. Tipul și modul de predare al profesorului au relevanță în ceea ce știe copilul ăla? Dacă da, e bine, dacă nu, ne-am făcut că predăm și totul e în regulă.”, a mai adăugat Viforel Dorobanțu.
Directorul a tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că, în cadrul inspecțiilor, profesorii adoptă modalități de predare pe care nu le folosesc în mod normal, iar acest lucru este vizibil.
„Și tipul ăsta de «hai să jucăm un teatru ieftin». Eu am fost martor la chestiuni de genul ăsta, la inspecții de grad în care, săracii copii erau dintr-odată extaziați de ce se întâmplă la clase, pentru că nu se mai întâmplase până atunci și se vedea clar că era prima dată când se întâmpla lucrul ăsta. La ce ne ajuta chestia asta? Nu știu. De fapt știu: crește un pic salariul și totul e în regulă, dar nu pentru elevi.”
VIDEO – Dezbatere despre Legea Învățământului Preuniversitar – Asociația „Ține de noi”