Examenele prin care se încheie studiile liceale în Republica Cehă, în funcție de filiera urmată – Maturita și VET – se numără printre exemplele internaționale de „Bacalaureat” sau echivalent, oferite într-un „Ghid al profesorului” pentru examenul de Bacalaureat din România, ghid avizat de Ministerul Educației și realizat în cadrul proiectului PROF.
Potrivit prezentării citate, studiile secundare superioare din Cehia se încheie prin „bifarea” mai multor pași:
- „parcurgerea unui număr stabilit de clase ale programului educațional și prin promovarea examenului Maturita (maturitní zkouška)
- în cursurile de învățământ secundar finalizate prin examenul Maturita (střední vzdělání s maturitní zkouškou); un absolvent de școală cu succes primește calificarea de nivel ISCED 344 în general sau calificarea de nivel ISCED 354 în domeniile profesionale
- prin finalizarea unui număr prescris de note ale programului educațional și promovarea unui examen final VET (závěrečná zkouška)”
Și examenul final VET, și Maturita verifică dacă elevii au atins obiectivele educaționale ale programului urmat, „în special nivelul de cunoștințe, abilități și atitudini-cheie”.
Examenul Maturita de finalizare a studiilor secundare are două părți:
- una standardizată, generală. Aceasta include două examene obligatorii – Limba și literatura cehă, respectiv matematică sau o limbă străină (engleză, franxceză, germană, spaniolă, rusă, la alegere)
- Una specifică profilului – limba și literatura cehă, limbă străină (dacă e selectată în partea standardizată, alte 2-3 examene obligatorii din oferta școlii).
În cazul învățământului secundar superior profesional și al învățământului de artă (konzervatoř), elevii susțin 3 examene obligatorii. În cadrul acestora, „un elev susține cel puțin 2 examene în domeniul învățământului profesional și artistic, dintre care una sub formă de examen practic sau ca teză de absolvire și susținerea acesteia în fața comisiei de examen (în școlile de Artă, examenul practic poate lua forma unui spectacol public)”.
Citește și:
Bacalaureatul în Germania, Abitur: examenul care asigură locul la facultate – prezentat în „Ghidul profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Bacalaureatul din Italia, Maturità – „nici pe departe un examen facil”, deși are o structură simplă / Prezentarea oferită în „Ghidul profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Examenul la care „doar 1 din 10 elevi reușește să obțină nota maximă” – Bacalaureatul în Franța, oferit de exemplu într-un „Ghid al profesorului” pentru Bacalaureatul românesc
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
1 comment
La capitolul “exemple europene și internaționale “ este un întreg subcapitol despre Republica Molodva , o tara cu rezultate PISA mediocre si care își închide universitățile căci nu mai vor tinerii locali să se înscrie în ele. Franța, Germania , Bacalaureatul Internțional și cel European au doar niște modeste sub-subcapitole fiind doar de importanță “secundară”. Mă așteptam să scrie acolo despre Finlanda, Singapore, Chile și alții care fac performanță la teste PISA.
Cine o fi făcut studiul asta și la ce folosește? În epocă AI “experții” Ministerului compilează în continuare materiale fără sens ca să cheltuie fondurile europene.