“Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională” a fost anunțată, vineri dimineață, de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, drept una dintr-un total de “5 decizii majore rezultate în urma consultărilor ministerului educației cu federațiile sindicale”. Alte decizii anunțate: limba română va fi probă distinctă în cadrul examenului de Bacalaureat, iar în chestiunea filierei unice asumate liceelor, vor putea fi făcute excepții prin ordin de ministru.
Sorin Cîmpeanu a anunțat, totodată, că palatele și cluburile copiilor vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară, parte din rețeaua școlară, precum și o serie de măsuri privind integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale.
Principalele decizii luate după discuții cu Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, anunțate vineri de ministrul Cîmpeanu:
“1. Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională”.
- “Evaluarea națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD. Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de evaluare națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.”
- Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.
- Aceste prevederi sunt prevăzute a fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.
2. “Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul examenului național de bacalaureat”. Măsuri privind bacalaureatul:
- “Structura probei de limba romana va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică.
- Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematica, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).”
- Referitor la proba E de la Bacalaureat (proba specifică profilului/specializării), “a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ (…) Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.”
- “A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator); acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. (…)”
- Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.
3. Asumarea filierei la nivel liceal.
Unitățile de învățământ liceal vor funcționa cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere: teoretică, vocațională sau profesională, printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru. (…) Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor, vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură.
4. “Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară.”
- “Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.”
- “Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației.”
“5. În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă…)”
- “Pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică. (…)”
- “Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.”
13 comments
cam multi comunisti oe aici. mi se pare o schimbare destul de buna ca toti elevii au ocazia sa aiba un loc la liceu. va este sila ca nu va place schimbarea si ca nu intelegeti.
invatamantul de dinainte era o mizerie totala. cimpeanu incearca sa faca totul mai ok. sunt si decizii mai proaste, dar majoritatea au ca exemplu sistemul din afara.
nu va mai plangeti.
Omul asta tine morțiș sa distrugă si Evaluarea Națională. După reforma dumnealui acest examen va deveni nesemnificativ. Pe lângă faptul ca este inuman sa stresezi niște copii de 14, 15 ani cu doi tipuri de examene, timp de doua săptămâni, opțiunea de admitere la colegii va fi extrem de limitata întrucât elevii nu vor putea da examen decât la un singur colegiu. Daca un elev are nenorocul sa nu ia nota limita de admitere la colegiul pentru care a optat, lipsindu-i sa zicem 10 sutimi, atunci elevul respectiv nu va avea posibilitatea sa “alunece” la următorul colegiu pe care l-ar fi ales. Chiar daca a luat nota buna la Evaluarea Națională, acel elev va intra probabil la un liceu slab sau foarte slab. Este ciudat totuși cum de acest individ insista sa introducă examene pentru colegii. Asta înseamnă limitarea drastica a oportunităților de admitere pentru majoritatea copiilor si corupție, multa corupție! Ne întoarcem de unde am plecat. Hidos personaj!
Cel mai bine ar fi să se renunțe la Evaluarea Națională și la notele din clasele V-VIII, toți eleviii să dea examen la liceu iar subiectele să fie făcute de o comisie care să cuprindă profesori din diferite licee ale țării. În acest fel nu se vor ști subiectele, fiecare elev va intra acolo unde merită.
Domnule ministru, sunt mama unui copil de clasa a 7-a si doresc sa-mi exprim nemultumirea in legatura cu schimbarile ce vor urma la examenul de capacitate, incepand din anul 2024.
Consider ca prin aceasta decizie se incalca dreptul copiilor la egalitate, in conditiile in care, TOTI elevii urmeaza aceeasi programa scolara in toata tara. De ce atunci colegiile ar putea sa aiba subiecte diferite? Ce va face diferenta intre copii? Posibilitatile materiale ale parintilor, respectiv meditatiile in particular? Programa este si asa foarte incarcata. Totodata, consider ca ar putea exista riscul de “clacare” a unor elevi, din cauza stresului si tensiunilor generate de examene, puse si pe seama oboselii.
Schimbarea pe care o propuneti ar putea sa fie pusa in aplicare, din punctul meu de vedere, in situatia in care din clasa a 5-a elevul va putea sa opteze in ce domeniu va sustine capacitatea si atunci se va putea axa pe materiile de examen, pe care colegiile nationale ar trebui sa le anunte din timp.
Intr-un cuvant VA SOLICIT in numele copilului meu, SA RENUNTATI LA ACEASTA SCHIMBARE PANA IN MOMENTUL IN CARE STRUCTURA MATERIEI STUDIATE IN SCOLI SE VA MODIFICA, SAU CEL PUTIN SA SE INCEAPA CU UN CICLU GIMNAZIAL COMPLET.
