„OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa -n. red.) susține creșterea calității și a echității evaluării naționale, nu un examen de admitere, în plus, pentru colegii”, transmite Iulian Cristache, președintele Federației părinților, pe pagina sa de Facebook. Liderul părinților a mai scris săptămâna trecută că “federația nu susține sub nicio forma admiterea la Colegii, avem tot dreptul de a ne opune și a reprezenta interesele părinților”.
- Amintim că mai mult organizații din Educație solicită eliminarea din proiectul legii învățământului a examenului de admitere la colegii, deoarece „este o politică educațională cu dedicație pentru colegiile centenare”. – detalii aici
Potrivit lui Cristache, „recomandările OECD pun accent pe creșterea nivelului de calitate a Evaluării Naționale, nu se menționează introducerea unui examen de admitere pentru colegii, dimpotrivă, se propune suspendarea, în viitor, a evaluării naționale: „România ar trebui să îmbunătățească calitatea și imparțialitatea evaluării naționale pentru clasa a VIII-a, ținând cont de miza importantă a acestuia pentru studiile viitoare ale elevilor. Pe viitor, România ar trebui să revizuiască parcursurile școlare și certificarea de la nivelul învățământului secundar, luând în considerarea inclusiv posibilitatea suspendării evaluării naționale pentru clasa a VIII-a” (p.16)”.
Printre observațiile care se regăsesc în studiul OECD, Iulian Cristache amintește de meditații: „Meditațiile sunt la un nivel „problematic” în România (300 de milioane de EURO, cost estimat în 2011!), contribuind la creșterea inegalităților din sistem”.
„Practica este foarte răspândită în rândul elevilor de la liceele teoretice și vocaționale mai prestigioase. În multe țări se apelează la meditații private, însă nivelul atins în România este unul problematic, deoarece duce la creșterea inegalităților la nivelul sistemului, oferind elevilor mai înstăriți un avantaj în plus, la care nu au acces elevii din familiile cu venituri mici” (p. 108)”, scrie Iulian Cristache.
Referitor la examenele de admitere la colegiile naționale, Sorin Cîmpeanu a declarat, în cadrul podcastului Observator, că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”. Acesta a spus că a făcut meditații la vremea respectivă pentru a intra la Colegiul Sfântul Sava, în urmă cu 40 de ani.
„Reporter: Ați făcut meditații ca să intrați la Sf. Sava?
Sorin Cîmpeanu: Am făcut, nu mult, dar să știți că am făcut.
Reporter: Deci erau și atunci meditații.
Sorin Cîmpeanu: 40 de ani sunt de atunci.”
Informații de context
Ministrul Educației a anunțat oficial, vineri, că se revine la sistemul în care Evaluarea Națională este obligatorie pentru toți elevii, iar examenele de admitere la colegii, care rămân în proiectul de lege a învățământului preuniversitar, vor avea loc după această evaluare.
Eliminarea examenelor de admitere la colegiile naționale sau organizarea acestora cu subiecte unice la nivel național – sunt solicitări ale profesorilor din comunitatea Merito, potrivit unui document cu propunerile de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar.
Elevii care încep clasa a VII-a în această toamnă pot trece în clasa a IX-a, în 2024, printr-un examen de admitere susținut la Colegiile Naționale, potrivit propunerilor din noua Lege a Educației.
Proiectul de lege prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”.
Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a spus în cadrul unei dezbateri că admiterea separată la liceu „este o mutare dată în plic de aceste alianțe centenare, care își creează niște meditații pe bani grași, în grupuri de către niște elevi, pentru că nu înțeleg, în acest moment, în aceste colegii, și bătălia este la aceste 15-20 de colegii la nivel de București, nu la nivel de județe unde există 1-2 colegii”. – detalii aici
Edupedu.ro a scris că un chestionar de consultare pentru părinți, cu privire la admiterea la liceu și noul Bacalaureat din proiectul de lege a învățământului preuniversitar, a fost lansat de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. La sondaj au participat 61.552 de respondenți, potrivit Federației citate. Doar 12% dintre părinții participanți la acest sondaj susțin examenul de admitere la colegiile naționale.
7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor oferi mai puține șanse de admitere elevilor din medii dezavantajate. Organizația a atras atenția că „o astfel de măsură este neconstituțională și discriminatorie fiindcă limitează accesul la învățământ obligatoriu, de calitate pentru toți copiii”.
Organizația Salvați Copiii solicită renunțarea la admiterea la colegiile naționale, reintroducerea bursei de studiu, printre multe alte propuneri trimise deja Ministerului Educației. Instituția a lansat și un chestionar online în care îi provoacă pe elevi, studenți, părinți și profesori să reacționeze și să-și spună părerea, ideile sau propunerile pentru aceste două proiecte de legi. Mai multe detalii aici
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că se va ști cu un an înainte cine face subiectele pentru admiterea la colegiile naționale.
În ceea ce privește o problemă ridicată de mulți părinți, anume meditațiile cu profesori din colegiile naționale care pot fi implicați în elaborarea subiectelor de examen, Cristescu a spus că, în lege, sunt prevăzute sancțiuni: “inclusiv pierderea titulaturii pentru acte care nu sunt conforme cu… vă dați seama, eu ca profesor sincer nu aș face meditații, nu aș face meditații, dacă aș ști că un copil care poate nu a luat acest examen și care a plătit, a participat, mă va reclama și voi ajunge în situația să îmi pierd titulatura în acel colegiu”.
Sute de părinți au semnat o petiție prin care cer să nu fie organizat un concurs separat de admitere în colegii. Inițiatoarea petiției consideră că această prevede ar putea avea următoarele urmări: „se încurajează meditațiile cu profesorii din colegii”, „dispare corectitudinea cu privire la admitere – se pot face subiecte cu dedicație”, „dispare transparența admiterii – corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe”, „este greu de evaluat nivelul copilului pentru a ști unde să se înscrie la admitere”, „nu se asigură accesul corect și transparent tuturor candidaților, nu doar pentru un grup dedicat”.
Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, subiectele ar urma să fie elaborate de Societatea de Științe Matematice, Institutul de Lingvistică, Academia Română, „de colective externe de experți, de colective de profesori dintr-un grup de 10-12 colegii care vor să se unească și să aibă subiecte unice”.
Alianța Colegiilor Centenare a propus ca examenul de admitere la colegiile naționale să poată fi dat și cu subiecte realizate din afara acestora, procentul maxim de admitere să fie coborât de la 90% la 75%.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
3 comments
Ce vehementi sunt parintii elevilor mediocri, ca ar putea sa nu ajunga ai lor copii la colegii nationale!
Atunci sa se dea un examen de evaluare nationala de nivel ridicat, nu de nivel mediu ca acum.
Si sa se dea subiecte de departajare clara pentru note peste 8,50.
Iar elevi cu CES, romi, basarabeni(aceștia
cu… “egalitatea de sanse”) sa nu fie primiti la colegii nationale daca nu au cel putin media 7 la evaluarea nationala.
Si i-ar potoli pe toti parintii.
Fiecare copil va fi la locul pe care il merita.
N-ati inteles nimic. OECDu’ asta trebuie sa dea bine in CV-ul traktoristului si atat.
Nici cu meditatiile nu pare sa fi inteles cineva ceva. Locurile se cumpara. Se platesc subiectele, eventual si raspunsurile. Cine se complica cu meditatii? lol
Meditațiile sunt ,,naspa” când sunt făcute cu profesorul de la clasa. Atunci e în realitate taxa de protecție sau mita.
Dar dacă cineva se pregătește în particular cu un profesor e foarte bine și pentru el și pentru toți.