“Această formulă pe care pachetul legislativ o include este o formulă la care am ajuns tocmai în urma feedbackului primit de la actorii în educație. Dacă vă aduceți aminte, vara trecută, în dezbatere publică, formula propusă a fost: 90% din locuri”. Așa a răspuns, miercuri, ministrul Educației, Ligia Deca, întrebată fiind de ce păstrează acest examen în pofida opoziției manifestate de elevi, părinți și profesori.
În conferința de presă ce a urmat aprobării în guvern a proiectelor de legi ale educației, care urmează să treacă prin parlament, ea a fost întrebată care e argumentul pentru acest examen, în condițiile în care “toți actorii implicați – vorbim aici despre profesori, elevi, părinți – s-au opus admiterii diferențiate la liceu”. În răspuns, ea a făcut trimitere la vechea versiune, propusă de predecesorul său Sorin Cîmpeanu – 90% din locuri scoase la concurs, spunând că în urma feedback-ului primit de minister “am ajuns la o formulă cu 60%”.
- Ea a notat că, la liceele cu profiluri pentru care există concurență mare și unde potrivit proiectului de lege se vor organiza examene pentru 60% din locuri, pentru celelalte 40% se va concura pe baza notelor de la evaluarea națională, dar “10% vor fi acordate prioritar pentru elevii cu cerințe educaționale speciale sau pentru elevii romi”.
Întrebată cât va conta nota de la Evaluarea Națională și cât va conta nota de la examenul de admitere, ea a spus că “este un detaliu pe care îl vom stabili în metodologiile subsecvente”.
Din răspunsurile Ligiei Deca pe această temă:
“Rep.: Toți actorii implicați – vorbim aici despre profesori, elevi, părinți – s-au opus admiterii diferențiate la liceu. Care este argumentul pentru care ați păstrat această formă de admitere la liceu, și cu evaluare națională, și cu examen separat?
Ligia Deca: Această formulă pe care pachetul legislativ o include este o formulă la care am ajuns tocmai în urma feedback-ului primit de la actorii în educație. Dacă vă aduceți aminte, vara trecută, în dezbatere publică, formula propusă a fost: 90% din locuri scoase la concurs pentru profilurile unde exista concurență și unde liceul își dorea. Am ajuns la o formulă cu 60%. De ce? Tocmai în ideea în care un copil care are o zi proastă și nu performează la examenul care i-ar aduce o potrivire mai bună cu profilul mai are șansa ca, pe baza notelor de la Evaluarea Națională, să aplice pentru profilul respectiv în acel liceu, să mai aibă o șansă să fie distribuit acolo. Este o formulă care, în opinia noastră, îmbină nevoia de potrivire cu profilul, cu ceea ce-ți alegi să faci pentru următorii patru ani de liceu, cu nevoia de a asigura echitate în sistem. (…)
60% din locurile pe profilurile unde a existat concurență vor putea fi scoase în concurs. Pentru celelalte 40% se va putea concura exclusiv pe baza notelor de la Evaluarea Națională. Din aceste 40%, 10% vor fi acordate prioritar pentru elevii cu cerințe educaționale speciale sau pentru elevii romi.
Rep.: Cât va conta nota de la Evaluarea Națională și cât va conta nota de la acest examen?
Ligia Deca: Acesta este un detaliu pe care îl vom stabili în metodologiile subsecvente, de organizare a concursului de admitere. Este un subiect pe care îl vom aprofunda cu specialiștii de la Centrul Național pentru Evaluare.”
Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.