Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a “au fost făcute de nespecialiști în evaluare educațională”. Nu ai nevoie de inspectorate să-ți facă propuneri de îmbunătățire a performanțelor elevilor – analiza cercetătorului Dacian Dolean

6.058 de vizualizări
Contestațiile la Evaluarea Națională
Foto: Pexels.com
“Plătitorul de taxe din România plătește un preț foarte scump pentru lipsa de competență în domeniul științelor educației”, avertizează cercetătorul Dacian Dolean, după ce Ministerul Educației a publicat rezultatele Evaluărilor Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 2019. Instituția a anunțat în raportul oficial de prezentare a rezultatelor că, deși “trebuie” să comunice și “măsuri educaționale în vederea ameliorării rezultatelor învăţării”, inspectoratele școlare nu au trimis Ministerului propuneri de îmbunătățire, deci nici instituția centrală nu are ce să le recomande profesorilor.

“Dacă ești specialist în evaluare, nu ai nevoie de inspectoratele școlare să-ți facă propuneri”, spune Dacian Dolean, psiholog educațional, afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director a două proiecte de cercetare în domeniul psihologiei educaționale.

Acesta precizează, într-o analiză pentru Edupedu.ro, că scopul evaluărilor aplicate de Centrul Național de Evaluare și Examinare din subordinea Ministerului Educației este tocmai “să ajute profesorii să înțeleagă ce pot face pentru a îmbunătăți performanțele elevilor”. Profesorii pot fi ajutați “prezentând exemple de itemi specifici fiecărui nivel” și prin “identificarea surselor tipice de erori, însoțite de recomandări clare prin conceptualizarea foarte clară a zonelor de deficit”, spune Dolean.

Analiza integrală realizată de Dacian Dolean, psiholog educațional, afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director a două proiecte de cercetare în domeniul psihologiei educaționale:
Dacian Dorin Dolean / Foto: acpsd.net

“1. Evaluările naționale (care consumă foarte mult din timpul și resursele elevilor, cadrelor didactice precum și resurse bugetare) au fost gândite să aibă scop formativ, respectiv să ajute profesorii să înțeleagă ce pot face pentru a îmbunătăți performanțele elevilor. Acest lucru s-ar face prezentând exemple de itemi specifici fiecărui nivel și identificarea surselor tipice de erori, însoțite de recomandări clare prin conceptualizarea foarte clară a zonelor de deficit. Având în vedere că raportarea este cantitativă, CNEE nu are nevoie de rapoartele inspectoratelor școlare și nici de propunerile acestora de modificare a metodologiei și a procedurilor pentru a lua măsuri în vederea ameliorării rezultatelor învățării. Tot ce trebuie să facă CNEE e să se uite la itemii (pe care i-au construit ei) și să interpreteze rezultatele (dacă ești specialist în evaluare, nu ai nevoie de inspectoratele școlare să-ți facă propuneri).

2. Procentajul mediu al performanței elevilor la proba receptarea mesajului scris este fenomenal de mare (80%-90%). Conform acestui raport, majoritatea copiilor din România nu au dificultăți în înțelegerea unui text. Aceste rezultate contrastează puternic cu rata analfabetismului funcțional din România, ceea ce înseamnă că

  • a.) elevii din România și-au îmbunătățit dramatic competențele de întelegere a textului în ultimii ani (iar rata analfabetismului funcțional va ajunge la 10%-20% în curând – și vom fi în top, alături de Finlanda și Estonia), sau
  • b.) testele elaborate de CNEE au fost foarte ușoare și nu reflectă nici pe departe realitatea evaluată de PISA.

Dacă ne uităm la itemii PISA și înțelegem ce competențe vizează (și îi comparăm cu competențele vizate în aceste instrumente), înțelegem că varianta b.) este mult mai plauzibilă. Cei care au elaborat subiectele la domeniul înțelegerea citirii au omis multe aspecte esențiale în evaluare (prea multe ca să le menționez aici).

