Examenul de Titularizare trebuie regândit, dacă nu desființat, spune directorul Viforel Dorobanțu / Acesta propune ca profesorii să fie angajați pe o durată de 4 ani, la finalul cărora să dea retestări pentru a continua să profeseze

4.340 de vizualizări
Foto: captura Euronews.ro
Examenul de Titularizare ar trebui să fie modificat sau chiar desființat, a explicat directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, județul Călărași, Viforel Dorobanțu. În cadrul unei dezbateri online despre Legea Învățământului Preuniversitar, organizată de Asociația „Ține de noi”, acesta a propus ca profesorii să fie angajați în baza unui contract de muncă pe perioadă determinată, urmând ca la fiecare 4 ani să dea un nou examen pentru a rămâne în funcție sau a preda într-o altă școală. În plus, directorul a catalogat inspecțiile pentru acordarea gradelor didactice – grade pentru care profesorii sunt remunerați în plus – ca fiind lipsite de sens.

„Titularizarea, din punctul meu de vedere, trebuie regândită, dacă nu desființată. Deci, din punctul meu de vedere, ar trebui [N. red. să fie introdusă] o modalitate de angajare pe un termen de 4 ani”, a sugerat Viforel Dorobanțu.

El a motivat că examenul de Titularizare actual nu permite existența unei concurențe autentice între profesori: „Ministerul Educației spune că acesta [N. red. examenul de titularizare actual] este un avantaj și o modalitate prin care lumea vine către sistemul de învățământ. O fi posibil, n-am datele lor, dar eu nu o văd ca o chestiune extrem de bună, pentru că nu există o concurență reală între profesori.”

„Hai să nu desființăm Titularizarea, ci s-o regândim cumva. Să se dea din 4 în 4 ani un fel de retestare, dar asta cu contractul mie mi s-ar părea foarte bună, pentru că profesorul de la un anumit liceu, dacă el crede, la un moment dat, că este foarte sigur pe el, se duce și dă examen la un colegiu național și 4 ani de zile stă la un colegiu național”, a sugerat directorul.

De precizat, experții Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) i-au recomandat României, în 2 rapoarte de expertiză, să renunțe examenul de Titularizare sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea.

  • Rapoartele au fost ignorate de Ministerul Educației. Mai mult, ministrul Educației, Ligia Deca, pledează în favoarea titularizării, argumentând că protecția oferită profesorilor de acest tip de angajare este ceea ce încă atrage forță de muncă în educație: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”.

Acesta a adus în discuție și necesitatea ca acordarea gradelor didactice să fie reevaluată, întrucât inspecțiile nu arată adevărata capacitate a profesorilor de a-i învăța pe copii.

„Tot în contextul acesta vreau să vorbesc și despre reevaluarea acordării gradelor didactice, pentru că pe baza gradelor didactice se primesc niște bani în plus sau, de obicei, în plus. La noi ce înseamnă evaluare de grad didactic? Înseamnă niște inspecții în care, dacă eu mă încadrez în tiparul a ceea ce are inspectorul în față, înseamnă că sunt bun.”

„Eu sincer n-aș da 2 lei pe ce scrie domnul inspector acolo și m-aș duce a doua zi după ce a predat lecția și aș întreba copiii. Tipul și modul de predare al profesorului au relevanță în ceea ce știe copilul ăla? Dacă da, e bine, dacă nu, ne-am făcut că predăm și totul e în regulă.”, a mai adăugat Viforel Dorobanțu.

Directorul a tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că, în cadrul inspecțiilor, profesorii adoptă modalități de predare pe care nu le folosesc în mod normal, iar acest lucru este vizibil.

„Și tipul ăsta de «hai să jucăm un teatru ieftin». Eu am fost martor la chestiuni de genul ăsta, la inspecții de grad în care, săracii copii erau dintr-odată extaziați de ce se întâmplă la clase, pentru că nu se mai întâmplase până atunci și se vedea clar că era prima dată când se întâmpla lucrul ăsta. La ce ne ajuta chestia asta? Nu știu. De fapt știu: crește un pic salariul și totul e în regulă, dar nu pentru elevi.”

VIDEO – Dezbatere despre Legea Învățământului Preuniversitar – Asociația „Ține de noi”

Citește și:
„Transformarea” titularizării și angajarea profesorilor la nivel de școală, eventuale provocări ale profesorilor pe care o viitoare configurație politică ajunsă la guvernare le poate iniția – sindicat al angajaților din Învățământ
Oana Moraru, despre titularizare: Recrutez profesori de peste 25 de ani. Nu vă imaginați ce dezastru vine acum spre școli. De ce nu vorbim despre asta? Pentru că dinspre școli radiază cel mai mare bazin electoral. Titularizarea distrage atenția de la cât de nepregătiți vin oamenii la catedră
„Despre struțo-cămila numită titularizare”: Subalternii Ligiei Deca nu au avut curajul să-i spună că blocarea transferării profesorilor la altă școală în primul an după ce s-au angajat este o măsură care s-a dovedit greșită. Doar elevii au de suferit – Mihaela Popa, fost secretar de stat: Ne dorim politici publice reale, nu heirupisme
Mihaela Popa, fost secretar de stat, cere desființarea Titularizării: Să ai 40 de ani, să fii Ministrul Educației și să păstrezi toate obiceiurile comuniste moștenite, asta înseamnă maximă incompetență

4 comments
  1. Hahaha! Cine mai da examene tot la 4 ani ca sa continue sa profeseze? De aceea exista director, CA, pt a gestiona posibilele derapaje. Tara nu are profesori si ganditi voi asta… Pai hai sa bagam AI complet si gata… Ne facem gunoieri, ca e plin de gunoaie…

  2. Încă un PCRist care are el impresia că deține adevărul absolut.

    Titularizarea este SINGURUL lucru care mai aduce oameni pregătiți spre sistem, cei nepregătiți veneau și așa. Sistemul propus de el, cu retestare la 4 ani, de parcă predai la facultate la fiecare 4 ani, n-are sens, dar nu-i nimic, va avea destui adulatori și pe aici.

    Aș vrea să-l văd pe Zmeul Zmeilor cum dă el examen la fiecare 4 ani, examen de care depinde locul lui de muncă, și cum plătește sau cere el, de exemplu, un credit ipotecar pe 30 de ani, având loc de muncă sigur doar pentru 4 din ei. Succes.

    Cum de nu se propune asta în niciun alt sistem – în sănătate, în siguranța publică, etc? Cum de apar salvatorii nației numai dintre politrucii montați în vârful școlilor de partidele din care fac parte?

    Sic….r.

  3. Corect ar fi să se investească bine și “cu cap” în formarea cadrelor didactice. Dar nu în stilul românesc “să ne facem ca facem”, iar la final să ne plângem ca nu avem resursă umană pregătită. Observ ca, din când în când, mai apare cineva cu astfel de opinii “să desființăm titularizarea”. Totuși, titularizarea este concurs de angajare la stat, nu un examen oarecare. Apoi, vad ca multi cei care visează reforme, visează numai la “desființări”. Ce mai desființăm astăzi? Titularizarea? Școlile X? Atât puteți? Alte idei, nu?

  4. Dumneavoastră ați fi în stare să dați și să luați titularizarea din 4 în 4 ani ?!
    Ce banca mai oferă credit la un salariat cu perioada determinată de angajare ?!
    Da
    Ar fi bine pentru profesorii dedicați dacă ar fi evaluare pe bune dar sunt multe inconveniente printre care și cel enunțat mai sus…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like