Examen de admitere la liceu și admiterea la facultate, obligatorii – prioritățile PNL. Raluca Turcan: examenul de admitere la liceu va fi astfel gândit încât să crească competiția

2.264 de vizualizări
SURSA: Captura Edupedu.ro
Parlamentarii PNL au anunțat luni că lansează în dezbatere publică mai multe modificări ale Legii Educației, ca priorități “pentru începutul noii sesiuni parlamentare”. Cea mai importantă ar fi reintroducerea examenului de admitere la liceu. Liderul deputaților liberali, Raluca Turcan, a mai anunțat că PNL dorește și reintroducerea examenului de admitere la facultate, însă acesta nu a fost eliminat, ci doar lăsat la decizia universităților.

Potrivit declarațiilor făcute de Raluca Turcan, propunerea PNL ar fi ca la liceele teoretice să poată intra doar cei care obțin peste media 5 la examenul de admitere. Nu este clar însă dacă viitoarea modificare va păstra Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a.

Iată declarația Ralucăi Turcan:

“Vrem reintroducerea examenului de admitere la liceu și reintroducerea examenului de admitere la facultate. În felul acesta, dacă avem copii bine focalizați (sic!) pe traseul lor educațional, putem să avem performanță în învățământul teoretic și să întărim partea de învățământ profesional. Principala problemă cu care se confruntă mediul de afaceri este lipsa forței de muncă bine calificată. Cum poți să o obții, într-o Românie în care nimeni nu se mai preocupă de problemele reale? Decât (sic!) modificând legea și modificăm legea astfel încât să avem o bună selecție pentru tot ceea ce înseamnă învățământ teoretic și să întărim componenta de învățământ profesional, pentru a intra pe piața muncii bine pregătiți, să creeze dezvoltare odată cu agenții economici.

Rep: Deci dincolo de examenul de capacitate și Bacalaureat, și admitere?

Raluca Turcan: Așa cum am spus, vorbim de două soluții pe care le vom îmbrăca în cea mai bună formulă legislativă. Nu vă imaginați că Partidul Național Liberal va urmări să împovăreze și mai mult copiii care deja, în școlile de stat, sunt asediați cu foarte multe informații și mai puțin formați pentru cariera lor viitoare. De aceea examenul de admitere la liceu va fi astfel gândit încât să crească competiția, să încurajeze copiii să se pregătească mai bine și să meargă spre învățământul teoretic, cei cu note peste 5 să poată intra în liceu, iar învățământul pofesional să fie regândit, în parteneriat cu mediul economic.”

Potrivit comunicatului dat de PNL, pachetul legislativ propus de PNL pentru zona de Educație va cuprinde:

  • Modificarea şi completarea Legii Educaţiei Naţionale în vederea reintroducerii examenului de admitere la liceu și facultate;
  • Dublarea numărului de consilieri școlari;
  • Întărirea învățământului profesional-dual. Dublarea numărului de burse pentru, actualizarea cuantumului acestora și oferirea unor deduceri fiscale reale pentru companiile care vor să investească în programe de formare profesională;
  • Cabinetele medicale şcolare funcționale. În cel mult 3 ani, în toate şcolile din România vor trebui să funcţioneze cabinete medicale şcolare cu activitate permanentă şi cu aparatură şi materiale sanitare moderne.

Precizăm că anunțul PNL de a modifica legea educației vine în contextul în care guvernul PSD spune că până în martie va finaliza o nouă lege a educației, iar proiectul președintelui Klaus Iohannis “România educată” este încă în dezbatere publică, deși proiectul prezidențial are scopul declarat de a fi un document care să stea la baza oricărei viitoare legi a educației.

 


5 comments
  1. este o propunere foarte buna. Nu pot decat sa sper ca pana va creste fiica mea se va si aplica 🙂
    Nu putem compara – in cele mai multe cazuri – o medie de 10 la o scoala dintr-un sat pierdut (sau o medie de 10 obtinuta cu cadouri) cu o nota de 8 de la o scoala buna. Examenul de admitere ar arata nivelul real de cunostinte al elevilor.
    Sustin!

  2. Partidul doamnei Turcan nu dorește sa câștige alegerile. O modificare de acest gen trebuie anunțată cu 4 ani înainte de întrarea în vigoare.
    E o măsură care dacă se propune sa între în vigoare anul viitor va determina din punct de vedere politic pierderea de voturi și din punct de vedere educational… o mare nedreptate. Nu se poate sa te joci cu destinul copiilor de la un an la altul. Generatia actuala din clasele 5_8 nu este pregătită pentru examen de admitere. În plus nu se poate sa se decidă soarta unui copil în funcție de dispoziția sau indispozitia din 2..3 ore.
    P.s. În câte tari din UE exista examen de admitere la liceu?

  3. Si poate eliminati coda de topor reprezentata de folosirea mediilor din gimnaziu din procedura de admitere la liceu. Cu aceasta coada de topor profesorii le baga elevilor orice mizerii pe gat. Totodata s-a creat un adevarat fenomen/industrie al cadourilor si spagilor in scoli.

  4. Repartizarea computerizată este un lucru bun, cel puțin eu asa cred.
    Inainte de reintroducerea examenului de admitere, ar trebui să se pregătească terenul:
    * nu poti introduce din scurt, de pe un an pe altul, o asemenea modificare;
    * trebuie sa se asigure un climat corect, prin introducerea camerelor video atât la elevi in sala de concurs, cât și la comisiile de corectare;
    * s-ar putea sa explodeze industria meditațiilor, cel mai probabil, în goana după un liceu bun, părinții ar lua cu asalt membrii comisiilor de corectare; de aceea, în caz că peneleul insista cu acest tip de admitere, ar trebui să stie cum sa combată acest fenomen;
    * ar trebui să se spună ce se va întâmpla cu copiii picati de la liceele foarte bune, cu medii foarte mari. Vor merge unde mai sunt locuri, adică la colegiile tehnice?
    * ar trebui să se interzică transferurile in primii 2 ani de liceu, deoarece, în acest moment, se foloseste transferul pentru a se muta un elev intrat la un liceu mai slab la unul mai bune. De aici, clase cu 36-37 de elevi, un exemplu unde se procedează asa ar fi Colegiul Vianu din București.
    Ar fi di solutii alternative, cu păstrarea repartizarii computerizate:
    * media generală din gimnaziu sa dispară din media de admitere;
    * subiecte mai dificile la evaluarea națională, inclusiv existența unui subiect de ierarhizare între 8.50 si 10, cu mai multe subpuncte ;
    * din nou, rezolvarea problemei transferurilor cu dedicatie in primii 2 ani de liceu, transferuri care au ca rezultat supraaglomerarea liceelor de elit
    * eventual, introducerea neobligatorie la fiecare liceu a unei clase cu admitere directă, cu profilul liceului respectiv. Asigurarea in acest caz a unei supravegherii sporite a admiterii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevi români, premiați special la Concursul European pentru Tineri Cercetători 2024, pentru o soluție de „asamblare a circuitelor imprimate”, anunță Ministerul Educației / A fost premiată cu locul I și o studentă UniBuc, la concursul EU TalentOn

Doi elevi din lotul național care a reprezentat România la Concursul European pentru Tineri Cercetători (EUCYS) au câștigat premiul special, transmite Ministerul Educației într-o postare pe Facebook de duminică. Și…
Vezi articolul