3. Combinarea interpretării itemilor rezultatelor de la limba română cu cele de la limba străină face imposibilă identificarea deficiențelor cu scopul remedierii lor (care este de fapt scopul evaluării formative). E o greșeală metodologică imensă.

4. Conform raportului, grupurile de lucru care au elaborat aceste teste au fost formate din profesori, și s-a ținut cont de experiența lor la catedră (și nu de specialiști în științele educației/psihologie educațională/psihometrie). Ori, înțelegerea mecanismelor cognitive care stau în spatele procesului de înțelegere a unui text este un fenomen extrem de complex. Pentru elaborarea acestor instrumente și corelarea lor cu testele PISA ai nevoie de echipe multi-disciplinare. La nivel mondial, există asociații profesionale pe domeniul alfabetizării (cea mai bună este Society for Scientific Studies of Reading) și laboratoare de cercetare care se ocupă special numai cu analiza acestui fenomen. Este un full-time job.

Plătitorul de taxe din România plătește un preț foarte scump pentru lipsa de competență în domeniul științelor educației. Raportul ne arată că evaluările au fost făcute de nespecialiști în evaluare educațională (cu tot respectul pentru profesorii care le-au elaborat, despre care nu am nici un motiv să cred că nu ar fi competenți la catedră) și nu pot fi interpretate pentru publicul larg în termen util pentru că CNEE nu are specialiști care să facă această interpretare.

Subestimarea complexității fenomenului de dezvoltare a alfabetizării duce la rezultatele pe care le vedem și de care ne mirăm o dată la 3 ani.”

Despre autor:

Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea limbajului și a alfabetizării timpurii. Are o experiența de peste 20 de ani ca profesor de învățamânt primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca director a două proiecte de cercetare în domeniul psihologiei educaționale. Cercetările sale în domeniul științelor educației și psihologiei au fost publicate în jurnale științifice cu impact internațional semnificativ precum Learning and InstructionDevelopmental ScienceLanguage Teaching Research, System, European Early Childhood Education Research Journal sau Psychology of Music. Rezultatele cercetărilor sale au fost prezentate în cadrul conferințelor organizate de American Psychological AssociationAmerican Educational Research AssociationAssociation for Psychological ScienceSociety for Scientific Studies of ReadingUnited Kingdom Literacy Association sau European Association of Research in Learning and Instruction.

Descarcă de aici Raportul CNEE cu rezultatele de la evaluarea națională la clasa a II-a 2019

Rezultate Evaluarea Nationala la clasa a II-a 2019

Descarcă de aici concluziile evaluării nationale la clasa a II-a 2019

Concluzii ale evaluarilor nationale de la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a 2019

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Psihologul Dragoș Iliescu, despre transformarea profesorilor în funcționari publici: Profesorii sunt supuși unor riscuri psihosociale masive. Dar noile generații au arme teribile pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune

“Profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive”, iar agresivitatea exprimată față de ei este doar cel mai vizibil risc cu care se confruntă, avertizează…
Vezi articolul

Greva profesorilor este „o lecție de demnitate” pentru elevi: „nu poți intra într-un dialog cu un om umilit”, cum sunt profesorii „umiliți de un alt profesor, întâmplător președintele țării” / „Mi-aș dori ca această grevă să îi facă pe elevii mei să vină în sistem” – Perspectiva unor cadre didactice din Iași

„Dacă cineva își închipuie că profesorii au venit în stradă și au renunțat deja la jumătate din salariu pe ultima lună pentru 4.000 lei, se înșală”, spune Camelia Popa, profesoară…
Vezi articolul

Tunurile politice și imobiliare din Legea Deca. Proiectul întoarce definitiv școala cu fața către ierarhiile politice de putere / Analiza proiectului cu care Iohannis vrea să își salveze mandatele

Rectorii-parlamentari-politicieni vor putea să conducă universitățile încă 10 ani de aici înainte, unii cumulând peste 20 de ani de șefie a comunităților pe care topurile internaționale le notează tot mai…
Vezi articolul