Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat oficial, vineri, că se revine la sistemul în care Evaluarea Națională este obligatorie pentru toți elevii, iar examenele de admitere la colegii, care rămân în proiectul de lege a învățământului preuniversitar, vor avea loc după această evaluare. El a anunțat, totodată, că examenele de admitere se vor da cu subiecte elaborate “în afara unității de învățământ”, iar astfel de concursuri vor putea fi organizate “la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale)”.
Chestiunea examenelor de admitere la colegii, înaintea Evaluării Naționale, a fost una dintre subiectele care au stârnit cele mai multe discuții și critici în săptămânile de consultări pe tema legilor educației, fiind considerată de contestatari drept o sursă de inechitate.
O măsură nou agreată de ministru, după discuțiile cu sindicatele, este ca examenele de admitere să poată fi organizate și de alte unități de învățământ liceal, nu doar de colegiile naționale.
Ce a anunțat pe această temă ministrul Cîmpeanu vineri, detaliat:
- “Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.
- Astfel, Evaluarea Națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD. Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de Evaluare Națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.
- Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.
- Aceste prevederi sunt prevăzute a fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.”
Declarațiile complete cu privire la punctele agreate de ministru cu sindicatele din învățământ.
Context:
Proiectul de lege a învățământului preuniversitar, în formula în care a fost pus în dezbatere, prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”. Tot în actuala versiune a proiectului e prevăzut că “desfășurarea concursului de admitere se va finaliza cu cel puțin 3 săptămâni înainte de prima probă a evaluării naționale”, iar elevii care nu au fost admiși pot participa la Evaluarea Națională.
Examenul în sine, faptul că el s-ar desfășura înaintea Evaluării Naționale, precum și lipsa unor elemente care să garanteze că subiectele nu sunt realizate de profesorii colegiilor au fost subiecte criticate de asociații ale elevilor, părinților și profesorilor ca fiind discriminatorii.
Au solicitat eliminarea examenelor de admitere la colegii sau cel puțin modificarea substanțială a prevederilor profesorii din comunitatea Merito, reprezentanții părinților, ai elevilor, organizații precum World Vision și Salvați Copiii. Ministrul Cîmpeanu a spus, în ultima perioadă, că acesta este unul dintre “subiectele deschise” în consultările pe tema proiectului de lege.
Pe de altă parte, colegiile naționale, care au susținut introducerea examenelor de admitere, au răspuns valului de critici cu unele propuneri referitoare de organizarea acestora, dar au insistat pentru menținerea lor. Iar ministrul Cîmpeanu a susținut, recent, că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”.
Momente-cheie în consultările privind examenul de admitere la colegii:
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.