In speranta ca solicitarile noastre, ale parintilor vor avea efectul scontat, va multumesc
Gretos s jignitor!
1. Toti copii dau Evaluarea Nationa,a, iau note, dar acestea conteaza doar pentru cei mai saracuti!
2. Copii “bine consiliati” se vor duce sa dea admitere separata in licee, vor intra in clase bune, chiar daca au medii la evaluarea nationala mai mici!
3. Copii din familii fara posibilitati, fara consiliere, nu vor sti sau nu vor putea sa mearga sa dea o admitere suplimentara la un liceu!
4. Finalitatea este aceeasi: o repartizare corecta a absolventilor invatamantului gimnazial, dar se creaza culoare separate. Inechitate. Discriminare!
5. Finalitatea este, daca se ajunge la un asemenea rezultat, la Curtea Constitutionala!
Art. 16 – Egalitatea în drepturi
(1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
Ca principiu, sindicatele ar trebui sa participe la discutii in masura in care sunt incalcate drepturi ale salariatilor.
Ca principiu, la discutii despre reforma nu participa organizatii care sunt anti-reformiste.
Dar asta nu e reforma :). E o mizerie. Cand specialistii lipsesc, ajung sa faca regulile absolventi de Spiru Haret si sindicatele.
Integrarea copiilor cu CES ar putea fi blocata complet. Cel putin asta se intelege din formularea de mai sus. Nu exista scoala care sa fie pregatita. Exista cate un consilier cu cabinet, unul sau mai multi profi de sprijin care nu au cabinet nici resurse, iar profii de la clasa, nu numai ca nu sunt pregatiti, sunt in principiu si ostili integrarii.
Absolut epic!
Corupția își scoate colții! Sunt ” n” potentați care își doresc odraslele elevi la liceele de top…. și cu evaluarea națională nu se poate!
Ok, am inteles, sindicatele au vrut sa fie pt cat mai multe unitati posibilitatea de a organiza examene.
Insa la cei care ar trebui sa fie “beneficiarii” educatiei, la elevi, se gandeste cineva?
Daca acum sunt copii buni care nu fac fata examenelor de evaluare, cum va fi cand acestora li se adauga inca un rand de examene, in urma carora te poti trezi “lasat pe dinafara”.
Iar povestea cu subiecte intocmite in afara institutiei de invatamant …
# In aceasta situatie, va trebui sa va pregatiti pt posibilitatea ca elevi cu medii mai mari la EN – cu subiecte unice pe tara- sa fie surclasati la Admiterea in colegii (cu subiecte diferite ) de elevi care au obtinut medii mai mici la EN. Ceva imi spune ca se va intampla des. E un motiv intemeiat pt sesizarea diverselor instante juridice cu privire la discriminare, egalitate de sanse -cu mare probabilitate de castig.
# La bacalaureat se poate intampla acelasi lucru daca un elev va nu va promova bacul, picand una dintre probele de competente “la stat”, probă pe care un alt coleg ( mai slab, poate) nu va mai fi nevoit sa o dea , pentru ca are -multi au chiar din gimnaziu – certificate din privat care il scutesc de sustinerea probei respective. Pana la urma, ambele examene se numesc “NATIONALE”, adica comune si unice pt membrii unei natiuni, conform definitiei.
# Ar trebui sesizata Curtea Constitutionala inainte de adoptarea acestei legi. O pot face si este necesar sa o faca cei in drept, conform legii. Se numeste sesizare de neconstitutionalitate.
# Sindicatele in numele cui se exprima in mijlocul lunii august, cand toata lumea e in concediu? Cu cine s-au consultat?
“Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii.”
Concret?
În ce procente?
(Cea mai importantă întrebare a rămas fără răspuns)
S-a inversat doar ordinea examenelor.
Admiterea la colegii” rămâne prioritară, respectiv superioară EN pentru accederea in liceu
E in continuare discriminatorie si inechitabilă pt ca se aplică doar pt ,,colegii”
Nu cred că ne puteți păcăli cu artificii juridice de tip C.A.P.
Subiecte elaborate ,,in afara unității de învățământ ”
Mai precis unde?
In spatele liceului, in birourile DJÎP, in curte la partid????
Nenorociți care vor sa distrugă învățământul romanesc…Pana acum se întra pe baza valorii notelor acum vor întra cei care vor ști subiectele făcute de profii din liceele respective….Vor sa îngroape și învățământul de liceu cum au făcut cu cel superior.
Avem un comunicat de la sindicate pe aceasta tema?
De ce nu sunt transmise toate consultarile live? Unde este transparenta? Nu avem digitalizare la ministerul Educatiei dupa 3 ani de pandemie?
Astea sunt cele 5 mari probleme majore ale educatiei?
Cel putin 3 puncte sunt de interes pentru elevi si parinti cu ei ar trebui sa se consulte.