Subiecte de admitere făcute “în afara colegiilor”, care vor putea organiza admitere doar după ce toți elevii de clasa a VIII-a vor susține Evaluarea Națională – printre schimbările majore aduse proiectului legii Educației

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat oficial, vineri, că se revine la sistemul în care Evaluarea Națională este obligatorie pentru toți elevii, iar examenele de admitere la colegii, care rămân în proiectul de lege a învățământului preuniversitar, vor avea loc după această evaluare. El a anunțat, totodată, că examenele de admitere se vor da cu subiecte elaborate “în afara unității de învățământ”, iar astfel de concursuri vor putea fi organizate “la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale)”.

Chestiunea examenelor de admitere la colegii, înaintea Evaluării Naționale, a fost una dintre subiectele care au stârnit cele mai multe discuții și critici în săptămânile de consultări pe tema legilor educației, fiind considerată de contestatari drept o sursă de inechitate.

O măsură nou agreată de ministru, după discuțiile cu sindicatele, este ca examenele de admitere să poată fi organizate și de alte unități de învățământ liceal, nu doar de colegiile naționale.

Ce a anunțat pe această temă ministrul Cîmpeanu vineri, detaliat:

Declarațiile complete cu privire la punctele agreate de ministru cu sindicatele din învățământ.

Context:

Proiectul de lege a învățământului preuniversitar, în formula în care a fost pus în dezbatere, prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”. Tot în actuala versiune a proiectului e prevăzut că “desfășurarea concursului de admitere se va finaliza cu cel puțin 3 săptămâni înainte de prima probă a evaluării naționale”, iar elevii care nu au fost admiși pot participa la Evaluarea Națională.

Examenul în sine, faptul că el s-ar desfășura înaintea Evaluării Naționale, precum și lipsa unor elemente care să garanteze că subiectele nu sunt realizate de profesorii colegiilor au fost subiecte criticate de asociații ale elevilor, părinților și profesorilor ca fiind discriminatorii.

Au solicitat eliminarea examenelor de admitere la colegii sau cel puțin modificarea substanțială a prevederilor profesorii din comunitatea Merito, reprezentanții părinților, ai elevilor, organizații precum World Vision și Salvați Copiii. Ministrul Cîmpeanu a spus, în ultima perioadă, că acesta este unul dintre “subiectele deschise” în consultările pe tema proiectului de lege.

Pe de altă parte, colegiile naționale, care au susținut introducerea examenelor de admitere, au răspuns valului de critici cu unele propuneri referitoare de organizarea acestora, dar au insistat pentru menținerea lor. Iar ministrul Cîmpeanu a susținut, recent, că “altă șansă pentru a susține excelența nu există”.

Momente-cheie în consultările privind examenul de admitere la colegii:

Examen de admitere la colegii, nu doar la cele naționale, din 2024, Evaluarea Națională pentru toți elevii, limba română – probă distinctă la bacalaureat din 2027, anunță Sorin Cîmpeanu după discuții cu sindicatele

Examenele de admitere la colegiile naționale și chestiunea limbii române la Bacalaureat sunt “subiecte deschise”, reafirmă ministrul Cîmpeanu, după valul de critici și amendamente legate de aceste teme. El invocă și o a treia posibilă probă în cadrul examenelor de la Colegii

Eliminarea examenelor de admitere la colegii sau organizarea lor cu subiecte unice la nivel național – propunere a profesorilor Merito

DOCUMENT Consiliul Național al Elevilor: Examenele de admitere la colegiile naționale sunt “imposibil de acceptat”, “promovează segregarea” / Solicitările organizației: un fond național al burselor sociale, calendar clar pentru creșterea alocărilor pentru educație, rescrierea capitolului privind educația specială și cea incluzivă

DOCUMENT Consiliul Național al Elevilor: Examenele de admitere la colegiile naționale sunt “imposibil de acceptat”, “promovează segregarea” / Solicitările organizației: un fond național al burselor sociale, calendar clar pentru creșterea alocărilor pentru educație, rescrierea capitolului privind educația specială și cea incluzivă

“Altă șansă pentru a susține excelența nu există”, afirmă Sorin Cîmpeanu referitor la examenele de admitere la Colegiile Naționale

Examenul de admitere la colegiile naționale să poată fi dat și cu subiecte realizate din afara acestora, procentul maxim de admitere să fie coborât de la 90% la 75%, limba română să fie probă separată la Bacalaureat – printre propunerile Alianței Colegiilor Centenare pe tema proiectului de Lege a Învățământului Preuniversitar

7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor duce la inechitate

Renunțarea la admiterea la colegiile naționale, reintroducerea bursei de studiu și desființarea inspectoratelor școlare actuale, „cosmetizate în direcții județene” – solicitări Salvați Copiii pentru proiectul legii Educației aflat în dezbatere

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version